Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 30 september 2014

Arrogant maktdyrkare i ekonomisk kvinnokropp

Jag läser i SvD ett exempel på den obegripligt usla vetenskap svenska ekonomen och högerfanatikern Johanna Möllerström bedriver i Amärika.

Det pyser ren ondska ur hennes slutsatser - det är principen samma mentalitet som hos den försåtliga PR-människa som väl fattat, att man bara tutar i enkelt och utnyttjat folk att de har det bra (och viftar dubiösa beräkningar framför ögonen på dem), så kommer de minsann att gå över till den attrapp av rök och speglar som förberetts just att ta emot dessa, en falsk fabrikation under namnet "Nya Moderaterna - det nya arbetarpartiet". 

Kvinnan är en uddlös men likförbannat otäck drevkarl i ekonomismens tidevarv. Överklassen försöker just nu hamra sönder allt organiserat motstånd mot deras världsövertagande!

En bättre bekräftelse på hennes inneboende falskhet går knappast att få än att titta på hur hon själv beskriver sin mening med livet, sin ambition med forskningen (den som studerar långt har sin livsmening i sitt arbete):

• Hur samarbete inom en grupp påverkas när gruppsammansättningen gjorts med hjälp av kvotering?
• Vilket är sambandet mellan kognitiv förmåga och efterfrågan på omfördelning?
• Hur påverkas mänskligt beteende av kontextuella faktorer, såsom sociala signaler?


(källa)


Det är speciellt punkt två som drar uppmärksamheten till sig. På ren svenska är fascist-ekonomen för sin huvudmans räkning, Rovkapitalisten, intresserad av att om möjligt leda i bevis att obegåvade människor skriker mer på en skattemodell som omfördelar en smula av de snuskigt rika grisarnas överflöd och låter det gå tillbaka till massorna som de till att börja med stal sina förmögenheter från.

Man kan förmoda att Mullerstrumpans nästa drag blir att rekommendera lobotomi eller omyndigförklaring för låginkomstagarna, så att de inte ens kan komma på tanken att rösta på ett parti som företräder deras bästa intressen.

Skäms, högerdjävlar och er falska ekonomism. Den som bara syftar till att skydda de överprivilegierades golfgreener och överflödiga bostäder runt om i världen!


*****


Det här var bara ett inlägg för att få gorma lite, men så tillhandahölls ett födelsedatum...




Klockan 13.00 den har dagen har Månen bytt från Stenbocken till Vattumannen, men en riktigt präktigt försjunken fullmåne i den fula hackordningens tecken är så totalt på pricken vad den här kvinnan sysslar med att söka befästa, att hon måste vara född under dygnets första hälft!


Man måste påminna sig att människor också föds till underklassen sådana här dagar, så att båda parterna i dessa krabbfajter intill döden är företrädda. De som fötts turligt kämpar - som Johanna Möllerström - med att söka smutsa ner och hålla de mindre lyckligt lottade i dyngan och de på botten som hon studerar "beteendevetenskapligt" kämpar för att komma uppåt. 


Nu finns möjligheten att hon vaknar upp och förstår vad hon gör, för i Guds hus står den rationella och systematiska Saturnus. Nu gäller det bara för Överheten att förstå att rättrådigheten har gått förlorad på vägen från sjunde himmelen och ner till den här planeten. För gradexakt - i vinstlystnadens tecken Jungfrun - står den onda rikedomens Jupiter. 

Det är exakt samma helvetesindikation som i Fredrik Reinfeldts horoskop (fast där är födelsetiden känd och Jupiter i nionde ett faktum - här är det bara en hypotetisk placering och därtill enbart ur Månens perspektiv).


Det som ser så bra ut på Jungfruns snustorra ritbord inför den stora systembyggaren Saturnus vanställs av de onda förmögna människornas Jupiter, så den här trygghetstörstande Kräftan tar det osäkra för det säkra och sällar sig till dem som Har och söker underminera dem som inget har. Den onda Mars i fiendskapens och olyckans sjätte hus i attack mot både folkets planet och hennes eget sinnelag för det mycket osäkert vad hon egentligen tycker om människor i stort. Lyckligtvis avslöjar hon det själv genom sin forskning.


Ska man vara petnoga har Månen passerat full och är nu en verksam illgörare. Kvinnan finner folket (Månen) ett gissel för de räddhågsna ledare (Solen i Kräftan) som bara tänker på sina egna privilegier. (Lustigt att jag nämnde deras överflödiga antal hem i många länder i texten - det var innan jag visste att det var en Sol-Kräfta - spotlight på fastigheter och reala tillgångar.)


Detta illvilliga sinne blir knappast godare av att Saturnus klara rationalitet grumlas av en verksamt ond Jupiter som söker få det att se ut som att alla svenskar i själva verket har det jättebra och där den rent omoraliska Mars ytterligare korrumperar psyket på ekonomen. 


Visst hon gick ut som nummer ett i sin ekonomutbildning - Mars ger energi och Saturnus är som sagt solid i sitt principiella grepp. Men smarthet och ondska i kombination... Det är där jag nästan vill förorda återinförandet av dödsstraff.


Men åter: Saturnus är stark och den skulle kunna - om den ville - vifta bort den hycklande onda rikedomens Jupiter och berätta sanningen för kvinnans Mån-psyke. Frågan är om hon kan höra så bra att hon förmår skilja på den sunda principens Saturnus och den här förmögenhets-Jupiters falskspel... Problemet, som i Fredrik Reinfeldts horoskop, är att hon håller den onda förmögenheten som sitt högsta goda (9e huset), sin Gud !!!

Skulle, mot förmodan födelsen åtföljas av ett psyke i Vattumannen, gäller föga av det här sagda.

12 kommentarer:

Susanne sa...

Det hade väl varit på sin plats med en horoskopkarta också? Nåväl, jag tog saken i egna händer... 19/7 1981. Sol och Rahu i kräftan, med månen i stenbocken el vattumannen, alltså styrd av Saturnus, som ligger i jungfrun. Och där hittas också Jupiter. Och så merkurius/mars i tvillingarna, så alltså ömsesidig attack mellan illgärningsmännen... om stenbocksmåne även mars i attack mot månen.
Kanske inte så kul, nej.

Anonym sa...

Hej,

Detta är ingen kommentar till artikeln, men jag ser på kommentaren ovan att det tydligen finns bloggläsare som kan det sideriska...

Jag har inga förkunskaper inom det sideriska och undrar var man lär sig att läsa horoskopkartan och att tyda den rätt?

Jag har försökt hitta någon slags "förskolekurs" här på bloggen för oss som vill hänga med lite mer än att bara läsa men jag hittar inget.
Typ "sideriska for dummies" haha

Jag undrar hur mycket det är som skiljer sig mot den västerländska astrologin? Är det bara tecknen som ändrar sig eller också huspositionerna? Om man tex har solen och Jupiter i nionde huset i det västerländska horoskopet ändrar det sig då i det sideriska?

Jag har tyvärr ingen tid att lära mig det här på djupaste djupet. Alltså ingen överkurs eller läsa böcker som är tunga som tegelstenar.. Jag bara undrar om det är möjligt att få ett grepp om det?

Skulle vara intressant att kunna mer.

mvh / Amel



mvh/



Seaward sa...

Jag hittade inga data på birthday.se och då struntade jag i saken, i tanken att kvinnan kanske tillhör den där sort som sopar bort alla spår efter sig på nätet. Vilken resurs gick du till?

Jag ska rita en bild med din uppgift och lägga in, tids nog. Tack!

Seaward sa...

Det är varnlig astrologi fast med annan zodiak och de färre planetaspekterna i den indiska astrologin. De klickbara blå rubrikerna i högerspalten är så nära du kommer att komma en introduktion. Detta började som min egen upptäcktsfärd och de äldsta inläggen är de enklaste. Gradvis tillkom fler och fler tolkningsredskap (rättare sagt, faktorer att bolla i huvudet under det att en uppfattning tar form).

Susanne sa...

Samma som du - birthday! Du stavade nog fel i hastigheten...

Månen i vattumannen kanske är aningens bättre, men hon har ju i a f jungfrusaturnus som disponent, och då i 8:e huset. Verksam välgörare i ont hus ska ju inte vara bra... och vattumansmånen är en verksam illgörare ser jag.

Hon har förresten varit moderat kommunpolitiker i Sundbyberg. Vem är förvånad?

Anonym sa...

Hej!

Ang. ovan och var man kan hitta födelsedatum och klockslag.

Jag har alltid kollat wikipedia ( Vet nog alla, jag vet.) på "riktigt stora kändisars" födelsedatum. På horoscope finns ibland även klockslag. Man måste då skriva kändisnamnet på google och skriva horoscope efter och då klickar man in på astrology (det första på google sidan som dyker upp) Man kommer då till asthrotheme och får allt serverat.

Visste faktiskt inget om birthday...

Läste här på bloggen att en annan hade frågat för ca ett och ett halvt år sedan om det finns gratis sideriska horoskop på nätet.
Jag hittade dit men fann det OMÖJLIGT att få ett sideriskt horoskop..

Har det hänt något bättre på den här biten som jag inte vet något om?
Jag vill jättegärna kunna omvandla "vanliga" horoskop till det sideriska.
Jag förstod inte vilket gratis program du nämnde att du använder. Var får man tag på det? Googlade men hittade inget.

Jag är VÄLDIGT tacksam för tips, det är ju så spännande...och det finns verkligen jättemycket att läsa här på bloggen med tanke på att den bara är fem år gammal....

Tack på förhand! Med vänlig hälsning / Amel

Seaward sa...

"Få allt serverat" var ordet. Vill inte låta otrevlig men jag får upprepa mig: de blå länkarna till höger är åtminstone ett försök att ge hänvisningar vidare. Nu frågar du efter programvaran. Jag ger direkta länkar till två program i högen med tips. Här är länken direkt:

http://sidereal.hall-of-man.com/2009/06/lanktips-astrologisk-programvara.html

Länken till Zet Lite fungerar, det finns alltjämt att ladda ner (till PC-datorer) gratis. Men i princip alla astrologiprogram erbjuder omkoppling mellan tropisk zodiak eller siderisk.

Anonym sa...

Du har missförstått mig helt och hållet! "Få allt serverat" har inget med din blogg eller de blåa länkarna att göra. Läs en gång till.

Jag ville bara vara hjälpsam. Du frågade Susanne ( som var den första som lämnade en kommentar) var hon hittar sina uppgifter och jag sa var jag hittar mina. ( Tänkte bidra med något när jag ändå hade en fråga på hjärtat)

Skriver jag på svenska eller?

Seaward sa...

Beklagar mitt missförstånd. Men sammanhangen blir tydligare om man svarar under rätt samtalstråd. Här startar du t.ex. ytterligare en ny diskussion under inlägget.

(Bloggsystemet är lite oklart, det medges.Men det är i grunden samma uppbyggnad som på alla sociala fora.)

Anonym sa...

Ok,

Skulle svarat under rätt samtalstråd om jag vetat att det går.....tjapp

(Jag är faktiskt ingen bloggare i vanligt fall, men har fattat...man svarar under rätt samtalstråd....det är ganska logiskt. Ja.)

Anonym sa...

Försök att göra ett HORoskop på Reinfeldts mamma. Jag tror mycket av ondskan som Fredrik genererar, kommer därifrån. Jag ser Reinfeldt som den mest vedervärdiga person som någonsin haft ett högre ämbete i detta land. Hoppas karmalagen fungerar riktigt bra i hans fall.

Seaward sa...

Min personliga uppfattning är att själen tar med sig sin egen nivå till Jorden. Det finns inget sång som bre eller dåliga föräldrar, bara just exakt de föräldrar som tjänar som den bästa miljön för själen själv. Hade Reinfeldt en "ond" moder var det för att hans själ hade motsvarande brister. (I ett annat scenario kan man tänka sig att en själ väljer en bristfällig miljö för att aktivera tankarna "det måste gå att göra det är bättre").

Jag tror ingen har uppgått det gudomliga tillstånd att han/hon trott sig kunna förklara hur karmalagarna fungerar, men ett är säkert: ibland verkar det bara vara "payback time" medan andra väljer dåliga öden för att få en liten knuff i ryggen att tänka om och tänka bättre. Detta kan man i viss utsträckning ana i horoskopet. En ond planet som tilldelas funktionen som "verksam välgörare" kan innebära "tuffa lektioner man tar till sig", medan en välgörare som Venus eller Jupiter som spårat ur kan vara själar som verkligen seglar ur kurs, karaktärssvaga och fyllda av begär till livets goda... Allt detta är förstås bara generella påståenden...