Till nya besökare, en kunskapsteoretisk länk:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

ESTETIK:
Blogger/Google har förstört mängder av horoskop genom att omskapa usla miniatyrer av bilder i GIF-format. Klicka för att se de skarpa originalen. Ser också dessa galna ut, högerklicka och välj "se bilden" .

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
"The soul is sold not to the devil for money, but to money itself when it becomes the measure of worth rather than the affirmation of value." /James Hillman - Alchemical Psychology (2010, s.143)

Västerlandets store logiker & mystiker Platon
ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)



lördag 3 juni 2017

Musikproducent med barnets allmaktsfantasier


Försmädlig felstavning när Linval Thompsons debutalbum
dök upp i USA 1979, 3 år efter den engelska utgåvan.

Av någon anledning står gamla vinylskivor med jamaicanska reggaesångaren Linval Thompson rätt högt i kurs på samlarmarknaden. För den som köpte musik sent 70-tal utan att se något egenvärde i "ju mer halvdant desto kreddigare" tillhörde Thompson C-laget bland sångare och låtskrivare. Att ens nämna honom i samma andetag som Bob Marley är en skymf. Thompson hade svagt melodisinne, extremt begränsat röstomfång (gnällde entonigt snarare än sjöng) och låttexterna faller sönder i lösa fraser, opportunistiskt stulna från andra artister eller generiska gräsrotsklichéer. 

Likväl fick han igång en karriär genom några lokala hitlåtar 1975 och 1976, mest tack vare producenten Bunny Lee som hade ett vinnande sound vid den tiden. Samlade till Thompsons debutalbum Don't Cut Off Your Dreadlocks - underlig uppmaning  från en som inte själv hade några rastaflätor - lät spåren rätt bra tillsammans tack vara producentens skickliga studioband. När jag återvänder till albumet mer än 40 år senare klarar jag ändå knappt att uthärda skivan. Det är för dåligt låtmaterial i botten, för torftiga tankar som uttrycks. Bara 2-3 spår har något memorabelt och albumet blev kvar när jag rensade ut Thompson för länge sedan bara därför att basisten tog ut spännande basgångar. Det är groovebaserad musik. 

Visst, man kanske ska justera förväntningarna till det faktum att det är en 20-22 årig gettoynglings musik, men återigen, lyssna på Bob Marleys tidigaste material. Bara finessen i gamla One Love från 1965 (YouTube) att så snyggt ta in några rader från en Curtis Mayfield-låt och få det att passa perfekt med temat, det vittnar om medvetenhet!

Thompson var emellertid en ambitiös ung man och redan 1978 börjar det drälla ut självproducerat material, en del med så dålig ljudkvalitet att jag insåg att han inte behärskade det här området heller. 

Nu ska läsaren minnas hur svårt det är bevara eventuell själssubstans om man föddes i ett skitland. Landets mentalitet drar ner den bäste! Jamaicas nationalhoroskop i och med frigörelsen från Storbritannien 1962 illustrerar en dålig miljö. Det är ett tjuv- och rövarhoroskop utan motstycke och jag har tidigare noterat paralleller till nymoderaternas karta. Dit attraherades de svenska motsvarigheterna till talanglösa gettobarn som jagade pengar och tom position - redo att knivhugga varandra i ryggen eller stjäla varandras ägodelar för att komma ur armodet.

Vilken den här musikens publik är, kan anas av att Thompsons kreddighet (som dock kanske kulminerade för tio år sedan), inte balanserades ut med värst många kommentarer om vilken ohederlig och egocentrisk tjuv han tydligen alltid var. Och skivbolagen känner förstås inget ansvar. Som vi strax ska se spelar de helt med Thompsons namn visar sig aningen "hetare" än originalartisten och döper i ren och skär historieförfalskning om albumen!

Att Ariana gör en ny spelning i Manchester efter terrorbomben gör inte musikbranschen mindre omoralisk. Inblandade parter spelar samhällsengagerade men syftet är att skadebegränsa så att inte folk slutar gå på konserter! Det skulle strypa den haltande skivförsäljningen ännu mer i tider då hundra och en distraktioner skapat nya generationer av halvt schizofrena individer. Idag guppar man omkring i informationssorlets yta utan att någonsin börja bygga karaktär. Tack vare IT:s oreglerade framfart har vi nu de värsta människorna på jorden någonsin!

Det är ett faktum att Linval Thompson i vuxen ålder ägnat sig åt att återutge musik från Jamaica som han aldrig haft en hand i produktionen av men trots det tar äran för. Det är oklart om brittiska bolaget Greensleeves, där säkert inte en anställd från 1980 jobbar kvar, om detta bolag naivt licensierar Thompsons material där han nu presenterar sig själv som huvudattraktionen eller det har en aktiv roll som historieförfalskare och näriga skumrask som döper om gammalt material och inte ens ger originalartisten kredd.

Så här såg ett av de sista dub-album ut som jag köpte 1981 innan mitt reggaeintresse svalnade. Ljudmixaren Scientist har nu hittar sin egenart och han vanställer originallåtarna till oigenkännelighet i dundrande dub-remixar. Plattan kom i en serie av album inspirerade av boxningsteman som "Ali vs. Foreman" och liknande - svarta boxare var alltid en stor grej på Jamaica.


Men så här ser skivan ut idag (återutgiven på CD enligt Amazon) - "finn fem fel" eller åtminstone ett:




På originalet skrevs producentkrediten "Mickie Scott & Linval Thompson" men på nyutgåvan har namnen bytt plats. Helt klart har Thompson något fel i huvudet som knuffar bort andra för att själv få linslusa så mycket som möjligt. "Lyckligtvis" råkar han vara ett av de gettobarn där födelsedagen är känd - jag har häpnat över hur många jamaicanska artister jag lyssnade på i tonåren som inte ens visste vilket år de var födda.


Thompson har ett storkors i passionens kvalitet (Rajas guna) och det kan mycket väl vara detta driv som förklarar hans vilja att förbättra sin magra start  i livet. Men Solen är naturligt sattvisk (Sattva guna) och kunskapssökande och i ett sattviskt tecken som Jungfrun ser man viljan att växa i kunskap i teorin bör utmärka horoskopets "framåtdriv". Att han debuterade som producent utan att behärska grunderna beror delvis på denna Jungfru men också på andra faktorer, liksom hans oärlighet. 

Månen i Väduren är ett passionerat barnasinne och även om Saturnus söker hålla emot från omdömets och balansförmågans Vågen, gör den inte det särskilt bra eftersom Saturnus fina position i Vågen vid denna födelse dras ner rejält av att disponenten Venus tappat balans och omdöme genom positionen i mörka Skorpionen. Eftersom Saturnus borde ha varit en mentor och sparringpartner åt det ivriga Vädurssinnet är Venus usla position i 8e mörklagda dödshuset för synd och korruption (och slutligen döden) en beklaglig tendens mot den mörka sidan. Denna Saturnus är inte på något sätt god utan en ond organisatör som fyller Thompsons sinnelag. 

Genom Venus usla position drabbas även Merkurius i Vågen och jag känner igen samma intellektuella ohederlighet hos Thompson - den har jag mött hos en arbetsgivare med samma skorpioniserade Våg-Merkurius. En mer bakslug säljare har jag sällan mött - allt handlar om att "rätta till orden" för att mörka den underliggande monetära girigheten och få det att se ut som han servar kunderna. Verksamheten har typiskt nog väldigt svårt att locka fram några goda kundomdömen på nätets alla recensionsplatser...

Givet den underminerade Saturnus som i sin tur opponerar psyket/sinnet, resulterar en Vädur av låg kaliber, en narcissistisk eller t.o.m. solipsistisk utblick som vanemässigt tror allt handlar om honom själv och som saturniskt söker kontrollera att han själv alltid är i blickfånget. Därför kan han fräckt sudda ut originalartisten på en skiva han troligen bara var med om att producera som en lärling och nu själv låtsas spela huvudrollen.

Mars i Stenbocken visar också vilka härskarambitioner det är Vädurspsyket har. Eftersom Väduren i 1a huset gör Mars till en ond planet som dock är verksamt god, inser man snart att detta är en råbuse som har förutsättningarna att lyckas i den fullständigt hänsynslösa bransch som var Jamaicas musikliv. Sinnelaget fantiserar om att placera sin disponent Mars i huset för makthavarna - för en musikintresserad gettograbb representeras förstås makt och status av Producenten. Och han lyckades bli ett mindre namn bland reggaemusikens många artister som gnetat sig fram till producentstatusen.

Samtidigt ger Månen i Väduren en beklämmande vet position för originalitetens Sol. Det kan t.o.m. vara så att Vädurspsyket ser fientligt på frågan om att ge varje individ dennes fulla rättighet som materiell varelse. Därför kan Thompson "mörda" originalartisten Scientist på omslaget här ovan, förneka denne hans "Sol" eller identitet. Man behöver inte tänka djupt för att inse hur främmande månkartan visar att Thompsons lägre mentalitet är inför sin egen djupa (andliga) individualitet. Han har ingen sådan medvetenhet utan förskjuter den som en olycka eller en fiende han vill hålla på en armlängds avstånd. Sådana här typer brukar vara ångestbenägna och inte vänner med sin ensamhet. Han har en tuff och oförfinad framtoning och vill själv stå i centrum (Stenbocken/Väduren = diktatorskomplexet) men blockerar sig från sin egen kreativa Sol (därav hans usla låtskrivarförmåga). 

Saturnus representerar former eller formalism och en dålig men framhävd Saturnus (som här) kan därför vara början på en berättelse om en copycat eller en som bara klipper och klistrar andras verk eller profiterar på klichéer, helt utan någon egen äkthet. "Don't Cut Off Your Dreadlocks" sjöng den välklippta Thompson i en stor gräsrotssäljare 1976. Publiken tycktes inte bry sig, men givet det sociala stigma det var på Jamaica att visa sin "trosbekännelse" genom frisyren skulle jag inte bry mig ett skit om en lam streber kom och hejade på mig i mitt beslut att visa världen var jag stod. Thompsons liv stämmer ganska väl med horoskopet som doftar av ohederlig och självisk streber. I det här fallet stämmer födelsehoroskopet väl in med den anda av egoism och vassa armbågar som man ser i födelselandets nationalhoroskop.

Apropå "egenmäktighetssyndromet" eller "andens brutalisering" har horoskopet inte mindre än två rejäla kollisioner mellan Eld och Jord. Dels friktionen mellan sinnet i Eld och disponenten Mars i Jord, men också mellan Måne och Sol - Eld resp. Jord. Den senare antyder en knagglig livslinje där det som kroppsligt kommer att ta form runt 40 är en "wheeler and dealer" vilket Jungfrun som grund är, men här underminerad av att soldisponenten Merkurius står med den såväl naturligt som verksamt onda Saturnus och själv är underminerad av den skorpioniska Venus. Betraktar man Thompsons födelsedag ur solascendentens perspektiv hamnar istället Månen i det onda 8e huset vilket säger mig en hel del om hur han som handlingsmänniska saknar förmåga eller intresse av (lunärt) reflekterande över sina projekt. Han kör på utan att höra eller bry sig om hur det låter. 

Således producerade och gav han ut två album runt 1979 (ett eget album och ett med en vokaltrio) där det är något fel på mikrofonerna så att sångrösterna är helt förstörda och hackar störande hela albumet igenom (texterna nästan helt omöjliga att uppfatta). En normal producent skulle göra om inspelningarna men Thompsons materialism (soldisponenten Merkurius nu i 2a huset för egna finanser) ville eller kunde inte bekosta en omtagning och sålde in en defekt produkt till det engelska skivbolaget som gav ut dessa stolpskott till skivor. 

Till Kanada skickade han i en annan deal en produktionsmaster som var så brusig och usel att det lät som något inspelat på billigaste sortens kassettbandspelare från förr. Ur den kognitiva förmågans perspektiv (Solen), är tydligen Merkurius med hämmande Saturnus i 2a penninghuset en formidabel varning för att "snålheten bedrar visheten"!

Jag sökte igenom mina drygt 9500 kartor för att se om någon mer lyckats nå celebritet med denna dubbla störning mellan Eld och Jord. Sol-Jungfrun och Mån-Väduren med dess disponent Mars-Stenbocken gav bara 2 träffar vilket tyder på att kombinationen försvårar för kändisskap, dvs. att Thompson är rätt typisk för en ambitiös men lågpresterande typ. Men typiskt nog är den andra träffen exemplet på det motsatta, en Nobelpristagare! Det handlar dock m Jean-Marie Lehn, pristagare i det stendöda ämnet Kemi, som jag tidigare upptäckt att Jordelementet tycks kopplat till. Och Jord representerar i sig avsaknaden av geni och mer en fallenhet för att plocka med Lego-bitar än skapa något ex nihilo

Detta rimmar perfekt med att jag i början av denna text fann Thompsons låtskrivarförmåga under all kritik. Han bara rapar ur sig korta brottstycken som han fogat samman och som man hört i hundra andra låtar redan, och i bättre konstruerade texter. Bristen på ande eller materiens krig mot och brutalisering av anden ger den här ofärdiga träbocksmentaliteten. Om hela horoskopet tecknar själens karma (även om hinduerna har vissa favoritpunkter där tidigare liv studeras i horoskopet), så måste en karta som Thompsons antyda en själ som inte haft några tidigare liv där den kunnat eller har tagit chansen att differentiera sig på ett kvalitativt sätt. Han är en dussinsjäl, och kanske därför "kompenserats" med mer passion och äregirighet (stark Mars i Stenbocken) -- enda sättet att överleva i gettot för övrigt, så det är nog "rätt man på rätt plats" som gäller här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar