Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 23 april 2016

Artisten Prince, purpurfärgen och Vattumannen




Religionshatiska sekulärpropagandisten DN må vara ursäktad för att sin usla allusion till artisten Princes kända låt "Purple Rain". Trots att det var väl känt att han förklarade sig kristen av typen Jehovas Vittnen klarar inte Dagens Nyheter av att sätta spinn på färghyllningen i USA utan drar till med "Sorgens färg är lila". 

Nej, sorgens färg är svart i kyrkans liturgi! Jag har alltid uppfattat lila som "högheligt", en mycket ädel färg som alls inget har med sorg att göra. Men när jag tittar närmare på vad densamma Kyrka har att säga om den lila färgen, förstår man att Djävulen inte bara äger den sekulära delen av det här landet utan även dess till nyligen statliga kyrka. Jag googlar fram en beskrivning från en församling i Stockholms södra förorter som förklarar lila så här:

VIOLETT är som nyans en bit på väg mot svart men har ändå en skiftning av ljus. Violett kom därför att ersätta den svarta färgen under bot- och fastetider.

https://www.svenskakyrkan.se/enskede/kyrkoarets-farger
 
Som sagt! När Djävulen infiltrerat en organisation ser man det på att allting vänds bakfram. Beskrivningen vittnar om en författare som inte har ett uns genuin andlighet (dvs. intelligens) inom sig och därför är en främling inför den lila färgens budskap. Violett "på väg mot svart" är fullständigt fel sätt att beskriva färgen ur ett andligt perspektiv. Det är tvärtom den första antydan till att ljuset är på väg och att mörkret är på väg att lätta! Det är därför färgen kopplas med bot ("contrition"), människans eget intellektuella arbete kring sin egen situation, skingrandet av självlögnen eller den samhällslögn men tidigare tagit för att vara den enda.

I svenska alternativmedier (och t.o.m. i AB via Virtanen) talas det just nu mycket om vådan av att tro man förstår världen genom att läsa bara en tidning (med dess partifärg). Jag tror jag tidigare bloggat om hur mitt intresse för det kinesiska spådomssystemet I Ching (Förvandlingarnas bok) med årens gång ledde till införskaffandet av mer än tio översättningar från kinesiskan till engelskan, allt för att så väl som möjligt se originalets sanning istället för vinklade partsinlagor. Det här var slöfockens lösning, och fortfarande enklare än att läsa kinesiska - som glad amatör hade jag dock de kinesiska bildtecknen till hands, inte minst för att se hur många ytterligare småord de engelska översättningarna lagt till den succinta kinesiskan.

Det tredje Luft-tecknet Vattumannen är ett "sociologiskt" tecken och betecknar människor som grupperar sig på basis av en ideologi eller ett värdesystem. I den "naturliga zodiaken" knyts Vattumannen till 11e huset och det är det världsliga huset som ger den här jordnära innebörden. Vattumannen som himmelskt tecken kan snarast beteckna summan av alla de själar som valt den platoniska "Formen" eller "Idén" människa, de själar som har den mänskliga naturen snarare än t.ex. reptilens/krokodilens natur, som enligt hinduisk astrologi illustreras av granntecknet, det som vår kulturkrets bättre känner som Stenbocken. 

Krokodilen/Stenbocken kallas i Indien Makara och det förvånar inte att "denna världens herre" förvandlas till "dräpare" bara man kastar om två bokstäver så att makara blir maraka! Minns att detta tecken, som indikerar "denna världens makthavare eller överherrar", står för det institutionaliserade våldet (polis, militär, etc) Den hinduiska astrologin har för övrigt två världsliga hus som anses vara "dödare", nämligen det sjunde, där solen sjunker i väster (dör) vart dygn och, intressant nog, just det elfte huset, naturligt associerat med Döden/Saturnus.

Saturnus är en Luft-planet men det är Luft av kvaliteten Tamas, demonisk, mörklagd, bristande i självinsikt. Därför kan maraka också indikera hela världsalltets upplösning och död. Okunskap förgör ett samhälle, en gruppering eller ett politiskt parti. Människorna som flockas i denna gruppgemenskap tror sig vara medvetna varelser men deras ideal eller ideologi är bara en förmörkande skärm som de väljer ISTÄLLET för det sanna ljuset som bara kan komma från religion och filosofin (det aktiva intellektets arbete med att medvetandegöra allt som låg i skuggorna). Det är inte 11e utan det 9e som hinduerna kallar horoskopets "bästa hus" (den universella dharmans hus).

Vart leder nu allt detta? Jo, till tanken att det är Saturnus som är purpurfärgens planet! Saturnus är helt svart bara i Krokodilens/Stenbockens tecken, där planetens essentiella Luft men i den mörka kvaliteten Tamas knyts till ett tecken som representerar den paradoxala kombinationen av Passion (Rajas guna) och Jord - Stenbockens välkända lidelse för materialistisk ordning och reda! Denna lidelse släcker ut Saturnus "högre gestalt" så att den blir Döden personifierad. Det är därför bloggaren inte har någon större tilltro till Saturnus - eller någon annan planet - hemma i sitt negativa härskarläge. Dessa positioner drar mot fundamentalism och är svåra att utveckla vidare."De är vad de är", brukar sånt folk ursäkta sitt kapitala ointresse för andra ståndpunkter än de egna. Det är kolsvart.

Men på Luft-nivån, i tamasiska Vattumannen, skulle Saturnus mycket väl kunna representeras av den lila färgen, eftersom dess koppling till depression antyder det första steget mot ett helande. I Synnerhet om en Sol i femte solära huset är på plats så att den kollektiva gemenskapen i 11e Vattumannen ser en ljuskälla bryta upp mörkret så att de har en kung att ty sig till och gruppera en värld runt (jfr Platons favoritstyre, "upplyst monarki/meritokrati").

Depression är syndarens första tecken på "ånger och bot", som kyrkan lär ut. De gamla kineserna har kodad samma insikt i Förvandlingarnas bok, och diskuterar den fina gränslinjen mellan "ånger" och "förödmjukelse" (det senare stadiet inträder när intellektet misslyckas fatta att det är dags att "pudla" och känna ånger).

Vi har således nystat upp en mängd märkliga 11e-husdenotationer, detta hus som naiv västastrologi (och den här bloggen) brukar hålla för att vara ett bra hus vilket hinduisk astrologi aldrig påstått - det är tvärtom, som sagt, ett maraka-hus. Om man påminner sig Katha-upanishadens digra varning, "mind is the slayer" så har vi maraka-tanken i direkt anknytning till Saturnus som Nous, som det gudomliga intellektet. 

Med "mind" har jag vanligen fattat att det är individens egen merkurius-analytiska aktivitet som söndrar och förstör mer än den hjälper till genuin förståelse (se den här korkade svenska försvarsforskaren och analytikern!) Men på det universella planet har vi just sett att maraka betyder "universums dödare" och detta kräver att man förstår att universum som helhet - världen av tid och rum - är den gudomliga världens mördare. Istället för världen av ljus får vi ett mörkt universum som en hinna som maskerar och döljer den verkliga världen. Vi hamnar därmed i den märkliga paradoxen att Nous själv, det gudomliga intellektet är den ultimata Mördaren! 

Och att på Jorden varje litet mänskligt kollektiv som samlats under ett enande program är små mördargrupperingar eftersom de vinner sammanhållning åt sin värld bara genom att stänga ute Sanningen eller Gud, som alla vet, "alltid är Större". Det är därför den här bloggen tidigt anade förklaringen till den hinduiska astrologins udda sätt att tilldela enbart Jupiter bland de sju planeterna en essens av Eter, det femte elementet som föregår skapelsen via de fyra elementen av alla världar, båda grova materiella som vår planets verklighet i tid och rum, och andra typer av världar med andra proportioner av de fyra elementen.

Denna lite tankeflykt om den lila färgen och en syndare redo för att göra bot och att ångra sina vägar, illustrerar perfekt artisten Princes paradoxala natur. Både bekännande kristen och en mer dekadent och liderlig typ än någon annan. Hans AA-verifierade horoskop på AstroDatabank omräknad till antik astrologi och siderisk zodiak förklarar mycket (inte minst den märkliga diskussionen mellan honom själv och Gud över ämnet "synden" i "The Ladder" (eller var det "Temptation"?), den märkligaste låten på pop-albumet "All Around The World In A Day" från 1985.)


Saturnus/Döden opponerar Princes Sol i liderliga och sensualistiska Oxen i åttonde huset för sexualitet, dekadens och korruption. (Här ligger också artistens intellektuella tentakler, Merkurius). Lyckligtvis är syndaren inte det sista att säga här, artisten "räddas" genom att åttonde husets disponent Venus i egotrippade Väduren är på väg att dö i ett av maraka-husen, det sjunde. Kort sagt, artistens andesjäl (Solen) klädde i detta jordeliv av sitt lager på lager av synd och dekadens, han "brände dålig karma" så det stod härliga till. AstroDatabanks kortbiografier utmärker sig ofta för en snarstucken och puritansk och moraliserande ton, och den som skrev texten (grundaren Lois Rodden själv?) anser uppenbarligen att Prince var en moraliskt tvivelaktig person och nämner att gick med i Jehovas Vittnen först 2001. Låten "The Ladder" visar dock hans religiösa grubbel långt, långt tidigare.

Hans sviktande hälsa under några veckor före dödsfallet är också lätt att se från horoskopet, som inte bara innehåller Saturnus som klämmer vitaliteten ur en redan från början sjukligt placerad Sol - den sataniska axeln, både ur tecknens perspektiv och ur husens, i det senare fallet kallade romaren Manilius axeln för "Tyfons" axel under det första århundradet, en uppenbart problematisk axel benägen till "vulkaniska spyor" av illaluktande svavel. 

"Domedagsprofeter" skulle kunna ha den här axeln och i någon artikel såg jag hur den då helt dekadenta Prince stängde ute sitt blott tonåriga knullobjekt (en svenska förstås) på balkongen flera timmar för att hon rökte och dessa "svavelstinkande odörer" störde honom i grunden. Sataniska axeln gjorde alltså Prince till en vegetarian (Oxen/Skorpionen = hela systemet för födointag/exkrementering) och samtidigt till en svavelosande hetspredikant i hälso- och kroppsfrågor. Det stämmer så perfekt med denna extremt materialistiska axeln.

Men hälsoproblem möter i lika hög grad i artistens andra svärtade axeln, nu mellan de explicit "onda" husen, det sjätte för ohälsa och fiendskap och det tolfte för förluster. AstroDatabank nämner hur hetsigt han låg på som en blåslampa över PENGAR, och jagade sajter på nätet som använde bildmaterial och annat otillåtet. Här påminns man om artisten Morrissey med samma anspänning mellan de lika hypermaterialistiska Oxen och Skorpionen. Morrisseys forna bandmedlemmar i The Smiths har vittnat om ledarfigurens själviskhet och girighet. Satans avund mot Gud är lika gränslöst som Gud själv är. Vissa av horoskopets "axlar" kan dra in individen/själen i närmast ohanterliga kraftmätningar mellan det Goda och det Onda, mellan sin bättre och sin sämre instinkt.

*****

Till sist en liten kuriositet. Det är inte en värst smickrande bild av det 11e huset som tecknas i det här inlägget. Bloggaren har instinktivt skyggat för sitt eget 11e i Vädurens tecken eftersom "jaget" inte verkar vara någon värst upplyftande ideal för Tvillingarna i ascendenten! 

Mycket riktigt är Vädurens härskare Mars en såväl naturlig och verksam illgörare för Tvillingarna i öster. Den omoraliska och söndrande krigaren gör inte Budbärarens eller Rapportörens tecken något gott och det var också därför en brasklapp lades till efter något år, som bad läsaren själv läsa vaket och inte missta "åsiktsstycken" eller polemik för saklig astrologi. Olika inlägg använder olika röster! För det är nu så att en födelse med Solen i femte lekfulla huset dör av tristess om den inte får pröva kreativa varianter, att bara spela ascendentrollen av bubärar-ängel skulle vara mördande tråkigt för en jiva-atman (en levande själ) som tillåts femte husets "fria lejd" (=Solen i sitt eget naturliga hus). 

Men nu kommer det lustiga och kuriösa: denna Sol (i Vågen) "dödar" i lyckosamma femte huset Mars genom att bränna den via tät konjunktion. Solen oskadliggör således det 11e maraka-hus (mördar-hus) som i just Tvillingarnas fall är ett extra ondskefullt hus eftersom mänskliga grupperingar, ideologer, hela folkslag med mera är just det Budbäraren måste vända sig emot när alla dessa kollapsat till Vädurens egocentriska och omogna stadium. 

Änglar/Tvillingarna skickas alltså till Jorden för att bekämpa exakt den egocentriska skygglappsmentalitet som Väduren representerar och som får idioter att pladdra okunnigt om värderelativism ("du har din sanning och jag har min"). Ja, men alla sanningar är inte likvärdiga, de senare är mer allomfattande än de tidiga och omogna. "Skrattar bäst som skrattar sist" så att säga, i en sanningarnas hierarki. Berättelsen börjar med Alfa (Väduren?) men det är först vid Omega (Fiskarna?) själen ödmjukt fogar sig i till det större. (Gud, eller hos dekadenta och ännu förorenade själar, sadomasochistisk sexuell underkastelse.)

Budbäraren Tvillingarna är rörlig, intellektuell, av andevärdens Luft (en penumatiker, en "mover" eller påverkare) och framför allt, vävd av medvetenhetens och Ljusets kvalitet Sattva guna. Allt detta formar den välkända bilden av Tvillingarna som "opålitliga" och "ombytliga". Det är samhällets bottenskarp som formulerat dessa åsikter eftersom de inte själva förmår greppa de "varjehanda positioner" som ett fungerande intellekt (människoartens adelsmärke) är kapabelt till. Sant är förstås att korrupta uttryck för Tvillingarna kan bli ungefär hur sliriga som helst! 

Ta som exempel den slagfärdiga men helt skrupelfria entreprenören Bert Karlssons karta ur det solära intelligensperspektivet. Här spelar hans Mars-i-härskar-läge en aktivt OND roll, hans ideal är verkligen exakt motsatt till den här bloggaren, hans varje (intelligent) tanke tjänar egointresset! (Och missa inte Rahu och den giriga demonin samt intelligensens/Solens dödsfiende Saturnus - allt samlat för en problematisk typ av Tvillingarna även utan hans vidriga 11e husideal där man också ser en ÄKTA HORBOCK när dubbelt onda Mars smittar ner Venus/pengarna och kvinnorna. Minns alla artister som känt sig lurade på pengar av Bert.)




Som motbild har jag alltid gillat den åldrade poeten och sångaren Leonard Cohens album "Various Positions" för dess titel fastän jag aldrig hört skivan från början till slut. Hur typiskt är det inte för en människa (nu med känd födelsetid) född i SOLUPPGÅNGEN - Solen är andesjälens emblem - i merkuriska intellekts-Jungfrun att komma på den titeln!



Cohen har förvisso lidit av klinisk depression, och eftersom det inte existerar något "perfekt horoskop" kan man här se depressionens Saturnus som en kall och fuktig filt i det vanligen så glada femte huset där Saturnus fiende Solen lyckligt rumsterar. Rahus omåttlighet i samma hus tycks förstärka Saturnus depressiva eller djupt allvarliga sida och det är bara några dagar sedan jag noterade Saturnus och depression hos en skribent/författare som såg kopplingen mellan sin syssla och depressionen. Dessutom står Leonard Cohens psyke/sinne (Månen) i sjätte huset för ohälsa och ägs eller disponeras av den illa husplacerade Saturnus. 

Det är värt att notera Cohens extrema individualism under hela karriären, alla sånger handlar förtäckt om HONOM SJÄLV och hans gudsförhållande. Det är typiskt den sociofobiska Jungfrun som vid soluppgången blir något av en narcissist även om individen är hedervärd i sina intressen. Cohen beskriver perfekt hur satansdyrkarna i Sverige vill att religion ska fungera: som en privat angelägenhet hemma på kammaren och absolut inget som får tillåtas påverka det rovkapitalistiska system som just nu håller på att dra ner Europa i avgrunden! Som "världsfrälsare" är således Leonard Cohen rätt oduglig. Ge mig min egen Tvillingascendent som dräpare av ego-idealet sju dagar i veckan!
:-)



Inga kommentarer: