Till nya besökare, en kunskapsteoretisk länk:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

ESTETIK:
Blogger/Google förstörde en gång mängder av bilder från de första åren vid ett uselt omskapande av miniatyrer av original i GIF-formatet. Klicka för att se de skarpa originalen. Ser också dessa usla ut, högerklicka och välj "se bilden" .

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
"The soul is sold not to the devil for money, but to money itself when it becomes the measure of worth rather than the affirmation of value." /James Hillman - Alchemical Psychology (2010, s.143)

Västerlandets store logiker & mystiker Platon
ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)



lördag 12 maj 2018

Liv Tylers kreativa plastpappa och några till




För andra gången på några dagar ett inlägg som startar med motivet "man vid piano". Även denna gång är ämnet astrologin och släktskapsförhållanden - antingen biologiska eller de sanna förhållanden som utspelar sig på den andliga nivån.

Det här är Felix Cavalieri, nu väl glömd om ens någonsin känd i Sverige. Han var i vilket fall hjärnan bakom "gladgarage"-gruppen Young Rascals som snart lämnade sin rockiga partymusik (Good Lovin') till förmån för blue-eyed soul. Bytte namn till enbart The Rascals och under det namnet skrev Cavalieri en av sextiotalets definitiva hits, ljuvligt laidback Groovin' (on a Sunday afternoon)

Det var 1967 och hippiesarnas Summer of Love. Men Cavalieri var en sån där mardrömsartist för alla skivbolagschefer som anser att artisteri ska dra in pengar, och började snart dra gruppen åt jazzhållet. Precis som David Bowie med sina stilskiften tappade Cavalieri allt mer gamla fans utan att vinna några nya. Efter ett skivbolagsbyte och två rena jazzalbum (det första dessutom en mindre tillgänglig dubbel-LP) upphörde Rascals existera.

Det är från Cavalieris solodebut 1974 som fotot här ovan är taget. Han ser så lycklig ut, detta musikaliska geni, försjunken i tonernas värld. Jämför det tidigare inlägget med Michael d'Abos krampaktigt och kutryggiga hängande framför sitt piano. Hållningen återspeglas faktiskt i den senares musik, som drar åt det mer introspektiv och materialistiskt socialrealistiska reflektioner över att leva på samhällets botten (Saturnus tynger de flesta). Felix Cavalieri var också ett barn av 60-talets musikaliska explosion men fullständigt hängiven andliga teman i många texter, redan med The Rascals. Kärleken som en övernaturlig kraft fixar allt, var hans budskap.



Men när jag återvände till solodebuten som stått många år i skivhyllan var det en annan bild på LP-skivans baksida som var omöjlig att missa, nämligen detta foto på ett extremt hästansikte. Det tillhör skivans producent, multiinstrumentalisten Todd Rundgren, som fingrat på alla musikgenrer som tänkas kan.

Eftersom jag köpte Todd Rundgren's Utopia när jag var 14-15 men inte greppade musiken och direkt sålde av till en second hand-butik ("pompöst nonsens" enligt vissa kritiker), var det dags för att googla om vem denna figur med den närmast DAIMONISKA uppsynen var. 

Daimon. Enligt de gamla grekerna en inte längre helt personlig "överton" till en individ. De senantika filosoferna i Platons efterföljd tänkte sig att en ynklig och tillfällig människa bara är en projektion ner i denna värld av ett högre väsen, men sedan var det gott om skilda åsikter. Den hellenistiska astrologin (första århundradet) innehåller t.ex. en sektor för människans bättre jag - "den goda daimonen" (11e huset) och en sektor som indikerar hennes "onda daimon" (12e huset) - den senare kan vara rent självdestruktiv.

Jag har tidigare funderat att detta verkar vara samma tanke som finns i judendomen, som föreställer sig två i människan inneboende tendenser, till gott och ont, yetzer ha-tov och yetzer ha-ra. Dessa skulle i så fall skulle gå tillbaka på judendomen före rabbinismen och vara samma begrepp som i de persiskt influerade Dödahavsrullarna med deras tanke om två kosmiska krafter i strid om människans själ - Sanningens och Lögnens andar).

Individer som beskrivs som "daimoniska" är ett fantasifullt sätt att beskriva någon vars högre väsen man tycker sig förnimma inblandad i den rent mänskliga personligheten... Fredrik Reinfeldt var en sådan, med ascendenthärskaren "inspärrad" i den onda daimonens 12e hus. En sådan räknenisse ska inte ha ekonomisk kontroll över andra människors ve och väl.

Vid tiden för Cavalieris solodebut eller lite tidigare dejtade Todd Rundgren en av kvinnorna som namnlös ingick i bloggens studie av horoskopen för de kvinnor som genom åren strippat i Playboy för pengar. Bebe Buell var Miss November 1974 och sannerligen en storögd skönhet i sin tid.




Bebe pinuppade inte bara utan tycks ha varit en av de mest celebra rockslamporna, för plötsligt är inte hon och Todd ett par längre utan hon blir på smällen med rocksångaren Steven Tyler från Aerosmith. Och så föds celebritetsälsklingen Liv Tyler. 

Men Bebe sökte sig tillbaka till Todd Rundgren som inte var den långsinta typen utan villigt gick in i rollen som Livs plastpappa (det var "alla knullar alla" vid den här tiden i ett extra dekadent USA, söndertrasat inifrån av den korrupte presidenten Nixon och landets aggressionskrig mot lilla Vietnam för att Asien valde socialismens väg och riskerade att sprida den röda smittan vidare, vilket skulle ha skadat USA:s rovdjuriska imperieanspråk). 

Vid nio hade Liv listat ut vem som var hennes verkliga far och jag förmodar att Todd började tona ur bilden. Sådan mor sådan dotter. Liv är idag gift med en rockslusk, hon också men har mig veterligen hållit mer på sig än modern och inte vikt ut sig naken. Det finns något genuint och gott i hennes utstrålning, eller också luras jag bara av rollen som älva i Sagan om ringen... Det är dock intressant att Tvillinganas tecken i första huset bara har en planet som välsignar och gör den väl och det är den "lilla godhetens" Venus.


*****

Inför skivomslaget med Todds hästansikte gick det genast en identifikationens blixt genom mitt sinne och jag tänkte "han är Tvilling". Den här ansiktstypen hade nämligen till del min far (SolOxe) med Tvillingascendent som jag redan före astrologiintresset satte in associerat till en av mina favoritsångare från 70-talsreggaen, Gregory Isaacs:


Bloggarens far 1960 (vid 26) och
Gregory Isaacs cirka 1974 (vid 23-24).
Givet Tvillingarnas speciella koppling till Venus är det en
intressant att Isaacs först inspelade soloalbum
bar titeln "Allt jag har är kärlek" - Merkurius, den
bevingade budbäraren, ska inte äga något eget, bara förmedla

Todd Rundgren i tjugoårsåldern och Gregory under 80-talet


Intrycket bekräftas vid en snabb beräkning av Todd - Gregory Isaacs horoskop i den yttre kretsen har jag haft många år. Båda männen är födda med Solen i Tvillingarna, även om det långtifrån handlar om några gradexakta paralleller. Reggaesångaren är faktiskt så långt man kan komma från Todds geni ("egenart"), en drogmissbrukande artist som visserligen var populär i Karibiska övärlden men åkte in i fängelse så många gånger för kokainmissbruk och gjorde så kopiösa mängder usla album att han egentligen bara är hågkommen för ett par få av sina tidiga album från 70-talet. 


Gregorys drogvanor börjar ta ut sin rätt och
Todd ser inte så alert ut han heller... Klicka för större version


Att Isaacs intellektuella Luft drunknar i det begärsfulla Vattnet - den låga organiska sidan av själen - är helt uppenbart. Whitney Houston (2 inlägg) som lika karaktärslöst föll offer för droger och sprit och hennes extremt Vattendominerade horoskop är en parallell. Todd Rundgrens himmel är mycket mer spännande och hans dispositörskedja inritad med grå pilar är makalös. Förstår att han hanterade alla instrument och kunde gå in i alla musikgenrer med samma lätthet. 

Disponentkedjan: Solen stabil med Merkurius hemma i härskarläge i Tvillingarna, Solen blickar mot sitt tecken Lejonet är för tillfället Mars är inneboende - kreativ Luft/Eld-kombination! Mars blickar vidare mot sitt tecken Skorpionen för en sjudande "sensationalism" eller ett emotionellt liv på högtryck. I Skorpionen befinner sig Jupiter som blickar vidare mot psyket/Månen i vidsynta Skytten som den disponerar över. Månen slutligen i fullmånespänning med Solen för en troligtvis hysteriskt rastlös natur (och på 60-talet många och lösa förbindelser).

Kanske har jag fått korn på en identifierbar sub-typ av Tvillingarna, för se också det månadsgamla inlägget om socialistrockaren Grace Slick från det monumentala amerikanska rockbandet Jefferson Airplane, samma täta ögonplacering och allmänna uppsyn som hos särskilt Todd även hos henne.

Det är riktigt kul att se hur Todd tog det pappaansvar inte Steven Tyler fixade under alla de år som Aerosmith senare medgett att de inte minns ett skit av eftersom de drogade så tungt. Todds närvaro verkar faktiskt avspeglat i fosterbarnet Liv Tylers karta för hon är född under samma fullmåne som plastpappan:


Den här axeln saknas i Steven Tylers horoskop (han har istället Eld/Luft-spänningen mellan Väduren/Vågen för passionerade men snabbt överstökade mänskliga interaktioner). 

Livs mamma Bebe Buell visar via ytterligare en födelse till Tvillingarna vem som står närmast flickebarnets Tvillingascendent (biologiska arv) - men är det mamma Bebe eller plastpappan Todd som betecknas? Eller båda som formgivare av Livs ego-uppfattning och kroppsliga självbild? 



Bebe Buell föddes till skönhet, också hennes mor var modell, och här ser man med vilka enkla motiv en del själar söker sig tillbaka till planeten Jorden. De vill uppleva hur det är att vara omsvärvad och firad för sin skönhet och Bebe Buell har formala Saturnus nästan exakt på Jungfruascendenten/kroppen - det ger slanka men i bästa fall graciösa typer. Missa inte att samma Saturnus är femtehusägaren och därmed signifikatorn för vilken typ av god karma den här själen har med sig i detta liv. Allt låg kopplat till en "bra" fysisk kropp! (Jordelementet understryker på vilken nivå karman uttrycker sig.)

Saturnus är en välgörare för Jungfrun så trots att positionen förmodligen gav en egocentrisk mor (Liv har Bebes myckna Venus-kvinnlighet som sitt tolftehuslidande - Liv som den fula och klumpiga ankungen jämfört med den diminuitiva men finlemmade mamman...), så ger 9e huset för individens koppling till det högsta goda en intressant och väldigt kroppsnära signal: kvinnlighetens Venus i sitt fysiska härskarläge i Oxen, som en välgörare och dessutom i horoskopets "bästa hus".

Saturnus och Venus är planetära vänner så här börjar man ana att Bebe Buell var bestämd av ödet att vara en av de vackra som bereder världens många små själar sinnlig njutning (genom nakenutvik i en herrtidning). 

Dock står också den STORA FRAMGÅNENS Jupiter med Venus och indikerar som verksam illgörare att det finns något uppblåst och hycklande över hennes kvinnlighet, jag var på väg att säga "prostituerad för pengarna" (Venus/pengarna och kvinnligheten skadas av Jupiters närvaro och Venus är också tillfällig ägare till 2a ekonomihuset). Kvinnans "högsta gud" är alltså en materialistisk sådan som skadar henne och som inte står Fredrik Reinfeldts efter (en annan självtjänande Jungfruascendent med den onda rika människans Jupiter i 9e huset för "hans gud" - det högsta Reinfeldt tillber).

Men jämför Bebe Buells horoskop med det för porraktrisen som har tumskruvarna på Donald Trump. Se skillnaden i kvalitet i "ingångsvärdena". Bebe Buells horoskop är oändligt mycket mer gynnsamt än "Stormy Daniels" och om detta vittnar hennes avkomma Liv Tyler - numera hela världens älskling (efter Sagan om ringen-filmerna).

**********

Precis som i inlägget om Michael d'Abo krökt över sitt piano kan jag inte låta bli att skriva in mig själv i det här inlägget. Jag hade vid 14 aldrig hört Todd Rundgren's Utopia men jag minns att jag gärna köpte skivor ohörda om jag tyckte att omslaget var läckert. Har så långt jag minns gillat symbolik och budskap genom bilder och att nu se bandledarens UTOPISKA spänning mellan Tvillingarna och futuristiska Skytten är bara så träffsäkert!

Och något måste den här plattan jag köpte och snabbt sålde av igen ändå att kommunicerat. Som producent till Felix Cavalieris solodebut gjorde han ett bra jobb och det är bara att se hur placeringarna överlappar, precis som det brukar vara med släkthoroskop eller då människor möts som är andliga släktingar - ibland inte ens personliga möten utan någon pryl eller ett musikstycke som flyter i hamn:


Todd-Tvillingarna: Solen 8, Merkurius 11, Venus 11

Bloggar-Tvillingarna: Ascendenten 10, Månen 12

Kanske är det bloggarens egen Tviling-Skytt-opposition med den försiktiga och konservativa Saturnus i 9 Skytten som i tonåren blockerade mig för det som Todds sol-själ utstrålade! Fader Tid måste ibland gå en viss sträcka för att man ska bli mogen vissa upplevelser...

Dessutom kickar Todds Mars i 24 Lejonet till bloggarens artistiska sensibilitet - Venus i 21 Lejonet i 3e kommunikativa Tvillinghuset. Så här brukar det se ut när två individer "fattar varandra". Kanske dags att ge Todds svåröverblickade musikaliska insatserett närmare studium, kanske har vuxit ifatt mannen med den blängande blicken nu och kan avgöra om Utopia var pretentiöst nonsens. 

Den genommusikaliske Felix Cavalieri producerade han i vilket fall utmärkt, till skillnad från dennes självproducerade uppföljare (Destiny, 1975) som är en ren plåga och en tydlig eftergift åt skivbolagets önskan om att mer dansant- och hitlistemässig musik. Tredje albumet har jag inte hört men Castles in the Air (1979) är en retur till en mer tänkande kompositör. Intelligent och extremt musikalisk populärmusik. Cavalieri kanaliserar melodier som kommer från en annan värld och Rascals Once Upon A Dream som spelar som ett löst konceptalbum måste ha varit en av 1968 års allra bästa skivor.

Flyglar som fallit från skyn - alla de faser artisten passerat?
 
Cavalieri är ändå inte någon av bloggarens största favoriter men en kontroll av kartan visar ändå att New Yorkarens soldisponent Mars i 26e graden Våg sätter fyr på bloggarens intellektsMerkurius i 27e graden. 



Det suggestiva omslagsfotot som "metalogiskt" blandar tanken sandslott  och luftslott passar, trots den osäkra månplaceringen (sen Kräfta/tidigt Lejon?) bra med dels en solascendent där Saturnus - tidens herre i Jordtecknet Oxen verkligen betecknar "sands of time" (tänk timglas) och står maximalt stark i väster (metaforiskt). Och dels rimmar omslaget med Luften via Sol-Skorpionens disponent Mars, men i 12e huset för "förluster" (kraschlandade pianon).

Den ömsesidiga receptionen mellan planeter i Vatten och Luft (här Venus och Mars) verkar funka bra hos konstnärliga människor! Hos politiker blir det lätt slirande med ord och falska uttryck medan musiken möjliggör dubbeltydiga stämningar som bara bidrar till att förhöja dess suggestiva kraft. "Bitter-ljuv", så skulle mixen av Skorpionen och Vågen kunna låta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar