Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 25 januari 2016

Sossarna har upphört existera som parti... komplettering

I en artikel i AB påpekar Ann Charlotte Altstadt att det var Ingvar Carlssons uraktlåtenhet att återställa Carl Bildts skadegörelse under några misslyckade år med moderat regeringsinnehav som startade den väljarflykt från socialdemokraterna som det nu talas så om.

I föregående inlägg listades partiets planetära ödescykler f.o.m. sommaren 1998, men här följer slutåren för SAP:s första 120-årscykel. Det är förresten ett spännande perspektivskifte att den gamla kulturnationen Indien ser Tiden som något man är del av och "kuggar i" när ens tiden att återfödas är kommen och sedan utgår ur, vid skördetid. I det dekadenta väst av idag tänker man sig gärna att ego äger tiden - det är det som driver vampyrerna bland oss att strebra mot chefspositioner där de själva kan disponera sin tid till skillnad från myrorna i deras nio-till-fem-slit (eller ännu mer inhumant förlagda arbetspass).

Och om Altstadt nu har siffror på att socialdemokraterna började krympa från och med 1994, instämmer dasha-metoden i det!


Vimsottari Dasa:

 Sat MD:  1979-07-18  -  1998-07-18

  Antardasas in this MD:

  Sat:  1979-07-18  -  1982-07-21
  Mer:  1982-07-21  -  1985-03-28
  Ket:  1985-03-28  -  1986-05-07
  Ven:  1986-05-07  -  1989-07-08
  Sun:  1989-07-08  -  1990-06-20
  Moo:  1990-06-20  -  1992-01-19
  Mar:  1992-01-19  -  1993-02-26
  Rah:  1993-02-26  -  1996-01-04
  Jup:  1996-01-04  -  1998-07-18



Husbonden "Saturnus äter sina barn", och mycket passande grundades partiet (med Saturnus stigande i öster dessutom) och avslutar här sitt första varv i "Saturnus fas" i ett ålderdomligt schema som inte ens indierna själva längre minns när det kom till. Saturnus som Döden eller Skördemannen. Det är när Saturnus anländer man kommer att bli varse vad arbetet varit värt.

Saturnus 19 år långa storcykel inom hela cykeln (här med subcyklerna angivna) är mycket passande eftersom Saturnus - alltjämt - antyder ett brofäste till utlandet i Sverigehoroskopet och för partihoroskopet just bara den symbol för den onde ägaren av alla resurser man en gång var så fixerad vid.

Som den Store Illgöraren och världsligt sett i sin svagaste placering i SAP-horoskopets första hus, tyder alla astrologiska regler på att den stora Avmagraren - fattigdom och tärda kroppar sorterar ju under planeten - ämnade decimera partiets midjemått mellan 1979 och 1998. Går man till 1994, det år artikeln nämner, så ligger det visserligen under den giriga demonen Rahus inflytande. Om dess sätt att stöka till Sveriges intellektuella nivå och medierna har kommenterats flera gånger, men Rahu i SAP-horoskopet tror jag inte fått ett ord.


Den här "demonplaneten" ligger i tolfte huset för förluster och sviktande världsligt inflytande, tänka sig! Men Rahu verkar som ett förstoringsglas för sin disponent, som här är Merkurius, så vi dubbelkollar väl i jakt på "ett andra utlåtande". Merkurius i början av Väduren står prominent i tionde makthuset, men planeten är BRÄND av Solen, dvs tappar sin effektivitet! Mer behöver inte sägas. Altstadts påminnelse om socialdemokratins elände började - redan före Göran Persson - bekräftas av en gammal obskyr indisk metod för att studera NÄR medfödda karaktärsstyrkor och svagheter tittar fram.

Och med anledning av välgöraren Jupiters cykel, januari 1996 till halva juli 1998, är det bara att skratta åt systemets precision! Göran Persson, född med jupiterisk Skyttascendent tillträder som partiordförande bara två månader efter att subcykeln rullat igång. Eftersom vi vet att Jupiter i Sverigehoroskopet är en "smal planet" som bara gynnar eliten och lämnar bitter eftersmak efter sig ("verksam illgörare" - dess följder är inte lika goda som aviserat), kan man ändå se hur sossarna här fullbordar sin högersväng med en man som egentligen alltid bara led av klassavund och ville ha sin egen herrgård. 

Den avslutande subcykeln under Jupiter påminner också om hur gräsligt svagt placerad Jupiter är i ofärdens och slavgörats sjätte hus i partihoroskopet. Men att partiet ändå höll sig kvar vid makten 1998 (med hjälp av två stödpartier) påminner ändå om att planeterna har en grundläggande eller essentiell karaktär och att Jupiters är att gynna och hjälpa till framgång. Bara i extrema horoskop går Jupiter till en så total överdrift att bubblorna spricker på rekordtid. Man skulle kunna tänka sig att Håkan Juholt hade en riktigt klen Jupiter, men bristen på födelseklockslag omöjliggör alla närmare analyser.

6 kommentarer:

Susannee sa...

Det där med dasha-systemet... ja nog verkar det som om det ligger något i det... Det har jag själv nyligen fått erfara. Jag står nämligen själv under en Saturnuscykel sedan häromåret, och subcykeln är sedan i somras Merkurius. Viktiga planeter båda två för mig, och verksamma välgörare dessutom, och det har hänt positiva saker hittills som har med Merkurius att göra. Men livet är ömsom vin, ömsom vatten... och jag har ju faktiskt Merkurius under attack från Saturnus, så vad gör den stora olyckan som styr över skelettet med den som styr över händerna när rätt dasha är inne? Han bryter brutalt av handleden och gör handen obrukbar!
I klartext: Jag ramlade under en skridskotur och bröt handleden - på två ställen. Operation och gipsning. Vid tillfället (2/1) stod dessutom mars i mitt ascendenttecken i attack mot merkurius i Saturnus eget tecken. Det har den förstås gjort många gånger förr under mitt liv - men det här var första gången under en Saturnus/Merkurius-dasha. Därför börjar jag nästan tycka att det är lite kusligt...
Men det är en sådan tur i oturen att jag kan fortsätta med mitt skrivarjobb trots olyckan - jag knackar mig fram på tangentbordet med en hand, och det går riktigt hyggligt. Att vara gipsad i ena underarmen är förstås riktigt tålamodsprövande, men visst är det just tålamod "den långsamme" vill lära oss...?

Varsågod, ett exempel på hur en dasha-omen kan yttra sig. Åtminstone ser jag ett mönster mellan händelsen och Saturnus/merkurius. Det var dessutom första gången i mitt liv som jag råkar ut för en fraktur av något slag.

Seaward sa...

Det börjar bli några remarkabla exempel nu, trots att jag provade systemet via Ted Gärdestad för några år sedan och därefter bara sporadiskt tittat på ämnet….

http://sidereal.hall-of-man.com/2009/06/ted-geni-och-mangalenskap.html

Din malör är ju ett skolexempel på dasha-indikation och ovanpå det "lämpliga" transiter. Utan att ha en tanke på dasha-systemet skrev jag om min underliga "femtioårspresent" i formen av ett meddelande från en inställsam holländsk astrolog vars egentliga ärende var att hävda att jag helt missuppfattat hur man beräknar kinesiska horoskop enligt Ho Lo Li Shu-systemet.

http://sidereal.hall-of-man.com/2009/10/aggressorn-en-studie-i-transiter.html

Det kan ha berott på att transiterna runt denna födelsedag var nog så remarkabla - mitt livs enda nymåne på solen och samtidigt den natala sol/mars-konjunktionen attackerad av Mars på 90-grades avstånd.

Men med din berättelse tittar jag snabbt på min egen cykel och subcykel för denna period. Jag hade under sommaren 2005 gått in i mitt livs enda huvudcykel i skrivaren Merkurius och planerade att starta egen firma som (tropisk!) astrolog. Oväntat (och tursamt) kom ett erbjudande om att bli översättare (Merkurius) som räddade mig från att bindas hårdare vid den västerländska zodiaken.

