Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 19 januari 2016

Svensk arbetsmarknad en dypöl av inkompetenta uppdragsgivare

Försöker komma vidare från ett halvtidsjobb och sneglar bl.a. på arbeten som involverar språk och text. Ser ett företag bjuda ut den här tjänsten: 

Business Driven Digital Copywriter --- Ivy Talents AB

Företagets platsannons kommer snart att vara borta, men jag länkar till den pga. de spydiga kommentarer den spontant framkallade när jag försökte läsa eländet:

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb.html?url=-123388378%2FNy%2FPlatsannonser%2FVisaPlatsannonser.aspx%3Fids%3D6446764&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171

"You should be able to critical thinking and questioning skills necessary to interview an expert, capture the story, and communicate the message to our customers audience."
Fast först, vad i hela friden är en "business driven digital copywriter" för något? Svenska Dagbladet skrev nyligen om att underklassens svenskar älskar att skapa floskelengelska som låter märkvärdig men som skulle få en utlänning att skratta nervöst. "Är detta nivån på det företag jag vill jobba för?" (Eller i det här fallet, utvärdera en ansökan till en annan arbetsplats.)

Med lite eftertanke löser sig predikatet "digital" - den här textförfattaren skriver inte för publicering på papper utan bara för nätet som, om man vill krångla till det skulle kunna beskrivas som "digitalt". Men vad är en "affärsdriven textförfattare" annat än en korkad truism? Hur kan man vara annat än påpiskad av arbetsgivaren om man tar värvning i näringslivet? Arbetsbeskrivningen säger därför bara "textförfattare påpiskad av företagets affärsverksamhet". Låter inte så flashigt längre, gör det?

Och att Sveriges arbetsmarknad numera drivs av människor vi femtioplussare helt slipper umgås med visar sig sedan i den engelska arbetsbeskrivningen, där man tycker att texten borde ha varit genomarbetad om man var seriös i sitt krav på "extraordinary writing skills"...

Frasen "You should be able to critical thinking..." är generande och borde naturligtvis ha lytt, "You should be capable of critical thinking", eller, "You should be able to think critically".

Och vad om det här klämkäcka avslutet på kravlistan på jobbsökarens förmågor:

"...and breathe our culture by being brave, staying crisp and having fun J" [sic]

Ett krav är att "inandas företagskulturen" vilken tydligen är så rutten att det krävs mannamod! Skämt åsido, den som skrev det här ser bara en flashig fras men hör inte hur idiotiskt bakvänd meningen låter. Den söker säga att arbetsmiljön är djärv, alltid på hugget och kul, men lyckas via kass formuleringsförmåga förvandla fräschören till ett krav på den sökande. (Kräva har alltid en negativ klang.) Också ett sätt att suga ut det "crispa" och "kul" ur en text.

Till sist, företaget försöker i sitt namn Ivy Telents AB långsökt alludera till samhällseliten, "The Ivy League" (ett fåtal amerikanska statusuniversitet och i överförd bemärkelse de som utexaminerats därifrån, "folket i gräddfilen").

Att det här knappast är något elitföretag har redan framgått och vad värre är finns aktiebolaget inte ens sökbart hos Ratsit.se. Är det registrerat igår eller har vi att göra med ännu ett blufföretag på den sjukliga svenska arbetsmarknaden?

Det ser ut som en ren rip-off på det amerikanska (och legitima) personaluthyrningsföretaget Ivy Talent HR... www.ivytalenthr.com

Frågan uppstår då om IVY Talents är en förkortning för I Value Your Talent Sweden AB, som faktiskt är ett registrerat aktiebolag ("personaluthyrning") med en tvåmammastyrelse som ger vibben små kapitalistsluskar som söker bli något genom ohederlig marknadsföring - exakt det skamliga verksamhetsområde jobbannonsen vill att man ska brinna för....

http://www.allabolag.se/5569445686/befattningar

Bosatta i Stockholms innerstad resp. moderatnästet Täby. Behöver mer sägas? Likt Täby-sonen Fredrik Reinfeldt verkar det som företaget skapat ett bluff-aktiebolag för jobbannonsen. Frågan är bara varför. För att skratta åt den idiot som får jobbet och som inte gjorde någon bakgrundskoll?

Med den här nivån på "nyföretagande" - copycats och lögnhalsar - kommer det aldrig att bli något av det nya digitala Sverige med enbart tjänstesektor som dåren Reinfeldt trodde på.




Fast de med vana kan ana vad det handlar om, lämnas kartorna för de två styrelsemedlemmarna utan tolkning. Blufföretaget som skapat jobbannonsen kan inte utan extra efterforskning identifieras med (eller skiljas från) I Value Your Talent Sweden AB. Och jag hinner inte forska, jag försöker hitta en enda vettig uppdragsgivare i Stockholm som ens når upp till mina fotknölar! Och då är jag inte ens mensa-värdig. 

Det säger något om hur Sverige ruttnat ihop på senare år och numera ter sig som ett land bräddfyllt av inkompetenta människor i arbetsledande position som klagar över svårigheten att hitta rätt kompetens. Men de är ju själva dumma som stryk, det är därför de inte kan utvärdera korrekt.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Här har vi Gökarna...

Under namnet I Value Your Talent Sweden AB

Nybildat & 2 anställda..., bli den 3: vetja. ;)

http://www.allabolag.se/5569445686/I_Value_Your_Talent_Sweden_AB

Seaward sa...

Underförstått i texten är att platsannonsens Talents (plural) är samma företag som det i singular jag länkar till (och du med, eftersom nyanser, vilket här bevisas, går förlorade vid snabb läsning).
:-)

Susanne sa...

Fast det företag an ska jobba åt är ju inte IVY Talents, utan heter iGoMoon, framgår av af-annonsen. IVY-T sköter bara rekryteringen.

Den största dumheten med den här annonsen är väl språkvalet. Ett företag i Sverige med svenska ägare som av allt att döma verkar i Sverige, och som söker "Native Swedish speakers" som det står i annonsen - varför i herrans namn annonsera på engelska!? Att man ska kunna flytande engelska går ju att uttrycka på svenska också. Och de är ju inte "flawless" själva på att skriva på engelska heller, vilket de kräver av sina sökande.

Seaward sa...

Ja, det finns många invändningar givet att de presenterar sig som "Ivy League"-nivå. Om din första reservation gäller detsamma som för första kommentatorn - läs min text mer noga, jag täckte in den distinktion vars avsaknad du nu söker tillskriva mitt inlägg:

"Är detta nivån på det företag jag vill jobba för?" (Eller i det här fallet, utvärdera en ansökan till en annan arbetsplats.)

Se upp med födslar i Jungfrun - det urskiljande merkuriska intellektet splittrar ibland virket i mödan att visa upp verktygets skärpa.
:-)

Susanne sa...

Jag gick väl så igång på själva annonsen att jag inte la märke till varje parentes i bloggtexten :-)
Faktum är att jag blev inspirerad till att skriva ett eget inlägg om den i en språkblogg jag ibland skriver i. Så tack för uppslaget!

http://sprakforsvaret.bloggagratis.se/2016/01/20/11254159-svenskt-foretag-soker-infodda-svensktalande-i-annons-pa-engelska/#kommentarer

Seaward sa...

Vad kul, så du är en språkpolis! Just som man ibland kan misstänka. Men läs då den kuriösa detaljen om just Jungfrun i 12e i senaste inlägget om Petra Mede och purkne David Hasselhoff! Alla som föds med Vågen i öster bör offra sin språkpolis! :-)

Susanne sa...

"Misstänka" - det trodde jag du visste redan...:-)

Fast jag skulle inte kalla mig själv för språkpolis. (Det är en term som jag öht inte tycker om.)Visserligen har jag ett välutvecklat "språkgehör", så det är mycket som "gnisslar falskt" som jag hör/ser, men jag avhåller mig för det mesta att kommentera/rätta det (just för att jag inte vill framstå som beskäftig petimäter - eller språkpolis om man så vill).

Däremot ligger mig värnandet av svenska språket gentemot utbredandet av omotiverad engelska i Sverige - anglofåneri - mig varmt om hjärtat. Och det är det min "språkaktivism" handlar om.

Dessutom håller jag inte med om din slutsats. Det finns nämligen en legitim form av "språkpoliseri" - korrläsning, språkgranskningar osv, som jag sysslat lite med. Och det är ju fråga om en typisk 12:e hussyssla - man verkar i det fördolda och arbetet ska inte märkas. Precis som med översättningar, som jag också sysslar med.
:-)

Seaward sa...

Man kanske kan säga att Vågen i öster kräver offret av Jungfruns kända separatism, men att den aspekten av symboliken indikerar valet av en social livsform och inte nödvändigtvis har med Jungfruns härskare Merkurius som gudarnas skrivare (språkets värnare, språkpolisen) att göra...

Skrivspråket är dock definitivt en tredjehussyssla; jag har aldrig sett någon tradition (västlig eller hinduisk) som kopplar skrivkonsten till tolfte (där enligt den naturliga zodiakens motsvarande Fiskarna Merkurius dessutom "faller").

I tolfte hittar man "väktare" av olika slag av dem som är hänvisade till slutna institutioner, inkl. välgörenhet, samt yrken kopplade till sjöfarten (se inlägget om Zeus Soterios) och - om man kopplar Charles Carters lista i The Principles of Astrology över Fiskarna till 12e: bomulls- och ullindustrin, grönsaker (12e hus-Jungfrun M. Thatchers föräldrar var grönsakshandlare), skoindustrin (Fiskarna = fötterna), spritindustrin, målarindustrin, barnhem, kyrkan, hotell, gästgiverier (de två eller tre sistnämnda varianter på "avskilda institutioner") samt drama/teatervärlden (också en slags skyddad verkstad där skådespelare kan rena sina själar genom att låtsas vara de figurer de inte kan vara i verkliga världen).

Man känner igen välgöraren Jupiter (Fiskarnas härskare) i en del av detta, men den indiska traditionen placerar ju Saturnus som en till 12e besläktad signifikator, och det är här man ser tanken om "poliseri" i bemärkelsen fångvaktare och liknande. Sannolikt är det Saturnuskopplingen som ligger bakom den hellenistiska tillskrivningen av "den onda daimonen" till tolfte - Saturnus skapar förluster. Sammanlagt verkar 12e något av det mest komplexa av alla hus och det kan ju passa eftersom Fiskarna i sig bär på samma dualitet, de är både vägen ner i skiten och vägen ut från världen...

Susanne sa...

Apropå 3:e huset och Saturnus så har jag ju just Saturnus i det huset. Och därmed aspekterar den det 12:e där bl a Merkurius, som hör ihop med 3:e, finns. En hård aspekt, men båda är välgörare för mig...
Skrivande i sig hör inte ihop med 12:e, det är sant, men det är ju skillnad på olika sorters skrivande. Författare/journalister m m står med sitt namn synligt (i regel), men korrläsare, redigerare och översättare är "doldisar", de verkar men syns inte. Översättare brukar stå på titelsidan, men inte på omslaget. Och det är sällan de "blir ett namn".
Så jag kan ändå se en poäng i mitt horoskop med tanke på min yrkesverksamet.

Men som den vågascendent jag är så balanserar jag detta genom att extraknäcka inom turismbranschen, och det är en extremt social syssla att jobba med turister.

Seaward sa...

Anonymt textarbete utan "bildbyline" passar i så fall bättre under det sjätte huset för tjänstefolk och sekreterarna som delegeras uppgifter men har vissa friheter att lösa uppgiften som de vill. Då får du dessutom en naturlig koppling till skrivaren Merkurius! Men tredje husets Merkurius är friare eftersom den saknar Jord-elementet som binder till det konkreta (en fysisk förlaga) eller det nyttiga eller lönsamma… Tredje huset förefaller vara kommunikation som kan vara lika spontan som några dansanta steg eller en melodi som kommer till en.

Den enda koppling mellan skrivande och tolfte jag kan se är rejält löslig: 12e som kloster där ju under den "mörka medeltiden" handhade kopiering av texter (lite som du anonymiserade detta blogginlägg och förde det vidare med egna ord och utan hänvisning till källan på din egen blogg). Men att enbart välja ut munkarnas anonyma kopieringsarbete från det avskilda klosterlivet vore en skev vinkling av 12e huset. Huset har inte med skrivarbete att göra i någon tradition jag är medveten om.

Men jag märker här att du inte skiljer det egna horoskopet från allmänna resonemang, och du har absolut rätt i att Saturnus i ditt tredje binder huset till din bakom-ridåernatillvaro i tolfte.

http://www.barbarapijan.com/bpa/Graha/Shani/1Shani_main_page.htm

Den här kvinnliga lamans sida om Shani/Saturnus som våra försummelser från tidigare (parallella) liv, är lång och ostrukturerad men ger mer stoff för tanken än något annat jag hittat i ämnet. Hon är en formidabel expert på tibetansk/indisk astrologi. Det skulle av hennes resonemang vilja synas som att du är tvingad till textsysslor i detta liv för att du har dålig karma i fråga om läsförståelse (och hedersamma referenser till dem som kläcker idéerna).

Saturnus inverkan påminner en smula om den som slutat röka sedan ligger på alla andra och påpekar rökningens skadlighet! Saturnus är disciplinären och passar utmärkt in på ramen för ditt språkvårdsbloggande. För egen del är Saturnus i sjunde bara alltför uppenbart: dålig karma i äktenskapsfrågor. Jag har instinktivt valt singellivet under långa tider, helt enligt karmas diktat. Kanske för att sakta bli medveten om tvåsamhetens villkor eller bara vänta in ålderdomen då spärrarna sägs släppa.

Kort sagt, Barbara Pijams sajt har jag haft bokmärkt i många år, men volym och rörig disposition har fått mig att glömma hur mycket kunskapsbitar som ligger där. Ett minus för att hon bara halvhjärtat ger de engelska termerna. Det blir ett extra arbete att söka rätt på horder specialtermer som man inte vet om de är en del av Jyotish eller specifika för den tibetanska versionen. (Som tur är termerna ofta klickbara och oftast fungerar länkarna.)

Susanne sa...

Ha, den tolkningen av lamans resonemang ger jag inte mycket för: jag _älskar_ nämligen dessa textsysslor! Speciellt översättningar som länge har varit en dröm, och nu har den slagit in! Men jag fick vänta - och kämpa länge - "Den långsamme" var det ja...

Men fick jag önska alldeles fritt skulle jag förstås allra helst vilja vara skönlitterär författare. Det har jag dock för länge sen insett att jag inte har tillräckligt med fantasi för. För mycket snustorr jord antar jag :-) Och det är väl i den begränsningen min mindre goda karma ligger, kan man tänka.
Ska kolla in Pijams sajt vid tillfälle.

Hänvisning till källan: Tråkigt att du känner dig förbigången... Källan till mitt inlägg var ju strikt talat af-annonsen, och jag citerade ingenting från ditt inlägg. Men inspirationen till mitt inlägg var din förtjänst, och jag tackade ju åtminstone för det här.

Seaward sa...

Pijams kompendiösa, citat-baserade sajt är så omfattande att det knappt går att smälta ens sidan om Saturnus i en läsning. Har ägnat sidan tid idag och jämfört med flera bekanta horoskop. Det är chockerande träffsäkert, det hon säger!

"If you understand nothing else about your radix chart, pay attention to Professor Shani's position and aspects."

Min kommentar om din rewrite på detta blogginlägg ska inte primärt tolkas som purkenhet utan (fast du missade allusionen, kanske för att den var extremt subtil) som ett typiskt uttryck för de medeltida munkarnas ANONYMISERING, bannlysning (likt 12e huset) av personaliserande information. (I 12e fängelsehuset avpersonaliseras man genom att bära samma fångdräkter, sjukhuskläder som alla andra.)

Detta att förtiga upphovsmannen till idéerna är en gammal skrifttradition som kan ses i antika texter. Henoksboken, som jag läser i forskaredition just nu, visar på en tillkomsttid på uppåt 500 år och samtliga författare som byggde ut denna text har gått förlorade. Kronos/Saturnus undanröjer namnen och sparar bara strukturerna (jfr din Saturnus/h3 som hårt avidentifierar de som hamnat i h12 - ev. kan du se dig själv som en h12:are och därmed föremål för överhetens/Saturnus decimeringar och reduktioner).

Kyrkofadern Orignes bara 200 år senare var övertygad om att det var Henok själv som skrivit hela texten! Idag ser forskningen tydligt de enskilda delar som knutits ihop genom (klumpiga) textbryggor för att ge intrycket av en enda bok, men namnen på bidragsgivarna har Saturnus i sin roll som Liemannen gjort sig av med och de går nu bara att hitta i den akashiska krönikan (Livets bok, Jupiter) där var individs bidrag är inskrivet i evigheten.
:-)

Susanne sa...

Ursäkta, men skulle mitt inlägg om af-annonsen vara en "rewrite" på din text?! Det protesterar jag starkt emot. Min infallsvinkel var ju en helt annan än din! Har du läst texten i fråga? Jag skrev kritiskt om språkvalet och "anglofåneriet" medan din text ju tar ett annat och vidare grepp.

Konstigt förresten, att du reagerar på det här sättet, för vid ett annat tillfälle blev jag inspirerad till en dikt av något jag läst om här: Kali Yuga. Nästan ett år senare, när den kommit med i en antologi, skrev jag och tackade för inspirationen, och fick responsen: "Kul! Som jag ser det är individen bara förvaltare av zodiakens principer ... Det den ene slänger ifrån sig plockar den andre upp och gör till något nytt!:-)"

Det är alltså till att ha ändrat åsikt sen dess...?

Seaward sa...

Det finns ingen ny sorts reaktion att påvisa jämfört med min på ditt tidigare gensvar på inlägget om yuga-teorin. Där hittade du ett koncept som du tog i egen riktning (och diktade om).

Här har du ägnat dig åt samma språkkverulantism som jag, pratat om samma utbredda oskick i svenska platsannonser och t.o.m. använt samma centrala mening som exempel. Orddräkten är bara yta (rewrite), jag talar om direkt övertagande av en idéstruktur som kan identifieras genom ett flertal hållpunkter. Vill du inte diskutera strukturer, finns inte mer att säga i den frågan.

Din text var naturligtvis bra eftersom originalet var starkt. :-) Dessutom fritt från astrologiska komplikationer att tvätta bort, bara att överta bloggarens upplevelse av jobbannonser under sitt jobbsökande och skala bort spåren av en tidigare proveniens. (Jo, jag retas här.)

Aftonbladet gör ibland detsamma och senaste exemplet är den anonymiserade ”krigarkvinnan” du identifierade (”1965”) från ett äldre inlägg. Bara några timmar senare satte AB en svart tvärslå över ögonen på fotot av någon suspekt kriminell. En grafisk detalj som ALDRIG används (pixelering är praxis).
Så tydliga är spåren från den här bloggen till medierna, även sedan de slutat hålla med länkutrymme åt bloggarna! Så vill du vinna en diskussion om egen verkshöjd ska du kanske undvika en Sol i 5e huset i ömsesidig reception med Venus i 3e intellektshuset. Jag har en över genomsnittlig förmåga att skönja gränsen mellan originalitet och den sublunära sfärens återsken.

Synd att du inte var hågad (Algol) att ta upp den intressanta tråden om forna tiders anonymisering av författaren till förmån för Ämnet - jag sträckte dig en hand och du avvisade den. Men du ansluter dig från det avpersonaliserande 12e huset till detta bruk och det kan vara en blindfläck. Själv har jag Solen och Merkurius i det femte huset och studerar individualiteten i en text eller person – verkshöjden.

Ära den som äras bör är femte husets devis och den här solplaceringen kan man misstänka hos biografer – den här bloggens oändliga serie av kommentarer över krumma och kriminella öden tyder på att det är Solens eget hus som skapar intresse för det som IDENTIFIERAR något/någon som unik.

Ser du att jag i varje min replik söker föra tillbaka resonemanget mot något allmängiltigt, något av värde för senare läsare (det här kommer att ligga kvar), något som inte längre bara handlar om dig eller mig? Eller är 12e huset verkligen zodiakens fängelsehåla, från vilken all objektivitet farit kosan?

I så fall skriver vi här astrologins sanning tillsammans och en senare besökare kan studera förloppet och identifiera de astrologiska husen 12 och 5 och deras inverkan på människan.
:-)

Susanne sa...

Vi får sätta punkt med att konstatera att vi är och förblir oense om våra båda texters likhet eller olikhet.
Enda likheten enligt min mening var dels att den handlade om samma annons, dels formen - båda var blogginlägg (och ingen dikt, som i fallet med "Kali Yuga") samt ett citat från annonsen som jag också citerade. (Du får tro mig eller ej, men innan jag hunnit ner till citatet i min läsning hade jag redan gått in och läst annonsen, och själv hajat till för formuleringen ifråga, eftersom det inte verkade som korrekt engelska. När jag sen såg att du också reagerat blev det ju ytterligare ett incitament att ta upp saken i min text.)

Annars hävdar jag fortfarande att det inte är fråga om någon efterhärmning (remake) utan en självständig text med annan vinkling, men som tar avstamp i samma sak: annonsen. "Språkkverulans" kan man ju säga är hela temat i min text (det är ju en språkblogg den skrevs i) medan du inte kommenterar språkvalet öht utan bara nämner den undermåliga engelskan i en kortare passus.

"Aftonbladet gör ibland det samma" -det är inte första gången du påstår det, och om det nu är så att Aftonbladet verkligen så till den grad tar intryck av in blogg, så får du i alla fall erkänna att jag lite mindre fräck än dem, för jag tackar i alla fall artigt för inspirationen :-)

Att jag inte kommenterade det där med forna tiders anonymisering av författaren var väl för att jag blev så upprörd av anklagelsen om "rewrite" att varken hade lust eller tid att göra det.

Och nu över till något helt annat. Nämligen Ola Magnell! Han fyllde 70 år i förrgår och i en intervju på DN:s familjesida avslöjades hans födelsetid till 22.55. Så varsågod -ett litet tillskott till samlingen av svenska kändisar med känd födelsetid. Han visar sig ha jungfrun stigande, och då hamnar solen i 5:e, ser man på! Då bör han alltså ha varit rätt självständig i sitt låtskrivande...

Seaward sa...

Ja nog gnabbat om hur man ska definierat ett fristående verk. Det förvånar inte att Magnell har självtjänaren Jungfrun i öster (exakt den tendens din Sol-Jungfrun-i-12e söker ”utradera”). Hans största problem var ju att bli sammanbuntad med alla dessa vänsterprogressiva musiker.

Han åker säkert helt inte tunnelbana heller och utsätter sig för "urskillningslös" sammanblandning med kreti och pleti. Fredrik Reinfeldts Jungfruascendent kom till totalt uttryck när han t.o.m. trodde en tunnelbanefärd (beskriven i riksdagsdebatt) bevisade hans folklighet! :-)

Seaward sa...

PS. Titta i WayBackMachine på AB den 17/1 2016 kl 16.22 så ser du hur någon hämtat inspiration från den "anonymiserade" krigaren i inlägget om Dödens ansikte. Rätt ovetydigt lån :-)

https://web.archive.org/web/*/www.aftonbladet.se