Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 18 december 2015

När den onda daimonen breder ut sig

SvD skvallrar (det verkar som om det numera är i princip samma folk som gör den här tidningen som pöbelsmörjan Aftonbladet): Ulf Lundell skäller ut ihärdiga fans på första parkett! En tidning närmare spelstället använder försiktigare ord (staden vill ju inte förlora framtida intäkter från landets få stora dragplåster).

Har någonsin en händelse tillräcklig för rubriker saknat en parallell kommentar från himlarna? Här ser man förvisso planettransiter som kan tolkas som att Lundell är inne i en grinig period:


Här finns ett medfött problem den utagerande Solen i Skorpionen - redan detta en självmotsägelse eftersom Solens expressivitet kombineras med Skorpionens preferens för mörker och icke-manifestation! Lundell föddes dessutom under en exakt nymåne som involverar hans kommunicerande Merkurius-ascdendent. Notera hur den megasäljande författaren har Merkurius "hemma" i tredje huset för skrivspråket och att den merkuriska Jungfruascendenten stämmer perfekt med hans nästan patologiskt skygga och socialt besvärade natur. Negativt polariserad Sol och ascendent bäddar för en introvert tänkare, även om verklighetsflykt dominerade den här artisten under många år då toxiska Skorpionen innebar ett helt spritförgiftat tredje intellektshus.

Varför det kunde gå så illa, ligger nu inte inte i vare sig Solen som sådan eller i nymånen utan i förhållandet mellan alla skorpionplaceringar och deras ägare eller disponent Mars. Solen, Månen och Merkurius indikerar bara den yttre sidan av saken, och horoskopets betoning på tredje huset för kommunikation (inklusive SÅNG och dans) kan redan en nybörjare uppfatta. Men det är "själen" bakom denna verksamhet som indisk astrologi anser lika eller t.o.m. viktigare än det som visar sig för en ogenomtänkta sinnesmänniskan. 

Och här faller det sig inte bättre än att Lundell har sin solära närvaro baserat på Mars i den onda daimonens hus, tolfte huset för eskapism, förluster och landsflykt. Hur ofta tryckte Aftonhoran Lundells tjafsande om att "nu flyttar jag till Norge" förr om åren? Detta är hans livskrafts själ (Mars i Lejonet) som uttrycker en slags suicidal lejonkung, så att detta återigen är en Skorpion-Lejon-blandning som kan sammanfattas som en "dramadrottning" som för mycket väsen om väldigt lite. De handlingsförlamade och av överheten blockerade svenskarnas egen fejk-rebell som trivs bäst i öppna landskap är tanken på en statsmakt som avkräver medborgarna konformism och utsugande kapitalister och arbetsgivare är fjärran. 

Jungfrun OCH Skorpionen kan ge den kanske mes själviskt människotyp som finns, i djupet negativ till social inblandning. Och det är när Lundells kritiska Mars nu kommer i transit och passerar genom Jungfruns - hans ego-motiv - som han börjar klaga på bekanta ansikten i publiken. 

Mars har sedan några dagar passerat Lundells medfödda halshuggartendens (Ketu) i första huset, hans tendens att ta livet av sig själv. Detta kan också ha lett till en stirrig och tjurig period av självhat. För Jungfrun, som den här bloggen noga rett ut, är ju ett antisocialt tecken som, likt sol-Jungfrun Greta Garbo alltid har filmrepliken att få bli lämnad ifred nära till hands, och här kombineras vägran att se bekanta människor i publiken ("socialt sammanhang") med Ketus tendens i första huset att individen sågar av den gren där han själv sitter - ger sig på sina fans! Ingen bra period att heta Ulf Lundell. 

Men, som någon sade, "this too, shall pass". Det här var inte en dödlig planettransit, bara en påminnelse om den onda daimon som i Lundells fall liksom människohataren Fredrik Reinfeldt gestaltas av hans egen individualitets Sol !!! Dessa kan vara garderobsbögar eftersom en individ i konflikt med sin egen identitet inte sällan kan förklaras med ett könsbyte mellan två liv och anpassningsproblem till den nya kroppsliga identiteten. Det skulle faktiskt kunna förklara Lundells sexuella rovnatur under sina mer aktiva år, ett sätt att söka döva och hålla den inre kvinnan under medvetandetröskeln. Riktiga män tar inte kvinnor i drös som troféer, som bara "nummer".

6 kommentarer:

Unknown sa...

Läser din blogg då och då och förundras över hur onda alla människor verkar vara. Själv kan jag förfäras över vissa människors agerande men hoppas/tror att de inte är så genomruttna som det ibland beskrivs här. Jag kommer inte ihåg vem det var men jag läst ett horoskop över någon som var född den 26 nov 1974 och denna person var ytterst obehaglig. Själv är jag född exakt samma datum o ganska nära klockslaget har jag för mig och jag insåg då vilken genomrutten person jag måste vara. Jag är den förste att erkänna att jag har flera brister i min personlighet och ideligen gör dumma saker. Men att jag skulle vara djävulen och ondskan själv hoppas jag verkligen inte :(. Det hade även varit upplyftande med en beskrivning av en god och varm person för sådana måste väl också finnas. Jag blir så tyngd i hjärtat av att enkom läsa negativt. Vänligen Camilla Lindholm

Seaward sa...

Bloggen är i hög grad en produkt av sin tid - och skribentens egen ödesrytmik (för vi är inte en och samma person livet igenom). För det yttre ödet, se de många inlägg om transiterna där Saturnus i dödens Skorpion griper mot generositetens Jupiter i Lejonet.

Indisk astrologi, som till liten del ligger i botten på denna bloggs ibland avsiktligt fria vinklingar med tydlig ideologisk, antikapitalistisk udd (en annan förklaring till mörkret du ser men inte satt i en kontext), i denna tradition finns metoder för att skilja på tvillingar födda bara en minut efter varandra. Det ligger långt över den här bloggens ambitionsnivå att söka upp födslar så nära i tiden och diskutera hur "mikrozodiakerna" som snurrar på inom ramen för den övergripande zodiaken kan förklara väldiga skillnader på människor bara födda med några minuters mellanrum. Det är inte praktiskt görbart när inte ens födelsetimma finns för folk i offentligheten, annat än att diskutera det diffusa "sinnelagshoroskopet" som alla födda under minst två hela dygn har gemensamt.

Du har kommit in i otakt till den här bloggen och saknar de tusen och en ursäktande brasklappar som förklarat bloggens begränsningar. Uppe i högerkolumnen står det att jag ibland avsiktligt lägger in "uppbyggliga" horoskop för att motverka de många negativa fall som pressen föredrar att skriva om, men det är samtidigt så att "värstingar" bättre illustrerar de astrologiska principerna.

"The good guys, Venus och Jupiter är så välanpassade ett det inte finns något spännande att berätta om dem. Oftast når de aldrig ens fram till nyhetssidorna.

Jag kan påminna om att personen du läste om hette Edvard Unsgaard, f.d. pressekreterare åt Fredrik Reinfeldt. Detta är den enda som med sin uppblåsta borgerliga självbild lyckats få rubriker och då för sitt kverulerande över "bajs i sin trappuppgång". Ditt inlägg håller tyvärr inte värst mycket bättre nivå, troligen för att minnet blandat ihop astrologin med den politiska polemiken i det inlägget. Jag röstar därför för att du tar bloggens försök att visa zodiakens objektiva berättelse på allvar genom att närläsa för att se när det är astrologi och när det är ideologi som avhandlas och hur dessa två perspektiv servar varandra olika, beroende på vilket inlägget det handlar om.

Alla zodiaksymboler är inte lika goda och ibland händer det att man går runt med bra mycket invärtes skit som istället för att bearbetas ger en mentalitet som händer upp sig på "bajs i trappen". Den som växer ur sin personlighet och kommer i kontakt med sin inre själ (ande) och kan plötsligt se livets goda och onda för vad det är: perfekta kulissväggar som fyller precis den uppgift för envar själ som bär runt på dem. Den här bloggen är skriven ur ett perspektiv som inte längre är identifierad med zodiaken på det västerländska sättet, som en packe ego-boostande feelgood-berättelser. Det kan också vara något du missat eftersom hela filosofin bakom zodiaken inte kan återberättas i varje enskilt inlägg.

Hoppas svaret givit någon förklaring till de sinnesintryck som förbryllat dig.

Anonym sa...

Tack för ditt snabba svar. Jag är har säkerligen läst det du skrivit vid något tillfälle men hoppas även på överseende då jag inte är någon expert i frågan, det var därför jag skrev frågan. Jag är en nyfiken person som gärna vill veta mer om olika företeelser som intresserar mig. Inkarnation intresserar mig tex mycket och jag vet själv om flera av mina liv. Men jag har såklart format min egen bild av vad detta innebär och den stämmer inte alltid helt överens med andras bild av samma företeelse. Jag tycker att det finns varianter på samma övertygelse där samtliga är lika beslutsamma (Såklart) att deras bild är rätt. Det är för mig spännande :). Du får ha överseende över att jag inte är mer påläst över ditt sätt att arbeta o att jag ibland finner ditt språk lite svårt att förstå. Att vi befinner oss i en turbulent tid har väl knappast undgått någon och ibland är det rent av bak o fram. Allt som framställs som gott är tvärtom ont och vice versa. Det jag också läst här är att i Sverige föds bara de mest torftiga själar. Det kanske är så och jag lär ju vara en av dessa Men jag tolkar det som att det är en generalisering för jag har träffat så otroligt många varma och fantastiska och osjälviska människor här i detta landet och runt omkring mig. För mig personligen och även för andra har de varit oumbärliga och jag har så mycket att tacka dem för. By the way så brukar jag inte läsa de där ego-boostade feelgood-berättelserna. Jag är mer intresserad av hur jag kan utveckla mig och tror just på detta. Att vi är här för att lära, utvecklas och erfara. Tycker mycket om Michael Newtons böcker tex.

Seaward sa...

Newton har jag kliat mig i huvudet mycket åt! Skrivit om min ambivalens. Men det är något som får mig att tro (vilja tro?) på det han kan berätta om "mellan-liven-tillvaron", även om risken för överföring av hypnotisörens egen världsbild på den hypnotiserade är en faktor som inte adresseras i någon av de fyra böcker jag läst av honom.

Om astrologin som tolkningsmall sa Charles Carter, Englands störste astrolog under 1900-talet: "naturen rättar till mycket av det som ser extremt ut i stjärnorna". Min variant på detta är: man kan ha gräsliga födelseomen men inget av detta kommer nödvändigtvis att märkas om man inte når makt och position och därmed blir testad! Horoskopet måste förstoras upp x antal gånger innan man börjar märka de dumheter som finns på varje himmel. För de inlägg som är politisk-polemiska gör jag naturligtvis tvärtom (som antytt): tar villigt fasta på varje tillkortakommande i kartan för att leda åter individens beteende eller inställning till motsvarande blindflick...

Plus: indisk astrologi är "mörkare" än västerländsk, den har mycket fler "onda" än goda planeter t.ex., kanske en påminnelse om att också hinduismen knappast är någon "trädkramar"-religion som dyrkar den Lägre Naturen (den som greken Platon hävdade att den bara var en pseudoexistens).

Bloggen verkar svart bara för att den sekulära svenska kulturen fullständigt förträngt alla stora frågor och t.o.m. förskjutit döden till någon steril förbränningsfabrik så att släktingarna inte behöver komma nära Skorpionen/Döden som man gjorde förr. 1809 års Sverigehoroskop, har jag skrivit flera gånger, avslöjar en betydligt trevligare svensk på det folkliga planet (Månen). 1974 års nationalhoroskop visar att något negativt har hänt med svensken, han/hon blev materialistiskt och passivt ilsk.(SD 22% är bara en tidsfråga när man studerar på kartan från 1974)

Nå, det var idel utvikningar från det inlägget som diskuterade hur planetära transiter kan visa att artisten Lundell är inne i en surmulen period…

Anonym sa...

1974 års nationalhoroskop visar att något negativt har hänt med svensken, han/hon blev materialistiskt och passivt ilsk.(SD 22% är bara en tidsfråga när man studerar på kartan från 1974)
Var vänlig och förklara ovanstående.

Seaward sa...

Sök bloggen uppe till höger med termerna SVERIGE samt 1809. Sammanfattat var Månen okej i det gamla horoskopet men Solen (överheten) inte frisk. Över tid sipprar sedan överhetens materialistiska och låga tankehöjd ner till folkmassorna (Månen) så att folk 1974 har blivit en nation av privata konsumister.