I oktober samma år, alltjämt under inledande "rena" Mer/Mer-period kommer Oxford-drömmen - där den sannolika historiska personen i verkliga livet hyllades som preeminent astrolog i England. Bara tre år senare har jag drömt "blå" drömmar som fört mig till den sideriska zodiaken. Tala om att själen inte vill stå och stampa på samma fläck. Fanns Oxfords ande med mig en period ville han nu nå den äkta zodiak ingen i Europa under äldre tid känt till. Ingen människa kan kalla själen sin. Människan dör, själen fortsätter…

Bara en utvikning, men en grund för storcykeln i Merkurius – intellektets och logikens tecken. Vid 50 har Merkurius och Rahus subcykel gjort sitt. Angreppet från den holländska astrologen kommer under Venus, som vid tiden står fallen i kinkiga Jungfrun! Och vad är Venus om inte själva basen för min solära Våg-identitet i detta liv - Solen i Vågen i 5e huset för lek och glädje och skapande? Eftersom Våg-Solen och Lejon-Venus (i 3e författarhuset) befinner sig i ömsesidig reception kan man inte enkelt lösgöra delarna, de verkar som ett. Det är därför en sällsynt passande period att uppleva hur hjärtat stressas (fallen Sol/Hjärta i Vågen) av en som börjar som en vän/Venus men snart visar sig avser att förklara krig/Mars!

Fortsätter…

Seaward sa...

…Fortsättning.

Venus subcykel i 3e huset visar att det är det jag skriver som är basen för denna attack och som Solens disponent ifrågasattes således hela min solära förståelse av det kinesiska systemet. Lyckligtvis hade jag läst bokens långa förord om och om igen sedan 1982 och om något satt mig in i det komplexa beräkningssystemet i detalj när jag 20 år senare byggde en datarutin som kortade beräkningen från 15 minuter med miniräknaren till typ en tusendels sekund med datorkraft. Detta var min bakgård och Mars transit gjorde därför inte alls samma skada. Både Merkurius storcykel och Venus undercykel tillhörde tillgångarna hos den attackerade. Fortsätter…

För Tvillingascendenten är subcykelns Venus en både naturlig och verksam välgörare, vilket i någon mån upprättar den fallna Solen i Vågen som anses vara ett hinder för Budbäraren/Merkurius. (Och ja, från femte lekfulla huset har jag knappast producerat någon konventionell astrologi på denna blogg under åren, vilket lett till en eller annan irriterad kommentar.)

Men återigen är min ascendenthärskare Merkurius även horoskopets atma karaka så både huvud- och undercykel var på min sida. Mars kunde bara bråka en smula vid 50-strecket men inte bereda min kinesiska astrologisajt något ”krigsnederlag”!

För första gången tittar jag nu på Venus i transit, normalt inget att fästa sig vid utom, möjligen, då den är äger en subcykel...(måste läsa på mer). Vid den här perioden passerade både Venus och Merkurius Jungfrun, den förra, som sagt, i sitt "fall" och den andra "upphöjd". I termer av nymånen som föll mycket nära födelsedagen får man en Surya lagna och en Chandra lagna som är eniga om att Venus är fallen i Jungfrun och dessutom i 12e huset för förluster. Dessutom åldrandets Saturnus i Jungfrun vid den tiden. Nej, det var inte någon bra födelsedag, femtio är onekligen en tydlig gräns i livet.

Det var säkert någon karmiskt betingad batalj mellan en okänd personlighet vars karma jag nu bär och vem den där holländaren kan ha varit i ett tidigare liv. Faktum är att nymånen i Vågen inte presenterar Vågens dygder alls. Det är Jungfrun och den fallna Mars-Kräftan (med halshuggningens Ketu) som dominerar. Jfr. Fredrik Reinfeldts horoskop – mannen som satte dagordningen vid den tiden. Det dröjde ända till våren 2010 innan den här bloggen uppmärksammade hans horoskop – så opolitisk var jag när bloggen öppnade våren 2009!

Denna själviskhet och smarthet i det lilla men dumhet i det stora som ibland visar sig i kombinationen av Kräftan och Jungfrun dök senast upp i dagens inlägg om Sexbunker-läkaren som jag skrev innan jag såg din kommentar här…


/Skrivet i avsikt att illustrera dasha-metoden när en ond transit (Mars) söker underminera vad som annars är en hyggligt stark period.

Susanne sa...

