Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 25 februari 2013

Seth MacFarlane och Mars klyvande svärd

Det här är enbart ett krångligt inlägg som söker följa vindlingarna i ett nästan obegripligt komplext horoskop.

Högerkonservativa medieföretaget Fox stängde ner Oscarskonferencieren Seth MacFarlanes skötebarn Family Guy efter några säsonger. Anledningen var den tecknade seriens stötande tonläge, men serien togs sedan till nåder igen. MacFarlane var ju ett odiskutabelt geni, och avsnitten håller om möjligt än högre klass tolv-tretton år efter starten.

Här hittar jag en summering av MacFarlanes utskällda höjdpunkter (alternativt lågvattenmärken beroende på vilket läger man tillhör) från Oscarsgalan.

Hans horoskop ju ett perfekt exempel på en person som radikalt klyver opinionen i två läger. Han verkar faktiskt "skapad" för att skapa sociala störningar i det att Mars i Väduren motsätter sig den massiva betoning på social harmoni (och konformism) som Vågens tecken symboliserar.


Till det förra inlägget om MacFarlane (sep 2009), kan vi nu också foga den onda eller i det här fallet möjligen illvilliga stjärnan Algol. Här ses Satans huvud spela en nyckelroll. I en nästan gradexakt opposition till kommunikatören (och intellektet) Merkurius i stingande Skorpionen kan det väl inte råda någon tvekan om varifrån hans outsinliga ström av sarkasmer och spydigheter kommer? 

Seth MacFarlane ÄR Satans språkrör i den meningen att han lever för att kontradiktera den lilla människans limboliknande tillvaro i en social konsensus!

Angreppet på människors mentala balans eller känsla för smakfullhet (harmoni och god smak tycks vara samma sak för många), bedrivs på flera fronter. Dels angriper direkta och obönhörliga Mars-Väduren Vågens tecken och dels attackerar den via 210-gradersaspekt sitt eget negativa härskarläge i Skorpionen (självmord?).

Och i Skorpionen ligger disponenten som förfogar över nymånen i Vågens (balansens och den goda smakens tecken) - Venus. Fatta! 

Om schablonen att geniet står galenskapen nära, stämmer den verkligen i detta fall. En så vrickad Venus har jag aldrig sett. Inte minst hjälper den indiska 210-aspekten till att lyfta fram det Eld/Vatten-krig som en läsarkommentar till summeringen av det minnesvärda ovetande alluderar till:
"Seth MacFarlane var totalt patetisk i sina skämt. För att vara en komiker och galavärd verkade han själv för övertaggad och det är därför han tycktes kämpa i framförandet. Och hans skämt. ovanpå allt, var inte ens roliga. Tuttsången vara bara ett patetiskt sätt att fånga de ungas uppmärksamhet. Helt misslyckat."
Ja, pushiga Mars-Väduren aktiverar här Skorpionen så att påstridigheten så att så säga stör ut syftet. MacFarlanes Venus är så skruvad i Skorpionen att han inte kan bedöma när han gått över gränsen. Därmed har vi ett geni som kanske stundtals befinner sig i ren galenskap. Notera att nymånen i mentaliserande Luft baseras på just en genomförgiftad Venus i denna kokande giftsoppa i Skorpionen, påeldad av just det tecken som har mest att göra med "de ungas uppmärksamhet" - Väduren.

Men den negativa läsarkommentaren avslöjar själv sin begränsning genom att nämna just det unga tittarsegmentet. För de med högre intelligens eller lite äldre finns det djupare bottnar i MacFarlane, och redan föregående amerikanska röst (länken här ovan) hade en helt annan upplevelse:

"Bästa Oscarsgalan på mången god måne. En alltigenom underhållande mix av stilfull musik från filmer före 60-talet orkestrerade som yppig 50-talsmusik och så Seths knivskarpa sarkasmer och skämt som var bortom det som gäller för vässat i det här århundradet. Jag älskade tillställningen."

Se där, en som kunde se hela kompositionen (där särskilt MacFarlanes kärlek till storslaget orkestrerad musik var en dimension den första rösten inte ens kunde ta in. Jag vet inte om det är ett särdrag hos Vågen, men bloggaren med Solen i detta tecken älskar också storslagna arrangemang, vare sig blås eller stråk och det kanske var därför jag gillade en annan Våg så väldigt för hans schlageruttagningsbidrag för några år sedan: Salem al Fakir.)

Det är uppenbarligen en extremt komplex figur, denne MacFarlane och vad Satanshuvudets direkta vilja att korrumpera eller förvränga via all intellektuell verksamhet (inklusive Merkurius som tv-kanaler eller medievärlden överhuvud) går han väl Guds ärenden på jorden, precis som den bibliske Satan. 

Genom att ta på sig den värsta av roller (en stingande djävul) söker han väcka folk ur sin sömnlika identifikation med de rådande värderingarna. Han påminner därmed inte så lite om Fredrik Reinfeldt som också han ansåg att svenskarna var ett "sovande folk" i den meningen att de blivit ett bihang till den socialdemokratiska staten. 

I båda fallen kan man dock konstatera att männen skadar utan att hjälpa, MacFarlane genom sina skoningslösa spjutspetsar (se sadismen i vissa avsnitt i tv-serien) och Fredrik Reinfeldt (med krigaren Mars i öster som en verksamt ont kraft) genom att ta ifrån de svaga allt de har och hånfullt be dem ta sig i kragen och bli friska eller skaffa sig ett låglönejobb.

Eftersom MacFarlanes födelsetid är okänd men det är nymåne tjänar ovanstående karta både som Surya lagna och Chandra lagna, sol- och månascendenterna. Och det kanske är därför det stämmer så väl. Väduren/Vågen blir en otroligt skakig axel och alla allianser (som den med Fox Broadcasting Network) osäkras av den aggressiva spjutspetsen Mars i nyckfulla och impulsiva Väduren. På många sätt är MacFarlane som ett överbegåvat barn som lever för att testa sina omgivningar till bristningsgränsen.

Det tredje medie- och kommunikationshuset är notabelt eftersom både artistens Sol och Måne har samma inställning. Här står hungrande Drakhuvudet som i eldiga Skytten förstärker och ger röst (men framför allt visuell bild/Eld) åt vad än Jupiter sysslar med på himmelen.

Här står Jupiter i krassa Jordelementet och det är just därför MacFarlane inte uppskattas. Han är för plump och fysisk ("tuttlåten") saknar helt den subtilitet en Jupiter på högre nivå skulle ha bidragit med.

Men samtidigt ÄR han ju subtil !!! Jag vet nu inte hur många manusförfattare som numera jobbar med tv-serien, men går man till första säsongen måste man väl där höra MacFarlanes genie så tydligt det någonsin går. Där är Family Guy i hög grad hans egen skapelse. Hans favoritfigur (tror jag), det lilla onda barnet Stevie (se Mars i Väduren som skapar sådan förödelse i horoskopet!) är där en direkt reinkarnation av en illvillig britt från tiden för Andra världskriget. Det hela är en så genial mix av djuppsykologi, halt uttalad reinkarnationslära och gammal Freud att jag bara baxnade. 

Sedan förenklades figuren Stevie åtskilligt med åren, precis som barn som minns tidigare liv glömmer dem vartefter de blir alltmer absorberade i sin nya roll i detta liv som barn. MacFarlane lyckas till och med klämma in reinkarnationstanken om att homosexualitet spelar i det lilla barnets föreställningsvärld, kanske därför att själen ännu har aktiva minnen av ett förflutet i en annan kropp.

För Vågen i öster är expansionsplaneten Jupiter ingen tillgång. Tvärtom störs Vågen i sin vilja att bara hänga rakt och balanserad av denna kraft som söker utvidga sina domäner och utforska. Vågen som ett harmoniskt luftslottsbygge kan formligen sprängas och mental obalans följa av Jupiters verksamhet. Kanske är det därför indisk astrologi förklarar den annars i grunden goda Jupiter för att bli en "verksam illgörare" för Vågen i öster. 

Vågen jobbar häcken av sig för att harmoniera tillgänglig data men hittar aldrig jämvikt så länge Jupiter bara växer och växer och växer... Faktum är att det är Jupiters jobb att vidga vyerna tills Världssjälen STÅR SJÄLVFÖRVERKLIGAD. Men får den ateistiskt lagda Vågen, som är nöjd med delmålet "sociala relationer", är Jupiter en hemsking! 

MacFarlane presenterar därför en strid ström av bilder på EXPLOERANDE HUVUDEN, KROPPAR - en ständig blodutgjutelse - i sin Family Guy. Det är den expanderande "onda" Jupiter som i Jordelementet går bärsärk och ägnar sig åt materiell förstörelse. Drakhuvudet i tredje kommunikationshuset förstärker och lyfter fram denna märkliga växtvärk hos en Jupiter som fastnat i ett skruvstäd i det döda Jordelementet och vi får en andra antydan om friktionen mellan det som visuellt (Eld) presenteras via mediehuset och den i sig problematiska Jupiter när man också väger in konflikten mellan Eld och Jord. 

Jag är övertygad om att Seth MacFarlane tillhörde dem som förlorade livet i Europa på Andra världskrigets slagfält - hans fixering vid den här tiden i Family Guy är tydlig. Jag utgår från att hans förnamn Seth indikerar judiskt påbrå så att står närmare Hitlers Förintelse än gemene man.

Men om det skär sig mellan Jupiter och dess tredje hus och Drakhuvudet skapar en extremt tydlig bild av den generösa Jupiters problem med att växa till i ett snålt och hämmande tecken som Stenbocken, så är detta ändå inte det sista ordet om den verksamt onda Jupiter (och ondska, ren och skär sadistisk ondska har verkligen en stor plats i Family Guy).

För indisk astrologi lär ju ut att planetens disponent är den egentligen manipulatören bakom ridåerna. Här blir det således den essentiellt onda Saturnus som förfogar över den essentiellt goda (men verksamt onda) Jupiter! Och tänka sig, för Vågen i öster anses den onda gränsdragaren Saturnus vara till nytta. För dess restriktivitet krävs för att inte vågskålarna så flyga all världens väg! Saturnus blir till den omutliga klippa som krävs för att Vågens balansakt alls ska fungera.

Den "explosiva" Jupiter (spränger det rigida Jordelementet) är i själva verket våld i ett gott eller välgörande syfte! Saturnus är visserligen ett naturligt problem - och definitivt ur den maximala expansionen Jupiters perspektiv - men för Vågen i öster står Saturnus stabil och trygg och administrerar Jupiters krevader. 

På många sätt påminner Jupiters relation till sin disponent om Mars opposition mot nymånen i Vågen. Harmoni och störning av harmonin, en stabil klippa i ödesplaneten Saturnus som ligger bakom de slitsamma spänningar Jupiter upplever i Jord, ett element den eteriska Jupiter står främmande inför. 

Indisk astrologi identifierar det femte elementets existens enbart genom Jupiter. Detta element är tid- och platslöst, finns överallt i alla tider, och placera Jupiter i Jordelementet - definitivt tids- och platsbundet är en kontradiktion. Naturligtvis söker den "totala" Jupiter spränga den hämmande materialismen, precis som så mycket flyger i luften i Family Guy. Men även Mars i Väduren bedriver en snarlik verksamhet mot Lufttecknet Vågen och Vattentecknet Skorpionen och rubbar som sagt Vågen på flera nivåer samtidigt eftersom Venus står i Vatten.

Den mannen är både grov och övertydlig och samtidigt alltför subtil för den stora amerikanska massan!

4 kommentarer:

Havsörnen sa...

Två vågskålar:

1973-10-26 = 56/11

1959-10-22 = 56/11

"Family Guy" = 47/11

"Hans horoskop ju ett perfekt exempel på en person som radikalt klyver opinionen i två läger."

Har nu sett Family Guy för första gången, på kanal 6. Som Simpsons, fast roligt, hehe.

Inte lika som bär, men nog påminner MacFarlane en del om Julian McMahon, som spelar ena plastikkirurgen i Nip/Tuck:

http://www.exposay.com/celebrity-photos/julian-mcmahon-the-lake-house-los-angeles-premiere-mixUQo.jpg

http://www.hollywoodreporter.com/sites/default/files/2012/09/seth_a.jpg

McMahon: July 27, 1968, 10:20 AM, Sydney, New South Wales, Australia

Solen, Månen och Venus i sideriska Kräftan. Inget i Vågen, dock. Men notera de sluttande ögonlocken.

Havsörnen sa...

Fotnot: XI = Rättvisan = Vågen

http://0.tqn.com/d/paganwiccan/1/7/X/0/-/-/11JusticeRiderWaite.jpg

Seaward sa...

Absolut! Sök den här bloggen efter JUSTITIA som Saturnus upphöjelse i Vågen. Att Saturnus sedan äger den "mörka" (Tamas guna) Luften via 11e tecknet Vattumannen är säkert också en del av grundplanen! :-)

Seaward sa...

Jag minns snacket om Vågen och de sluttande ögonlocken, men har också hittat fall som inte stämmer på den tanken. Och tänker man efter är det kanske lite intelligensbefriat att inför den rasande mängd "variationer" på ett givet zodiaktecken man snart inser existerar tro något särdrag är just mer än ett särdrag. En tillfällig KONSTANT man knyter till ett visst ställe medan psyket växer och omfattar mer och mer.

Kroppsliga särdrag är således bara i sig omen i jakten på tecknen och sedan tecknen i deras komplexa interaktion. Jag tror hela den här övningen syftar till att väcka till liv själens slumrande Intuition, användbar i många sammanhang.

Fast här någonstans måste man överväga om man borde ägna sig åt högre matematik istället! Astrologin är resultatet av en korrekt mänsklig intuition och kombinationen av visuella och geometriska aspekter, och mytologiska berättelser/liknelser gör att alla hittar någon infallsvinkel på ämnet som support för sin medvetandeexpansion!

Vad gäller förmågan att FÖRUTSÄGA zodiaktecken på basis av ansiktsdrag känns det som om det nästan är ett 50/50-utfall och den memorabla gång på 90-talet när jag (på en datakurs) svarade rätt soltecken på tre nyfikna personer på raken (då: tropisk zodiak), var inte gissningar baserade på utseende i mer än det första fallet.

När de två sista kom med sitt ”me too”, blev jag genast så stressad att jag egentligen inte tittade på deras yttre utan LYSSNADE INÅT efter ett svar. Det finns en högre instans bortom egot och jag gav i det läget den högre själen rätt att tala rakt in i egot för en god sak (”astrologins riktighet”). Och det högre jaget håller naturligtvis koll på ALLA i rummet inklusive hela deras personliga historia och födelsedatum.

Det är därför bloggen då och då nämner att astrologin inte verkar i det kroppsliga utan på en ”psykisk” nivå. T.o.m. ett ansikte är bara ett halvdåligt uttryck för osynliga Idéer och kanske har de sluttande ögonbrynen inte alls med Vågen att göra. Synen ligger under Solen (öga x 2) och kanske sluttar ögonen när Solen FALLER i Vågen. Sluttningen antyder att Solen vill sova. Det kanske är mer fruktbart att studera SOLENs konfiguration i horoskop för människor med den här typen av sluttande ögonlock? Bara en gissning, baserad på ren logik.