Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 20 mars 2016

Det Okändas medier

Jag tror mig ha sett något avsnitt med alla de synska personer som genom åren förekommit i TV4:s lista för sin långkörare Det Okända. Något program lämnade mig helt oberörd eftersom mediets information upplevdes vag medan ett annat avsnitt imponerade storligen.

Eftersom samtliga fem sensitiva har känd födelsedag (men tyvärr ingen med exakt klockslag), tittade jag på horoskopen och det är sannerligen en märklig överensstämmelse här! Antingen ser man i de snarlika horoskopen "kompisklubben", dvs tendensen att "lika barn leka bäst" (man kan se samma repetition av zodiaktecken i små, tajta och väl fungerande arbetsgrupper på jobbet) eller också är det så här medialitet (i Sverige) ser ut! Bedöm själva.

Jag listar dem i samma ordning som TV4 och enligt "naturlig zodiak" (för att lättare kunna jämföra planeternas placeringar).

Terry Evans:



Intressant är naturligtvis Månen ("the mind") som i Fiskarna/12e står i nära kontakt med dem vars liv upplösts eller lämnat "vår sida". Att sedan Fiskarnas egen härskare disponerar över psyket och därtill från den högre medvetenhetens tecken Skytten (=9e sektorn, "Guds hus") är en ganska så fenomenal indikation. 

På intelligensens sida, Solen, är den förvisso "fallen" i Vågen, men "fallet" betyder inte mer än att denna Sol slutat hävda sig själv och istället verkar via relationens tema. Här är dessutom Vågens härskare Venus fallen (i Jungfrun) vilket innebär att Evans "gåpåarsida" är dubbelt försvagad. Kanske något positivt om jobbet är att lyssna in sig på det andra inte kan höra eller förnimma?

Jörgen Gustafsson:


Se där! Samma position för både Sol och Måne även här. Det här mediet är den enda med en självmedveten framtoning. Ett närmast idolliknande foto på Wikipedia med en överdrivet "groomad" framtoning leder mig ut på ett stickspår om förhållandet mellan substans och form. Om jag inte minns fel (fast det är flera år sedan nu) tycker jag mig minnas att mediet också överdrev sitt formspråk under besöket i något "hemsökt hus", som om han såg ett behov att göra show av arbetet med stora gester. Minns inte om själva budskapen upplevdes tydliga och trovärdiga. 

Men för "form över innehåll" kan man notera hur Saturnus - det ytans formspråk - kontrollerar hela kartan: Saturnus är på och söker kontrollera och "formalisera" samtliga planeter enligt det indiska systemet. Bara Jupiter (Månens disponent) slipper en direkt aspekt men Saturnus får ändå sista ordet eftersom Jupiter i Vattumannen disponeras av Saturnus! 

Eftersom den fallna Solen står med Venus i starkt härskarläge i Vågen blir det istället den fallna Mars i Kräftan som stör sig mot Vågens balans och möjligen förklarar att mannen, utan att äga någon Eld, gjorde en (krystad) show som inte imponerade på mig. Övriga fyra medier var mer lågmälda i sitt arbete, och mindre stirriga. Nå, huvudsaken är väl att man får jobbet gjort...


Lena Ranehag:


Det här mediet tror jag att jag sett i verksamhet två gånger och noterat hur ordfattig hon verkade vara, trots att hon uppenbarligen hade korrekta intuitioner. Intressant nog tappar det här horoskopet kontakten med verserad Luft och är helt av typen emotionellt Vatten. Istället för den psykiska Månen (mind eller psyche) är det nu intelligensens Sol som står i Fiskarna och som i Terry Evans fall, för stöd av den genuina visionens Jupiter. 

Här står den högre medvetenhetens Jupiter i en hämmande kombination med fattigdomens Saturnus, vilket möjligen skulle kunna förklara att mediet producerar mer emotionella läten än faktisk information. Det är som att kunskapen kräver större möda att locka fram. Detta sammanhänger med underklassens herre Saturnus (som också påverkade Gustafsson att lägga sig till med en ytlig show, som om han inte riktigt litade på att innehållet räckte till).


Vendela Cederholm:




Nu börjar det bli riktigt anmärkningsvärt - ytterligare en födelse i Vågen (rationell, konceptskapande) Luft men med den lägre själen (psyket) neddoppad i den döda sublunära sfärens Vatten (under vilken andliga döda människor som bara består av Jord och Vatten lever sina liv på en planet de kallar Jorden).

Cederholms intelligens, Solen, har ett inflöde av Vatten och det är Vågens härskare Venus som befinner sig i åttonde huset/tecknet Skorpionen - dödens sektor. Se för övrigt Terry Evans karta en gång till. Jag nämnde det inte, men han har Mars hemma i negativt härskarläge i Skorpionen i åttonde sektorn för "dålig kvardröjande karma". Han är således i än högre grad en "monstermagnet" än Cederholm som via Venus söker bringa sin intelligens (andesjäl) i medveten (Luft) samklang med det undermedvetnas element Vatten. 

Se också den korta texten nyligen om mästaren i Go-spelet, ett gammalt kinesiskt spel som tydligen kräver individer som fungerar både mentalt och undermedvetet och vågar leva i båda världarna (utan rädsla för "det okända")! 

Min enkla gissning i förhållande till groomade Jörgensson är att han alltjämt bär på mycket fruktan i sin själ och att det är därför han åbäkar sig extra. Han värjer sig för intrycken som kommer honom till del och gestikulerar för att "släppa ut övertrycket". Utöver Vattenelementet är det i astrologin Saturnus som är fruktans planet och den grep ju vilt omkring sig. Hans medialitet kommer att bli extrem om han får bukt med dessa fruktansvärda tidigare liv han måste ha levt för att födas så i Saturnus våld! (Kanske har hänt redan, minns inte hur många år sedan jag såg detta avsnitt.) 


Camilla Öhrnberg:



Det femte och sist listade mediet avviker från det tydliga Luft och Vatten-mönstret. Här är förvisso Luftens konceptualisering - den medvetna formuleringen i logiska kategorier - men sinnelagets Måne står i Jord-tecknet Jungfrun. Det betyder å andra sidan att den distinkt andliga planeten Merkurius (här i Tvillingarna) genomsyrar den jordnära förkärleken för plotter och detaljer som man ofta hittar hos Jungfrun. 

Jungfruns naturliga sjätte hus har inte betydelsen "döden" (eller de döda) i någon astrologisk tradition, men ändå hänvisas ofta till zodiaken i termer av solens vandring över himmelen under dagen och nedstigande i dödsriket efter solnedgången, dvs. till (inledningsvis) det sjätte huset. Detta hus, misstänker jag utan någon annan grund än min fantasifulla känsla, är helvetets förgård eller "limbo". Den initiala plats där de "odöda" ännu är materialistiska och tyr sig till de jordiska ting de nu lämnat bakom sig. Det är därför även den normala tolkningen av sjätte huset bara tillskriver sektorn elände och fiendskap. 

Tecknet är "sattviskt" dvs. har en medveten kvalitet som saknas hos t.ex. den instinktsdrivna och habituerade Tamas guna (Mörkrets kvalitet). Men, som bloggen frågat några gånger, hur lyckas man förena Sattva guna med det fullständigt overkliga Jord-elementet!? Svaret är: Jungfruns missriktade uppmärksamhet på YTTRE detaljer. Och det YTTRE är just vad Jord-elementet betecknar i astrologin. (En positiv sida skulle kunna vara att det här mediet är ovanligt skarp i förmågan att ange detaljer, men jag har för få intryck av serien för att kunna säga något.)

Jord ingår inte i den senantika tanken om människans tredelade själ, vilken korrelerades med Luft (den rationella själen, människans högsta och ledande princip), Eld (det animaliska passionerade elementet i människan) och Vatten (den vegetativa själen, en på det hela taget omedveten och instinktiv själ som servar det tillfälliga fusklivet och skapar dess vilja att leva lite mer, om så på sina medmänniskors bekostnad. 

(Det är iscensättandet av Vattnets princip = näringslivet, som skapat en så ohyggligt och värdelöst samhällssystem som kapitalismen är, där allt "konkurrensutsätts". Vattumannens tidsålder kommer att gå i Luftens tecken och då äntligen får Fiskarnas/Vattnets förvirring ett slut.)

Notera hur ofta Fiskarna förekom bland medierna och det är rätt typiskt som en kompletterande motbild till Jungfrun som dödsrikets första anhalt. Fiskarna är många gånger ett förvirrat tecken och här kan man tänka sig många "osaliga andar" kan liknas vid ett "fiskstim" av själar som stannat kvar på den driftnivå som Vatten eller den Vegetativa Själen antyder! Dessa blir kanske sedan själar som återföds utan att egentligen ha lämnat det första höljet kring vår planet. Den antika tanken var att de som vandrar "fädernas väg" återföds inom ett litet och slutet system som utgörs av Jorden och Månen som ett yttre hölje. 

Dessa själar vandrar så att säga med blodslinjerna men har ännu inte lärt sig "globalt tänkande"! (Den andra typen av själar vandrar "gudarnas väg".) Som med allt i ämnet det övernaturliga, får man nöja sig med sinnebilder eller metaforer. Den grekiska filosofen Platon var knivskarp i sina dialoger och så plötsligt slog han på ett förbluffande vis över och började berätta myter i slutet på några av sina texter. Men han säger själv varför: Dessa "sannolika" berättelser är allt människan kan hålla fast vid i brist på den medvetandenivå som skulle krävas för att förstå livet bakom detta som det egentligen fungerar.

Det skulle vara intressant att jämföra dessa fem medier verksamma i Sverige med en grupp från ett land mer känt för andliga värderingar och en hög intellektualitet än det av marknadskrafterna degraderade Sverige. Skulle synska människor från detta land ha andra element som genomgående tema?

Sägas ska att Camilla Öhrnbergs Sol och Merkurius i Tvillingarna är intressant, eftersom denna symbol anknyter till Hermes (Merkurius), gudarnas budbärare. Det finns något "medialt" redan i tecknet, vilket också bekräftas av att medier (tidningar m.m.) också sorterar under det tredje huset för "kommunikation". 

*****

I nyliga inlägget om Anders Breivik fransade jag och ägnade ett stycke åt ut ur kroppen-resenären Robert Monroe och hans märkliga andeskådande av livsformer bortom den vanliga människans verklighet. Det är nog så fascinerande också hans horoskop passar perfekt med det mönster som Det Okändas medier har skisserat:


*****

Se också Sveriges värsta bedragare (2012) om fula och låga svenskars försök (tänk: Humanisterna) att smutskasta Terry Evans, det i särklass mest talangfulla, idag verksamma medium jag fått nys om!

7 kommentarer:

Susanne sa...

Jag är själv helt fast för "Det okända!" Kanske för att jag själv är uppväxt i ett gammalt hus där det ibland hände märkliga fenomen, ibland känner man igen en del saker i programmet, men gudskelov var de inte av den frekvensen el kalibern som uppvisas i programmet. Jag tycker alla medierna är lika skickliga, men jag har i alla fall en favorit, och det är Birkan Tore, pga av att han verkar så sympatisk och mysig. Hur som helst - Jag saknar både honom och Pierre Hesselbrandt i den här genomgången. Den förstnämnde har du skrivit om förr här, och han avviker också från mönstret - ingen placering i luft. Birkan Tores födelsedata har jag sett i en tidningsintervju med honom: 24/2 1981. Han är lustigt nog född i Turkiet (apropå det nyliga inlägget). Han har bott i Holland och bor nu i USA. Han är ju solvattuman, men månen i vågen och merkurius i fiskarna.

"Något medialt i tvillingarna" - jag har själv funderat i de banorna. T ex var amerikansk-judiska Helen Schucman som var den som "fick till sig" och sammanställde En kurs i mirakler som jag berättat om förr, född 14/7 1909 o hade alltså solen/merkurius i tecknet. Ungerskan Gitta Mallasz som var den som nedtecknade samtalen 1943-44 i det som blev "Samtal med änglar" var född 21/6 1909. Merkurius dock (gradexakt med Rahu) i kräftan. Hon var själv inte medial men var alltså den som såg till att samtalen nedtecknades och senare förmedlades till en större publik, så på det sättet var hon mellanhand - medium :-) Den som fick budskapen från de fyras resp "mästare" till sig - Hanna - har tyvärr inget känt födelseår, men det framgår att hon var född mellan 23 o 28 september. Av de fyra var tre judar och dödades alla, bara Mallasz överlevde.

Seaward sa...

Bra att du påminde om Shucman, jag hade glömt anteckna den födelsedagen. Här påminns åtminstone jag om "tappat i översättningen" som jag inledningsvis kallade "dissociationen" mellan Luft och Vatten. Schucman har Mars i Vatten 90 So/Me i Luft och Luft/Vatten dominerar ju här ovan. Det var troligen dumt att spika "dissociation" så entydigt eftersom de som "får ihop det" tvärtom förmår översätta mellan världarna!

Mallasz hade jag inte hört talas om, men något liknande här: Mars i Eld 180 Sol i Luft och 210 Mer i Vatten. Spännande med en Merkurius i Kräftan som gör mer nytta än den slingrige försvarsministern Tolgfors som avgick! :-)

När du nämner namnet Birkan är jag rätt övertygad om att jag sett även honom - den blonda "ängeln" eller hur?

Tack för påfyllningen av några nya mediala förmågor, som alltid önskar man sig en ascendent så att husen kunde komma till hjälp. Har det skorpioniska åttonde med andra sidan att göra? När du nämner att du bott i ett hus med fenomen tänker jag direkt på din Måne i åttonde! Har en bekant med Sol-Oxen i åttonde och han ser så härjad och skräckslagen ut ibland att jag nästan VET att han har inre syner (eller inre, besvärande upplevelser) som han som inpiskad ateist vägrar acceptera. Skorpionen (åttonde) står ju för terror eller fasa, som kan blockera en annars medial gåva (brittiske småsynska läkaren Athur Guirdhams teori om du minns).

Susanne sa...

Ja visst är Birkan "den blonda ängeln" :-) Som synes har även han vågen i sitt horoskop, genom månen, glömde nämna det. Och apropå vågen - när jag bläddrar i tidningen där han intervjuas får jag syn på mediet Anna-Lena Vikström, som visar sig vara född 6/11 1969 - en våg till alltså. (Född samma datum som den på sin tid kända Astrid Gilmark, 6/11 1922.) Har sett A-L W på tv - hon förbluffade programledaren Anna Lindman-Barsk genom att under en gemensam promenad korrekt beskriva en person som de skulle möta när de svängt runt ett hörn. Det finns en biografi om henne betitlad "Hon som ser".

Som tur är har jag inga syner el upplevelser som gör mig skräckslagen... men så är jag inte inpiskad ateist heller... Och jag är glad att jag själv inte är "hon som ser", när jag tänker tillbaka på huset jag bodde i. Jag hade bara dött av fasa. Apropå Guirdhams teori så har jag hört sägas att man bara får se saker om man klarar det, om man är mogen för det. Det är väl en fråga om vad som är orsak och verkan där. Hur som helst är jag så glad att det är lugnt i det gamla huset jag bor i nu. Att titta på "Det okända" är lagom kittling för mig! :-)

Susanne sa...

PS: Jag märkte att jag skrev fel om Birkan: Han har inte merkurius i fiskarna, utan i Stenbocken (med Ketu, lite anmärkningsvärt kanske). Bara luft och jord i hela horoskopet.

Seaward sa...

Tack för Gilmark. Nu börjar jag få så många synska kartor att det kanske är dags att summmera allihop. Som med politiska preferenser är det en fråga om vissa tecken faktiskt går att sammanbinda (Tvillingarna/Jungfrun = Merkurius, Budbäraren) är naturligtvis en tanke som ger sig, men varför då alla dessa Vågar? Det är tydligen inte bara det mest ateistiska tecknet (se tidigare studie) utan också det mest spirituella! Mycket kvar att lära och förstå om astrologin börjar det visa sig... "Bara Jord och Luft" hade jag gissat skulle innebära en jordnära tänkare (vilket förvisso man kan kalla det, om specialiteten är jordbundna andar! Jord + Luft! Men med "rationalism" avsåg jag ursprungligen det intellektuella tänkande - Luft - som inte lämnade det fysiskt påtagliga/empiriska - Jord. Här får man då tanken men i en högre tonart, som att Jord för vissa står för en upplevd "kroppslighet" eller verklighet som andra inte alls eller bara delvis uppfattar... De fyra elementen verkar väl primitiva för att användas i alltför specifika frågor... De är tacksamma att dröja vid eftersom de är enkla att ta till när klockslaget saknas.

Susanne sa...

Ja, jag tror ärligt talat att det är svårt att finna någon "astrologisk signatur" för medier... men en fingervisning får man väl kanske vid en summering då.

Jag kom på att Det okända har ett nytt medium den här säsongen: Aun Rosentjärn: 8/5 1973. Väduren är ett tecken som har väldigt lite representation hos Det okändas medier, däremot har hon månen i kräftan, som två av de fem samt Monroe har.

Seaward sa...

A.R ser intressant ut. Solen är alltid skådarens Eld eller Vision och Månen-i-Kräftan mår bra av att paras med en distinkt Sol (så den får några signaler att på blind impuls återspegla).

Dessutom ser jag att det här mediets soldisponent Mars står i Vattumannen/Luft (och utifrån psykets ascendent i åttonde dolda dödshuset).

Jag har en fd bekant som sysslade med automatisk skrift (kvinna så klart). Månen i Eld-Skytten disponerad av Mars i Vatten-Kräftan - hon var "sensationalist" även utåt, generade sig inte utan valde extraordinära kläder som drog allas blickar till sig. Sol konj. Merkurius i koketta Jungfrun i 9e huset för "min religion" kanske förklarar den individcentrerade kultur som idag går under namnet fashionista... Den automatiska skriften var bara en kort fas i den här människans liv och blev inget kall som jag på mediet Anus hemsida läser att det blev för henne.