Ja där ser man... Det här fick mig att kolla på dashan och transiterna som rådde under min mans svåra olycka 1984 (innan vi träffades). Han hade mycket väl kunnat bli invalidiserad, men tack vare en järnvilja kom han igen. Och nog finns det olycksbådande omina Dasha: Solen/Ketu. I radix står ketu i 8:e med merkurius o mars (asc.härskare). Solen i 7:e.
Transiter: Ketu konjunkt asc. Mars i gradexakt konjunktion m månen o en grad fr rahu, alltså även i opposition till radix Ketu/merk./mars.
Tilläggas kan att olyckan inträffade under Saturnusreturen, och Saturnus ligger i hans 12:e. (Vid tidpunkten var Stenbocken stigande.)
Jag vet inte om det är att övertolka, men det var främst ena höften/bäckenet samt ett knä som blev skadat, och Mars/Jupiter låg just i Skytten då (höfterna) och över knäna styr ju Stenbocken/Saturnus.

Jag funderar på om det kanske inte är en slump att jag och maken råkade ut för fysiska skador - vi har båda mycket eld och jord, medan det i ditt fall var en dispyt med ord...
:-)

Seaward sa...

Alla teser flödar samman! Har ofta visualiserat kollisionen mellan Jord och Eld som "brutaliteten" (och oväsendet) i en järnsmedja. Undertecknads primära dasha-element var Eld och Luft - hetluft i debatten, som sagt.

Även Vatten/Luft kan rasa ur sig ordentligt men dessa diskussioner brukar ha något vettlöst över sig, Vatten leder till ologiska krängningar och ideliga non sequiturs (plural?)

Makens karta påminner om brittiske Charles Carters käpphäst om att inget som inte redan planterats i födelsehoroskopet kan komma via transit.

Hur dasha-cyklerna förhåller sig till transiterna är jag inte på det klara med. Är de bara ett sätt att begränsa synfältet? Tror inte det, jag växlade från en borttappad it-karriär över i Merkurius som skrivglädje helt via ett externt förslag. Och att SvD nämnde denna blogg den 17/6 2009, bara tre månader in i dess existens (på den tiden medierna ännu låtsades om bloggosfären), måste också räknas in under min venusianska subcykel (som fokuserar tredje medie/publiceringshuset). Att bloggen sedan är alltför smal och teknisk för att behålla publiken som den storstilade gratis reklamen gav, är en annan sak.

Du sade en gång att du hittade Sideriska genom den krönikan.
http://www.svd.se/dags-att-se-upp-for-astrologerna
Hur ställer sig något i din Jungfru till publiceringsögonblickets Jungfruascendent i 14e graden? Din Sol?

För egen del är subcykelns Venus superhet i transit via Mars och Venus konjunktion i Väduren (T-Mars opponerar sig mot Vågen generellt, där jag har min Sol/Mars i ömsesidig reception med Venus). Solen hade nått Tvillingarna och kastade såldes lite ljus över bloggen som en slags förlängning av bloggarens Tvillingascendent. Resonemanget är, tror jag, legitimt eftersom Solen natalt är kombinerad med ascendenthärskaren. Precis som med din make återigen mycket tydliga kopplingar mellan födelsekartan och transiterna och – enligt Carters ”law of excitation” är det samma planeter som berör varandra, för märkbar effekt.

Det var troligen första och sista gången en tidningskrönika ägnade den här bloggen något intresse och naturligtvis har jag kollat artikelförfattarens horoskop, där man hittar massor av synergi, vi har båda Månen i Tvillingarna och hans Sol/Venus-Lejon kunde se det underhållande i mitt skruvade inlägg (via min Sol/Venus i reception) om dataspelsdårarna. De här tajta överlappningarna påminner exakt om det antika uttalandet att ingen kan se eller uppfatta det man inte själv har som en potential. Tanken kan appliceras även på astrologin, tror jag.
Så berikades den här tråden med ytterligare och bra dasha-exempel. Utmärkt studiematerial för eftervärlden! :-)

Susanne sa...

En rättelse: Det var inte i Svd-artikeln jag fick veta om den här bloggen, utan den omnämndes också i Aftonbladets nöjesbilaga, det måste ha varit i augusti 2009. Där refereras till ett inlägg från juni -09 som jämför AB:s Håkan Steen och Thomas Ledin. Där stod något om att bloggen var underhållande men totalt vansinnig, och det gjorde mig förstås nyfiken :-)

Först nu, efter alla år, går jag in och läser inlägget ifråga. Det är underhållande men totalt... nåja...
:-)