Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 18 oktober 2015

Den katastrofala "gratis" uppgraderingen till Windows 10

Så drabbades då bloggaren i dagarna tre till fullo av den "it-fascism" han ser till höger och vänster. En pågående omyndigförklaring av individen men som medelsvensson verkar alltför okunnig för att förstå hur han utnyttjas i ett stort vidrigt inkomstspel... Medierna har förvisso rapporterat att Microsoft f.o.m. nya operativsystemet Windows 10 ska ha betalt för spel som tidigare medföljde gratis ("Solitaire") för de människor som verkligen inte klarar av att läsa en bok eller bilda sig. 

Men det är bara en liten del av det cyniska spionage på användaren som Microsoft numera ägnar sig åt om man inte har kunskap nog att stänga av allt "läckage" i sin Windows-dator och se till att undvika registreringen med ett Microsoft-konto. Microsoft är numera helt försvurna till att söka tvinga ut köparna i molntjänster och på det sättet driva in mer pengar.

Historien börjar tidigare. När Microsoft till sist tvingade alla vänner av operativsystemet XP att köpa nytt, gjorde undertecknad till sist slag i saken och köpte i början av sommaren en ny billig kontorsdator av känt märke. 

Fabriksinstallerad kom Windows 7 Professional och på skiva låg det förhatliga 8.1. Jag tror .1 står för försöket att rädda den försäljningskatastrof som var 8.0 - ett genuint missfoster som försökte se ut som en läsplatta designade för mindre begåvade människor. Med 8.1 hängde man återigen på det försvunna "Skrivbordet" som gjort produktens köpare så upprörda. (Fel. Det fanns en möjlighet att använda skrivbordet i 8.0 också.)

Nästan 8 år efter dess lansering upptäckte jag att Windows 7 var riktigt trevligt. Jag hann under sommaren lära mig hur man ganska lätt rensade bort ytliga och tafatta försök från Microsoft att omyndigförklara sina användare genom krångliga inskränkningar av användarrättigheter och döljandet av vissa foldrar.

Men så uppstod en situation på jobbet som nästan krävde att jag installerade årsfärska Windows 10 på hemdatorn. Till all lycka visade sig Microsoft "för en begränsad tid" bjuda på en gratis uppgradering för alla med legitim 7a eller 8a på datorn!

Instruktionerna var tyvärr så oklara att jag skapade två hembrända DVD-skivor, en med diskspegeln - det var Microsofts usla instruktioner som ledde till tillverkandet av en oanvändbar skiva. Sen gjorde jag själv en användbar installationsskiva. Men nu krävdes köpuppgifter och operativsystemet gick inte alls att installera som en gratis uppdatering. Först då fann jag en ANNAN Microsoft-sida som tydligt förklarade att datoruppgradering över nätet var enda metoden.

Jag startade då om Microsofts nerladdningsguide ännu en gång och valde uppgradering i realtid. Detta var cirka 12.15 plus-minus ett par minuter. Det som sedan följde, torsdag t.o.m. halva lördagen, var en enda lång serie av problem. Online-installationen stannade helt av och till sist fick jag stänga av datorn och starta om. Sen var allt trasigt. Jag har aldrig varit med om ett sådant "sabotage" från Microsoft. 

Sammanlagt arbetade jag 35 timmar (inklusive många timmars sökning på nätet via en reservdator efter hjälp för att alls få igång den trasiga förstadatorn). 

Inte ens den diskspegling på den kompletta installationen från i juni som jag gjort via mjukvara från disktillverkaren Seagate gick att använda. Tvärtom korrumperade den datorn ännu mer, så att apparaten frös vid omstart. Evig tur att jag gjort en Windows 7 reparationsskiva. Och det hängde ändå på ett hår. Inte ett enda reparationsalternativ på skivan fungerade förutom det sista. Från "kommandoprompten" (lärde jag mig på nätet) kunde man aktivera ett litet program som reparerade eller skrev om hårddiskens uppstartssektor. 

Och i grevens tid undanröjdes felet som backupprogrammet från Seagate ställt till med. Det gick åter att komma in i det illa tilltygade Windows 7 vars uppdateringar från Windows Update bara förvärrat skadorna. 

Systemet var nu så odugligt att det bara återstod att öppna förpackningen det förhatliga Windows 8.1-skivan som medföljt datorn. Det var lönlöst att försöka återvända till ett vettigt Windows 7 igen. Men att ominstallera många program och ställa in alla inställningar på nytt är tidsödande. 

Med ett tomt Windows 8.1 på datorn fortsatte problemen. Nu gick det inte att nå hemmanätverket som delar ut internet via en grindvaktande dator. Timmar av felsökning på nätet via grindvakten innan jag i ren desperation knäppte av en gammal router och flyttade nätkablarna en position och sen knäppte på igen. Nu fick nya datorn tillgång till internet igen och 8.1 registrerades hos Microsoft som en laglig kopia. (Var det routern som fick spel under uppgraderingen?)

En arbetsdag gick åt till att ominstallera alla program och på olika sätt ställa in 8.1 för maximal användning vid gamla välkända "Skrivbordet" och undvika den sterila och döda nya miljö som ser ut som en dålig kopia på en iPad (som jag haft att göra med i jobbet och avskyr). 

Mycket tidsödande sökning på nätet för att hitta inställningarna eftersom Microsoft nu gjort användarna TOTALT OMYNDIGA förutom att systemet ser ut som om det designats av en svårartat schizofren människa. Gamla bekanta "vyer" blandas hejvilt med den fula "moderna" designen.

Så här sitter man flera dagar senare, snuvad på utlovad gratis uppdatering till Windows 10. I termer av arbetstidskostnad hade jag kunnat köpa nya systemet på skiva flera gånger om och sluppit mycket huvudvärk. Nu vill jag inte ha 10an på datorn längre. Aldrig i helvete. 

Microsoft bestal mig på en fungerande Windows 7 som jag tänkt använda i flera år, tvingade mig, för att rädda datorn, in i den hemska miljö där Microsoft i 8-8.1 berövar vana användare all deras myndighet. 

Det första jag fick göra för att komma någonstans var att installera ett fulhack som ger tillbaka användaren rätten att gå in och ändra i alla de foldrar som har med Windows-systemet att göra.


Astrologin... 

Jag var naturligtvis svagt medveten om den horribla "rundgång" som för närvarande råder mellan Saturnus i dödens Skorpion och de många planeterna i livets Lejon. Men om man tar 12.15 som födelsetid på hela det kaos som skulle följa, då klarnar mycket.



Kontrollören och begränsaren Saturnus stiger i öster och är samtidigt attackerad av sin egen disponent, olycksplaneten Mars i elevation i tionde makt- (och översittar-)huset.

Jag noterar att fjärde huset för "inre lycka" ägs av denna fruktansvärt konfigurerade Saturnus och tre värre dygn med datorer har jag aldrig varit med om. Och jag var webbprogrammarer tre år för länge sedan!

Det tredje kommunikationshuset som också innefattar it- och kommunikationsledningar (typ sladdarna till internet och internet förmedlare) ägs av samma Saturnus, och det är ännu ett dåligt omen.

Merkurius - naturlig kommunikatör - står med överdriftens Rahu i 11e materialistiska idealhuset. Jag nappade på löftet om ett nytt Windows 10 gratis - som vilken typiskt Jungfru (profitens tecken) skulle göra men demonen Rahu visar hur det var något överdrivet över hela uppgraderingsprojektet. "Det finns inget sådant som en gratis lunch."

Ett annat mått på lyckan i hemmet är förstås Månen själv (naturlig signifikator för fjärde huset). Här har Månen pressats in i "förlustens" 12e hus och det är därför Vågens härskare Venus som ges rollen av illgörare. Venus står maximalt starkt i tionde huset (och välsignas av stjärnan Regulus, även om jag inte ritat in detta på kartan).

Som jag ser det kan det inte vara annat än kombinationen av "jättelika" och "expanderande" Jupiter med olyckans Mars som skapar ett gigantiskt angrepp mot Saturnus i första huset.

Det är med andra ord en karta som varnar för att det som nu tar sin början bara kommer att leda till ett omfattande datorstrul.

Redan när nedladdningen hade stannat, gick jag till reservdatorn och forskade på nätet. Detta var ett utbrett problem i somras när Windows 10 släpptes och tallösa individer kraschade sina system. Borde ha googlat om riskerna med en online uppgradering först... Samtidigt hade jag aldrig undersökt om Seagates backupsystem fungerade, hade tagit det för givet. När jag senare forskade i den saken verkade DiscWizard vara ett bräckligt program som många får problem med.

Här är samtiden i ett nötskal. Alla bygger och bygger för att tillväxten inte ska hotas. Och allt som produceras är skit eftersom det är för dyrt att testa prylarna grundligt nog. Microsoft-grundaren Bill Gates är alltjämt världens rikaste man och han älskar att spela Tredje världens räddare nu. Men andra i hans företag fortsätter i samma unkna anda företaget en gång startade ut.

Jag hittade för övrigt en suverän "fix" för den Start-knapp Microsoft så grundligt förstörde i Windows 8 och som INTE är återställd i Windows 10 (vilket jag trodde, annars hade jag aldrig brytt mig om uppgraderingen).

Läs den här artikeln: The Start Menu Should Be Sacred (But It’s Still a Disaster in Windows 10)

Lösningen dyker upp i den här artiklen: Bring The Windows 7 Start Menu to Windows 10 with Classic Shell


Tillägg:

En transit måste förstås kroka i ett personhoroskop så den beskrivna ringdansen mellan Skorpionen/Lejonet bör ha kopplat ett grepp om bloggarens horoskop, eller hur? Och visst visar det sig vara så. 

När den "gratis" nerladdningen började ringade intervallet mellan Skorpion-ascendenten och Saturnus perfekt in bloggarens otursförföljda lyckoplanet Jupiter i olyckans och fiendens sjätte hus. Och denna Jupiter är djupt involverad i skeendena på himmelen för närvarande för en makalös feedback in i bloggarens eget liv! 

Vilken extraordinärt korkad period att tro att Jupiter i olyckshuset skulle visa sin grundläggande generösa sida i bloggarens liv! Jag lever inte som jag lär men borde kanske börja titta lite på lämpliga horoskop innan beslut tas...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Windows 8
8.1 > 8+1 =9
10

Här har du hjälp att blocka med hosts-filen http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm
Microsoftanknutna servrar som anropas med ip-adress får du blocka som vanligt i brandväggen eller routern.

Seaward sa...

Jag har alltid kört HOSTS-filen för enkla adressuppslag inom hemmanätet. Men jag har aldrig tänkt på att man kan använda den som ett AdBlock-program! :-)

Susanne sa...

Vilken historia! Min egen dator har tjatat och tjatat ett tag nu, och uppmanat mig att installera 10:an, och att det är gratis just nu, osv. Jag hade även innan jag läste det här bestämt mig för att ignorera tjatet, eftersom jag lagt på minnet den anmärkning som du tidigare gjort om Windows 10, att den spionerar på användarna. Och dessutom har min internetbank varnat för att 10:an kan ge inloggningsproblem, vilket inte precis ökat min lust att installera den.

När jag gick på från XP till 8:an för två år sen (installerades av proffs vid nyköp av dator) höll jag på att bli dåre... så fort man skulle förflytta pilen och peka på något så försvann bilden, eller så dök det upp något fält nertill eller till höger... tog tid innan man vande sig. Men nu är jag van (har 8.1 nu) och efter att ha läst detta har jag blivit ännu mera motiverad till att ha nuvarande systemversion så länge det bara går. (Varför har MS hoppat över sifrran 9 förresten...) Men det jävliga är ju att till sist kommer man ju att bli tvungen att byta... det går väl med 8:an som med XP.

Seaward sa...

Ja det där flippandet i ytterkanterna verkar vara en ren stöld från Microsoft från Apples läsplatta. Dyker upp saker i marginalerna där också.

8.1 kom istället för 9 om jag fattade rätt. Navigationen var så virrig i 8.0 att man försökte stärka upp ett i grunden dåligt tänk... Pil-flyttningarna du nämner tror jag tillhörde en av de värre katastroferna - har hunnit läsa på lite nu om vad som hände under åren jag sussade sött med utmärkta XP...

Jag har fortfarande fullt upp med att förstå var alla försvunna finesser finns i 8.1. Uppenbarligen måste man nu fritextsöka en hel del av det som tidigare var lätt åtkomligt och i öppen dager (bara man lärt sig hur Windows var organiserat).

Jag menar seriöst att operativets nya konstruktion SYFTAR till att hålla användarna inburade i en förenklad verklighet - IT-fascism! - och det handlar också om att locka in barnen när de är riktigt unga i Microsofts giriga klor! Det är något demoniskt över det hela... (Rahu borde kontrolleras i horoskopet för offiella premiären för Windows 8.0)

Men prova räddningen som fanns i min länk nummer 2. Man kan få tillbaka den fina Start-knappen från äldre Windows-typer genom ett programtillägg. Den kan justeras och ändras så det till och med blir bättre än något Windows någonsin varit. Har fullt upp att lära mig 8.1 men den ska installeras och undersökas så småningom.

http://www.classicshell.net/

Susanne sa...

Tack för rådet! Jag har just följt det och fått tillbaka startknappen. Synd att jag inte visste det här för två år sen, men bättre sent än aldrig...:-)

Det datum Windows 8 släpptes till försäljning till allmänheten var den 26 okt 2012 enligt Wikipedia. Och då stod Rahu mindre än en grad från Merkurius i Skorpionen...

Seaward sa...

Rahu och it-planeten - det ante mig! :-) Lansering i Vågen, men jag tycker inte alls estetiken var rolig. Ser att strama och "fyrkantiga" Saturnus står "upphöjd" i konjunktion med sin fiende Solen som är fallen i Vågen. Om Solen står för något spektakulärt måste väl detta betyda icke-succé !!?? Månhoroskopet är bra om man vill se på "mottagandet" och nyssnämnda drama utspelade sig i onda åttonde. Tala om brist på lyskraft hos den produktlanseringen.

Seaward sa...

Oj. Det horoskopet gällde lunchtid. Väljer man midnatt blir det istället Månen i Vattumannen men mottagandet är det samma: Saturnus "kväver" den fallna Solen så att klipp-klapp-spelet mellan givaren Solen och mottagaren Månen inte är bra alls. Saturnus står för fattigdom eller det spartanska.