Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 24 december 2015

Livslögnens astrologiska signatur

När jag läser en ovanligt försåtlig och slemmig debattartikel i SvD som förordar mer lönespridning i Sverige (de fattiga blir fattiga och de rika blir rikare), manar min inre genius till att forska vidare. Vem är denne ekonom i gärdsgårdsserien som spelar von Oben och söker stänga vanliga läsare ute genom kryptiska meningar som "lönespridningen bör därför öka för att bättre spegla skillnaderna i marginalproduktivitet"?

Jag slår upp facktermen "marginalproduktivitet" och inser strax varför mannen inte vågar tala klartext. Kapitalismens cynism och ondska skulle bli alltför tydlig då. Den som utbildar sig ska ha högre lön eftersom denna person ger Kapitalisten bättre avkastning på lönen än en simpel städare gör. Så tänker svinet bakom beslöjade ord, och detta är vad "svenskt entreprenörskap" handlar om enligt Johan E. Eklunds världsbild. Ja, hans föräldrar anade väl att det inte var någon originell själ på ingång så han fick ett dussinnamn som han sökt "personalisera" i sitt CV genom att sticka in mellannamnets initial. 

Hade det inte varit för den utlagda CV:n hade bloggen inte kunnat förevisa denna fenomenala parallell till en annan ekonom som också levde djupt inne i sin lögn och praktiserade ett exkluderande språkbruk: Fredrik Reinfeldt!

Ekund visar sig också ha samma kombination av Solen i närighetens tecken Kräftan och Månen i den "rationaliserande" och bokslutsbalanserande Vågen. Det är den förskönande Vågen som via intellektuell Luft söker dölja den solkiga jakten på pengar i debattartikeln. Läs det horribla aktstycket i SvD och se själv! 

Som en av bloggens deviser påpekar: "Den obetydliga människan söker profit i allt hon företar sig, den nobla människan söker växa i dygd" (filosofen Konfucius). Entreprenörskap skulle kunna vara något stort - geniets kreativa kapacitet är i sig belöning nog, men Eklunds och Reinfeldts sort gör entreprenörskapet till något smutsigt och ynkligt! 

Eklund förstår inte att låg lönespridning inte är problemet, utan mentaliteten hos sådana som honom själv - det är detta som gör att inga genier föds i det här landet. Sådant som t.ex. Spotifys grundare ägnar sig åt, är verkligen inte uttryck för geni. Att montera ihop en streamingtjänst på grundval av redan känd teknologi behöver man inte vara någon Einstein för att göra. (Sverige producerar i själva verket pinsamma "mellannivåprodukter" och har ingen "leading edge" alls när det kommer till den teknik som världen egentligen behöver.) De geniala själarna ser nationalmentaliteten i FattigSverige och väljer - om deras karma tillåter det - länder med högre i tanketaket.



Bloggen har nu råkat ta så många stickprov som pekar i samma riktning att de fyra elementen betraktade som en fyrvåningsmodell för olika orientering i livet måste sägas fungera som en generell plattform, även om det naturligtvis finns undantag. Indisk astrologi är så säker på de fyra elementens bidrag till karaktären att man vid osäker födelsetid (och ascendent) låter individens uppvisade personlighet avgöra vilket element (och zodiaktecken) som passar beteendet bäst!

Om vi lämnar den deprimerande halva av horoskopet som bara jagar det materiella där Solen/Saturnus i Kräftan i tionde makthuset är en ljuvlig indikation om ett sinne som verkligen inte tänker stort, eller för den delen den syndiga penga-Oxen i åttonde korruptions- och dödshuset och istället tittar på den intressanta Eld/Luft-mixen som löper mellan Tvillingarna och Lejonet, så kollapsar även denna berättelse i berättelsen.

Visst ser man krämaren i full karriär här: kungamakaren Regulus lyser nådigt över Merkurius (merkantiliern), vilket måhända i chefstecknet Lejonet mer tyder på hans vd-position än på att han själv är handelsman eller räknenisse. Denna Merkurius i 11e idealhuset är klanderfri. Mannen kan säkert sina fyra räknesätt och mer därtill och han har Lejonets tendens till monumentalmåleri, dvs. han vill blåsa upp siffrorna gigantiskt. Men att det finns något lätt sjukligt i intellektet anas av att det är kalla och näriga Vatten som skrämmer det här intellektuella Lejonet och får det att frukta att de stora siffrorna (topplönerna) inte är så stor som de borde vara. 

Lejonet borde naturligtvis drivas av en supralunär Sol men här har kungens egen planet trillat ner i de näriga och hungrande Vatten - och det är dessutom en Sol som spelar under Lejonets värdighet som dominerar horoskopet - i 10e makthuset utifrån det lunära psykets begärsfyllda fantasi. (Månen härskar i Kräftan så vi har precis som i fallet Reinfeldt en dubbel betoning på det simpla kroppsliga - fast egentligen psykiska - begäret.)

Men de här inte helt solklara turerna kring det intellekt som först såg så logiskt ut får sitt värsta genomslag när vi tittar på Tvillingarna i nionde huset vilket direkt informeras av husägaren Merkurius. (Grafiskt illustrerat med en liten pöl Eld som "läcker" in i huset eller som husägaren Merkurius för med sig från Lejonet.) Det nionde är individens kontakt med det gudomliga samvetet - hinduismen har en helig urkund som heter Sama Veda - och ordet pekar så uppenbart på samvete eller "samma vetande", den kunskap hela mänskligheten besitter eftersom alla är ljusstrimmor (själar) som utgår från det gudomliga som är allvetenheten själv. 

Givet att intellektet redan är underminerat av Kräftan och den Vegetativa Själens orientering mot näringslivet, inser vi snart att ingen äkta religion eller filosofi kan odlas i detta nionde hus, horoskopets "bästa". Eklunds högsta religion är handelsmannens och räknenissens - dvs. samma som hans ideal. I den meningen är horoskopet lyckat I SITT SLAG. Elftehusidealets klara kognitiva Eld må vara skadad eller hysterisk eftersom det ägs av den Irrationella Vattensjälen, vilket kapar ett Eld/Vatten-krig - stormiga sensationalister.

Notera dock att gapigheten dämpas av att psyket/Månen jobbar via jämnmodets tecken Vågen. Likväl är SvD-artikeln ett stycke propagandistisk sensationalism och ytterst ett uttryck för Solen i närighetens Kräfta. Likt Reinfeldt råder en Vatten/Luft-dissociation mellan Ljusen, och förklarar varför dessa människor är så skickliga på att klänga sig fast innanför sina livslögner. Månen i Luft har oanade förmågor att efterrationalisera och bygga upp tjusiga luftslott för att dölja individens ynkliga och ibland föraktansvärda uppsåt!

Parallellerna till ljudande räknenissen Reinfeldt fortsätter ända in i 9e huset för "min religion" eller "mitt högsta goda" eftersom också Johan E. Eklund har den stora rikedomens Jupiter emot sig, som en verksam illgörare. Varje försök från Eklund (eller Reinfeldt) att propagera för MER RIKEDOM FÖR VISSA innebär att de begår våld mot sin respektive ödesuppgift i livet. Reinfeldts födelsetid var känd så där kunde man notera att tjänaren Jungfrun steg i öster, en typ som helt enkelt inte kan hantera stora rikedomar eftersom deras fixering vid småslantar avslöjar att perspektivseendet är bristfälligt. 

Eklunds karta har förvisso bara en månascendent, men Vågen i 1a huset indikerar att JÄMLIKHET borde stå på programmet för detta psyke. Likväl talar människan om att låta de rika bli ännu rikare. Det visar inte bara den djupa störningen mellan Sol och Måne (dissociationen mellan instinktiva Vatten och rationell Luft) utan Vågen i 1a huset, som söker jämlikhet mellan alla, förvandlar också Jupiter till en ond kraft, en illgörare. Och denna den onda rike mannens Jupiter är alltså "min religion" i detta horoskop. Vad säger det om nasarens samvete eller kontakt med det gudomliga?

Vissa kartor är helt enkelt trasiga, och indikerar tider när mediokert folk föds till världen, sådana som inte klarar att tänka sig fram till vad mänsklighetens uppdrag på jorden är!


*****

Varför inte slänga in den sekteristiska bhakti-kommentaren till kapitel 2 vers 39 i den hinduistiska klassikern Bhagadvad-Gita? Kopplingen till en degraderad och näringstörstande själ kanske beskrivs bättre på andra ställen i denna förunderliga text, men jag tog den på måfå häromdagen när jag försökte få igång datorns OCR-system för att digitalisera text.


Enligt det vediska lexikonet, Nirukti, betyder sankhya “det som förklarar fenomenen I detalj.” Sankhya avser den filosofi som beskriver sjalens verkliga natur. Yoga går ut på att behärska sinnena. [I det här segmentet av berättelsen var] Arjunas förslag att inte kämpa grundat på begär efter sinnesnjutning. Han glömde sin främsta plikt och ville sluta kämpa, ty han trodde att han skulle bli lyckligare av att inte döda sina släktingar än av att njuta av kungariket efter att ha besegrat sina kusiner och bröder, dvs. Dhritarashtras söner, I båda fallen var grundprincipen begär efter sinnesnjutning.

Både den lycka han skulle känna om han besegrade sina släktingar och den lycka han känner av att se dem vid liv grundar sig på personlig sinnesnjutning, ty han var beredd att göra avkall på både vishet och plikt. Krishna ville därför förklara for Arjuna att genom att döda sin farfaders kropp skulle han inte döda själva själen. Han förklarade att alla individuella personer, inklusive Herren Själv, är eviga individer. De var individer i det förflutna, individer nu, och de kommer att förbli individer i framtiden, ty alla är individuella själar, och byter bara på olika sätt sin kroppsliga klädnad.

Vi behåller faktiskt vår individualitet även efter befrielsen från den materiella klädnadens bojor. Herren Krishna har givit en mycket åskådlig analytisk förklaring av själen och kroppen. Denna beskrivande kunskap om själen och kroppen har här av Nirukti-lexikonet betecknats sankhya. Denna sankhya har inget samband med ateisten Kapilas sankhya-filosofi. Långt innan bedragaren Kapila lade fram sin sankhya-filosofi, hade sankhya-filosofin förklarats i Srimad-Bhagavatam av Herren Krishnas inkarnation den sanna Kapila, som förklarade den för Sin mor, Devahuti.

Han har klart förklarat att Purusha , den Högsta Herren, är aktiv, och att Han skapar genom att skåda över prakriti. Detta har accepterats i Veda och i Bhagavad-gita. Beskrivningen i Veda anger att Herren skådade över prakriti, naturen, och befruktade henne med atomiska individuella själar. Alla dessa individuella själar arbetar för sinnesnjutning i den materiella världen, och förtrollade av den materiella energin tror de att de njuter.

Denna mentalitet påverkar den levande varelsen även då den är I det et tillståndet att han önskar befrielse och vill bli ett med Herren. Detta är mayas (sinnesnjutningens illusion) sista snara. Det är bara efter många liv av sådana handlingar, styrda av begär efter sinnesnjutning, som stora själar underordnar sig Vasudeva, Herren Krishna, och därmed uppnår sitt efterlängtade mål, den slutgiltiga sanningen.

Arjuna har [vid denna punkt i berättelsen] redan accepterat Krishna som Sin andliga mästare genom att underordna sig Honom. Följaktligen kommer nu Krishna att berätta for honom hur buddhi-yoga, dvs. karma-yoga, fungerar eller med andra ord hur man praktiserar hängiven tjänst enbart for att tillfredsställa Herrens sinnen. I tionde kapitlet, vers tio, står det tydligt förklarat att denna bahkti-yoga innebär omedelbar gemenskap med Herren, sam dväljs som Paramatma [Översjäl] i allas hjärtan. Utan hängiven tjänst kan man dock inte ha denna gemenskap. Den som därför engagerar sig i Herrens hängivna transcendentala kärleksfulla tjänst, med andra ord Krishna-medvetande, uppnår detta buddhi-yogastadium genom Herrens speciella nåd. Herren säger därför att Han tilldelar endast dem, som av transcendental kärlek är engagerade i hängiven tjänst den hängivna kärlekens rena kunskap. På detta sätt kan den hängivne lätt nå Honom i Hans evigt saliga rike.

Sålunda innebär den buddhi-yoga, som nämns i denna vers, gudshängiven tjänst. Ordet sankhya som nämns här har inget att göra med ateistisk sankhya-yoga förkunnad av bedragaren Kapila. Man får inte förväxla den sankhya-yoga, som här omnämns, med den ateistiska sankhya-filosofin. På den tiden hade den ateistiska Kapilas filosofi inget inflytande. Ej heller skulle Krishna bry sig am att nämna en sådan gudlös spekulativ filosofi. Verklig sankhya-filasofi beskrivs av Herren Kapila i Srimad-Bhagavatam, men även den sankhya har inget att göra med det nu aktuella ämnet. Här innebar sankhya en analytisk beskrivning av kroppen och själen. Herren Krishna beskrev själen analytiskt för att föra Arjuna till den punkt, då han kunde ta sig an buddhi-yoga, dvs. bhakti-yoga. Herren Krishnas sankhya och Herren Kapilas sankhya, såsom den beskrivs i Srimad-Bhagavatam, är därför ytterst samma sak. De är båda bhakti-yoga. Krishna säger därför, att endast de ointelligenta skiljer mellan sankhya-yoga och bhakti-yoga.

Naturligtvis har ateistisk sankhya-yoga inget med bhakti-yoga att göra, men
ändå hävdar de ointelligenta att den ateistiska sankhya-yogan åberopas i Bhagavad-gita. Man bör därför förstå att buddhi-yoga innebar att arbeta i Krishna-medvetande, i den hängivna tjänstens fulla lycksalighet och kunskap. Den som arbetar enbart för att tillfredsställa Herren, hur svårt det än är, arbetar efter buddhi-yogas principer, och han är alltid fylld av transcendental sällhet. Genom en sådan transcendental sysselsättning förvärvar man, av Herrens nåd, automatiskt alla transcendentala egenskaper. På så sätt befrias man fullständigt, utan att man behöver göra extra ansträngningar att förvärva kunskap. Det är en stor skillnad mellan att arbeta i Krishna-medvetande och att arbeta i avsikt att njuta av arbetets frukter. Detta fruktbärande arbete syftar speciellt på familjelivets sinnesnjutning. Buddhi-yoga är därför den transcendentala kvaliteten has det arbete vi utför.


Det går faktiskt att koppla ihop den penninghungriga entreprenörsprataren med den här texten i vilken kommentatorn swami Prabhupada på 1970-talet försökte övertyga västerlänningar att det var samma sak att rabbla Hare Krishna-mantrat nonstop som att praktisera den analytiska sankhya-yogan (intellektuell analys på högsta nivå, inte Johan E. Eklunds typ av förvirring om målsättningen för allt entreprenörskap). 

I kommentaren märker man tydligt skärmytslingarna mellan olika hinduiska filosofiska skolor och i synnerhet hängivenhetsrörelsen (bhakti) verkar ha varit ovanligt oförsonliga och övertygade om att den ägde en högre sanningen än alla andra (påminner mycket om kristendomen). Det hindrar inte att det ändå finns stor rikedom i den här kommentaren, bara man läser med Buddhi (Merkurius), med intelligens och urskillning. 

Ordet Paramatma flyktade förbi i kommentaren och översätts i den här utgåvan med Översjälen. Översjälen sägs bo i människans hjärta. Är då astrologins Sol Paramatman eftersom denna himlakropp betecknar det fysiska hjärtat? Nej, men den är på ett djupare plan den individuella själens signifikator, jivatmans emblem (på bloggen övertydligt utskrivet jiva-atman). 

Men själen ("atomisk" enligt kommentaren) har i sig en själ, och detta är då Paramatman vars representant naturligtvis är Jupiter - samma vetande eller Gud i sin inomvärldsliga närvaro. Det är i det kosmiska tillblivelsestadiet ahamkara - icke-jagskaparen - som Gud splittras upp så att enskilda själar uppstår. Ordet ahamkara används mikrokosmiskt också för ascendenten när den enskilda själen träder in i tid och rum i en ny kropp. Dess förkroppsligade jag är även det ett "icke-jag", förvisso ett upplevt jag men ändå inte den levande varelsens sannaste identitet.

Hur hänger då texten ihop med Eklunds horoskop? Jo, genom att bjuda på en liten precision av den Sankhya-kosmologi som då och då skissats på i dessa inlägg. I världens tillblivelse är planeten Merkurius i själva verket symbol för ett mäktigt stadium som kallas mahat eller buddhi. Före världen blev till fanns intelligensen. Det är detta som de låga och usla biologerna och ny-darwinisterna förnekar, trots att deras egna modeller för livets uppkomst har falsifierats i den remarkabla boken "Signature in the Cell" - varenda modell! 

Kvar finns bara intelligent design som förklaring till livets uppkomst. På den här låga diskussionsnivån befann sig inte de gamla filosoferna, de såg enkelt sammanhangen eftersom Djävulen ännu inte förvirrad jordmänskligheten med så mycket vilseledande detaljer och siffror och underavdelningar. Författaren tvingas ägna en horribel massa sidor åt att genomskåda det ena dåraktiga försöket att bevisa hur livet uppstått ur död kemi efter det andra, när hela hemligheten ligger i DNA:s högst specifika instruktioner, vilket tydligt påminner om det arbete en intelligent programmerar måste utföra INNAN datorerna kan rulla på.

Vi har som sagt redan sett att Månen i rationella Luft-Vågen leder till en hög skattning av Eklunds Merkurius i Lejonet, men att berättelsen strax havererade eftersom fundamentet - Solen - trillat ner i det sublunära Vattnet. Det svarar visserligen alltjämt på den rationella själens nivå eftersom Gud - Jupiter - befinner sig i Luft men det är Solen - drivkraften - som är kaputt i horoskopet. Solen drar ner mot näriga och vegetativt orienterade tankemönster och syndarens åttonde hus innehåller en enormt kraftfull Oxe och det tecknets kopplingar till materialism och pengar. Den rationella själen (Luft) kan helt enkelt inte hävda sig här och givet Jupiters status som illgörare i samvetshuset inser vi att den här svenske penningkramaren drivs av en visserligen i grunden god Gud men som i just hans fall är en Gud som skapar onda följdverkningar. 

Dessa är höga budskap i Luftelementet - i andevärlden! Men den som kan läsa budskapen i luften ser att problemet inte ligger i mannens Buddhi (Merkurius) - hans kontakt med den rena intelligensen som ligger utbredd i ett tidigt skede av kosmos tillblivelse. Merkurius rankar faktiskt högre än Solen eftersom den senare representerar ett senare stadium då Gud eller den Första (Enda) Orsaken "atomiseras" i otaliga andegnistor (jiva-atmas). Det är också därför Merkurius har rollen som ängel eller budbärare i astrologin, att bara läsa in mänsklig logik eller intellekt missar helt varifrån vår unika förmåga att tänka kommer. Vi är alla "intelligenta designers" och en del på jorden skapar redan nu nya världar (för andra att bebo och verka inom). Därför är det så tragiskt att upptäcka Johan E. Eklunds andliga kollaps, den som driver honom att skriva en så falsk text till stöd den en Ond Gud, den onde rike mannen.

Notera att Buddhi är okej - planeten som föregår den individuella själens uppdykande på arenan - det är här, Solen i Kräftan - som intelligensen "går ner sig i träsket". Månen/sinnet ligger kvar i Luft ovanför syndafallet och skapar rationella ursäkter för denna låga drift, denna tendens att bete sig som ett närigt djur. Men det riktigt sorgliga är att Gud/Jupiter - fastän naturligen den "Stora Välgöraren" - i detta horoskop villkoras av problemen som Buddhi har  att basera sin intelligens på rätt nivå. Det är helt enkelt Solen i Vatten som i sin AKTIVITET drar ner hela horoskopets bygge som ett illa byggt hus störtar samman.

God jul!


PS. Den kosmiska tillblivelsen i ett stort antal skeden beskrivs i Sankhya-filosofin. Men vårt kosmos bevarar spåren efter stadierna och astrologin har singlat ut planeterna, Jupiter - Merkurius - Solen - Månen - som platshållare och påminnelser om vilka höjder som skulle kunna leva och verka inom varje själ. 

Den närighetens slav vi tittat på har en kollapsad men intellektuellt aktiv himmel och det gäller en stor del av mänskligheten. Att sedan födas i ett sekulärt land som Sverige, direkt styrt av Djävulen, degraderar naturligtvis även alla dem som inte bebor finmateriella hyddor som helt har kollapsat, som i vårt avskräckande exempel.


Se även: Signatur för kapitalismens själviskhet? - maj 2015, och otaliga andra inlägg. Just Kräftan figurerar ofattbart ofta i samband med närighetslivet.

Inga kommentarer: