Ögnar igenom en tv-tablå och noterar nyfilmatiseringen av H.G. Wells "Världarnas krig" från 2005 med Tom Cruise och barnstjärnan Dakota Fanning - hon jag alltid tyckte hade så läskigt stirrande ögon. Hennes födelsetimma har blivit offentlig sedan jag för åtskilliga år sedan noterade födelsedatumet, och med den sideriska zodiaken faller alla bitar på plats. Den nu femtonåriga aktrisen är ett praktexemplar av Vattumannens tecken, och de där fixerade stirrande ögonen får sin förklaring.
Det är det täta mötet mellan Solen och Saturnus i Vattumannen som ger den stinna blicken. Logiken är enkel, Solen associeras till ögonen/synen och Saturnus är den frigida, den som fryser eller åtminstone slöar ner. Den ger fokus och uthållighet.
Saturnus är häftigt aversiv till spontantitet och älskar att formalisera - eller ta regi (från dem denna djupa hackordningsmedvetna planet upplever som sina överordnade). Viljan att slaviskt ta regi är inte minst viktigt för en liten barnstjärna. Hon var som klippt och skuren att bli en idol på vita duken (Solen = framstående person), men alltid agerande utifrån Saturnus förutbestämda ramar (manus, scenanvisningar, regi, etc).
På Dakota Fannings himmel haglar det av samstämmiga budskap. Att ta regi gör väl heller ingen bättre än Kräftan, kvinnan, skapelsens eviga "tvåa"! Att hon är något av ett naturligt känslomässigt geni som förmår bottna emotionellt i rollgestalterna syns av den tredubbla indikationen med Månen hemma i sitt härskarläge i Kräftan och båda hemma i sitt naturliga fjärde hus för känslodjupet och det privata!
Men det här är inte bara en överkänslig varelse med tendensen att sluta sig inom sig själv - Mars i "upphöjt" läge i Stenbocken "adresserar" psyket/själen via opposition och under så kontrollerade former som Stenbocken indikerar kan alltså Mars våld, aggressioner och eländen kastas mot Dakota Fannings perfekta själsspegel!
Hon var en perfekt barnskådis att placera i läskiga filmer där Mars - olycka och läbbigheter - emellertid var artificiellt skapade, notera hur Stenbockens herre Saturnus ligger bakom och begränsar Mars kapacitet i detta tecken. Jag har tidigare kallat detta för att ont (Mars) med ont (Saturnus) måste fördrivas. Mars "upphöjelse" här är inte så mycket att den blivit en "good guy" utan mer att Stenbocken hindrar dess våldsamma natur från att gå bärsärkgång.
Och kanske gillar Dakota Fanning den här regisserade spänningen på filmskådeplatsen. Mars passar också på att ur det tionde "regissörshuset" eller huset för maximalt spelad yta "angripa" hennes egen kropp och person (ascendenten) - Dakotas rollfigurer i fara!
Visst kommer en så här "tämjd" Mars senare att kunna brukas till god effekt även som "drama". Månne en ny Meryl Streep, detta?
Den förtätade och komplexa samlingen planeter (Sol, Merkurius, Venus, Saturnus) i Vattumannen - ett av de två saturniska tecken - utlöser frågan om begreppet "gamla själar". Dakota Fanning var uppenbarligen en sån här lillgammal unge som läser vuxenlitteratur alldeles för tidigt och låter exakt som endera föräldern.
Jag har inte läst om hur Dakota kom in i filmbranschen men av horoskopet att döma verkar hon vara ett sånt här barn som pushats till framgång av äregiriga föräldrar. Det är återigen Mars (initiativ) i tionde statushuset som i sin attack mot Dakotas egen lilla barnpersona tyder på detta. Den skarpögde brittiske astrologen Charles Carter sade - ur ett västerländskt astrologiskt perspektiv - om planeter som uppifrån tionde huset aspekterar det stigande tecknet att de representerar "would-be masters" (härskarpretendenter) som drar nytta av sin maktposition (som en förälder/Stenbocken har myndighet över en när man är liten) för att utverka sin vilja.
Det lilla barnet Dakota (Väduren på ascendenten = barnet) har alltså instrumentaliserats av föräldrarna för att vuxenvärlden ska kunna förverkliga sig genom barnet. Samma budskap kommer genom Solen + Saturnus: auktoriteten Saturnus tvingar barnet att genast börja träla (Saturnus = träldom) i det bländande kameraljuset (Solen) i filmstudion. Notera att även barndomens Månen (0-3 år) redan har börjat beröras av världsliga karriärplaner (oppositionen från Mars i tionde karriärhuset)!
Mina gissningar är nu inte så vågade, för hur skulle ett litet barn kunna veta tillräckligt om livet för att själv armbåga sig in i Hollywood? Dakota Fanning är från början till slut en produkt av sina föräldrars ambitioner, och det är därför vi har så mycket energi liggande i tionde och elfte Saturnus-husen som distinkt har med yttre framgång att göra. Kalla det gärna artificiellt liv. Men Dakotas sinnelag (Månen) är av det masochistiska slaget och "Stockholmssyndromet" slog tidigt tag i henne: hon har vid det här laget säkert så totalt identifierat sig med filmindustrin att det blir en stjärna.
När jag provar den kinesiska ödesmetoden HO LO LI SHU (Floderna Ho och Lo:s rationella tal) på aktrisens födelsetid, kommer en äldre kulturs hårda dom: "Tio år på näring som ingenting ger. En sådan olycka!" (Hexagram 27, linje 3)
Jo då, kineserna tycks säga att detta är ett barn av Hollywood. En människa som nu ska ägna pseudolivet en hel verksamhetscykel ("tio år" symboliserar en lång period av livet). Jag har noterat samma födelseomen även i andra fall av personer som levt via drömmar eller föreställningar, jag har både exempel på borgare som inbillat sig vara vänsterradikaler i förlagsbranschen och andra, mer i linje med Dakota Fanning som försvinner in i drömvärldar via filmroller.
Vad det kinesiska ödessystemet kritiserar är fokuseringen på ytligheter, och den känner astrologin igen i Saturnus som inte är känd för någon djupare själslig förmåga. I detta fall fanns en utmärkt sensitiv Måne i Kräftan, men den har tagits i beslag av den hypermaterialistiska och ytliga ambitionens Mars-i-Jordelementet-i-tionde-prestigehuset!
Det finns en sista detalj i horoskopet som är intressant. Tidigare har jag etiketterat Solens aspekter med Jupiter som tecken på extra hög intelligens, medan teoretiskt Saturnus, som i alla avseenden är Jupiters motsats, rimligen skulle innebära en begränsning av Solens lyskraft. Men jag vill inte kalla detta dumhet, utan snarare att Saturnus snärjer Solen och tilltvingar sig dess enorma energi för sina egna syften.
Och vad vill Saturnus, mer än dra gränser och sätta P för saker och ting på ett arbetarmoralistiskt sätt? Jo, den älskar att arrangera och formalisera. Den som gräver och planterar rabatter eller formar hela landskap är givetvis inte korkad, men där Solen helt har annekterats av jordguden Saturnus till att ägna sig åt inomvärldsliga och praktiska ting, droppas sällan ordet "intelligent".
Istället talar man om tjusiga planteringar, "snygga symmetrier". Intelligens är en undflyende kvalitet som tillhör den osynliga eller abstrakta idévärlden men den "solära energin" kvarstår givetvis även fast individer kan vara helt inkapabla till ett spirituellt samtal på hög abstraktionsnivå. Vill man se deras intelligens får man istället gå till det som de utfört med sina händer, eller i Dakota Fannings fall, med hela sin kropp som instrument. Hela hennes fysiska och trovärdiga rollgestaltning är uttrycket för den speciella form av begåvning som uppstår då det är Saturnus inomvärldslighet som lagt beslag på Solens förmåga att genomlysa (intelligens).
Nu måste det erkännas att det ibland dyker upp fenomenala tjockskallar med den här kombinationen och det är här Dakota Fannings horoskop blir så intressant, för hon har BÅDE den här potentiellt tröga typen på sin födelsehimmel och den i strikt bemärkelse intelligenshöjande kombinationen mellan Solen och Jupiter. Och som en utpräglad Luft-individ är det uppenbart att hon - som Robbie Williams i föregående inslag - är extremt mentaliserande. Istället för att kunna dussintals låttexter ordagrant, kan hon sina repliker.
Notera att Dakota till skillnad från Robbie inte har någon direkt stress mellan Vatten och Luftelementet och därför mindre risk för psykotiska eller manodepressiva tillstånd. Där Robbie Williams saknade spärrar i sitt psyke pga en attack från uppvarvade Mars i Väduren mot ett sinne (Månen) i det känsliga balanstecknet Vågen, har Dakota en i grunden lugnare kombination: här sker Mars attack mot psyket via den "trögare" Jord/Vatten-axeln vilken inte alls lider av samma psykiska överspändhet!
Faktum är att Dakota, utöver Vädursascendenten, helt saknar betoning av Eldelementet. Och när Saturnus dämpar ut Solen (som redan i sig är försvagad mittemot sitt härskartecken Lejonet), står det klart att Dakota knappast är något yrväder. Den "upphöjda" Mars i självkontrollerande (närapå självrepressiva) Stenbocken är här ett väldigt sant budskap. Hon är exakt den där "bara officiell yta" som Personans (ascendentens) härskare antyder uppifrån det firade tiondehuset. Överjaget lägger kraftfullt band på den instinktiva Mån-Kräftan.
*****
Frågan om vad som är en gammal själ fick bestämt inget entydigt svar! Kanske är Dakota en gammal själ som redan hunnit avverka ett tidigare varv i Hollywood. Stor skådespelartalang kräver att man sysslat med något liknande även i något eller flera tidigare liv...
Så varför gnäller det kinesiska karaktärssystemet som vi konsulterade för ett övergripande omdöme? Jo, kanske för att det "vet" att Dakota är en gammal själ men noterar att hon i den här inkarnationen slänger bort en del av sitt liv till följd av indoktrineringen från födelsemiljön. Kanske faller kritiken på en dragning mot rikedomar, för 11e huset i vedisk astrologi är (tillsammans med det 2a) ett ekonomihus. Hela tyngden här ligger på 10e och 11e, status och pengar! Det vore faktiskt intressant att granska Dakotas föräldrar lite närmare och se vad slag mjöl de egentligen har i påsen...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).
30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.