Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 26 augusti 2014

Musikalitet, girighet och S k a n g a


Den brittiska utgåvan av Rupie Edwards
IRE FEELINGS (1974), den första reggaelåten med
dubmix-effekter bakom sånginsatsen.

Säger en kommentar till piratinspelade ljudklippet med Rupie Edwards låt SKANGA på YouTube:


"When this got in the UK chart in 1975 I had never heard anything like it in my life. It was like music from outer space."
Det är exakt samma ord jag skulle ha använt, men britten hann före. Det var hela Sveriges pop-pappa och snare pop-farfar Kaj Kindvall som testade kiddsens förmåga att reagera på udda ljud vid sidan av den förutsägbara kommersiella smörjan som musikindustrin då som nu bedövar framtidens blivande arbetskraftslavar med. 

De höga herrarna - rovkapitalisterna - behöver massifiera människor eftersom det är på tok för dyrt att tillverkar skräddarsydda produkter till en befolkning bestående av unika och rikt differentierade individer. Vi dresserar dem att sjunga exakt samma låtar när vi så dikterar. Kapitalismen reducerar människan till ett skämt av vad skulle kunna ha varit i ett annat samhällssystem.

(Det är därför du kan titta in i varje moderat hem och se precis samma statusmarkörer i köksinredningen och vid tv- och hembioaltaret där den sekulära dåren dyrkar bomber och explosioner i actionrullar signerade Jerry Bruckheimer, Hollywood.)

Rupie Edwards märkligt utspejsade låt med den gäckande och gåtfulla frågan mot slutet, "Do you believe in God?", lämnade mig ingen ro. Turligt nog hade familjen flyttat till Stockholm samma år skivan kom, och i början av 1975 släppte Rupie Edward sitt första soloalbum. Det var min, 14-åringens, tredje reggae-LP totalt, och den första som inte var en samlingsskiva. (Som den strateg jag var sedan födelsen och även innan, hade jag börjat med att pejla läget efter att ha tänt till på reggae. Samlingsplattor gav överblick och variationer på tema. Jag gillade det jag hörde. 
Utvikning. Min favorit från min allra första samlingsskiva (1974) var en respektlös instrumental av Byron Lee & The Dragonaries, en reggaefiering av hovsamma brittiska melodin "Elizabethan Serenade" nu omdöpt till "Elizabethan Reggae". Genom YouTube inser jag nu att det var en coverversion - redan några år tidigare hade den gjorts i det högre och oemotståndligt svängiga reggaetempo som kallats "skinhead reggae" och som var omåttligt populärt i England cirka 1969-70. Lyssna. Här ett annat ljuvligt exempel på samma skumpiga sound, reggae/soulsångaren Pat Kelly.)
Sverige skulle börja drabbas av reggaefeber senare under 1975 med Bob Marleys balladversion av sin egen "No Woman No Cry", men det var Rupie Edwards som blev min första reggaeartist som fick ett ansikte. 


Albumet var en rätt romantisk och beskedlig affär förutom den sanslösa "Boogoyaga" - också mixad av King Tubby fast det saknas uppgift om detta på omslaget. Det var för övrigt inte den enda som Rupie undvek att ge kredd. Melodi och delar av texten var Johnny Clarks och Rupie hade producerat den. Under titeln "Everyday Wondering" gjorde den inget väsen av sig, men Rupie måste ha hört potentialen, för han mixade bort originalsångaren, behöver rudimentära drag av originaltexten och sjöng den själv. 

Det var kombinationen av vanlig skönsång, underliga instrumenthärmande röstljud och den absurda nedbantade mixen som ledde till något nytt. Johnny Clarke var skitsur och tyckte han blivit utnyttjad av producenten. Kanhända, men det här är faktiskt något nytt än den rätt trötta originalversionen.
 
Sommaren 1984 sålde jag av plattan (med många andra) för att ha råd att parta lite mer, men har i år - efter 30 hela år - lyckats hitta skivan på nytt och dessutom i nyskick - i England. Reggae köptes och spelades ovarsamt sönder och samman av färgade immigranter i England med lika lite framtid och chans i samhället som invandrare i Sverige, där den sociala inkompetensen är inbyggd i själva samhällsstrukturen via åldersdiskriminering och främlingsrädsla.

Nu provade jag för första gången att räkna ut horoskopet för denne jamaicanska producent och sångare som så fullständigt öppnade mitt medvetande för ljud "från yttre rymden" när jag var 14. Rimligen bör artistens horoskop drabba mitt eget med full styrka, enligt de hemliga lagar om andlig attraktion som ateister lever hela sina liv utan att någonsin veta någonting om.

Verkligen! Bloggaren i inre kretsen står med sin Tvilling-ascendent och den receptiva Månen rakt i skottlinjen när Rupie Edwards fyrar av sin kommunikation via Solens energi i samma tecken! Här är den perfekta bilden av "sändare och mottagare".



Det händer naturligtvis mycket mer! Rupie hör inte detta (jo, i den andliga världen gör han det), men min Sol i Vågen (Luft igen) är i sin tur "sändare" och Rupies hyperenergiska Måne (+ Mars) i Väduren plockar upp och förstorar via sin fenomenala välsignelse från Jupiter kraftfull i Lejonet - där händelsevis bloggarens Venus, disponent över hans Sol i Vågen - befinner sig.

Säger jag med detta plötsligt att jag härifrån denna svenska och 99% avsomnade svenska blogg år 2014 har skapat Rupie Edwards? Varför inte? Och definitivt om du inte hört hans namn förut.

Producenten/sångarens karta är värd några ord i egen rätt.



Framgången med "Ire Feelings (Skanga)" verkar ha tagit honom på sängen, och den LP-skiva som snabbt måste ut i handeln fylldes med en del skåpmat. Dels hitlåten och singelns B-sida, en instrumentalversion av det man just hört. Plus ytterligare en låt som upprepades, en gång med sång och en gång som instrumentalversion. Och dessutom två låtar så gamla som från 1966 (en i det 1975 helt utdöda ska-tempot och en romantisk R&B-ballad). Samt en låt i nyssnämnda frenetiska skinhead-tempo som Rupie redan haft en hit med 1969. 

Den senare låttiteln är intressant, om man betänker att detta är ett horoskop där kärlekens Venus infekteras av Djävulens stjärna Algol och som kan fresta individen till själviska och giriga tilltag, eller som i artisten Sara Li:s fall, att man blir sol-och-vårad på pengar (se föregående inlägg).

Rupies mindre framgång från 1969 hette passande nog: "Love is a Wonderful Wicked Thing". Notera "ondska" (wicked) där man kunde ha nöjt sig med att hävda att kärleken är ett underbart ting.

Men givet hur oändligt enkelt Rupie Edwards gjorde det för sig för att få ihop ett helt album och smida medan järnet var hett, är det inte utan att man frågar sig vad Satans stjärna över hans penningplanet Venus sysslar med... Där Sara Li blev lurad på pengar, kanske vi här faktiskt ser ett exempel på det Jamaica är känt för: producenter som lurar sina artister på royaltys. 

Algol som Satans Ekande Intighet skymtar förbi i ytterligare en känd Rupie Edwards-produktion - kolla det här ljudklippet från YouTube.

Kanske var Johnny Clarkes harm befogad, sedan han blev bestulen på sin komposition utan ett ord på skivan om att han skrivit merparten av låten? Om jag inte minns fel, kände Johnny Clarke heller inte till att Rupie Edwards släppt originalet som singel i England, och några pengar för den såg han heller aldrig röken av.

Så det här horoskopet må glimra av Eld och Luft - energi och inspirerade idéer, men det kan lika gärna användas för att söka tecken på en egocentrisk och snål människa. Rupies retoriska fråga och svar kunde lika gärna riktas tillbaka till honom själv: "Do you believe in God? Then you wouldn't worry." Tror du verkligen på Gud skulle du inte behöva oroa dig över inkomster och försöka ta genvägar till höger och vänster, på bekostnad av skivans kvalitet och andras artisters rättmätiga krav.

Horoskopets absolut svagaste punkt är "Fredrik Reinfeldt"-punkten: Tvilling-Solens härskare handelsmannen och räknenissen Merkurius i den oroliga Kräftan, tecknet som sällan känner att den är säker. Rupies märkliga textrader kunde i själva verket tas som hans inre monolog - hans försök att bottna i en gudstro så att han slipper blåsa artisterna på royalties. Men Luft och Vatten bildar, som bloggen så ofta noterat (Sten Tolgfors, den sliriga moderata f.d. försvarsministern) en osäker natur, kanske osäker inför sig själv och ett osäkert kort för andra.

Lustigt nog seglar följande skandalfall upp i Aftonbladet medan jag skriver på inlägget, det är en girig städbolagsentreprenör som kammat hem 21 miljoner på några år genom det RUT-bidrag borgarregeringen införde för avskum just som henne - i moderaternas Sverige betalar alla skatt så att några ska kunna sko sig och hålla sig med låglöneslavar på arbetet!




Visst är det egendomligt. Som en tanke i Världssjälen som samtidigt uttrycker sig genom en bloggstudie av en möjligtvis sjukt snål producent och en definitivt hemsk städchef som kammar hem storkovan medan städarna inte ens får lön som det går att leva på! Här är återigen Satan på pengarnas Venus i Oxen, och återigen står sluga dubbeltänkaren Tvillingarna underminerad genom att Merkurius sjunkit ner till den näriga Vattensjälens nivå. 

Men här finns inga artistiska talanger. Det är bara smuts i hela horoskopet. Månen i Fiskarna smutsas av att dess disponent Jupiter ligger med den sataniska tendensen kring pengarna, och den gränsdragande Saturnus i självtjänande Jungfrun baseras på Merkurius som är ovanligt om-sig-och-kring-sig i otrygga Kräftans tecken. ("Trodde du på Gud skulle du inte behöva oroa dig och degradera dig till en sådan här skit" - jag parafraserar Rupie Edwards högre vetande.)

I vilket fall... Jag samlade in alla produktioner jag kunde få tag på med Rupie Edwards i tonåren. Han hade verkligen en magisk beröring och det mesta han gjort är enkelt men genommusikaliskt och musikerna svänger så under hans ledning att man nästan blir tokig. 

Det är svårt att säga om det är Eldelementet som sådant som gör grejen - jag har noterat en väldig dragning i Eldelementet till friluftsliv, dans och liknande. Eld är det levande och rörliga elementet - Livets celebration av sig självt. Men det kan också vara i gränsen mellan Tvillingarna/Kräftan man hittar en "liten" men effektiv indikation om en sympati mellan musikerna som gynnar framförandet. Känslor eggar orden, orden sätter Vattnet i affekterad rörelse. 

Jag kände en filur (en god vän faktiskt) som fick jobb på ett IT-företag och gradvis lyckades manövrera sig till rollen som "fest- och allmän trivselminister"! Ja detta var den korrupta IT-erans glansdagar, när det fanns pengar att sprätta på märkliga befattningar. Han var Tvilling han med, men bakom en försiktig Kräftascendent som dock fyrades på av samma Måne i Väduren som Rupies. Eld bakom Vatten, det blir spralliga typer! Musiker han med, för övrigt, och stor vän av svart soul. 

Inga kommentarer: