Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 30 oktober 2014

Kristna vänster-mystikern Simone Weil

Bara några rader apropå Roland Paulsens SvD:s artikel om kristna och nyplatoniska judinnan Simone Weil som svälte sig till döds i sympati med alla nödlidande. Hennes horoskop (med känd födelsetid) är extremt komplext, men några punkter i artikeln syns tydligt:





"Partiideologier/partier fördärvar Politiken i sig."

Redan i den formuleringen ser man Weils närhet till Platon. Hon ser Politiken som en entitet i sig. Astrologiskt ser vi den stora korrumperaren Skorpionen i renodlad version via Mars hemma i sitt negativa härskartecken och i 12e onda huset för förluster. Mars kastar sitt illvilliga öga mot Vattumannen, ideologier och människor förbundna av delade konceptioner! "Det sociala utanförskapet" har varit en stående beskrivning av denna teckenkombination på bloggen och sällan har den väl fungerat så bra som här.

Wikipedia säger: "Trots att hon ibland beskrevs som udda, humorbefriad och irriterande, inspirerade hon många som kände henne till stor tillgivenhet. Albert Camus beskrev henne som 'den enda stora anden (skt: maha atma) i vår tid'."

Solen i Stenbocken är känd som humorbefriad och överseriös - inte så konstigt då planetens fiende Saturnus (Döden) är dess disponent (tecknets härskare). Här befinner sig Saturnus i martyrens tecken Fiskarna så att horoskopet nu ser den andra indikationen om martyrskap (självsvält, passiva protestaktioner). 

Stenbocken säger: "less is more" och Weil vägrade äta större matportioner under Andra världskriget än hon inbillade sig att soldater i fält hade som daglig ranson - hon dog av undernäring och lungsjukdomen TBC. Återigen den Mars i det iskalla Vattentecknet Skorpionen i sjukstugans och karantänens tolfte hus i attack mot andningsvägarnas Merkurius hemma i sitt eget "naturliga" hus - det tredje för logik och kommunikation - Weil var en av sin tids stora logiker. Ett exempel från Wikipedia räcker:


One can never really give a proof of the reality of anything; reality is not something open to proof, it is something established. It is established just because proof is not enough. It is this characteristic of language, at once indispensable and inadequate, which shows the reality of the external world. Most people hardly ever realize this, because it is rare that the very same man thinks and puts his thought into action ...
—Simone Weil, LP, p. 72–3

Det är den här knivskarpa insikten som får Djävulens folk - materialister och ateister - att springa någon annanstans och starta debatt om att samhället ska vara religionsbefriat (se de svenska Humanisterna). Djävulens anhängare!

Men den stora ande Camus noterade är naturligtvis inte denna i sig lergyttjiga negativism som en aktivistisk Sol i Jord baserad på Saturnus i Vatten tecknar. Man måste börja nysta i en annan ände: hennes uppvisade persona i Skyttens tecken. Här sker det säregna att hon har en direkt kontakt till Guds tempel - det nionde huset för samvete och ämnen i framkant som metafysik, filosofi och teologi.

(Att utveckla ny datateknik kan inte kallas forskning i framkant, det är motsatt område - det tredje huset för kommunikationsvägar. Nionde huset är per definition defekt hos alla som bekänner sig till den sekulära västkulturen och vi får sådana mardrömseffekter som Fredrik Reinfeldts verksamt onda Jupiter i materialistiska Oxen i nionde: "Min Gud heter Pengar".)

Simone Weils ascendent ägs av filosofins Jupiter och Jupiter står eminent placerad i sitt eget naturliga nionde hus och i den värdiga Lejonkungens tecken. Självklart kunde hon inte stanna kvar i en lågpannad vänsterideologi, Jupiter (tillväxt) förde henne snabbt mot de högre insikter som väntar människan här på Jorden - om hon föddes med en karma av den typen. Hos Simon Weil ersätts således förstahusegot (som är så dominant hos så många) av det universella dharmat (nionde) huset och Gud (Jupiter/Zeus) själv.

Roland Paulsen säger i SvD att Weil förespråkade ett liv tillägnat det inre ljuset, och det är tveklöst hennes fenomenala nionde Eld-hus som hon förnam och gav uttryckt åt. Men denna Jupiter var inte helt uppe i himlen, tvärtom var den fastlåst genom att värdtecknet Lejonets härskare själv bottnade i materialistisk organisation - Stenbocken. 

Därmed jordas hennes högtflygande och idealistiska filosofi i det materiella och i en organiserad, aktivistisk plan att svälta ihjäl den egna kroppen och avlägsna Politikens korrumperande kroppshöljen på partierna. Hennes tolftehus "det undermedvetna" indikerar en kraftig thanatos, dödsdrift.

Weil argumenterade alltså för att låta den gudomliga enheten informera det väsen Politiken är - sannerligen en renodlad läsning av Platon. Tanken liknar mycket den här bloggens halvbakade idéer också, för den delen - Platon pekar med hela handen och är lätt att förstå. Att väst hade en sådan tänkare till portalfigur och sedan dräggade ner sig under överherrar från marknaden kommer att bli ett långt och sorgligt kapitel i en framtida historiebok.

*****

Apropå thanatos, se även:

Herakleitos, den mörke filosofen
Djävulen (samt: Solens och Saturnus pardans) Flyktigt nämner en bildtext Thanatos närvaro inför Stenbocken, en av flera sinnebilder för denna världens herre - kopplingarna till Simone Weils horoskop, om man väger in Herakleitos ord om Vattenelementet - är bara allt för tydliga.

För Weils "dissociation" (Vatten/Luft) se Wikipedia-artikeln om hur hon uttolkar Platons metaxu. Exakt samma tanke den här bloggen har anfört i samband med artister, en yrkesgrupp som lärt sig hantera isoleringen mellan de två världarna ur ett högre perspektiv. Se också bloggen om läkaren Arthur Guirdham i samma ämne. Den som övervinner dissociationen kan bli synsk! Räddhågsna ateister, däremot, fruktar för sitt förstånd när de börjar höra bortträngda röster (från andevärlden) och det ateistiska samhället sinnessjukförklarar sedan sina egna barn. Djävulens samhällstyp!

 

2 kommentarer:

Susanne sa...

Roligt att läsa om Simone Weil här. Jag minns att jag nämnde henne i en kommentar ang ett filosoftest du gjorde en gång. Själv har jag läst en hel del både av och om henne. När jag läste det hon skrev blev jag helt fascinerad, det liksom talade direkt till mig. Så jag blev förstås tvungen att ta reda på vem hon var också. Jag har sett hennes horoskop förr, men inte analyserat det särskilt ingående. Men nu ser man ju verkligen, förutom den filosofiska och andliga kvalitén, att hon var predisponerad för hälsoproblem, inte minst vad gäller lungor och andning, med mars i attack mot både merkurius och tvillingmånen.

Kommer att tänka på Edith Södergran, en annan samhällsengagerad och andligt intresserad kvinna som dog ung i TBC. Född 4/4 1892. Asc okänd, men solen i fiskarna, månen i tvillingarna, mars i skytten och saturnus i jungfrun. Den arma kvinnan hade alltså både solen och månen angripen av både mars och saturnus.

Seaward sa...

Jag minns att hon varit på tal tidigare. Jag jobbar numera igen (ja, med lön till och med), och tidsbristen gör att de här inläggen nu skrivs kanske än raskare än förr. Många intrikata ting missas därför.

Idag vaknade jag med insikten att en sjuk sida hos Simone Weil tydligt tecknas i horoskopet. Bara en skadad eller ”brutaliserad” typ av andlighet skulle svälta sig själv till döds och därmed korta ett liv som kunde ha använts till många fler goda ting. Men titta på den nära kopplingen mellan det 9e huset för andlig plikt och det 2a huset för näringsintag!!! Jösses vad tydligt. Svältande Stenbocken i andra huset som BAS för "andligheten i nionde". Att bevisa sin andlighet genom att matvägra - vilket enligt Wikipedia var precis vad hon gjorde redan i tidiga år.

Man skulle med andra ord kunna säga att hennes mognad stannade av redan i den orala fasen (Oxen/2a huset), alltmedan andra fakulteter såsom hennes knivskarpa logik fortsatte utvecklas (fast hotade av fuktig kyla från 12e). Om något påminner Simone Weils horoskop vilka lapptäcken vi alla är, verkliga höjdpunkter på himlen ingår märkliga synteser med riktigt omogna positioner...

När både Sol och Måne OCH ascendenten angrips, hittade britten Charles Carter en förhöjd tendens till spädbarnsdöd. Fråga mig inte hur han lyckats komma över sådana horoskop eller hur många de var! Helt klart blir livsresan betydligt knaggligare när både Sol och Måne har tydliga problem...