Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 30 juni 2013

Fröet & Kraften (Om antika kosmologier)

Det här inlägget fick ligga några dagar eftersom något på insidan skrek "Nej, Nej", t.o.m. medan själva skrivande pågick. Till sist var den inre protesten så stark att jag lämnade inlägget halvklart. Jag sov på saken och nästa morgonen löste sig spontant ett allvarligt missförstånd. I gårdagens "Människans fem kroppar" användes den nya bättre förståelsen. 

Denna söndag hyllar Katrine Kielos i ännu en utmärkt krönika egenvärdet i att läsa mer än en bok i sitt liv. Det här omarbetade Nej-Nej-inlägget kan ses som en illustration av problemet som uppstår sedan, när man läst två eller tre böcker, och försöker få dem att säga något samlat! Ja, jag talar förstås inte om tantsnusk eller deckare, utan om riktiga böcker.


*****

Följande stycke från romerske metafysikern Plotinus (200-talet) är intressant, för man ser tydligt hur han placerar de fyra elementen - här exemplifierade av vattnet - som mer än bara naturliga fenomen, som gudomliga Idéer i den eviga världen. Texten enligt MacKennas engelska översättning från grekiskan. 

Upplevs den krånglig? Ledsen, men det här är ett stycke när Plotinus är som enklast att följa!


...The Intellectual-Principle (Nous) is all Being in one total - and yet not in one, since each of these (truly existing) beings (in Nous) is a distinct power which, however, the total Intellectual-Principle includes as the species in a genus, as the parts in a whole.

This relation may be illustrated by the powers in seed: all lies undistinguished in the unit, the formative ideas gathered as in one kernel; yet in that unit there is eye principle, and there is hand-principle, each of which is revealed as a separate power by its distinct material (end) product.

Thus each of the powers in the seed is a Reason-Principle (logos) one and complete yet including all the parts over which it presides: there will be something bodily, the liquid for example, carrying mere Matter, but the principle itself is Form belonging to the lower soul, image of a higher.

This power is sometimes designated as Nature in the seed-life; its origin is in the divine; and, outgoing from its priors as light from fire, it converts and shapes the matter of things, not by push and pull and the lever work of which we hear so much, but by bestowal of the Reason-Principles.


The Enneads - V.9.6. The Intellectual Principle

Tidigare i texten har Plotinus också hävdat att den enskilda människans själ har evig existens, just som en distinkt art (species) i det genus som är Nous, den Intellektuella Principen eller det gudomliga medvetandet. Du som läsare fanns alltid - med hela ditt liv - i Guds medvetande.

Det skulle kunna tolkas som att den människa som går åt helvete i materialism eller vari snedsprånget än består, förblir sådan i evigheten. ("Come play with us, forever and ever" - De två mördade flickorna i filmen "The Shining"). Att den människan faktiskt var fördömd - dömd i förväg - från evigheten. Den senantika klassiska filosofin - fastän hednisk - skilde sig tydligen inte så mycket från kristendomen som snart nog skulle komma att förbjuda Platons akademi.

Kan inte själavandringsläran rädda de fördömda? Kan inte själen återvända till jorden och reparera sina felsteg från förr? Som jag förstår Plotinus talar han ibland inte om en evig själ utan om själen som en helt ny varelse, sammansatt av ett helt nytt knippe förnuftsprinciper (logoi). Det är dessa förnuftsprinciper, nya för varje enskilt liv, som så väl kan studeras genom astrologin och födelsehoroskopet, och horoskopets Sol - symbol för jiva-atman eller den "levande själen", verkar på sätt och vis illustrera idén om en levande "förbrukningssjäl" eller en "slit-och-släng-människa"). 

Hade Plotinus från sin centrala position i Rom fått nys om buddhismen av den sydliga typen, den som förnekar existensen av en permanent själ (atman)?

Så grötig är Plotinus samlade verk (700 sidor) att det behövs kringlitteratur för att reda ut mannens tankar. De samlade verken är från skilda tider i mannens liv och eftersom de inte presenteras kronologiskt är det bäddat för tankebry.


*****

Skulle människan sakna individuell själ har den för varje framfödd baby tillskapade själen likväl en karmisk relation till det Världsallt som föregått den i Tiden, för inte ens buddhisterna förnekar att ett människoliv är bärare av karmiska spår från det förgångna. Det är väl lika bra att återknyta till upptäckten i den allt mer användbara Wikipedia, att den Eviga Människan (Purusha) föreställs existera på tre olika plan enligt hinduistisk tanke (med vilken man måste misstänka att Plotinus var mycket förtrogen).
Om Saturnus i astrologin kallas "själens form", är det Purusha som fyller den kosmiska formen. Franske orientalisten Alain Daniélou hävdade t.o.m. att det hinduiska begreppet Buddhi och Purusha är synonymer för denna "Gud i världen":
Uppsättningen arketyper som återfinns i allt existerande, används och regleras av den Kosmiska Intelligensen, den "Stora Principen" (Mahat) som är en manifesterad form av Purusha, [Mahat] också kallad föremålet för Kunskap (khyati), Idén (mati) eller Intelligensen (buddhi).

While The Gods Sleep (1987, s. 69)
(Eftersom planeten Merkurius har namnet Buddhi på sanskrit, och med samma innebörd av intelligens eller intellekt är det bäddat för förvirring...). 

Den som uppfyller det kosmos Saturnus dragit upp gränserna för enligt astrologins principer är ju expansiva Jupiter, den sjätte planetkretsen (så nära Saturnus sjunde gräns som man kan komma). Jupiter själv motsvarar grekernas Zeus, den andra generationens grekiska gudar som tog över ledarskapet från Kronos (Saturnus). 

Saturnus liknar en deus otiosos, en gud som dolt sig eller dragit sig tillbaka, likt Saturnus som ålderdomens planet. Om Saturnus som "gammal är äldst" bara tillhandahåller formerna eller strukturerna för liv i världen, och Jupiter är den högsta gudomliga principen hos den enskilda själen, är Solen symbol för den individuella jiva-atma (levande själ) som befinner sig i denna värld eller någon annan värld. 

Denna jiva-atma illustreras i sin renaste form av Solen i härskarläge i Lejonet - symbol för individualitetens fulländning (förutsatt att inget annat i praktisk horoskopi säger mot).

På Wikipedia kan man nu läsa att den andra nivåns Purusha, "den inre atman" är vad den levande själen (jiva, jiva-atman eller korrekt sammandraget: jivatman) är orienterad mot. Eller rättare, den levande atman är orienterad mot den mångfald som den "inre atman" omfattar. Här är genast förklaringen till att Solen och Jupiter i den "naturliga zodiaken", via sina härskarskap, motsvarar de båda explicit tursamma husen, det femte och det nionde, de så kallat dharmiska husen. 

Som Wikipedia säger, är dharma den eviga lag (sanatana dharma) som upprätthåller universum, den moraliska lag som reglerar karma - hur gärningar i sinom tid måste möta en motsvarande moteffekt. "Den som dräper med ett svärd skall bli dräpt med ett svärd." 

De efterlämnade transföreläsningarna för patienter som gavs av den synske amerikanen Edgar Cayce (1877-1945) studerades uppmärksamt av psykologen Gina Cerminara och ledde till hennes amerikanska storsäljare från 1950, "Many Mansions". 

I sin studie tyckte Cerminara sig se att karma inte är fullt så bokstavlig som bibelcitatet antyder. Tvärtom tittar gamla synder (och förtjänster) fram i senare jordeliv också på remarkabelt symboliska sätt. Som prästen som doppade "häxor" i vatten under häxprocesserna i USA på 1600-talet och på sent 1800-tal återfötts som en man - en kristen präst dessutom - som inte kunde sluta kissa på sig i sängen! 

Ur sin djupa hypnos konstaterade Edgar Cayces högre intellekt att den som förödmjukar andra kommer att möta en passande illustration, när väl SAMVETET - den gode guden, Jupiter eller Zeus - bearbetat frågan färdigt (Jupiter är också "Lagen" - sanatana dharma - i astrologin). 

Man kunde tycka att sängväteri - det problem prästen närmade sig den synske Cayce om - här fick en mer än lovligt flummig och fejkad "förklaring" av ett hokus-pokus-medium, men i nästa steg förordade Cayce ur sin "sömn" att påsar med upphettad motorolja (t.o.m. oljemärket angavs) skulle appliceras ovanpå solar plexus varje kväll vid sänggåendet. Prästen tillfrisknade från sin generande inkontinens! Det vill synas som om Cayce jobbade (undermedvetet) utifrån någon märklig teori om hur en viss kemikalisk sammansättning i kombination med värme kunde återverka på navelns energihjul (chakra) i subtilkroppen och "lösa upp förbannelsen"! Se "Människans fem kroppar" för tankar om hur "elden" i naveln går rakt ner i helvetet i jorden.

(Prästens själ, som ordinerade sig själv svår självförödmjukelse i detta liv kunde nu förmodas ha lärt sig läxan. I andra fall kunde Cayce inte ens föreskriva en kur - som i fallet med den sadistiska kejsar Nero som återföddes och förlamades från midjan och ner i en bilkrasch. Det var alla de kristna martyrer han bussat lejonen på i Colosseum som nu kom tillbaka som en söndertrasad kropp.)

I ett inlägg nyligen föreslog jag att Solen i Lejonet naturligen är orienterad mot Saturnus i Vattumannen och så att säga illustrerar vårt kosmos yttre gränser med Solen i mitten som dess centrum - lustigt nog samma tanke som i den astronomiska symbolen för solen med en prick i mitten (solen) och en cirkel runtomkring (Saturnus sfär som avskiljer vårt kosmos från den omgivande rymden). 

Blir därför Saturnus symbolen för den "inre atman"? Nej. Hos Plotinus är det alltså Jupiter/Zeus som representerar Världssjälen. Saturnus beskriver istället den noetiska principen i världen, Guds intellekt när det uppfyller världen som Purusha (den eviga Människan eller Planen) och i den enskilda människan som hennes levande själ (Solen) med dess naturliga "överton" i Jupiter MEN med den levande engångs-Solen i naturlig opposition mot sin Saturnus-Form! "bakom ridåerna". Astrologin har kodat en inte helt okomplex världsbild!

Det är notabelt att dessa diskussioner rör just den "inre världen", vilket den här bloggen likställer med de supralunära elementen Eld och Luft, och inte med den fysiska verkligheten i tid och rum sammanfattad av de sublunära Vatten och Jord.

De senare är basen för metaforen "knådade kroppar av lera". Gud skapar den första människan Adam, som får "Luft" inblåst i sin kropp av jord. Men denna livsluft eller prana är kanske inte "bara luft" som i "andedräkt" som åtminstone jag till nyligen tänkt mig. Solvindar är ett bättre ord. Gud sänder via vinden "ljusenergi" in i Adams stendöda kropp! Läs, om du inte redan gjort det, blogginlägget Människans fem kroppar för fler uppslag.

*****

Atman i sig, den odödliga själen, föregår varje typ av beskrivning i de kategorier eller allmänbegrepp vi hämtar in via våra sinnen. Först manifesterar sig i Eterelementet som ännu ligger utanför tid och rum. I judisk mystik talas om en Guds strålglans eller Shekina som i sitt fall blir matrisen till vårt universum. Hinduismen talar om Purusha, den eviga Personen, och Prakriti, den onda materien eller energin. Det är Prakriti som resulterar av att "botten går ur" den himmelska världens tionde och sista emanation, Kungariket eller Guds strålglans. Denna Prakriti förefaller mig lite som vetenskapens "mörka materia", vilket ju stämmer på flera sätt eftersom det är i detta "negativa rum" som sedan en kosmisk, "positiv" manifestation sedan kommer att äga rum.

Vad varje själ genomgår i sitt "syndafall" (dels det första och dels dess upprepning varje gång karma nödgar oss att återvända till jorden för att andra själar är här med vilja vi har gott och ond att utväxla), det har också Världssjälen genomgått. 

Obs. De här tankarna är preliminära. Är den judiska kabbalans Shekina (= den tionde sefiran Malkuth, konungariket) då detsamma som Plotinus Världssjäl, precis som människosjälen kluven i en högre (evig) och en lägre (temporal) del? Modellerna liknar verkligen varandra!

Jag är ännu inte helt klar över hur man ska relatera kabbalans fallna konungarike (nu förmodligen berövad sin "strålglans") till Plotinus tal om såväl en All-Själ (Malkuth före fallet) och en Världssjäl (efter fallet) samt den hinduistiska Samkhya-läran (även: Sankhya) om Prakriti som en mörk matris i relation till den Eter som också sägs vara en pre-kosmisk förutsättning och i princip skulle kunna vara en synonym till Prakriti eftersom hinduismen gärna ställer detta "gudomliga par" mot varandra: Purusha och Prakriti.

Men en noggrann jämförelse visar att Prakriti verkligen mest liknar det kaos som bor granne med Gud. Det är mörk energi utan någon organisation, västerlandets klassiska tradition om den onda, formlösa materien. Först med Eterelementet, "den fina luften" enligt vissa översättare, finns det substrat för handen som registrerar gärningar - karma! - det efterföljande kosmos. Etern som en Avalons dimma tar emot de handlingar som människan ("mini-Purusha") sår i tiden. Etern ligger utanför tiden men "minns" och kan reaktivera det som såtts i världen och i Etern, när rätt tid kommer. Ur Eter föds - karmiskt styrda - de rätta kombinationerna av de fyra elementen för varje individs typ och livsöde.

Det är notabelt att planeten Jupiter (Zeus), symbol för hinduismens "inre atman" eller Paramatman (Översjälen) enligt Wikipedia ÄR Eterns härskare!

Det är också notabelt att Plotinus ser människosjälen och Världssjälen som syskon! Det är inte så att Själen först var tvungen att falla ("Kärlet som sprack" i judisk kabbala) och de fyra elementen satte sig i rörelse för de sammansatta och tillfälliga tingens värld inuti Världssjälen (vårt kosmos Själ, med Saturnus som yttre gräns). Men likväl gäller samma principiella fall för både Guds Shekina eller den pre-kosmiska Zeus/Jupiter.

Att det finns en vaghet i Plotinus texter bekräftar en nyplatonist i modern tid, Anthony Damiani (1922-1984) vars imposanta "Astronoesis", en studie i nyplatonismens kopplingar till astrologin, känns lite vek på exakt samma doktrinära punkt.


PS. Jag har vacklat i terminologin tidigare och i skenet av den här genomgången var det kanske fel att sätta likhetstecken mellan Merkurius och Översjälen! (Merkurius och Jupiter är motsatta principer!) Se dock slutknorren på det inlägget.

Merkurius bär förrädiskt namnet Buddhi i hinduisk astrologi och används, som Daniélou sade, som synonym för Purusha / Översjälen. En viss poäng finns det - Buddhi/Merkurius/Hermes som gudarnas budbärare måste rimligen själv äga en kärna av Intelligensen (Nous) för att kunna kommunicera även komplexa nyheterna till människorna. 


6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är fascinerande att se hur tankar från den judiska mystiken, Plotinus, Buddhismen osv, liknar det som lärs ut i två verk som jag läst och omnämnt här förr: Vandra mot ljuset och En kurs i mirakler. Det är bara andra termer. Det fallna konungariket och Prakriti t ex verkar motsvaras av Det ödelagda riket i Vandra mot ljuset. Och det grundläggande i Mirakelkursen är skillnaden mellan Kunskap och Varseblivning - det verkliga och det overkliga. Den förra är Sanning, som är oföränderlig, evig och entydig. Den senare är av tid, av förändring, av början och slut. Den säger vidare: "I Kunskapens rike finns inga tankar som är åtskilda från Gud, därför att Gud och hans skapelser delar en enda vilja. Varseblivningens värld är emellertid gjord av övertygelsen om motsatser och separata viljor, i evig konflikt med varandra och med Gud."
S

Seaward sa...

Din observation bekräftas av ingen mindre än Inga Sanner, professor i idéhistoria som i SvD nyligen skrev om fisförnäm kultur som hyllar Dag Hammarskjöld men sedan fnyser åt New Age som innehåller exakt samma tankar!

http://www.svd.se/kultur/understrecket/andligheten-blir-allt-mer-likriktad_8296332.svd

Extra roligt eftersom du ofta återvänt till Hammarskjöld men sida vid sida har litteratur som många skulle avfärda som New Age eller ett avkok på den "verkliga tankeverksamheten" :-)

Anonym sa...

Där ser man, jag är i alla fall inte fisförnäm!:-)

Men jag skulle säga att det är skillnad på New Age och New Age. Det finns lättviktiga, mindre seriösa saker, en del rent bondfångeri, och så finns det motsatsen. Dessa "många" skulle nog behöva ta en titt på vad det handlar om innan de avfärdar det...

I "Vandra mot ljuset" som utkom 1920, står att många avfärdar verket med orden "Detta är ju inget annat än spiritism!" vilket utgivarna bestämt tillbakavisar, eftersom de är starkt negativa till företeelsen, som ju var "på modet" vid den tiden, med säkert många oseriösa utövare. (Som det förstås fortfarande finns, men jag tror inte det är lika vanligt.)
Harry Månsus (brobyggare mellan frikyrklighet och nyandlighet) skriver i "Den kosmiska katedralen" att han först var skeptisk till En kurs i mirakler, men fick tänka om när han fick mera kännedom om vad det hela handlade om.

Det fascinerande är hur "vanliga människor" kan "få in" detta, som stämmer med den gamla visdomen. En skeptiker skulle säga att det handlar om kryptominnen (om det inte bara är medvetet plagiat). Men hur mycket hade en dansk prästdotter (som låg bakom Vandra mot ljuset) vid förra sekelskiftet kunskap om dessa saker? Då är det i så fall mera troligt att en psykiater i New York med judiskt påbrå (Mirakelkursen) hade sådan kunskap. Men det skulle vara att göra det lätt för sig att hävda att det endast är sådant som vederbörade läst sig till.
Sedan kanske inte precis allt är precis som det sägs, men det kan man knappast begära heller, tycker jag. Man får lyda uppmaningen i Vandra mot ljuset: Inte döma förrän man noga läst, och sen lyssna inåt och låta sitt samvete vara domare.

Tack för tipset om artikeln, jag ska läsa den!

Seaward sa...

Noam Chomsky föreställer sig en universll grammatik som är hårdkodad i den mänskliga hjärnan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_grammar

Det utlöser naturligtvis frågor om Naturen på djupet bär på intelligens. "Inget kan komma ur inget", sade de gamla grekerna (eller någon av dem).

På samma sätt kan man resonera om sophia perennis - och så resonerar också de som företräder den här tankeriktningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Perennial_philosophy

Vetenskspsfilosofen och den teologiska utläggaren par exellence, Wolfgang Smith, verkar mer vara en anhängare av den eviga filosofin än en katolik - det är svårt att avgöra.

Om den eviga visdomen också är "hårdkodad" i mänskligheten (därför att människan har en evig själ vars kärna är just denna Visdom, denna allvisa Gud inom människan) är problemet lätt löst och man kan sluta förundra sig över att mänskligheten om och om igen återuppfinner hjulet och istället putsa sin egen spegel (som buddhisterna säger).

Det är av den här anledningen - fascinationen för ytliga fenomen som alla vishetsläror tonar ner värdet av övernaturliga eller märkliga ting. De distraherar bara sökare som ännu kanske mest liknar sinnesbundna konsumister. Å andra sidan är det de spektakulära "miraklen" som i vissa fall kan tjäna som tankeställare...

Anonym sa...

Den, de eller det som ligger bakom Vandra mot ljuset skulle nicka instämmande åt det som står i sista stycket. Där påstås t o m att fysiska fenomen vid senanser, som materialisationer, leviationer och buller och oregelbundna ljud alltid kommer från de mörka krafterna.

Det är säkert så att den eviga visdomen är "hårdkodad" i mänskligheten, men mottagligheten för den varierar oerhört mellan olika individer. Man borde nog snarare förundra sig över hur det kan finnas ateister... (det har jag själv faktiskt gjort många gånger, fattar inte hur de klarar av att leva. Det är en så främmande inställning för mig)

Seaward sa...

Är nu framme mot slutet av Plotinus stora textsamling (dock betydligt mindre än Platon). Han brottas med frågan om hur själarna kan vara jämlika medan det råder sådan ojämlikhet i världen.

Han hittar inget svar, vilket är märkligt med tanke på att han antyder själavandring (likt sin inspirationskälla Platon). Där jag är nu, i sjätte och sista boken, talar han bara om själars åtskillnad - fast inte rumsligen eftersom själar inte har någon kropp och inte tar upp plats - och att de är olika kapabla att "ta för sig". Ju mindre deras fattningsförmåga, desto djupare snärjda i sinnesbundet tänkande och med den orienteringen påföljande tendensen till ointresse eller ateism.

En råtta har också en själ men kan alltså ta för sig långt mindre än den människa och människan långt mindre än de livsformer vi inte ens ser eftersom världarna fortsätter utanför det register som givits mänskligheten att spela på... Det är som en rysk trägumma, med dockor i dockor i dockor ända ut till den yttersta dockan.

(Hur Plotinus argumenterar för att få stopp på den här ändlösa regressionen får man läsa Plotinus för att se. Det är för komplext att återge här. Men han terminerar processen betydligt intelligentare än med ett föraktfullt "the God of the Gaps" - som Sturmark lånade från Richard Dawkins och andra för sin egen argumentation mot sannolikheten av en Gud på Newsmill för några år sedan.)