Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 27 december 2014

Freddie Wadling rör ihop Gud och Satan / George Clooneys komplexitet




Under sommaren brännskadad i husbrand och i vintertid driven på flykt från en översvämmad tillfällig lägenhet. Den enligt medierna utfattige sångaren är inne i en tid av oflyt och muttrar enligt Aftonbladets avskrivning av annan tidnings nyhet: 

"Det känns som att det är någon där uppe som jäklas med oss. Jag känner inget större stöd från de högre makterna, säger han till GT."

Wadling, som i tidigare intervju påstått sig känna till mer om den demoniska sidan andevärlden än gemen, tycka ha anammat satanistens metodik här, och skyller det onda i världen på Gud, när det naturligtvis är Satan som prövar människors själar. Det är bara att läsa Bibeln för att få tankarna i ordning. Det Wadling famlar efter, är ordstävet "nån däruppe måste gilla mig", och sedan spegelvänd det precis som satanister spegelvänder kristen symbolik.

Från en snabbtitt för några år sedan tyckte jag mig minnas att Wadling är siderisk Kräfta, dvs det centrala tecknet i den upp-och-nedvända sublunära sfären. Och det visar sig mer än så det är en nymåne i Kräftan, och den "brända" eller osynliggjorda Månen som borde ha verkat som Solens fundament och bas "finns inte". 


Nymånar i instinktiva Vattenelementet skulle kunna antyda den typ som löper risk för OCD, besatta och tvångsdrivna naturer. Ingen som hört Sveriges kanske mest expressiva sångare kan betvivla att han drivs av extraordinära krafter, men vilka?

Vad som blir kvar i frånvaron av en reflekterande och därmed medvetandegörande Måne är en utagerande solär typ som agerar på basis av "Självmedvetandets frånvaro", dvs en gudsförnekare eller satanist, möjligen en enkel naturalist som tror sig vara enbart en produkt av biologins formativa krafter. För man får inte glömma att astrologins Sol inte bara är den andegnista (andesjäl) som är fundamentet för människans unika individualitet. 

Solen är också unitiv symbol för alla dessa andegnistor som utgår från Guds representant i denna värld. "Människan är skapad i Guds avbild" - bibelcitatet syftar på avbilden Solen! Som bloggen tidigare noterat bildar Solen i Lejonet och Saturnus i Vattumannen en axel som betecknar den kosmiska människan (Vattumannen) och hennes centralt placerade hjärta och kognitiva utgångspunkt (Solen/Lejonet).

Nu har visserligen Wadling en kontakt med den supralunära och gudomliga sfären via budbäraren och egna intellektets Merkurius i Lejonet. Det är emellertid den Sol som sjunkit ner i Vatten och där förtärt sitt eget psykiska element som förfogar över detta eldiga intellekt och dessutom är intellektet märkt för bestraffning genom den södra månnoden Ketu som indikerar den punkt i zodiaken där den erratiska och psykiska Månens bana skär igenom solbanan och börjar rasa ner mot sydliga latituder. På psykets högmod följer dess fall. 

I det här fallet är situationen ännu mer komplex eftersom andesjälen (Solen) på samma karta själv bränner sitt eget skepp (Månen) och "befrias" att skena vilt, utan reflektion, i den mörka sublunära sfären med dess biokemiska substanser. Wadlings horoskop tycks säga: "Nu föds en av de förlorade själarna". 

Ett liv under sådana bistra omen kan fortfarande berika, fast ibland andra mer än den levande själv. De, vars förbrytelser mot Guds naturlagar varit värst, kan ibland återfödas som föga mer än ett skådebröd för andra att dra lärdomar av. Astrofysikern Stephen Hawking är ett mellanting eftersom hans gradvis avvecklade kropp inte påverkat hans tankeförmåga. En oanvändbar kropp har t.o.m. stimulerat tankeapparaten.

Som så ofta när mängden kredit är starkt beskuren ser man Saturnus begränsa den överflödande rika Jupiter på något sätt - här via opposition. Ingen tumregel utan sina undantag och numera stormrika mister Man, George Clooney, föddes med Jupiter i armodets Stenbocken och tecknets härskare Saturnus hack i häl, lite tidigare i tecknet.


George Clooneys karta med AA-rankad (säker) födelsetid hos AstroDatabank förbryllar verkligen. Något säger mig att hans extrema materialism och förmåga att styra fram mot dyrbara slott och nyligen en troféhustru av rang bottnar i en andra generationens invandrare i "möjligheternas land" USA. Är han armenier från början? Det ordet ringer i mitt bakhuvud varje gång jag ser ett foto på människan med sitt överdrivet amerikanska namn och österländska ansiktsdrag.

