Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 11 augusti 2013

(S), skolprofitörerna och den debile



DN retar upp mig över socialdemokratins fortsätta ignorerande av det massiva folkliga motståndet mot att ha reducerat viktiga samhällsfunktioner till en tummelplats för egoistiska guldgrävare, t.ex. de människor som utnyttjar barn för att bygga sin egen förmögenhet och sedan ställer ut skolungarna på gatan när det inte gick som tänkt.

Enligt DN:s rubriksättare har Löven & Andersson (räknenissan), sagt att "vinst som drivkraft måste få en mindre roll för friskolor."

Jag tvingas läsa hela artikeln (fast ingen mer borde behövas sägas efter den sedelärande JB-skandalen) och upptäcker då att DN ljuger arslet av sig. Artikeln innehåller inget som går att vrida i borgerlig riktning. Här förekommer inte tanken om att bevara men minska vinstmotivet! Det är rubriksättarens falska vinkling - borgarhjärnor ser inte vad text säger, de ser bara sin egen galenskap!

Heder åt Löfven för en så stark vändning i frågan, det lät så ynkligt i vårdvinstfrågan när ett vinstförbud "inte lät sig göras". Det är möjligt att det är så pass många betydelsefulla socialdemokrater i landet som nu driver vårdinrättningar med vinstmotiv att han nu kluvit sig i två stycken: 

Att någon annan ska profitera på min klena hälsa, det är okej eftersom skadan redan är skedd. Men att förstöra barnens utbildning, det går inte.

För de små liven ska ju sedan kunna matas in i löneslaveriets karusell, och Löfven är en man som noga lyssnar på arbetsgivarens hycklande skrin om näringslivets problem med att hitta arbetssökande som matchar jobbeskrivningarna.

Förklaringen till gnyet att näringslivets befintliga anställda inte skriver realistiska arbetsbeskrivningar. De blåser upp betydelsen av varje litet arbetsmoment och kräver utbildning för snart nog de allra simplaste sysslor. 

Det här har att göra med att högern vill introducera rena fattighjonslöner i botten och sedan tänja ut lönestegen ändå upp till himmelen så att ingen normal medelklassknegare någonsin kommer att närma sig dem som redan nu ockuperat de översta trappstegen. 

Arbetsgivarna är sataniska i sitt intrikata lögnspel, inget de säger bör accepteras förrän man analyserat hela sammanhanget. Och den analysen är uppenbarligen Löfven inte kapabel till och Margareta Andersson - en populistisk högersosse - alls inte intresserad av. Socialdemokratin har en tradition att leverera arbetskraft till Överherrarna.

Det finns därför ett skäl till att (s) i den faktiska artikeln om den svenska skolan är mer radikala än den missriktade person som satte underrubriken förstod. (S) söker bara tillgodose arbetsmarknadens krav på en ny generation med en adekvat utbildning. "Mismatch"-problemet måste hävas i Sverige eftersom svenskar synes vara sämre utbildade och rustade än andra nationaliteter. 

Naturligtvis är kånkade JB-vd:n ett praktkräk som använder företagets kollaps som bevis för att marknadens mekanismer fungerar, att svaga skolor slås ut. Han är så blind att han inte ens har fokus på att det är barnen som ska stå i centrum inte konkurrensideologin. (S) genmäler mot detta vanvett:

"Skolforskaren John Hattie visar att byte av skola är något av det mest skadliga för en elevs kunskapsutveckling."

Jag vet inte om den här Hattie från Australien sitter inne på någon särskild insikt, men tänk så olika resultat man kan komma fram i. Händelsevis läste jag bara dagen innan debattinlägget en punktlista på faktorer som bidrar till geni enligt Dean Keith Simonton, Ph.D., Distinguished Professor of Psychology, University of Califomia at Davis. Enligt Simonton är istället FREKVENTA BYTEN AV BOSTAD (och underförstått skola) under uppväxten en faktor som bidrar till att framkalla GENIET i det växande barnet! 

Enkelt uttryckt: låt plantan växa i lugn och ro och du får en perfekt, loj och stabil vuxen som lätt kan placeras i produktionen på en mängd olika nivåer. En dussinmänniska, en sådan som varje kapitalistiskt samhälle ropar efter. Rycker du istället upp en ung människa tvingar du fram en överlevnadsinstinkt som vässar människans sinnen och trimmar intellektet att lära sig behärska ödets kastvindar. (Å andra sidan knäcker upprepade upprotningar dem som verkligen inte har någon medfödd begåvning överhuvudtaget).

Här är Simontons punkter, diskuterade i  "Origins of Genius, Darwinian Perspectives on Creativity" (1999). Han baserade sina rön på ingående studier av välkända västerländska genier vars liv varit väl dokumenterade:

  1. Enriched home environments during childhood, 
  2. Living in diverse locales during childhood
  3. Family reversal of fortune--especially loss of one or both parents early in life
  4. Self-educated, with unusually broad interests
  5. A tendency to be independent, autonomous,
    unconventional, rebellious, iconoclastic, 
  6. Later-bom children, not first-borns or "functional" first-borns
  7. Emotionally and psychologically unstable
  8. Multicultural and bilingual
Punkt ett kan förklaras med den antika filosofiska sanningen, att "ingen kan komma ur inget". Geni grundläggs om barnet slipper hjärndöda, konsumistiska föräldrar som helt saknar något vettigt att bibringa sina barn. Ett rikt hem behöver nu inte ha smarta föräldrar, men har de bara böcker i bokhyllan (för syns skull) hittar det naturligt vetgiriga barnen fram till dem! (Att dataspel numera tagit över läsandet är naturligtvis en katastrofsignal - samtidens unga män tycks inte ens själva märka hur mycket dummare de är en föregående generation. Dataspelen gör dem säkert till utmärkta kommandosoldater, om det nu är det de tänker sig att bli.)

Punkt två har nämnt och även punkt tre tycks bygga på idén om att "det som inte knäcker dig, lockar fram din inneboende ANDE eller ditt inre GENI).

Punkt fyra anknyter till det naturligt vetgiriga barnet men berör också den medfödda, biologiskt nedärvda intelligensen.
Exkurs. Reinkarnationsteoretiker skulle här anse att barnet övertar kapacitet som en individ tidigare i historien förvärvat så att "breda intressen" i själva verket inget annat är, än en rik själ som varit här många gånger och förvärvad många färdigheter.

Finske psykologen Kaupchman noterade på 1970-talet att socialt kompetenta individer under hypnos uppvisade betydligt fler "sidojag" än mindre lyckade individer. Hans metod var att suggestivt flytta den hypnotiserade bakåt, säg ett århundrade i taget, och fråga vad den hypnotiserade såg. Var det bara mörker gick han vidare bakåt till individerna rapporterade synintryck, varefter ett komplett sidojag gick i dagen. Kaupchman ansåg inte (!) att detta var tecken på tidigare liv utan bara på en ovanligt kreativ och socialt rik människa. 

Barnpsykologen Helen Wambach var grundligare än den finske forskaren och ställde detaljerade frågor utifrån ett protokoll till var och en i en omfattande försöksgrupp (drygt 1000 hypnossessioner). Genom att jämföra svaren om vardagsföremål i skilda århundraden, mattyper, fotbeklädnader m.m., visade sig ALLA som levt i skarven mellan ett nytt gaffelmode som svepte genom Europa placera gafflar med tre eller fyra piggar i rätt århundrade. Knappast en detalj gemene man är medveten om, menade Wambach (som började som skeptiker men kom fram till att dessa "sidojag" måste vara genuina minnesbilder från tidigare liv).

Punkt fem förklarar sig själv. En bångstyrig unge KAN bero på att barnet genomskådat trångsynthet hos föräldrarna. (Det var undertecknads upplevelse - redan vid nio VISSTE JAG att det måste ha skett någon förväxling, JAG var ju min far och inte tvärtom. Barnet hade nu vuxit om sin förälder i förstånd men barnet VILLE fortfarande ha en vuxen ledargestalt och var därför tvungen att fabricera en berättelse om att ett misstag hade skett. Idag vet jag att nioåringen hade helt rätt. Jag var far till min framlidne far, men i Tyskland på 1400-talet.)

De "funktionella förstfödingarna" i punkt sex syftar på att det kan ha funnits tidigare barn i familjen som redan dött unga då det blivande geniet föddes. Tydligen sliter föräldrar hårdare med att skapa första ungen till en avbild av sig själva, vilket begränsar utsikterna för äldsta syskonet att utveckla geni.

Punkt 7, emotionell instabilitet, kopplar tillbaka till frekventa flyttar. Känslor som hoppar över hela stället korellerar med ett vitalt intellekt. Emotionellt avtrubbade människor (Fredrik Reinfeldt) är sällan intellektuellt begåvade.

Punkt 8, barn som är frukten av flera kulturers blandning hänger också ihop med frekventa flyttningar, men naturligtvis också de fördomar dessa möter från de obegåvade kossorna som vuxit upp på samma gräsplätt hela sitt liv - de främlingsfientliga som gapar så högljutt i det här landet som det finns många, många av inom den svagsinta massa som röstar socialdemokratiskt utan att ens förstå vilket svek högersosseriet är mot den ursprungliga socialismen med dess fokus på människans frihet och inte människans slaveri under arbete. Nej just det, svenska sossar kröp strax in i ett negativt skal och tackade nej till den högre vision som Marx och Engels levererade. Vi svenskar vill vara kossor, inte kreativa genier som lever för att bilda sig och skapa vackra saker till varandras glädje.

Det gamla nationalhoroskopet från 1809, Solen i kossans (Oxens) tecken och därtill plågad av Satan (den "onda" stjärnan Algol). Folkets Måne i Fiskarna tecknar en nästan identitetslös och anonym massa:



Se vidare Svenska fattigdomens historia för dummies för denna chockerande materialistiska karta. Den här andefattigdomen misslyckades socialdemokratin helt att vända. De sålde ut ett helt folk till Arbetsgivaren!


Fredrik Reinfeldt får en känga i slutet av debattartikeln i DN och med rätta. Nötet vägrar att inse att fri etableringsrätt för skolor med ett krympande elevunderlag kräver en reglering från en ansvarstagande Stat. Den mannen klarar överhuvudtaget inte att tänka i de termer man måste kräva av en statschef. Eliminera honom i nästa val.


Inga kommentarer: