Till nya besökare, en kunskapsteoretisk länk:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

ESTETIK:
Blogger/Google förstörde en gång mängder av bilder från de första åren vid ett omskapande av usla miniatyrer av original i GIF-formatet. Klicka för att se de skarpa originalen. Ser också dessa usla ut, högerklicka och välj "se bilden" .

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
"The soul is sold not to the devil for money, but to money itself when it becomes the measure of worth rather than the affirmation of value." /James Hillman - Alchemical Psychology (2010, s.143)

Västerlandets store logiker & mystiker Platon
ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)



fredag 23 mars 2018

Alla ägg i samma korg (arketypernas förbannelse)


Det finns något behjärtansvärt över alla människor som kämpar och hoppas och försöker i sina liv och sedan ändå aldrig kommer någonstans. Här är ett horoskop som beskriver risken med att samla alla ägg i en enda korg, bli alltför smal och specialiserad och därför räknas ut. 

Det finns knappt några uppgifter på nätet om kvinnan som nu närmar sig de sextio men en gång att döma av tre gamla bilder på nätet var en uppenbar skönhet, fast av den plastigt stereotypa Barbiedockssorten. Kanske hon trodde det skulle räcka för en karriär som skådespelare. Jag tänkte direkt på Carolina Gynning när jag såg de sammanlagt tre foton som flyter runt på nätet som ett minne av en obetydlig karriär inom film och tv.

Filmdatabasen imdb.com ger en bild av Jamie Hagans uppgång och fall via några anonyma roller där man anar ett visst fokus på att spela bara "kropp" i roller som slampan, dansös, "alien babe", hora och strippa! Strippan tycks vara hennes svanesång och då var hon runt 38 år...

Så hur kunde det börja, fortgå och sluta så tematiskt inskränkt? Horoskopet är skrämmande tydligt och ensidigt i sitt fokus på enbart den lägre materiella halvan, tecken i Jord och Vatten, dvs. den "förkroppsligade naturen" och det behövs nästan inga kommentarer till en så massiv koncentration på Skorpionen och med kroppsliga fitnesstecknet Jungfrun i 11e idealhuset - kombinationen kan stavas ut av en förstaklassare: attraktiv kropp och sen inte mycket mer. 

I den här kartan fungerar sannolikt den onda stjärnan Algol destruktivt i sin opposition till sexualitetens Mars i hemmaläge i Skorpionen. Algol är inte en Frestare utan en iskall Förförare men också Förstörare...




För den som i den här aktrisen ser en distinkt look-alike till svenska pseudokändisen och programledaren Linda Lindorff, håller jag med. Också hon föddes med Sol och Måne i Jord/Vatten-halvan (fast med Ljusen omkastade) och kopplingen till Jamie Hagans extrema tonvikt på Skorpionen är förstås svenskans Måne i Skorpionen.


När jag tittade runt på nätet upptäckte jag något nästan psykopatiskt sjukt över de drösvis Lindabilder som finns där. Hon ses i princip aldrig i en annan pose än RÅSTIRRANDE rakt in i kameran. Aldrig en intressant kameravinkel på henne utan bara "full on frontal" gång på gång på gång. Det här skulle kunna bero på att svenskans lunära psyke drivs av disponenten Mars i sitt andra härskarläge, i linslusens tecken Väduren. Det arketypiska Barnets "se mig, mamma och pappa" är så intensivt "på" att Linda inte vågar lämna kameraögat för en tiondels sekund. 

Härskarlaterna från hennes Sol-i-Stenbocken skärper till den här situationen ytterligare och här finns säkert en historia i barndomen som färgat och gjort henne till den extremt självmedvetna Dominatrix hon utstrålar. 

I jämförelsen är den misslyckade aktrisen Jamie Hagan redan trivselbomben, med två av tre foton på nätet mer smakfullt tagna i en vinkel. Jag misstänker att det är hennes Måne + Venus i Jungfrun som mjukar upp och förmänskligar. Bäst av de tre fotona jag hittade är det nu rejält daterade artistporträttet på imdb.com.

Men åter: poängen var att Jamie Hagans tre eldiga planeter, Solen, Mars och Jupiter i Skorpionen i 1a huset så tydligt aktiverade Syndarens och Sexualitetens symbol att hon snabbt körde karriären i botten genom att acceptera skräproller, tydligen utan att äga psykologisk dynamik för något större. Formplaneten Saturnus i expansiva Skytten bildar här negativ sensationalism under ett helt år, och i vissa horoskop 1959-60, blir detta ett "baksug" som släcker ut individens förmåga att bli en profil i sin samtid. Skorpionen är när allt kommer omkring det bittra nederlagets symbol, även om arketypernas egen hårdhet mjukas upp när de bäddas in i en levande människas öde... 

Både Jungfrun och Skorpionen eftersträvar kontroll och söker gardera mot oväntade överraskningar. Möjligen blir en sådan psykologi lite för skitnödig för att kunna tillföra skådespeleriet tillräcklig "emotionell flexibilitet"... Det är ett värdigt ämne för en specialstudie av skådespelare att studera om just den här kombinationen "stiffar till" så att den är underrepresenterad i ett utsnitt av berömda skådisar...

Jamie Hagans Carolina Gynning-koppling stämmer också astrologiskt och ännu bättre än den med Linda O. Gynning har Ljusen i precis samma tecken som Hagan, men omkastade: Solen i Jungfrun och Månen i Skorpionen. Gång på gång har jag reagerat på den här Barbiedocksliknande formfulländringen och ofta upptäckt just kombinationen av dessa tecken. Också värt en specialstudie. Är detta miniatyrdrama inom zodiakens andra akt, Individualitetens fyra zodiaktecken och den kroppsliga Jord/Vatten-kombinationen ett tecken på att naturen är särskild känslig för de högre formgivande principerna? 

Det skulle kunna bli början på en mindre naturfientlig syn på Jord och Vatten än den antika världsbild som såg både astrologins födelse i Babylon och hinduismens i Indien. I det som överlevt av de Kaldéiska oraklen (en text som innehåller många tankar från astrologins hemtrakter) anas ett och annat genom att Världssjälen förknippas med mångudinnan Hekate som kallas "demonernas härskarinna (eller t.o.m. älskarinna)". Ingen högre skattning av Naturen, Jorden och dess omgivande vattenhölje!


Tillägg


Apropå konstnären Ulrica Hydman-Valliens bortgång, och Gynning som enligt en läsarkommentar nu passerat det värsta småbarnskladdet och börjat imitera UHV:s maner, passar det att här kommentera ett "artisteri" av helt annat slag: den kitschiga hötorgskonst Expressen nu hur länge som helst sökt kränga med f.d. pseudokändisen och Paradise Hotel-deltagaren Marie Plosjö (som också vikit ut sig överallt). Här gäller inte ordspråket att, när Fan blir gammal blir han religiös. Den pornografiska mentaliteten har istället tagit sig nya kanaler...

Och vem blir förvånad? Jamie Hagans kullerbytta och förstelning i linje med Skorpionens arketyp skymtar även i detta sinnelagshoroskop:




Men Månen står ju i Kräftan och sexualitetens Skorpion saknar planeter? Ja ytligt sett, men glöm inte att varje astrologisk princip kan förkläda sig och yttra sig i "transponerad" form. Efter att ha identifierat det skorpioniska 8e sexual- och dödshuset och noterat att det är sterila, ytliga och manierade Saturnus som tillfälligen äger denna livserfarenhet och sedan lokaliserar Saturnus med Plosjös eget sinnelag (1a huset), ser man att hon har sex på hjärnan. Luft och Vatten sammantvingade kan ge låsta, malande tankemönster som föder känslor som i sin tur föder fler fixerade tankar av samma slag... Men det här är en frigid sorts sexualitet, ett blott formellt poserande i tanken, Saturnus är formal och saknar därför själsdjup. Den är inte lyckad intill den djupt känslomässiga Mån-Kräftan, inte om man talar personlig tillfredsställelse med livet. Kombinationen tenderar mot det nedstämda.

Samtidigt är Saturnus en "kronisk" planet (Kronos, tiden) som här tycks för evigt binda fast Plosjö vid sitt infrusna förhållande till sexualiteten. Är det måhända detta som beskrivs genom det kitschiga motivet med en fjäril som försöker befria sig från kvinnoskötet? Fjärilen som andesjälen som vill något annat än vara låst i konventionellt (Saturnus) rollspel som kvinnlig sexualitet? 

Eller representerar fjärilen som sådan Solen (andesjälen)? Det skulle passa ovanligt väl i detta horoskop eftersom soltecknet Tvillingarna (ägd av den luftburna och bevingade Merkurius) beskrivs som zodiakens Älskare, hemmahörig i en högre skapelseordning än köttmänniskorna på jorden. Äkta kärlek är inte sexuell, men kan väl ta det sexuella värddjuret i besittning som en av dess uttrycksformer. Tvillingarnas sanskritnamn, Mithuna, betyder Paret och illustrerar en man och en kvinna, till skillnad från grekernas homoinfekterade representation med två pojkar/bröder.

I vilket fall ser man en klyvnad mellan sinnet och sexualiteten, illustrerad via inkompatibiliteten mellan det lilla och tillslutna och det väldiga och allomfattande: VattenKräftan respektive VattenBäraren. Eftersom sinnelaget resulterar i en Luft-Sol i exil i 12e huset, ser vi hur djupt begravd Plosjös styrande princip i livet är, och den dubbla förekomsten av "dissociation" mellan Naturen (Vatten) och Övernaturen (Luft) antyder en "fallen själ" som befinner sig på Naturens nivå och där hamnat i en rävsax. 

Vad Plosjö här gör (omedvetet?) är att söka konceptualisera sexualitetens hämmande funktion på den fria andesjälen (fjärilen). Det finns hopp om denna kvinna, även om den white trash-drulle som köper en sån här tavla troligen gör det pga. den ytliga, sexistiska signalen. En lågsinnad människa skulle kanske snarare se "fjärilar i magen" i motivet och knyta det till sexuell kittling! Jag ser en själ i ångest och kamp för att hitta sitt större jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar