Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 17 juni 2017

"Hot spots" under en människas liv (+ Stockholms dekadens)

Skrivet den 7e juli 2016 men inte publicerat just då... Ett av två greven av Oxford-relaterade inlägg som publicerades efter varandra av misstag. En "freudiansk felsägning" av bloggaren under hans justering av taggen "vision" till "vision och dröm"?


Utifrån en förmodat högintressant bok som kom med posten under en mycket specifik nymåne i Tvillingarna (se detta inlägg) kontrollerade jag hur ofta en människa med ett markant lunärt och/eller solärt horoskop upplever den transiten. (I bloggarens fall Månen exakt på Tvillingascendenten, och Månens disponent kombinerad med Solen).

Vad som gällde denna nymåne var att identitetens Sol tangerade det lunära psyket, samtidigt som också kommunikatören Merkurius och de sociala bandens Venus var på plats i samma tecken.

Så här säger astroprogrammet ZET om tiden 1900-2050, en tid under vilket bloggaren hann födas och dö:


Range of search: 1.01.1900 - 1.01.2050
In steps of: 24h 0m
Search for...:
so.gem & me.gem & ve.gem & mo.gem

Realization intervals (begin - end):
17.06.1901  - 18.06.1901
12.07.1904  - 13.07.1904
28.06.1908  - 30.06.1908
11.07.1915  - 12.07.1915
12.07.1923  - 14.07.1923
 1.07.1924  -  3.07.1924
21.06.1925  - 23.06.1925
19.06.1928  - 20.06.1928
25.06.1941  - 26.06.1941
 6.07.1948  -  7.07.1948
22.06.1952  - 24.06.1952
 7.07.1956  -  8.07.1956
26.06.1968  - 27.06.1968
15.06.1980  - 16.06.1980
29.06.1984  - 30.06.1984
 1.07.2000  -  2.07.2000
30.06.2003  -  1.07.2003
 4.07.2016  -  5.07.2016
 4.07.2027  -  5.07.2027

 5.07.2035  -  6.07.2035
 6.07.2043  -  7.07.2043
16.06.2045  - 17.06.2045

Räknar man både lågt och samtidigt hoppfullt egna livslängden kommer den hyperaktiverade Tvillingarna att passera revy 7 gånger.

Man kan beklaga att inga dagböcker förts av föräldrar eller den intresserade parten. För nog skulle det vara spännande att se vilka episoder - om några alls - som "klibbade fast" vid denna amorösa nymåne vid de första tillfällena! Med amorös syftas på bokens innehåll, en biografisk rekonstruktion av den märkliga förbindelsen mellan drottning Elisabet och greve Edward de Vere av Oxford, inte mindre än på Solen och Månens sammangående med Venus (Amor/Cupid) som är närvarande i tecknet.
  
Backar man till närmast föregående nymåne, 2003, hade IT-bubblan spruckit våren 2001. Jag hade avverkat ett årslångt avgångsvederlag (sabbatsår). Övriga anställda var barn av den egoistiska era vi lever i och trodde sig aldrig behöva något fack. Företaget kunde därför lätt ställa av alla dessa med lite fickpengar medan mitt fack - jag var den enda fackanslutna bland 50-60 anställda stockholmare - hjälpte mig till en årslön för att företaget sökt kringgå turordningen och enbart behålla de senast rekryterade med bästa meriterna. 

Förstå varför högerdjävlarna med Reinfeldt i spetsen gav sig sjutton på att krossa den svenska fackföreningsrörelsen! Den rike mannen hatar sina anställda och vill ha dem isolerade och svaga. Bara så kan de rika säkra och t.o.m. bygga vidare på sina privilegier. Samhället är nu definitivt söndertrasat och Europa inväntar håglös dess undergång. Nya civilisationer kommer att föra den olympiska elden hem, västerlänningen misslyckades förverkliga den genuina människan...

2003 var sabbatsåret sedan länge över och bloggaren redan fast i arbetslöshet för dem över 40 och utan framtidsutsikter i det åldersdiskriminerande och marknadsliberala helvete högersosseriet släppt in i Sverige. 

Närmast i tiden för fullmånen hittar jag sparad korrespondens från tidigare samma år. Eftersom synskhet ibland avhandlas på bloggen kan jag återge utdrag ur två mejl (det här var just åren då folk i mängd slutade skriva - och tänka - för att det var så jobbigt att messa mer än några ord):


Utdrag ur korr till Axxxx, fd. vän och arbetskamrat 2003-01-28:
Jag hade en skum dröm om en kvinna i natt, och när jag såg mailet tänkte jag att hon i drömmen inte såg helt olik ut (gemensam bekant).

Musiken (anspelning på tidigare samtalsämne) yttrade sig i drömmen som att jag hade fått syn på en tjej jag gillade men tvekade att kontakta. Så jag låtsades läsa en bok medan jag kastade förstulna blickar genom en fönsterruta där, på bara nån meters håll, en kvinna sångtränade. Emellanåt tittade hon upp och jag visste att hon visste. Båda vände sedesamt bort blickarna igen, som för att inte förstöra "smygtittarleken", vilken båda verkade uppskatta. (Herakleitos: "Själen älskar att dölja sig")

När hon sjöng så gick hela hennes kropp i ormliknande vågor, det var som om den här människan egentligen bestod av musikaliska vågrörelser, fast hon givetvis var en fysisk varelse. Men jag kunde "se" att detta egentligen var nån slags "musik-ängel", och jag var alldeles bedårad.

Vad ger du för den, du? Har du lika läckra drömmar? Fast det kanske inte längre behövs med en charmant flickvän!! Det är ju möjligt att drömmen kan reduceras till ett enda ord: SEX!!! (ormliknande rörelser)


Från korr till min far 2003-02-18:

Mystiken tätnar kring den trevliga kvinna jag mötte på en fest dagen för det kinesiska nyåret, veckan efter att jag drömt om henne.

[Bakgrund för bloggen: Fönstertittardrömmen blev en sanndröm kort därpå då jag var bjuden på födelsedagsfest i en lägenhet där man kunde se från vardagsrummet in i köket via ett stort fyrkantigt fönster i väggen. Plötsligt står en sent anländ festdeltagare mitt i fönstret (i köket) med samma blonda hår. Motivet var precis som i drömmen och den fyrkantiga fönsterinramningen var en parallell som inte gick att missa. Hennes sjungande vågrörelser i drömmen kunde ev. förklaras med att detta visade sig vara en idrottskvinna, bl.a. kortdistanslöpning.]

För en vecka sen var vi ute och åt en bit mat på kvällen och pratade på i fyra timmar. (Vi blir otroligt pratiga tillsammans).

Jag kom på vem hon liknar: aktrisen Grynet Molvig, kombinerad med mormor! Faktiskt väldigt vacker. När jag vaknade samma morgon låg jag kvar en stund i halvvaket tillstånd och "inbillade" mig att jag kommunicerade med hennes själ. Jag såg den som en halvgenomskinlig skepnad i ett lika halvgenomskinligt landskap. Jag fick veta flera saker men när jag fick höra att hon hade gjort två aborter sa jag åt mig själv att sluta fantisera perversa saker och att stiga upp. När jag sen knäppte på radion som sällskap till frukosten talades det märkligt nog just om aborter!

Sammanträffandet var så egendomligt att jag berättade det på vårt möte under kvällen. Det tog henne 3 timmar och många samtalsämnen innan hon bekände att min "drömdiskussion" med henne var helt korrekt. Hon hade två sorgesamma episoder bakom sig i livet. Från "dagdrömmen" hade jag också med mig färska uppgifter om att hennes horoskop hon berättat om på festen, var felaktigt.

Och det var bland det första hon tog upp sedan vi satt oss till bords, "jag har inte Tvillingascendent som jag sa...". "Nej, jag vet", avbröt jag, "det är en Kräftascendent". Hon blev illröd i ansiktet och gömde det i sina händer.

[Detta utspelade sig som sagt 2003, före bloggaren hittat fram till den sideriska zodiaken, men jag hade vid den tiden en väl utvecklad intuition för att gissa folks tropiska soltecken, en ytlig "förmåga" som aldrig återvänt efter övergången till den sideriska varianten.]

Ytterligare en sekvens ur drömmen jag haft före jag träffat henne fick också sin förklaring. I denna hade jag i en scen sökt henne i en gymnastiksal där mycket turbulens pågick. Jag fäste mig inte vid oron för jag hittade hennes gymnastikkläder (väldigt lika dem hon bar på festen) och luktade på dem. Det symboliserar ju jaktinstinkt och att jag likt en hund sökte få vittring på henne! Bråket i gymnastiksalen intresserade mig föga.

Under restaurangkvällen fick jag veta att hon varit idrottskvinna i sin ungdom och en av Sveriges mest lovande... kulstöterskor. Hon berättade under kvällen att någon släktings unge i dagarna varit involverad i bråk i just en gymnastiksal och där polis inkallats, så där "läste" jag framtiden ytterligare en gång vad det verkar...

Med ett litet barn som hon har vårdnaden om varannan vecka och ett jobb som innesäljare verkar det inte upplagt för nån snabb utveckling, om någon alls. Men man måste häpna över den säregna drömmen som "förutspådde" en blivande bekantskap komplett med flera detaljer som en efter en har verifierats. Vi får väl se vad som blir av det här...

Det blev ingenting av det möte som förebådats av drömmen. Jag vill minnas att det avblåstes sommaren 2003, mycket just under denna "hot spot", när jag under en kaffestund kände att jag, trots allt, inte hade mycket gemensamt med en enkel och hygglig "sporttjej"...

*****

Faktiskt hittar jag gammalt bortglömt bildmaterial som med lite god vilja kan knytas till den föregående nymånen (1-2 juli 2000). I ett stort it-företags nyrenoverade och glassiga kontorslokaler i centrala Stockholm korades bloggaren till den första av en serie "veckans babe" detta år. Idén var kanske kul första och andra gången eftersom någon "babe" är det sista undertecknad någonsin varit, och detsamma kunde sägas om den burdusa men vänliga finne till nätverksansvarig som blev babe nummer två!

Bloggaren (t.v.) fångad med en tugga bröd
i munnen. Det förklarar bara delvis varför han
ser måttligt road ut av spektaklet.
Firmans nättekniker (t.h.) naturligt finskt stöddig.

De fotominnen som aldrig sparats om efter första medielagringen (i kameran förmodar jag) anger fredagen den 16 juni 2000 14.41 för första fotot på första "veckans babe". 

Här ses för övrigt Stockholms dekadens i all dess prakt, sånt som fått bonnläppar utan förmåga till utvärdering att dra man ur huse och söka sig ett liv i huvudstaden: öl-party tidigt på dagen varje fredag! Firmor som skrävlar om vilka kunder de lockat till sig kontorslokalens väggar! Är det konstigt att korruptionen frodas i stan? Detta var webbranschen i dess första ystra iteration, sent 90-tal till våren/sommaren 2001 då allt kollapsade (på sedvanligt svenskt sätt: med viss fördröjning i förhållande till denna ständiga amerikanska förebild).

Man kan misstänka att fredagsnöjet startade 14.00 vilket ger Jungfruns femtonde grad i Stockholms östra horisont. Jungfrun som en babe? Jungfruns "fallna" Venus som "skönhetens fall ner i motsatt/manlig kropp"?

Tyvärr utspelar sig händelsen två veckor innan sagda "hot spot" och man kan inte med bästa vilja i världen para händelsen med den annalkande nymånen. Eller kan man?


Fotot taget minuten efter att bloggaren på skämt blivit veckans personalbabe tas med Jungfruns 21a grad stigande. Bloggaren har babe-planeten Venus i Lejonets 21a grad, men tyvärr betyder det ingenting om han strikt håller sig till det hinduiska aspektschemat.

Däremot kan man fråga sig hur många i personalen (då kanske runt 40 stycken), som hade bloggarens Tvillingascendent. Säkert några stycken. Hur många med "babe-planeten" Månen exakt stigande i öster? Troligen ingen. Intressant men återigen ogiltigt enligt hinduisk astrologi är den transiterande Merkurius i härskarläge i Tvillingarna som här från högsta celebritetshöjd färgar ascendenten. Luft-Merkurius i 25e graden påminner bra mycket om bloggarens Luft-Merkurius i 27e graden av Vågen (i 5e huset för god lycka).

Faktum är att det hellenistiska aspektschemat finns i Indien också, men har en underordnad roll. Så även en hindu skulle kunna medge att Merkurius faktiskt skapar en 120-gradare till bloggarens natala placering och den är av typen att den närmar sig exaktitud i förhållande till den klippfasta (nåja) referensen i Vågens 27e grad. Transiten löper således mellan bloggarens egen person (ascendenttecknet) och hans natala Merkurius i 5e huset för "tursamhet".

När man kopplar bort filtren och överblickar helheten, hittar man därför astrologiska bekräftelser på att det här var en potentiellt god dag (eller t.o.m. period) i bloggarens liv, trots att projektstartens nymåne ännu inte är på plats. Samtidigt visar Djävulens hångrin mot lagerkransens Jupiter och det hårda slitets Saturnus att hela evenemanget har något falskt och nyrikt över sig. Se föregående inlägg om den nyrika Jungfrun för vilken Jupiter är görare av ont. [Då detta aldrig blev publicerat 2016 är det svårt att avgöra vilket som var "föregående" inlägg.]

Satans stjärna vittnar alltid om brist på substans eller oseriositet. Det är en posör - se t.ex. Anders Borgs Algol-drabbade månhoroskop som i detta fall stämmer eftersom exemplet pressar in Solen i den omedvetna 8e sektorn. Han var en mycket fördömande och hycklande politiker som låtsades ilsk på bankerna men i själva verket skyddade dem och hela det orättfärdiga kapitalistiska systemet.

Faktum är ju att de här tilltagen med fredagsöl på arbetsplatsen enbart syftade till att bygga laganda som förblindar de anställda från de större och mer tvivelaktiga affärer arbetsgivaren kanske ägnar sig åt. Ingen skugga över bloggarens forna arbetsgivaren som varken gjorde PR för militärutrustning från Bofors eller SAAB eller liknande satanisk likgiltighet för intäktskällans natur (något för regeringen Löfven att lära av!)

Företaget hade förhållandevis harmlösa kunder och dessutom avböjde man dem som sökte marknadsföra ohälsosamma produkter - här ser vi runt år 2000 början till den pretto stockholmaren, nykter, perverst självmedveten och vältränad. Tendensen har nu spårat ur fullständigt med flåsande hurtbullar med stegräknare som i princip springer omkull vanligt folk som bara vill promenera på stadens gångstigar och trottoarer. Stockholmarna har blivit jordens pack, ytliga och utan förmåga till meningsfull konversation. Bloggaren har gått i (o)frivillig exil i sin egen hemstad!

Ingen var gladare än bloggen när it-bubblan sprack och hans tid på närighetslivets premisser var till ända. Det räckte med att lämna branschen för att förmågan till sanndröm skulle vakna igen, som de två inledande mejlutdragen visade. Så in i själen skadade svenska folket är av arbetsgivarens materialistiska anspråk på arbetstagaren! Men de har fått små skinande smartphones och en till två utlandssemestrar om året. Tänk vilka futtigheter en del nöjer sig med.

Inga kommentarer: