Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 1 juni 2016

Emily Blunt och Olof Palme



I samma ögonblick min blick faller på fotot av Emily Blunt i The Guardian - hon blir Mary Poppins i en nyfilmatisering - ser jag Olof Palmes hemlighetsfulla och halvt återhållna leende i kombination med den svenska politikerns genomträngande och hyperintelligenta blick. 

Inte konstigt att den här kopplingen väntade på sin upptäckt. Palme var alltid någon slags rollmodell för mig i ungdomen och första gången jag såg Emily Blunt i en film föll jag som en fura för hennes personliga sällsamhet.

Och vad mer än de här överlappningarna kan man begära när man sammanställer horoskopen? Jag blir inte klok på hur astrologin fungerar i fall av distinkt kroppslig likhet eller den svårgripbara psykologiska "vibben", men om man enbart tar in de båda kartornas Gestalt, är det ingen tvekan om att båda har en himmelsk släktskap:


De är födda i varsitt av de två saturniska tecknen (Stenbocken och Vattumannen) och de har Månen i opposita tecken ("motsatserna attraherar och kommer att påminna om varandra"). 

Men det är framför allt några närmast gradexakta överlappningar som imponerar, särskilt planetära vännerna Solen (Blunt) och Jupiter (Palme) i Vattumannen. Men Palmes födelsetid fångade jag upp för så många år sedan att jag inte längre minns var och kanske hans Skorpionascendent med "själens form" Saturnus i 14e graden har med saken att göra. För här skjuter Emily Blunt till ornamentikens Jupiter i 16e graden, planeten som "expanderar och varierar på anslaget tema". 

Jupiter sätter så att säga kött på de skelettära ben Palmes Saturnus bistår med. Det är förstås i betraktarens blick denna påklädning sker. Men astrologin antyder att våra upplevelser ändå inte är subjektivistiskt trams - de följer dolda lagar och horoskopens överlappningar minner om dessa gudomliga lagar som knyter ihop litet och stort.

Att båda har intellektets och kommunikationens Merkurius nästan gradexakt i Stenbocken är egalt för look-alike-leken. Brittiske mästerastrologen Charles Carter sade i någon bok att Venus hade föga med det exteriöra att göra men mer med "inre lycka" (harmoni med sig själv), och att Merkurius (guden Hermes med sin osynlighetshatt) helt saknar inverkan på det kroppsliga yttre. Men jag är inte så säker... Jag har sett Venus bidra till avsevärd personlig skönhet i många (men inte alla) fall då den stiger i öster eller sjunker i väster.

Merkurius har jag aldrig funderat över i termer som utseende, men är det sant som Aristoteles och en del gamla judiska och hinduiska tänkare menar, att kroppen faktiskt är själen i dess maximala "externalisering", då ska man särskilt söka efter en glimt av intellektuellt geni i blicken hos dem med en mycket stark Merkurius. Merkurius är Magus i Tarot-kortleken, en illusionist och hypnotisör. Och det är just blicken - "det ÄR någon hemma" - jag reagerat på hos både Blunt och Palme.

Sen har Blunt lyckats producera en besk sanning om Hollywood som hon fick pudla. Också Palme talade hårt och fränt och fick själva USA att ta hem sin diplomat för en tid. För passionerad och obetänksam hetta ska man begrunda Mars och Palmes Mars i härskarläge i Väduren och i attack mot hans Skorpionascendent illustrerar perfekt hans hårda och kompromisslösa stil. Emily Blunt har istället den mjukare men på insidan intensivt glödande Mars med Venus i Fiskarna, ibland föga smickrande kallad horbockens och horans kombination, men här uppenbarligen en stark libido ställd i konstens tjänst.

Blunts fadäs (som jag redan glömt vad den gällde) påminner mig om Åsa Romson som avrättades av de allt galnare svenska medierna för ett antal artistiska metaforer (främst "Medelhavet EU:s Auschwitz"), vars sanning är obestridlig men där den som inte vill tänka djupt hellre kan skräna och härja som särskilt Aftonbladet med sin drevjournalistisk älskar. 

Här kan jag konstatera att jag själv reagerat på att Fiskarna (Romsons soltecken och platsen för Blunts glödande libido) är minsta gemensamma nämnare för inte mindre än tre kvinnliga bekanta (eller f.d. bekanta) som vanemässigt slirar i ordval eller direkt ljuger för att mörka potentiella konfliktytor. Det kanske ändå ligger något i den klassiska tesen att Merkurius är "fallen" i Fiskarna... Tecknet verkar ha förmågan att ofta hamna helt fel i sin kommunikation eller bli missförstådda (därav Fiskarnas rykte som zodiakens klagosångare?). 


Till sist - och här sakar jag alla egna erfarenheter - visar sig Palme och Blunt vara barn av samma månnodsaxel (Tvillingarna/Skytten). En halvt rasbiologisk brittisk astrolog, George White, demonstrerade i "The Moon's Nodes" från 1928 sin avsevärda fixering vid människors kroppshöjd. Sånt tyckte han var viktigt att utreda i samband med månnodernas position på himmelen. I övrigt har jag aldrig sett ett ord om att noderna skulle bidra till någon fysionomisk egenart.


PS. Det är tydligen något med Emily Blunt som påverkar bloggaren för hon har redan förekommit i ett look-alike-inlägg (2014). Men det kanske samtidigt säger något om att vissa har tacksamma "generiska" skådespelaransikten som fungerar lite varstans.

Inga kommentarer: