Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 7 september 2014

Roy Andersson, smädaren, vinnaren!



Brittiska The Telegraph nämner att årets vinnare av fina filmpriset Guldlejonet förkunnades kvart i åtta på lördagskvällen i Venedig och att det var Roy Andersson som var segraren.


Aftonbladets rubrik för några dagar sedan, stämmer väl in på filmarens horoskop (innersta kretsen). Mars behöver inte bokstavligen innebära krig utan helt enkelt en som energiskt rör om i grytan med avsikt att väcka liv i människor som slutat fundera över sina liv. 

I den meningen har jag påpekat att Fredrik Reinfeldt med sin naturligt onda och stigande i öster i privatismens Jungfru även verksamt onda Mars måste betraktas som en demon Gud placerat i historien för att "väcka det sovande folket" till insikt om att det är skillnad på god politik som är till för människorna och ond politik som betjänar de stora kapitalägarna och maktmänniskorna.

Reinfeldt själv kommer att dö utan att förstå att han statuerat dåligt exempel - en demonanfäktad människa tror naturligtvis på sitt budskap, många gånger hjärntvättat sedan barnsben i den valda ideologin.

Roy Anderssons födelsetid är inte känd man om man använder månascendenten som det näst bästa, visar sig också han vara en "stridshingst". Med den skillnaden att där Reinfeldt i linje med både Mars och Jungfruns naturer försöka riva upp, sära och separera för att själv kunna kontrollera och härska, kämpar Roy Andersson det goda kriget, utifrån det mer övergripande Jordtecknet Stenbocken. 

Månen och sinnelagets Mars skulle verkligen kunna gälla för en både politisk häcklare och en lans rakt in i alla som förslavats under ett systemtänkande och lurats att tro de har något gemensamt med makten. (Hör svenska politiker bjäbba "demokrati" som om det vore en deodorant du bara måste köpa och hylla med Gilla-knappen.)

För psyket eller den del av Världssjälen som vår Jord som äggulan i mitten förmår omfatta via den silvervita äggvitan eller sitt "lunära hölje", ter sig Mars som en god kraft - i det indiska tänkandet har ett sinnelag av Stenbockens typ - energiskt, fostrande, kontrollerat - inga problem med Mars. Stenbockens härskare är nu Saturnus och den "stora illgöraren" är på inget sätt underkastad den "lilla illgöraren" Mars. 

Traditionellt har därför Mars ansetts starkt placerad i Stenbocken, och Saturnus självkontroll reducerar Mars till enstaka och välriktade sting. Vill man ha närhet till panikkänslor och vilt fäktande - se t.ex. den till Roy Andersson motsatta Mars i DN-chefen Peter Wolodarskis horoskop, där är en affekterad och anfäktad natur, en "läckande själ" med Herakleitos ord från antiken.

Nu är visserligen Mars enligt indiskt synsätt en både i grunden ond och när Stenbocken ockuperar förstahuset också en verksam illgörare. Likt Fredrik Reinfeldt och hans pennalisering av sjuka och arbetslösa VILL regissören om så är använda onda medel för att uppnå det han uppfattar som sitt Goda.

Men fast vi jämför äpplen och päron här - Reinfeldts klockslag ger en "äkta" ascendent medan Roy Anderssons horoskop bara handlar om det kollektiva sinnelaget under två dygn - finns en avgörande skillnad mellan den onda moderaten och Sveriges nya stolthet, Guldlejon-regissören. Reinfeldt kan inte behärska sin ondska, själviskhet och tendens att vinkla orden på ett illistigt sätt ("söndra och härska") eftersom disponenten till hans förstahusplacerade Mars trillat in i det hjälplösa och ineffektiva tolfte huset och är i klorna på "den onda daimonen". 

(Det här skulle kunna synas som en självmotsägelse, men sanningen är att Reinfeldts Merkurius-kommunikation kan växla från blixtsnabbt och spotskt till perioder där han verkar ha drogögon och man tror han fått ett slaganfall, så obegripligt usel blir plötsligt hans förmåga att "on the fly" sätta samman byråkratiska och "statsmannamässiga" formuleringar. Alla vet vad det beror på: när Lögnen är total går det inte att konstruera någon särskilt bra rökridå, det är då även den slickade Reinfeldt börjar hacka och skava.)

Roy Andersson, däremot, har en fantastisk hand med sin verksamt "onda spjutspets Mars" - för den disponeras av och ligger tryggt i händerna på den store regissören Saturnus, som för en Stenbocken i första huset, förutsägbart nog blir en tillgång, en verksam välgörare! Dessutom ligger Anderssons Saturnus i astrologins nästbästa huset, Solens femte för kreativitet och ledarskap som springer ur den individuella själen (Solen). 

Reinfeldts aura förbleknar totalt inför dessa definitiva bud om en mästerlig stenhuggare. Alla scener i senaste filmen är gjorda i en tagning, en flisa fel och hela stenblocket hade fått förkastas och arbetet fått börja om. Detta är Stenbocken i kubik! Den sideriska zodiaken visar återigen hur exakt den är. Tropisk zodiak hade visserligen givit en Måne i Vattumannen som också är saturnisk, men Luftelementet minner inte på samma sätt som Stenbocken om den bildhuggare som nu Andersson är.

Stenbocken som friktion märks också i Roy Anderssons magra produktivitet: bara fem långfilmer under fyra årtionden säger Wikipedia. Här kan man notera att Jordelementet inte får några mothugg. Månen i Stenbocken disponeras från Saturnus i ett annat Jordtecken, Oxen. Att Saturnus befinner sig i det femte kreativa ledar- och regissörshuset kan tyckas som en paradox eftersom den här hussektorn "naturligen" tillhör Solen själv - ömsesidig fiende med den hämmande Saturnus! 

Men uppenbarligen finns det kompensationer hos den plågsamt långsamma produktiviteten hos ett Stenbockspsyke jordat/kortslutet i Saturnus i det mest elementära Jordtecknet. Det som resulterar är vad en pedantisk optiker skulle lämna ifrån sig (i tider innan högteknologin): en perfekt slipad lins med just de defekter som Mars tillför så att ett moment av burlesk smyger sig in.

När det gäller kvällen för prisutdelningen är det förstås typiskt att Månen "kommit hem" och befann sig i Roy Anderssons eget startläge. Jag har inte studerat prisceremonier men det är knappast troligt att de fina utmärkelsernas Jupiter (ceremonialitet) står i gradexakt opposition till Månen varje gång ett större pris delas ut i något sammanhang. 

Däremot kanske vi kan ta tidens egen opposition mellan form och innehåll, Stenbock och Kräfta (husets innehåll, de organiska känslorna), som en fingervisning om när på dygnet Roy Andersson föddes. Det här är bara spekulation, men en födelse runt 10-11 på förmiddagen skulle placera Månen ungefär där den befann sig då vinnaren utropades på lördagskvällen. 

Det skulle innebära en Kräftascendent för Roy Andersson (en ascendent som bloggen tidigt noterade var överrepresenterad i filmskådespelarhoroskop). Det kunde väl knappast vara mer passande att en "upphöjd" Jupiter i Kräftan just stryker förbi en tillfällig rollmask vid namn Roy Andersson i Kräftans tecken och ceremoniellt deklarerar att han nu tillhör de stora, den överhet han brukade älska att håna! Vad ska han göra nu, när han själv tillhör Jupiters privilegierade barn?



The Telegraph blev nyfiken på svensken redan för några dagar sedan. Roy Andersson, the cult pigeon director you've never heard of.

Inga kommentarer: