Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 4 juli 2013

Stenbockens "hackordning" i renässansmänniskans version




Från före antiken och in i renässansen rådde i kosmos den naturliga ordningen. Astrologin med dess zodiaktecken, gradtal och planeter illustrerade den gudomliga ordningen nedflyttad i tid och rum (eller som antikens filosoferna sade, "evigheten utrullad genom tiden"):

The heavens themselves, the planets, and this centre [earth]
Observe degree, priority, and place,
Insisture [constancy], course, proportion, season, form,
Office, and custom, in all line of order.


....
But when the planets
In evil mixture to disorder wander ...

O, when degree is shaked,
Which is the ladder of all high designs,
The enterprise is sick.

...
Then everything include itself in power,
Power into will, will into appetite,
And appetite, an universal wolf,
So doubly seconded with will and power,
Must make perforce an universal prey,
And last eat up himself.

Ur: Shakespeare - Troilus and Cressida 1. 3. 85-124

Citatet just hittat på den här sidan under förstrött sökande efter nya uppslag till det underdåniga lovprisandet av bl.a. den astrologiska färdigheten hos den med Shakespeare samtida 17e greven av Oxford. (Vissa hävdar t.o.m. deras identitet):

For who marketh better than he
The seven turning flames of the sky?
Or hath read more of the antique;
Hath greater knowledge of the tongues?
Or understandeth sooner the sounds
Of the learner to love music?

(källa)  

För den antika världsbilden och dess "Great Chain of Being" som Shakespeare här alluderar till, se inlägget om idéhistoriens fader, Arthur Lovejoy. Vem kan förvånas över att Lovejoy föddes med själens form, Saturnus, i negativt härskarläge i Stenbocken och med stadig kontroll över intellektets Merkurius i Vågen? 

Saturnus i Stenbocken står i grund för exakt samma värdekonservativa tanke om en objektiv och normativ struktur som Shakespelare lägger ut texten om, en naturlig ordning att lära sig Guds vilja och avsikt för människan från. 

För exceptionellt intelligenta diskussioner om den antropiska principen - ett kosmos intelligent designat för människan att beskåda och lära sig av - se rymdflygforskaren och vetenskapsfilosofen Wolfgang Smith och hans halvdussin böcker.

Inga kommentarer: