Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 21 juli 2017

Infrastrukturen och landsförräderiet
(Mer om ond demon 2002-2020)





Jag vet inte hur tydlig man behöver vara, men naturligtvis sorterar den svenska IT-skandalen under landets famlande under "ond demon 2002-2020". Hur mycket tydligare kan det bli än att i samma andetag uttala TRANSPORTstyrelsen och nationalhoroskopets tredje hus för KOMMUNIKATIONER? 

Det är i tredje huset demonen Rahu huserar och periodvis vaknar upp. Sverige befinner sig f.n. i en oerhört intressant period när IT-fascismen blottläggs via den planetära "storcykeln" Rahu och samtidigt den kortare men mer riktade subcykeln i Solens tecken sätter fokus på vad Sveriges ledare ägnar sig åt i frågor om kommunikation. 

I mina ögon synes Anna Johansson, Löfvens infrastrukturministern, just nu kämpa för livet för att hålla blickarna riktade åt annat håll än dit de bör gå: till vad i helvete regeringen har för avtal med amerikanska it-företag som t.ex. IBM! Det är Löfven som släpat in Facebooks serverhallar till Norrland för att hjälpa USA spionera på rysk kommunikation och det är något väldigt lurt över hela den här härvan...

Studerar man Anna Johanssons födelsedag ur handlingsmänniskans (Solens) perspektiv, inser man direkt är det är Djävulen och pengarna som, som vanligt, är roten till det onda:


Problematisk intelligens och omdömesförmåga.
Solens ägare Venus i 12e förlusthuset och Venus
ägare med girighetens Rahu i 9e huset för utlandet
och i opposition till it- och kommunikationshuset
där man ser ett halshugget hem (Månen/Ketu).

Behöver jag ens kommentera den här kartan? Den är urtypiskt för den lägsta sortens materialism och närighet, och ger människor som instinktivt lägger sig platt för marknaden. Nyckelordet är alltså den snåla människans outsourcing. Regeringen Löfven som anammat Djävulens egen materialism där det ska kapas kostnader, sparas pengar eftersom den dekadenta befolkningen trimmats av högern att vara själviska och hata skatter. Sossarna vågar inte annat än bete sig som skitstövlar för det är landets nya normaltillstånd.

Nu faller regeringen Löfven på sin egen ideologiska korruption och instrumentell i denna flagranta genomklappning är som synes Anna Johansson med Satan som direkt angriper maktplaneten som står illa konbinerad med Solen (ledarskap, intelligens) i pengarnas tecken. Dessutom STORA ONDA PENGAR (amerikanska pengar) eftersom Jupiter mittöver blandar sig i.

Att kopplingarna handlar om kommunikationslösningar och utlandet syns av den andra genommaterialistiska oppositionen mellan 3e huset och 9e för utlandet. Även i detta horoskop ser man signalen på ett riktigt ondskefullt och uselt kontakt/avtal (7e huset)! Man kan notera att också Anna Johansson har månnoderna intensivt knutna till skandalplaneten Mars och hennes eget lunära psyke. Att rita horoskopet med en solascendent (ledares typiska privilegium) betyder att hon också har nodaxeln och Solen i svåra problem och därmed utgör en aktiv del av nationens Rahu/Sol-period - som jag helt nyligen (just före IT-skandalen briserade) siade om att den skulle avslöja hur usla landets ledare för närvarande är! 

Det enda Löven lyckats med i mina ögon är att tillsätta ett gäng satanister i sin regering, materialistiska ateister med djup avsky mot alla former av filosofi och religion. Några är djupt korrumperade av sekten Humanisterna. Se bara riksdagens talman Urban Ahlin (se horoskop) eller Morgan Johansson (se horoskop) och deras böjelser i livsåskådningsfrågor.

Se också horoskopet för den f.d. generaldirektören på Transportstyrelsen. Har Maria Ågren Månen tidigt i Oxen (angripen av Satans stjärna), då förvånar det inte att Anna Johansson valt Ågren som syndabock! Saturnus och Månen på samma ställe och med Satan binder ihop de både kvinnornas horoskop på ett olustigt sätt.

För att inte stöta sig med alltför många håller bloggen det en öppen fråga huruvida människan har en fri vilja, så att Algol, Satansstjärnan bara symboliserar en potential för korruption. I antiken användes den troligen på ett fatalistiskt sätt så att den som fann sig i den onda Rosh ha-Satans grepp bedömdes vara ovederhäftig och någon att passa sig för. Infrastrukturministern, med sin makt- och organisationslystna Saturnus infekterad av Algol blev jag medveten om första gången vid regeringen Löfvens hafsiga beslut om ID-kontroller av resande och inställandet av tågresorna mellan Köpenhamn och Malmö. Det kanske inte blir någon tredje gången gillt för Johansson...

*****


Ingvar Persson i AB ser frågorna hopa sig i den här regeringsskandalen. Han glider iväg i en lösryckt tanke som han han inte utvecklar: "Kan problemet med upphandling och outsourcing av IT-tjänster verkligen vara isolerat till en enda myndighet?" Jag ser inte sammanhanget här, om inte Persson (likt mig) misstänker att främmande statsmakt redan tagit över landet inifrån, via dess it-affärer... Regeringen Löfvens Nato-kärlek (som inte folket delar med honom) kanske tar sig de mest obegripliga uttryck och att man, när det var så dags, upptäcker att kärleken lett till brott mot svensk lag. 

Apropå lagbrott övergde jag att kalla på juristhjälp när Löfven skickade Arbetsförmedlingen ett direktiv om att korta Nystartsjobben från max 5 till 3 år och jag blir arbetslös med bara en månads förvarning (handläggaren beklagade djupt kommunikationsstrulet så att besked om förändringen nådde mig så sent). Tredje kommunikationshuset och Sveriges nya hafsighet ännu en gång således.

Ett problem var att jag fick ett nytt beslut daterat dagen efter regeringens nya direktiv som alltjämt säger "förlängningsbart till 2019" (5 år), vilket är hur jag hade lagt upp min långsiktiga framförhållning. Men även om detta bara var en slapp handläggare som felaktigt kopierade och klistrade en gammal uppgift, har jag inte fått någon förklaring till varför AF/staten kastar ut mig i arbetslöshet efter 2½ år. Vart tog det sista halvåret upp till maximala 3 år vägen? 

Af svarar inte på varför de stryper just nu. Som den ultimata arbetsgivaren verkar de (dvs. staten) bryta mot LAS regler om uppsägning! Förvirring även på Arbetsförmedlingen i hur man ska tillämpa de nya direktiven, och jag inser hur meningslöst det är att gå upp mot arbetsgivaren staten, särskilt som det bara rör ett halvår om man godtar felskrivningen på två år! Jag gillar inte borgare, men jag gillar ännu mindre högervridna räknenisse-sossar och fumliga byråkrater.


Tillägg

Se även efterföljande inlägg om Anna Johanssons regeringskollega Anders Ygeman och hur alla dessa inblandade horoskop påminner om varandra! Djävulens egen stjärna Algol verkar vara på hugget hos var och varannan som deltagit i detta haveri. Svensk solnedgång som något inlägg rubricerade saken.
 

 

12 kommentarer:

Susanne sa...

Apropå infrastrukturministerns horoskop: "Lägsta sortens materialism och närighet, och "stora onda pengar": Visst är det talande att hitta ett pokerproffs som är född samma dag? Hittade Ken Lennáard på Wikipeida. Svenskt pokerproffs sen 1996 som spelat ihop 1.200.000 dollar. Enligt artikeln var det fadern som "inledde honom i synd" redan som barn, och han spelade om pengar redan som 12-åring. Om man ser solen som representant för fadern blir horoskopet ännu mer talande...

Seaward sa...

Jättetack för den bonusspaningen. Den var verkligen illustrativ, och framför allt pga. Jupiter, som ju tecknar "förmerande" bortom Venus normal koppling till pengar för att hålla kroppen vid liv...

Frågan om vem som är astrologins fader är ju bökig men jag läste en artikel som säger att man lugnt kan låta södra Indien behålla sin tradition med Jupiter (jfr Zeus, Allfadern). Traditionen med Saturnus i norra Indien påminner mer om den västerländska uppfattningen.

Men eftersom även Solen har en så tydlig koppling till faderskapet (inte minst eftersom Solen representerar barn och avkomman tänktes flöda ut från Gud fader och beredas plats och materiell form via Jordmodern) så valde jag vid de tidiga 20 att se Solen som fadern som befriare och inspiratör medan Saturnus fick bli fadern i rollen som inympare av plikt och begränsningar, kort sagt en artistisk bohemfarsa och en som tvingar in barnet i världens trista plikter och rutiner!

Min egen Sol i "bohemiska" eller "fria" 5e och en opposition mellan sinne och Saturnus berättar mycket om bloggarens barndom! Farsan VAR artist (prisbelönt fotograf) men vågade inte satsa på den delen utan förföll till materialism, och mot den senare sidan opponerade jag mig redan som ung. Jag vet inte hur jag skulle hanterat en auktoritetsfigur i hemmet som Anna Johansson, där Saturnus och Solen kämpar om vem som ska bestämma !!! :-)

Läste bara igår att hon ju är dotter till "Göteborgs starke man" en annan Johansson-nånting, och det var ju intressant med tanke på den här slitiga kombinationen där Tradition (Saturnus) tycks hämma Solen från adelsmärke frihet och otvunget nytänkande.

Susanne sa...

Jaså minsann, är hon dotter till Göran Johansson i Göteborg! Min första tanke var att det var väl att han inte hann uppleva det här - han dog nämligen häromåret. Om du bildgooglar honom känner du säkert igen honom. Jag tyckte alltid att han, grov och sjavig som han såg ut, mer liknade en a-lagare än en toppolitiker. Såna figurer i politiken görs nog inte mer...

Det där med faderssymbolen kan nog vara olika ja, och det gäller ju även för moderssymbolen. Själv har jag Saturnus mot solen, och den som ströp och begränsade min solära vilja och utlevelse var definitivt min mamma - som förresten själv har Saturnus mot solen... Pappa var alltid mer bohemisk och sorglös (yrkesfotograf förresten - sol/måne i lejonet). Han i sin tur har saturnus i opposition till både sol och måne, och det vill jag gärna se som en symbol för hans otrygga barndom - skilsmässobarn som skildes från båda föräldrarna och placerades i olika fosterhem i flera år innan det blev styvfamilj.

Min son har förresten måne/asc opponerad till saturnus, och jag är väl kanske för nära för att kunna se hur det visar sig... men jag hade i alla fall, väldiga amningsproblem med honom, mjölken rann inte till, inte ens oxytocin hjälpte...

Seaward sa...

"Yrkesfotograf" - du ser väl parallellerna? Jag har Solen i "solens hus" (5) men bortsett från att min far vann en fototävling kameramärket Hasselblad arrangerade, blev det inte mer än jobb några år i en fotobutik för honom och därefter ett livslångt intresse för fotografering.

Fadern, Tvillingascendent som jag, hade dock en Sol-Oxe (i 12e) som begränsade hans motivval till ett monomant fotograferande av blommor och buskage - ett remarkabelt insnävande med åren jämfört med det löfte han var som ung, när han sökte djärva och udda motiv med sitt kameraöga!

Här är fler placeringar till jämförelse: Min far hade Saturnus i Vattumannen i 9e (religiöst lika kylslagen som Saturnus-Vattumannen Fredrik Reinfeldt avskydde den socialdemokratiska ideologin och såg den som en olycka och fiende i 6e huset).

Min fars Saturnus skickar därmed en kort 60-gradersaspekt mot 11e idealhuset i Väduren, vilket överfört på Vädurens härskare Mars, innebar att Saturnus också ströp Solen (redan klent placerad i 12e) eftersom han hade Mars i Oxen. Saturnus som ”konception” kontrollerade med andra ord hans energi (Mars) och höll den kopplad till Oxen (naturen och blomstren).

För att inte tala om hur penningfixerad människan var! Oxen i 12e gjorde honom till en neurotiker över pengar och först med den sideriska zodiaken förstår jag att det är 12e som ”förluster” som gjorde honom så tajt med medlen. Tyvärr innebär Solen i 12e en något omedveten natur, så han förlorade pengar om och om igen genom klent genomtänkta investeringar.) Rädsla för monetära förluster syns också i 2a huset i Kräftan (försiktighetstecken) och Månen i Vågen ÄGD av Venus i världsliga förlusternas Fiskarna. Vattnet hotar alltså spola bort all den jord som Sol-Oxen söker få att ligga still.

Till sist förklaras bristen på genuint driv mot konstarterna av att han ”bara” hade Månen i 5e kreativa huset, i Vågens 6e grad. Hans skugglika Måne kallade alltså ”ner” sin förstfödda (jag) och jag anlände som ”svaret” på hans lunära ”fråga”, född med Solen i Vågens 6e grad! Jag vet nu, efter hans bortgång, att vi stod varandra mycket nära (bättre än i detta liv) i ett medeltida Tyskland.

Jag drar den slutsatsen eftersom vi tillsammans ”riggade” kulissväggar som jag kunde identifiera i ett nattligt drömmöte som sammanlänkande de döda och de levandes värld. Den drömmen kom ungefär samtidigt som figuren Albrecht uppenbarade sig och årtalet 1465 (året för Albrecht av Bayerns trontillträde avslöjade en googling).

Även utan tidigare liv-förnimmelser är det förstås intressant att fundera hur långt äpplena faller från trädet. :-)

Susanne sa...

Min far har (med största sannolikhet) också solen i 12:e. Men med sol/måne i "kameraögats" tecken kunde det tydligen ändå inte hindra honom, trots "omedvetenheten" :-)
Solen i 12:e tycks förresten vara något som går i släkten - jag har ju det själv, liksom min son.

Ja, det är intressant att fundera över "hur långt äpplena faller från trädet" i astrologiskt hänseende, och även hur partnervalet ser ut ur detta perspektiv. Min far gifte sig t ex med en kvinna med samma skorpionmåne som hans mor, och dessutom med solen tätt intill Algol, precis som hans mormor, som tog hand om honom mycket under hans första år. Och min mor i sin tur valde en man som har samma mars i kräftan som hennes mor hade. (Och skorpionmåne och marskräfta är väl eg två sidor av samma mynt. Själv har jag ju månen i 8:e och det är väl en tredje variant...) Själv upptäckte jag tidigt hur lik min mor min man var, med samma soltecken, och ascendenten i tät konjunktion med hennes måne. Detta är knappast en slump, om du frågar mig.

Seaward sa...

Frågan är bara vad dessa temata, som man hittar i nästan alla familjer/släkter, betecknar. Om det nu kan besvaras. I ockult och nyandlig litteratur (som t.ex. hypnotisören Michael Newtons trilogi och regression tillbaka till livet mellan jordeliven) förekommer termen "själsgrupper".

Ibland, menade Newton utifrån sitt klientmaterial, hoppar själar över från en grupp till en annan för att göra ett ”jobb” som katalysator i en grupp som, inkarnerade som människor, kommer att uppfatta den här figuren som lite av ett svart får i familjen eller vängruppen.

Astrologin tycks på sitt sätt beskriva "interna" samband mellan vissa varelser, som om de alla var utväxter från en större varelse, som förblir i bakgrunden.

Utifrån min Oxford-dröm hoppas jag nästan det är så, att det kan finnas otaliga "småvarelser" som alla utgör celler i en större varelse och därför ligger närmare att återkalla vissa minnen eller upplevelser än andra. Bakom ryggen – i det 12e huset om man så vill – simmar alla i samma akvarium och genomströmmas av samma livsupplevelser.

Om denna större varelse nu är en själ ovan den enskilda människosjälen, så analyserade romaren Plotinus tanken på en själs samtidiga framträdande i flera olika kroppar på jorden, och såg inga logiska hinder givet de faktorer, bl.a. tiden, som han vägde in. Det skulle kunna betyda att det finns själar som samlar in erfarenheter BRETT genom en större ”uppsugningsyta” än man normalt föreställer sig när man pratar om människan och hennes eventuella själ.

Plotinus var vetenskapsman i sitt tänkande - jag var helt däckad efter några essäer (hans samlade verk består enbart av essäer där åtskilliga överlappar) av hur torr och rationellt malande han var! Inga yviga eller glatt kolorerade "hemligheter" uppenbaras. VÄLDIGT olik moderna New Age-skrönor om det fördolda. För honom var det metafysiska en exercis i förnuft, precis som i ännu högre grad för Proclus 200 år senare. Dennes horoskop har jag ännu inte skrivit om, men det är BARA Jord och Luft, dvs, det bloggen tidigt döpte till "rationalismens" kombination, en perfekt sammanfattning i detta fall.

Susanne sa...

Ja, jag tror också att det handlar om "själars samband" som också Hahns bok heter, som jag har nämnt förut, och att detta karmiska samband kan ses i horoskopen.

I samma bok nämns också "uppsplittrade själar" - men då handlar det om högstående andar, som delar sin energi åt olika håll. "Att sprida sig som ett kosmiskt nätverk för att komma så många möjligt till del" som det står, och detta gäller t ex både Franciskus och Jesus. De stod Gudskraften närmast och Franciskus är "delar av samma energi som Jesus skapades av i sin jordiska manifestation".

Seaward sa...

Minsann, gamle Plotinus men i ny språkdräkt! (Plotinus nämnde att han skådat högre ting vid flera tillfällen i livet, men han presenterade aldrig informationen som sådan, enbart genom rationella resonemang om troligheten av ditt och datt...)

Susanne sa...

Ja visst är det fascinerande att gamla insikter från antiken kan komma fram på det här viset, i seanser på 2000-talet :-) Och just detta faktum, att det inte är några "nyheter" som kommer fram, utan gammal visdom som funnits hos mänskligheten länge (iaf i i vissa läger) tycker jag tyder på att det ligger något i det. Sen kan man ju alltid säga att mediet säkert har läst Plotinus el vem det nu är, och att det kommer fram ur hennes undermedvetna, även om det inte är medvetet fusk. Men själv väljer jag att inte tro det. Inte i det här fallet - fast det finns säkert mindre skickliga medier. Utan det handlar om gamla sanningar som förmedlas om och om igen, till den tröga mänskligheten...

Seaward sa...

Carl-Gustav Jung skulle här ha pekat på det "kollektiva omedvetna" som en slags bestående reservoar (och plagiat på Anima Mundi, Världssjälen).

Men hans naturvetenskapliga Stenbocksascendent fegade ut och försökta kombinera med "handgripligt" DNA. Ingen framgång, naturvetenskapen dissade ändå hans djuppsykologi och jag tror aldrig han fick pryda någon förstasida på tidskriften Nature...

Jag tänker på Jung eftersom en del av hans fallbeskrivningar är just så här specifika och där han ibland visste och ibland många år senare upptäckte att patienten ur sitt omedvetna reproducerat tankar eller illustrationer som varken var allmänt kända eller alls kända i patientens hemland. Lärda britter på 1500-talet läste säkert Plotinus men idag är han återigen nästan helt okänd så jag tror inte hon dykt på den författaren. Möjligen via någon urvattnad kopia.

Jag har t.ex. mina dubier kring den danska mystikern Martinus som i princip ritade och berättade Teosofin en gång till och därmed hinduismen som Teosofin inspirerades av via översättningar från sanskrit som var i tilltagande på 1800-talet.

Men jag säger som du angående t.ex. synska amerikanen Edgar Cayce: man får någonstans välja att lita eller förkasta informationen. Cayce öppnade munnen och talade om ALLT, vilka frågor som än ställdes i vilket som helst ämne hade han svar under hypnos. Han förklarade själv det med att en del av informationen hämtades direkt ur frågarens eget undermedvetna där en första nivå av kunskaper redan fanns, men att Cayces ande eller medvetande sedan sökte sig ut i vidare cirklar för att hämta in mer fakta...

Cayce i hypnos listade, om jag minns rätt, sex avenyer för kunskap och nämnde som den kristna bekännare han var i vaket tillstånd, "Tronen" som en sällsynt yttersta uppgiftslämnare. Här anar man förstås en underliggande kosmologi som möjligen motsvarar tingens verkliga natur...

Susanne sa...

Cayce ja... jag har nämnt det förr, men det förtjänar att upprepas: Hans och Marie-Louise Hahns horoskop liknar faktiskt varandra en hel del, intressant nog (hon är född 7/4 1953).

Seaward sa...

Jag sparade den kartan senast du nämnde datumet och sinnet i Skytten (mycket troligt) så ger sinnelagskartan en oslagbar direktkontakt med Solen via 5 huset och Jupiters fina placering där. Mycket Eld borde ju i teorin stå för klarsyn av högsta kaliber... särskilt som också Solen i Fiskarna illumineras "inifrån" (jämför författaren Leo Talamonti fasthakad på slutet i dagens inlägg om miljömannen)