Han älskar att spela en mix av loser (för att få kvinnornas hjärtan att börja bulta) sedan en tid i en fullständigt patetisk serie reklamfilmer för någon kaffeautomat där han gång på gång blir berövad lyxkanten av någon förslagen kvinna. Nyligen har temat utvecklats till ett par, en man och en kvinna som konspirerar mot Clooney om den sista åtråvärda kaffeampullen. Man skulle kunna tänka sig att de här två bedragarna är just Clooney och hans nya advokathustru, ett yrke skickligt på att lämna klienterna barskrapade...

Det är just underklassens Stenbock i den materiella bedrövelsens 12e hus som får mig att misstänka ett utfattigt förflutet på föräldrarnas sida och en omstart i möjligheternas land. Ett starkt 12e hus lämnar ofta betraktaren med en känsla att individen är ofärdig på något sätt. Jag har mött allt från intellektuellt debila till djupt svårmodiga människor med fullpackade hus för exil och världsliga förluster. Det är inte svårt att se varifrån Clooneys preferens för att spela "lama män" kommer ifrån. Faktum är att han ÄR en impotent och lam människa i verkligheten också.

För att förstå hur det är möjligt att en så vankelmodig karaktär lyckats så väl i Hollywoods skyddade verkstad, måste jag tillgripa en ren spekulation: det är äregiriga Rahu som här kanaliserar en känsla av fixstjärnan Regulus "kungavärdighet". Här ritar jag pilen dubbelriktad för inte bara söker Regulus ständigt finna någon punkt i vårt kosmos att sprida välsignelsen genom. I Clooneys fall är det också den låga och med månen besläktade Rahu (norra månnoden) som blickar uppåt mot högre höjder och söker imitera och uppnå storhet - här är då den hybris och det högmod som föregår det fall ner i misär som tycks vara Freddie Wadlings lott i livet.

Regulus och Rahu står i ett av horoskopets fyra hörn och prioriteras därför framför den hämmade framgångsplaneten Jupiter i tolfte förlusthuset. Den här mannen inger en illusion av att vara en gud eller åtminstone en konung! Alla med simpla, jordiska (lunära) aspirationer (Rahu) rycks med i den här demonens perverterade bild av en stor kung (Regulus). Symbolens position i sjunde partnerhuset visar hur otaliga maktlystna kvinnor drömmer om Clooney som just deras kung - och han skrattar hela vägen till banken, den sol-och-våraren!

Tredje huset för kommunikation är ett moraliskt tvivelaktigt hus enligt indierna, inte så konstigt eftersom handelsmannen Merkurius motsvarar det och omoraliska Mars anses signifiera striderna mellan säljare och köpare (Tänk: länder där det är tradition att "käfta" över varupriserna, försöka pruta på säljarens pris.) Clooney har sin snacksaliga Merkurius och själva Solen (upphöjd i Väduren) i detta hus och tankarna går till hur lycklig han varit i en eller annan filmroll som snabbpratad jurist (särskilt den memorabla rollen som skilsmässoadvokat mot sol-och-våraren Catherine Zeta-Jones). 

Livet imiterar konsten. Men i verkligheten
är det kvinnan som är advokaten.

Clooneys intellektshus är spännande eftersom den drivs av en kall närighet och en närmast kronisk irritation (som kan ses som en underton i alla hans filmroller): Solen i Väduren brinner visserligen i Eldelementet, men det är en desperados kamp för att undvika att nudda dess disponent Mars i dödens Vattenelement, illa placerad i olyckans sjätte hus. 

Tala om att blotta rädslan att bottna i en intensiv inre upplevelse av olycka (= Mars i 6e) kan fungera som en motivation till en bagges ystra överspel! Clooneys utspel kommer ur en Sol-Vädur som verkar för att hålla distansen till "den psykiska kollapsen" (Mars fall ner i Kräftans instinktivtsdrivna värld.) Det är som att Solen doppar tårna i din disponents verklighet och där upplever ett iskallt Vatten - usch! - och direkt drar upp tån igen. Detta är inte en cool snubbe, det är snubbe som hela tiden anstränger sig för att spela cool. (Jfr. sexförbrytaren kapten Klänning, Sol-Vädur baserad på Mars-Kräftan, en man som fejkade feminism under många år för att nå sina egen dunkla mål.)

Till tredje huset hör också medierna och Clooney sägs hata journalister över nästan allt annat: se var disponenten till fotoblixtens och linslusens Sol-Vädur befinner sig! I protektionistiskt och svagt läge i Kräftan och i huset för dem man ser som sina fiender, sitt livs Olycka! Den dumme mannen både vill ha framgången och hatar sedan dem som söker sitt levebröd genom sådana som han!

Den här omaka kombinationen av Sol och dess disponent, förklarar också perfekt varför Clooneys roller alltid utmärks av korta utbrott av entusiasm följd av långa perioder av uttryckslöshet eller mild sorg. Det är glada Väduren och sörjande Kräftan som i kombination ger den här avvikande typen av Vädur, en slags negativ "sensationalism" som tenderar mot olyckor och missmod snarare än heroiska segrar. Clooney drar distinkt mot roller där han får spela antihjältar (således inte bara bluffad av kvinnor i kaffereklamen). Det visar sig alltså att både Månen och Solen är långt ifrån självklart destinerade till något gott.

Och han verkar ha en lätt radikal samhällssyn för att vara skådis, och det lutar nästan en smula åt vänster, eller åtminstone mot en djup misstro mot etablissemanget. Det starka tolfte huset ger troligen empati med de mindre lyckligt lottade - när den inte verkar som en motivation för honom själv att kämpa sig mot rikedomar.

Stenbocken är ju så paradoxal att den tecknar den absoluta underklassen: det går inte att sjunka lägre i förståndet än att tro att man kommit någonstans genom att tillkämpa sig världslig makt och kontroll över produktionsmedlen och världens resurser. Den västerländska zodiaken Stenbocken på topp är således Djävulens bländverk och förfalskning, redan kartans design lockar oss att tänka som den Onde tänker! 

Som tidigare nämnt är tecknets härskare Saturnus också symbol för arbetarklassen - men då ska man minnas att detta inte är något positivt. De slavande människomassorna är bara "resurser" för denna den ultimata underklassvarelsen som tror kontroll över andra kan berika en själv. Det är själva kontrollen i Saturnus som är dubbeltydig när denna ädla planet (Världssjälens Form) reduceras och bara blir till kontroll över enskilda jordbundna själars önskan att formge sina liv. Då börjar Stenbocken bete sig som en liten minitatyrgud och söker dominera andra och stajla dem efter sitt eget huvud,

Den grekiska astrologi som tog över när det babyloniska originalet föll i glömska betecknar Clooneys välfyllda tolfte hus som "den onda daimonens hus" och jag har spekulerat (fakta har gått förlorade med tidens gång) att det är den tillfälliga ägaren av tolfte huset som representerar denna onda daimon, en parasit på själen som tydligen ligger "i atmosfären" nära vår planet. I Clooneys fall är hela hans vilja att skaffa sig världslig makt (han har politiska ambitioner!), och ett liv i sus och dus som innefattar köp av löjligt dyra slott.

Jfr. Nicholas Cage som förköpte sig på slott i Europa och fick paniksälja dem med förlust för att undvika personlig konkurs. Cage har tre planeter i Stenbocken i andra ekonomihuset, en extrem fixering vid "förfogande över hårda resurser".


Så blev det här en "double feature" - Wadling som förlorar alla kräftskal han försöker krypa in i, och så den andra sorten, Stenbockarna, som söker äga så många byggnader samtidigt som de någonsin kan komma över. Unkna och giriga hyresvärdar är ett perefekt uttryck för Stenbocken, Kräftan, den lilla cellen, de "skyddade rum" de hyr ut så dyrt de någonsin kan.

****

Se för övrigt den canceroida plagiarismen sprida sig på Aftonbladets förstasida strax efter moskébomben i Eskilstuna. Alla har tydligen fått instruktioner att trycka på samma känsloknapp hos läsarna genom att använda ordet "trygg" (Kräftans nyckelord).




Eva Franchell har inga planeter i Kräftan medan Nataliz Kazmierska både är född Sol-Kräfta och har tre ytterligare planeter i tecknet. Så det är inte svårt att avgöra vem som är en "me too" eller tvåa på bollen här. En ganska fin illustration, faktiskt, av skillnaden mellan den dirigerande supralunära sfären (sammanfattad som axeln Lejon/Vattuman) och den imiterande sublunära sfären (Kräfta/Stenbock).

På temat trygga rum (Kräftan) skulle jag vilja revidera mitt tidigare polemiska förslag till lösning på Sveriges problem med rasismen i bottenskrapet av folkdjupet: ett bättre straff för de skyldiga svenskarna än det jag föreslog vore att beröva dem deras svenska medborgarskap och sända dem i exil. Snacka om att konstruktiva lärdomar för en liten obildad svensk nasse-djävul att plötsligt finna sig i samma båt som dem han nyss trakasserade! 

Och även om svensk feghet och omognad förhindrar införandet av en sådan sådan lag, gör det inget. De skyldiga kommer istället att återfödas som hemlösa flyktingar och i det livet verkligen lära sig om humanitet den hårda vägen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

George Clooney är mycket riktigt inte bara skådespelare utan även aktivist. Han blev arresterad i mars 2012 då han protesterade utanför Sudans ambassad i Washington, USA.

Seaward sa...

Ja, en mycket komplex natur, som sagt, där 12e både verkar uttrycka empati med de underprivilegierade men också stengetens egen ambition att bli någon i världen!