Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 16 februari 2014

Charlie Sheens flickvän - enligt Aftonbladet


Överst: Charlie Sheen och vem?
Underst: porraktrisen Brett Rossi

Jag kan inte tro att medarbetaren på Aftonbladet sett rätt som hävdar att fotot överst avbildar den okynnige Sheen med sin nya flickvän, porraktrisen Brett Rossi. Bilder på nätet visar istället att Rossi har en distinkt sliskig look. Den Charlie kramar om verkar istället vara den prydliga yrkeskollegan Christine Taylor! 

Aktrisen Christine Taylor

Kvinnorna har konstlat fixade tänder och liknar varandra, men det är Taylors trubbigare näsform av avgör saken för min del. Den och att kvinnan på AB:s foto utstrålar fräschör medan Brett Rossi på andra bilder verkligen har en fallen kvinnas blick! Det är samma loja, fördunklade dekadens som kan ses i Lady Gagas ögon...

Brett Rossi

Man är frestad att placera horan och madonnan sida vid sida, den fallna kvinnan och den svenska måttlighetsfeminismens affischflicka, Katrine Kielos med en katolsk tro som grund för sina sociala ställningstaganden.


Katrine Kielos


Bloggen har på slingriga vägar avkodat delar av den antika zodiaken, och det som förenar Charlie Sheen, hans nya flamma och Kielos är Oxens tecken. Men det som gör att porraktrisen ser mer beslöjad och fallen ut, är förstås hennes fallna Måne i Skorpionens tecken - raka motpolen till Kielos "stabila" Måne i Oxen. 

Rossi har således den "sataniska axeln" som här involverar Sol och Måne (fullmåne). Det förvånar inte alls att det blev porrindustrin. Den här extremt fysiska axeln tycks dra mot livet i dess enklaste utgestaltningar. I Kielos fall lyfter anrättningen tack vare att Solen driver på i intellektuella Lufttecknet Vågen, men det är värt att notera att Månen i Oxen likväl är avstampspunkten: pengarnas och materialismens tecken.

En partnerjämförelse som utgår från Charlie Sheens kända Ox-ascendent, är illustrativ:


Båda möts runt "värstingen" Algol - Charlie har den onda eller ibland bara illmariga Algol i lös konjunktion med sin hedonistiska Ox-ascendent. Porraktrisen har sin Sol (ande,intelligens) fördärvad av Satans inflytande och det säger tydligen också en del om vilken typ av man hon attraheras av - särskilt som det är fullmånetider och Månen drar nedåt mot det skorpioniska mörkret.

Naturligtvis går det här försöket till parbildning åt helvete snart nog. För mycket av den rigida mörka kvaliteten Tamas: hennes Sol och Måne och hans dominanta Sol i Lejonet. Risk för brutalitet och misshandel faktiskt.

Det kanske har noterats tidigare på bloggen, men jag ser att Charlie Sheens njutningslystna Ox-ascendent har sin härskare Venus just i den fallna kvinnans position: Venus anses ju fall i Jungfrun och där urarta till en som horar efter vinst i allt hon företar sig. Det förklarar mycket av Sheens leverne. Han har ju den fallna Venus i sitt femte nöjeshus! Om något måste man väl ge honom den kredden att han inte fnyser och ser ner på dessa kvinnor.

Den orange fläcken i Jungfrun påminner om att Venus disponeras av Merkurius i eldtecknet Lejonet, men att detta samtidigt indikerar risken för svåra friktioner mellan härsklystna bossen Lejonet och hans köpta kvinnor. Han är inte bästa vän med sin egen aggression (Mars) som han svartmålar och ser som en kraft i sina Fiender (Mars i 6e fiendens hus). Det är rätt talande att han efter att ha fått sparken från "Två och en halv män" fick rollen i en ny tv-serie vid namn "Anger management"! 

Samtidigt har inte Mars i Vågen något egentligt rykte om att vara brutal. Det kan tvärtom vara så att ilskan här kanaliseras genom Vågens kanaler vilka ju är kärlek. Det är möjligt att Sheen missbrukar sex för att hantera sina humörproblem... Han har också ett sinnelag (Månen) i det åttonde huset som enligt brittiske astrologen Charles Carter är en placering notorisk för sitt dåliga humör. 

Den observationen motsägs distinkt av att tecknet är optimistiska Skytten och att sinnelaget disponeras från en frimodig Jupiter i rätt barnsliga Tvillingarna. Det draget är uppenbart hos Sheen, så man får förmoda att han växlar ganska extremt i humör - ibland tar åttonde husets dysterhet över.


13 kommentarer:

Havsörnen sa...

Vilken Eros var det du såg med? Jag känner inte till någon av kvinnorna, men ser direkt att du har tagit miste. Rossi har bruna ögon (Taylor blå), samma rynka på hakan (Taylor har smilgropar), samma ögonbryn, samma rynkor under ögonen, samma läppar, samma vinkel åt vänster på tänderna och samma kortare lugg. Taylor har långt hår även från pannan.

Här är en bild från samma serie där de kysser varandra:

http://www.celebitchy.com/wp-content/uploads/2013/12/FFN_ROFF12_Sheen_Rossi_SX_113013_512752241.jpg

Vid orgasmögonblicket så släpper musklerna som håller upp ögonlocken. Det är därför det ser sexigare ut med loj blick än uppspärrade ögon. Och plutande mun, som en svullen babianrumpa. :)

Havsörnen sa...

Se även hur väl örsnibbarna stämmer. Bilden är tagen i vardagsmiljö och plötsligt är uttrycket exakt detsamma som på bilden med Sheen du hämtade från AB.

http://s15.postimg.org/k4f6o8tq3/brett_rossi.jpg

Matteus 13:14

Seaward sa...

Du får gärna vinna den här ronden! Man måste välja sina strider. Du orienterar dig helt klart mer energiskt genom "daimonen Eros", den världstillvända som studerar föremål, medan jag kanhända ser idébilderna genom "guden Eros":-)

Det är ögonfärgen som får mig att ge upp här, för örsnibbarna på de båda kvinnorna är nämligen snarlika, precis som deras fixade garnityr.

(Argument från ögonfärg har dock problem. Jag kände en kvinna med samma otroliga dominans i Oxen som Rossi och en Skorpionascendent att matcha Rossis Mån-Skorpion, och hon älskade i sin ungdom att driva med folk genom att sätta blå kontaktlinser över sina naturligt bruna ögon. Hon gäckade helt enkelt med folk (Algol) och fick en kick av deras osäkerhet när något - de fattade inte riktigt vad - hade förändrats med henne sedan förra mötet. Hon t.o.m. liknar Rossi en smula och finns på foto någonstans här på bloggen - nyckelord Hurt Locker.)

Havsörnen sa...

Ibland är Mars i Jungfrun inte så dum att ha. :) Framför allt i kombination med Skorpionblicken. It's a marriage made in Hades.

PS Jag hade varit tvärsäker även om båda hade haft samma ögonfärg.

Seaward sa...

Jag håller fullständigt med om (och nämner det i inlägget) att den garanterat äkta Rossi har en formidabel sängkammarblick, dvs. en kropp som stängt av intelligensen och befinner sig i "animaliskt reproduktionsläge". (Vissa lever hela sina dagar i detta skymningslandskap.)

Men det var bara AB:s bild jag ifrågasatte eftersom jag direkt tyckte att kvinnan såg ut som Taylor och distinkt verkade vara fel person efter att jag hittat fler bilder på Rossi.

Jag misstänker att du glider i resonemanget, som om alla bilder från första början låg på bordet till grund för din tvärsäkerhet. I så fall en formidabel logisk kullerbytta, sk anakronism som stuvar om i tidslinjen och producerar en rent fabricerad tvärsäkerhet! Minnet bedrar människan lite grann varje gång man återkallar händelserna..
:-)

Havsörnen sa...

Försök inte. :) Alla parametrar i utseendet stämmer ju mellan de två bilderna överst i ditt inlägg. Men jag är förvånad över att du säger att det var ögonfärgen som fick dig att ge upp. Det är ju bilden på Rossi i keps som verkligen "closar dealen". När jag hittade den var jag säker på att även du skulle hålla med (jag hade redan bestämt mig i första kommentaren två timmar tidigare: "ser direkt att du tagit miste"). Inte bara är hakrynkan så tydlig, den tunna överläppen, tänderna, de långa fylliga örsnibbarna, etc., utan själva uttrycket i sin helhet. Det var ju avsaknaden av den fallna kvinnans blick som fick dig att tro att det var Taylor på bilden med Sheen. Taylor är förresten sig inte riktigt lik på bilden i inlägget. Det är lite Kate Middleton över ögonen och munnen på det fotot.

Seaward sa...

Du framhärdar i anakronismer genom att åberopa "bildbevis" som du introducerade senare i handlingen!

AB:s foto var inte bra, kvinnan har mörka ögon som inte gick att bedöma. Mitt första foto på Taylor (mycket rättvisande utifrån de filmer jag sett henne delta i) visar tydligt blå-grå ögon.

Jag ljusade fakttiskt upp foto 2 på Rossi med Playboy-emblem på väggen och noterade att hon hade bruna ögon. Men eftersom ögonfärgen inte gick att bedöma från AB:s foto ringde inga varningsklockor utan de bruna ögonen blev för mig argumentet AB:s foto inte kunde vara Rossi utan förmodligen Taylor!

Här är väl då två exempel på två perfekt logiska närmanden och som visar hur det lägre förnuftet (diskursivt förnuft, logik) inte når hela vägen. (Någon klok människan har sagt: logik är början på vishet men just inte mer...)

Jag tror, som f.d. datatekniker, att jag ska förlita mig ännu mer på det inre skådandet i framtiden och betydligt mindre på logik eller din frenologiska approach till människor och deras identitet. :-)

Anonym sa...

Har roligt åt erat käbbel :-)
jag lägger mig inte i vem som är vem på bilderna, men nu ska jag berätta vem jag tyckte att Rossi liknade, så fort jag såg den första bilden, och intrycket fanns kvar även när jag såg den andra: Victoria Dyring! (Vetenskapens värld) Och hon har faktiskt också hon skorpionen/oxen betonade i horoskopet. Månen rentav konjunkt Algol, och Venus mittemot. Även skytten finns i båda horoskopen, men desto mer i Dyrings, med solen/jupiter.
Därmed naturligtvis inte sagt att det finns någon annan likhet mellan dem...
S

Seaward sa...

Mycket nöje!

För den tvivelaktiga uppgiften att fixerade tecken i hörnhusen skulle skapa fyrkantga ansikten, se även Skorpionascendenten och super-Oxen Bob Dylan med exakt samma mjuka, nästan äggformade ansiktsdrag som du noterar hos Rossi och Dyring. (De dyker också upp hos den anonyma Skorpionascendent med Ox-betoning som jag alluderade till via en filmtitel.)

Anonym sa...

Det var lustigt att du nämner äggformade ansiktsdrag, för när jag läser ovanstående slår det mig att en mig mycket närstående person har precis denna "äggskalle" - som jag också har kallat honom just på grund av detta! :-) Och vederbörande har just Skorpionascendent med ox-betoning. Och skytten också, för den delen.

Havsörnen sa...

På tal om glidande resonemang, fabrikationer, logiska kullerbyttor och bedrägligt minne, VAR i S första kommentar ovan står det överhuvud taget något om mjuka äggformade drag?

"exakt samma mjuka, nästan äggformade ansiktsdrag som du noterar hos Rossi och Dyring."

Jag sitter med smartfån och den lilla skärmen dög åt mig att se rätt. Du har tidigare nämnt att din syn blivit sämre, men kan det tredje ögat också ha tappa stinget? :) Enligt dig var det du som hade rätt eftersom du såg den himmelska, till skillnad från den jordiska, likheten mellan Taylor och fotot på Rossi. Snacka om att vända på steken!

Räcker verkligen en "frenologisk approach" när jag t ex såg att detta...

http://www.allforloveblog.com/wp-content/uploads/2012/02/ghosts14.jpg

...var Michael Jackson själv när videon "Ghosts" dök upp i tv-rutan en gång i tiden, utan att jag visste något om den? Jag såg också direkt att det inte är den äkta Michael i den del av liveframförandet av låten "Thriller" där han har varulvsmask på sig. Vilket man sedan logiskt förstår, när MJ direkt efteråt dyker upp på en kran på andra sidan scenen och "Beat It" drar igång. För att känna igen en människa skulle en dator skulle behöva mängder av parametrar som ska jämföras med alla foton i en databas, vilket tar tid. För människan går det blixtsnabbt, även om objektet är utklätt eller förvanskat. Men jag har märkt att alla inte har den här förmågan. Vissa är ansiktsblinda, t ex har Patrik Sjöberg nämnt i ett tv-program att han inte känner igen folk.

På tal om datorer, naturvetare (som Dyring) och deras koppling till Oxen och Algol, kommer jag att tänka på den till synes gemytlige japansk-amerikanske vetenskapsmannen med halvlångt grått hår som gör andefattiga tv-program om tiden och univetsum, etc. Såg en reklamsnutt för kommande program där de ska söka kartlägga hjärnans alla neurologiska vindlingar för att bevisa att själen är en illusion och att drt vi uppgatar som medvetandet inte är något annat än en avancerad maskin. Kan man få se kartan för denne mupp? Det är som vetenskapsmännen i äldre tid som sågade upp skallen på lik och inte hittade någon själ därinne eller kosmonauten som inte såg någon gud därute i rymden. Förresten är Sheen på TV nu. Jag tycker att alla s k humorserier är stentrista, förutom Family Guy. Tack bloggen för att jag började titta på den. Jag trodde "Married With Children" och "Seinfeld" var de sista klassikerna i genren.

Havsörnen sa...

Jag glömde "Curb Your Enthusiasm"!

Seaward sa...

Till skillnad från det lägre förnuftet (demonen Eros) kan det högre intellektet hoppa över tramset och på på väsentligheterna. En skalles övergripande form är gissningsvis utångspunkten för alla bedömningar, man arbetar från det stora och ner mot enskildheterna. Därför behövde jag inte ens gå till foton för att i minnet återkalla Dyrings mjuk rundade ansiktsform som jag reagerat på och som Rossi så tydligt återkallade.

MacFarlane är min husgud å komik. Hans karaktärer är fullständigt "over the top" och det bästa är att serien inte mattats över tio-elva år utan fortfarande är lika galen. Självreferenserna är också underbara. Ett antal år in i serien inser det onda barnet Stewie att han tappat stinget (under säsongernas gång) och blivit mjäkig. Han bestämmer då att klona fram en elakare version av sig själv, men det går lite för bra...

Vet inte vilken vetenskapsman du syftar på, men efter granskningen av Richard Dawkins känner jag mig lite mätt på den typen av horoskop. Som du ser går det bara runt på bloggen, vissa typer av horoskop dyker upp om och om igen i samband med vissa frågeställningar.