Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 5 mars 2014

Den falska Vågen


På de märkligaste sätt visar sig zodiakens principer. Inte heller föremål är undantagna de kosmiska riktlinjerna... Att Vågens tecken har med vågar att göra är ett banalt konstaterande, men det här inlägget ska skruva den utgångspunkten ett varv extra.


Som musikälskare och vinylentusiast upptäckte jag nyligen att en elektronisk nåltrycksvåg lurat mig att spela grammofonskivor med alltför lågt nåltryck. Vågen såldes som nåltrycksvåg - i god tro får jag förmoda - men var inte tillverkad att väga så små objekt som en nålspets. Den visade 1 gram för mycket. 

Det har inneburit att en nål konstruerad att arbeta inom det minimala intervallet 1,8 till 2,0 gram spelat skivor långt under sin förmåga. Att inte fler skivor de senaste åren givit ifrån sig missljud här och var där jag mindes att de förr lät perfekt, är ett högt betyg åt den japanska nåltillverkarens kvalitet.

Men hur länge hade detta pågått?

Jag hittar ett arkiverat mejl. I 5½ år har jag ondgjort mig över att skivorna verkat skorra mer än förr i tiden.

Eftersom ämnet är Vågens tecken, kan det roa att visa hur träffsäker den babylonisk-indiska zodiaken är. Utan att jag hade en aning om det triggade en NYMÅNE i VÅGENS TECKEN mitt intresse för att köpa en våg för att slippa låna en bekants med jämna mellanrum.

Smaka bara på hur chockerade exakt jag svarade på Vågens tidlösa arketyp när ögonen föll på ett foto på nätet av en elegant manick med dess luftblå display. Den 9 november 2007 sammanfaller nästan exakt med min upptäckt av den sideriska zodiaken. (Se: Drömmen om en merkurial själ


Faktum är att jag fyra dagar innan jag ser den elektroniska vågen fått hem min första bok om hinduisk astrologi med posten men som jag inom några veckor kommer att vara ytterst besviken på. Osystematisk och illa skriven (se not 1). Jag startar om min bekantskap med den sideriska zodiaken via en annan bok, som anländer den 30 januari året därpå, en höggradigt systematisk och komplex introduktionsbok.

Fram till årsslutet 2007 trodde jag ännu jag var född Våg men hade all kraft förlagd till planeter i Vattenelementet. Den sideriska zodiaken trollar till det med vissa horoskop mer än andra, och undertecknad visade sig vara en extrem typ av Luft-Våg. Kunde ses redan i barndomen där volleyboll fångade mitt intresse framför andra idrotter att ägna sig åt efter skoldagens slut.

Jag kan inte utesluta att jag började läsa boken direkt den 5 november och att jag därmed just gjort upptäckten om hur "vågigt" det egna horoskopet i själva verket var. Det kan ha varit detta som styrde uppmärksamheten även mot vågar av annat slag!




Jag lägger en beställning på en våg med nymånen i Vågen bara två grader från min Merkurius - den falskviktande köpmannen! - i Vågens 26 grad. Det var väl gammal dålig karma från ett tidigare liv som handelsman som kom tillbaka och försurade min Hi-fi-njutning under många år.

Vågen fungerar på större objekt men för att väga en nålspets tryck mot sin yta gick det inte alls. Köpögonblickets horoskop är instruktivt eftersom det verkar vara Kräftascendenten som kör över den i sig neutrala impulsen mot Vågskålarnas tecken. Här kan man tala om att den lägre Naturen (Vatten) misslyckas i "översättningen" av den högre idealistiska Vågprincipen. 

Men det finns också en andra faktor som underminerar den här Vågens precision för den köpare som bestämde sig vid just detta tillfälle: det var inte en bra nymåne i Vågen överhuvudtaget eftersom både Sol och Måne disponerades av balansplaneten Venus som är "fallen" i Jungfruns tecken. 

Och dessutom attackeras Venus av en Mars i den "onda daimonens" eller den världsliga förlustens hus. Hur man än vrider och vänder på horoskopet är Vågens princip - förmågan till korrekt vägning - kraftfullt ifrågasatt!


******

Det var köpet av en ny elektronisk våg som definitivt uppdagade felmätningen vid punktstora objekt hos den gamla. Efter att ha hittat rätt nåltryck fortsatte likväl höger kanal att skorra på vissa skivor. 

Det är astrologisk poesi att jag hittar den andra delen av ett sammansatt problem just som olycks- och aggressionsplaneten Mars efter en tids avstannande blir helt stillastående (stationär) på himmelen för att sedan börja röra sig bakåt ... i Balansens tecken. 

Min upptäckt just när rysk trupp satte sig i rörelse och ett flottbefäl "deserterade" från Ukraina till Ryssland för några dagar sedan är att jag ställt in skivspelarens antiskating för fegt. Antiskating är en motkraft mot tonarmens naturliga tendens att rusa in mot skivans centrum när den snurrar.

Ställer man nålen till 2 gram tror man att antiskating-skalan (1-3) ska ha samma värde. Det dög inte, men jag hade stannat på "vågade" 2,5. När nya skivor dök upp som fortfarande skorrade till i höger kanal kastade jag all måttlighet för vinden och drog ratten i botten. Vid cirka 3,1 tog det stopp. Nu tillfrisknade ljudet helt.

På en ograverad skiva ligger nålen still lite varstans, utan att börja kana ut mot ytterkanten. Enligt det här måttet på korrekt antiskating visade alla värden mellan 2-3,1 att antiskatingen var korrekt. Men nålen är så extrem, så "sydländsk" vild i temperamentet att den krävde någon som höll i tömmarna extremt. Brukanvisningen pratade om vikten att få antiskating rätt men jag hade aldrig trott att den pickupen var så dramatisk.


Några riktigt risiga skivpressningar har nu lite obotligt knaster EXAKT i mitten mellan högtalarna. Det säger att antiskatingen nu exakt motbalanserar armens tendens att skena in mot etiketten.

Denna avgörande upptäckt om behovet av tillräcklig MOTKRAFT gjorde jag alltså precis samtidigt som ryssen såg nödvändigheten att ingripa vid Krimhalvön och då aggressorn Mars ("skorrande missljud") stod stationär-till-retrograd i tecknet som balanserar mellan två motverkande krafter! Antiskating är den ena vågskålen som jag lagt för lite i. 


Det sataniskt korrumperade västerlandet behöver Ryssen som motvikt till det helvete Rovkapitalismen ställt till med arbetande människor som slit- och slängvaror. Om Putin, tydligen själv marknadsliberal, är lösningen kan man betvivla. Men arketypernas värld kräver att bli hörsammade och respekterade. Därför skorrar skivspelare och nationer bryter ihop när fascismen och högern slår sig samman. Den som inte följer de kosmiska spelreglerna får känna av det - i detta liv eller nästa.

Kanske vi är i himmelen just nu och bara via våra nedskickade avatar-kroppar testar de Eviga Principerna i det som gudlösa materialister kallar sin enda verklighet?  Shakespeare lät någon figur säga att ”tiden var ur led”, men bara man vrider zodiaken ur händerna på västerlänningen som klantar till allt de rör vid (som en säljare som kränger en våg som inte ens fungerar som nåltrycksvåg) så blir plötsligt zodiaktecknen klockrena som symboler.



_____

Not 1. När den första boken i "vedisk" astrologi anländer fyra dygn före upptäckten av Vågen som elektronisk nålvåg (se hur händelserna hänger samman i ett "paket" kosmisk evolution), är ännu inte nymånen exakt. Men mitt ohöljda missnöje med den förvirrade och plottriga författaren till den första bocken låter sig väl fattas genom att Vågen nu är baktung genom att både intelligensens Sol undermineras av en fallen Venus som att också Månen passerar detta petimätertecken som är bra på detaljer men är mindre väl rustad att hantera helheter! 

Detta är första gången jag ser horoskopet för dygnet då David Frawleys "Astrology of the Seers" hamnade i min hand. Månplaceringen är säker då posten brukar komma tidig eftermiddag, och jag var hemma vid den här tiden. Ascendenttecknet vågar jag inte gissa, dock. 

Vågens harmoniska ton hörs i boken och - tyvärr - Jungfruns tendens att slira iväg i en massa sidoämnen som splittrar boken. För att inte tala om hur författaren inte tycks bry sig om pedagogisk framställning A - B - C, utan sprider ut informationen som C - A - B (eller i andra kombinationer) över flera sidor. Läsaren för göra hela grovjobbet och hålla fakta i huvudet tills man själv kan lägga ihop berättelsen. Amatörmässigt av en som kallas en av USA:s främsta konvertiter till hinduisk filosofi och astrologi. Dessutom var boken i sin andra grundligt reviderade upplaga. Hur illa måste den inte ha sett ut i första upplagan!

Ritar man upp bokens dygn som en månkarta är också systematikens och organisationens Saturnus satt på undantag i tolfte exilhuset.

Inga kommentarer: