Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 3 januari 2016

Drakhuvudet och Draksvansen - båda har huvud?

Jag hittar en liten enkel thailändsk sajt, vars värde ligger i beskrivningarna av demonen Rahu (enbart) och effekten av dess kombination med de 12 tecken (av mindre betydelse) och dess placering i de 12 husen (av större betydelse).

Men myten om Rahu och Ketu förvirrar, måste jag säga. Jag översätter merparten av ett återberättande, men hur man än tolkar den ofullständiga engelskan blir slutsatsen att både Rahu och Ketu har ett huvud. 

Under några år med den indiska astrologin hade jag föreställt mig att den kapade "ormsvansen" var huvudlös, dvs. representerade att det begärsfulla huvudet saknades så att Ketu inte längre har någon ambition. Men enligt den här berättelsen behåller norra månnoden sitt ursprungliga demonhuvud medan den södra månnoden för "synförmågans" skull blir en komplett orm med sitt eget huvud. 

Detta ger en visuell bild som bättre förklarar varför det kan utdelas "hugg" eller bestraffningar vid södra månnoden! Möjligheten finns förstås, att återberättaren rör ihop Rahu och Ketu mot slutet, men titta på originaltexten - jag tror den här översättningen fångat upp de korrekta syftningarna.


Förklädd till den kosmiska dansösen Mohini tog herren Vishnu på sig uppgiften att servera [gudarnas nektar/odödlighetsdrycken] amrita. Under utskänkandet ordnade Mohina så att asuras [demonerna] satt på en rad och devas [gudarna] på en annan. Hon gav demonerna alkohol och nektar till gudarna.
När Swarbhanu (Rahu) såg detta fattade han misstankar om servitrisen och förstod att det var Vishnu i förklädnad. Han förklädde sig då till en av gudarna och satte sig mellan Surya [Solen] och Chandra [Månen] för att få dricka amrita.

Då Mohini serverade amrita till Swarbhanu, varslade Surya och Chandra att personen som satt sig mellan dem var suspekt och påminde om en demon. Mohini ödslade ingen tid och uppenbarade sig nu i sin ursprungliga form, som  herren Vishnu. I vrede slungade Vishnu sitt Sudarshana Chakra [ett vapen] mot Swarbhanu.

Herren Brahma ropade ut till herren Vishnu att inte göra så, men då hade chakrat/hjulet redan kastats och skurit upp demonens huvud. Men eftersom Swarbhanu redan svalt amrita kunde han inte längre dödas. Redan före den här händelsen hade herren Brahma givit honom en planets status nu och för all framtid. Så kom Swarbhanus [huvud ner till dess] halslinje att bli Rahu och hans torso refereras till som Ketu.

Huvudet föll på Suryas ena sida. Föreställ dig hur Chandra, Ketu, Surya och Rahu - fyra stycken som sitter på rad. Från och med nu stannade Surya i sin rörelse för att hindra Rahu och Ketu från att läka samman. Därefter började alla planeter rotera runt Surya. Rahu, Surya och Ketu lade sig nu i en 180-gradersvinkel ["på rät linje"?].

Sedan dess har Rahu vleat möta Ketu och sägs ha förbannat Surya och Chandra och sväljer dem under mån- och soleklipserna. När Swarbhanus huvud kapades droppade blod på jorden och gjorde att vitlöken och vanlig lök kom till.

Rahus huvud avlägsnades sedan av hans mor Simhika, för vårdade det under många år. En ormkropp formades därigenom från nacklinjen [och ned] för rörlighetens skull. Ett ormhuvud tog form på Ketu för att ge synförmåga [åt den här halvan]. Rahu blev en Shiva-dyrkare.

[I myterna om gudomen] Ganpati finns en snarlik historia där demonens huvud huggs av där han senare får ett elefanthuvud. Herren Shiva välsignade Rahu med en ormkropp och Ketu med ett ormhuvud. Genom att dyrka Ganpati kan vi också få Rahus välsignelse.


Inga kommentarer: