Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 10 september 2014

Skotsk hjälte knäcker det dekadenta västerlandet




När Aftonbladet utmärkta omvärldsanalytiker Wolfgang Hansson skriver om att Reinfeldts polare, högerdåren David Cameron kan ha gjort sin värsta politiska felbedömning någonsin, formligen anar man hur hela korthuset nu kommer att rasa. För vad om rika Skottland säger adjöss till England? Är inte det ett högst kännbart slag i veka livet på Europa?

Jag blev nyfiken på den drivande politikern bakom ja-linjen. Det är ingen mindre Skottlands egen statsminister. Men med Reinfeldt eller Cameron har mannen föga beröringspunkter, av horoskopet att döma. Till skillnad från dessa penningslavar är t.ex. Alex Salmond en miljövän. Bakom hela miljötänkandet finns en motkraft till vinstjägarnas skövling av världen, mänskligheten måste sluta bete sig som små Reinfeldt-grisar och börja tänka till!

Tyvärr valde jag Månen i Vattumannen som gäller merparten av dygnets timmar. En läsare påpekade att födelseklockslaget finns tillgängligt och att det är en sen eftermiddagsfödelse. Detta ger Tvillingarna i öster och Månen i Fiskarna. 

Ett nytt horoskop kommer eventuellt...

6 kommentarer:

Susanne sa...

Både Astrotheme och Astro databank har födelsetid på Salmond (rating AA). Och sorry, han har månen i fiskarna. Asc är i tvillingarna, så luftascendent har han iaf. Man blir inte klok riktigt på det horoskopet får jag säga (men du kanske blir det :-)) - Verksamt onda mars i 9:e. Men månen i 10:e skulle väl vara en indikation på popularitet i breda lager, dessutom välsignad av disponenten Jupiter. Dock - Jupiter är verksam illgörare... och står i ett mindre bra hus, får man väl säga. Men man kan ju säga att frågor om resurser och territorium är viktiga saker för en som vill ha ett självständigt Skottland...

I vilket fall säger jag: Heja Skottland och hoppas på ja-seger. Jag är nämligen lite, lite skotte själ - har förfäder långt tillbaka i tiden som kom därifrån :-)

Seaward sa...

Jag publicerade sju i går kväll men ångrade mig inom tio minuter. I morse lade jag ut texten igen. Borde ha funderat över varför jag fick ångerkänslor !!! :-) Hinner inte skriva en ny snabbtolkning nu, men tack för tipset.

Susanne sa...

Det måste ha varit telepati inblandat! Igår vid sjutiden skrev jag nämligen samma kommentar för första gången, efter att ha blivit nyfiken på om inte födelsetiden fanns på nätet, och kollat upp det. Men när jag tryckte på "publicera" gick det inte, det kom bara upp att det hade blivit något problem. Och på startsidan såg jag att inlägget var borta. Då drog jag förstås slutsatsen att du själv fått samma idé som jag, att kolla efter hans horoskop på nätet, och därefter skyndat dig att ta bort inlägget. Så i morse skulle jag kolla om du kanske hade gjort ett nytt inlägg, med rätt horoskop, men döm om min förvåning när det gamla inlägget var utlagt igen! Men nu vet jag alltså orsaken. Så, Javisst borde du ha lyssnat till din intiutiva känsla. Ens högre jag vet alltid bäst - det har jag fått lära mig av erfarenhet. :-)

Seaward sa...

Nja... Ska jag vara riktigt ärligt var jag missnöjd med texten redan från början. Ingredienserna inte funkade något bra och allt blev krystat. I morse hade jag glömt den befogade självkritiken och slängde ut inlägget igen.

Det hade således inte att göra med att ett exakt födelseklockslag viskade till mig utifrån universum att gå och hämta in det!
:-)

Susanne sa...

Hur kan du veta det... :-)
Kanske det var så att ditt medvetna jag kände missnöje med texten och trodde att det berodde på att själva texten inte var bra skriven, fast ditt undermedvetna (eller snare övermedvetna) visste den rätta orsaken, och gav dig impulsen att ta bort den.
Vilket naturligtvis inte jag heller kan veta..:-)
Men en sak vet jag som sagt: Man ska inte köra över sin... ja många kallar det magkänsla, men jag tycker inte om det ordet, utan vill kalla det intuition istället. Ofta har den rätt.

Seaward sa...

Du har alldeles rätt om intuitionen. Många är tillfällena när det första intrycket verkligen visat sig rätt. Men tyvärr händer det lika ofta att saker man avfärdade "växer inpå en".