Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 12 november 2017

Var har jag hört den förut?
(Och om transiter)

Ibland löper människors tankar i snarlika banor utan synbar orsakspåverkan. Det är då man med fördel kan använda astrologin för att se om där finns några symmetrier mellan parterna som gör dem predisponerade att under kosmos inflytande tänka likadant. 

Här är ett exempel:

Sideriska den 6/11 Om Östling (Svenskt Näringslivs skämmiga uppkomling)
Vad en skadad Jupiter gör är att simulera noblessens godhet, man kan bli en nyrik och uppblåst tom tunna. Överallt läcker individen signaler på att man inte är en äkta jupiterier och vad jag förstått saknar Östling fullständigt en uttrycksförmåga som anstår verklig överklass. Detta är Jungfrun - slavens  tecken - som orättmätigt tagit sig upp.

Sideriska den 11/11 om Persbrandt

Mitt resonemang börjar med den lätt suspekta Solen i Jungfrun som generellt indikerar ett städat / reserverat yttre bakom vilken döljer sig en smått antisocial attityd och tankar om "var och en sin egen lyckas smed". ...en rätt osportslig figur i zodiaken...

Så långt bloggen. Så ser jag sent på söndagen Guillous inte längre helt rykande aktuella men dagsfärska krönika vars innehåll utgår från en kärna jag distinkt tycker mig känna igen. 

Jan Guillou i AB om Östling den 12/11

...hans dialekt berättar också att han inte föddes rik eller ärvde någon förmögenhet. Han är och låter som sin egen lyckas smed...

Här är det inte bara så att Guillou råkar återanvända talesättet "egen lyckas smed" från Sideriska dagen innan (då om Persbrandt). Han ägnar åtskilligt utrymme åt att beskriva ett äldre Stockholm vars skilda dialekter (närapå från en stadsdel till nästa) avslöjade vilken samhällsklass man tillhörde. Guillou upprörs över att höra Östling prata vårdad sossesvenska medan innehållet är värsta överklassarrogansen. Jämför fetningarna i mitt nästan veckogamla inlägg om Östling!

Är detta två besläktade intellekt som hittar samma vinkling på samma person eller kan det vara så att Guillou smuttar så mycket på sina fina årgångsviner att han behövde nästan en vecka för att stöpa om en stark idé lånad från den här bloggen? Hittade han däremot ett eget spinn utifrån min text om Persbrandt - som länkade tillbaka till den om Östling - då ska Guillou ha heder för en ångande verkstad, då jobbade han effektivt med sin rewrite. 

Det har gått lång tid nu sedan han upprepade gånger hånade astrologer och numerologer så jag trodde nästan han slutat spana in den här bloggen, men antingen gör han det alltjämt eller också ser man här en sällsynt konfluens i gensvaret på stjärnornas positioner. Välj själv det mest sannolika. 

Vad som talar för den (det medges) smått sökta teorin om att världshimlen styr t.o.m. våra tankar, är att båda har Tvillingarnas tecken stigande i öster. Men när jag utifrån de uppgifter som finns noterar att Guillous ascendent befinner sig sex grader efter min i Tvillingarna - de sex dagar det tog honom att göra min utläggning om den själviske klättraren Östling till sin? - då är det åter en öppen fråga om vilken ledd som förklarar parallellismen, lodrätt eller vågrätt.




 
Tillägg

Jag ser att inlägget trycktes ut 17.10 och det verkar inte bättre än att himlen själv besvarar den avslutande frågan. Tvillingarnas 6e grad över Stockholms östra horisont vid publiceringen och Solen i exakt 26°21' Vågen.

Bloggarens Sol-i-Vågen befinner sig i 6e graden medan härskaren till hans Tvillingascendent, Merkurius, står i exakt 26°17' Vågen. 

Säg att det tog 30 minuter att få ordning på inlägget (känns rätt, jag slarvade inte) och att jag fick syn på Guillous text eller påbörjade min egen 16.40. Vid den tiden stod den transiterande Solen i exakt 26°17' Vågen - och koinciderade till 100% med bloggarens egen merkuriala skrivarpenna. 

Naturligtvis är Merkurius eller Hermes känd för att vara en tjuv när det så passar sig så här kan bloggaren känna sig bestulen av någon som redan är berömd och dessutom rik. Guillou kanske vill skicka över en pava vin av hygglig årgång som en god gest? Det var ju ändå det goda socialdemokratiska samhället som lät honom komma någonvart, trots sin privilegierade födelse.
:-)


Tillägg 2



Bättre upp!  Glömde att webbläsaren sparar tidpunkt för varje besökt adress. I bilden (klicka på den) ser man hur jag började läsa Guillous krönika 16.26, häpet återbesökte mina egna två inlägg för att förvissa mig att likheten var som jag tyckte. Trycker sedan "Skapa inlägg" 16.39 - en perfekt tidsuppskattning från bloggaren med andra ord.



Inga kommentarer: