Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 5 februari 2013

Reg Presley & grottfolket i Troggs

SvD:s Harry Amster tar adjö av den avdöda primitivisten Reg Presley och hans och The Troggs episkt korkade låtar. Men Amster orkar bara täcka in början av en Best Of-samling och knyter ihop säcken efter deras tre första hits. Efter att nyhetens behag gått över hade gruppen bara några ytterligare mindre framgångar, men fortsatte med sin snusksexanspelande musik.

Ett tillskott till deras sextiotalsproduktion nådde mina tonårsöron 1973 när Sveriges Radio troligen en enda gång spelade singeln "Strange Movies". I den går Reg Presley som en fejkad observatör på porrbio och rapporterar om stönandena från alla runkande losers till män. 

Jag tror inte jag riktigt fattade låten då (inte minst för att ljudkvaliteten är så horribel att texten knappt går att uppfatta), men här är i vilket fall bildomslaget. Idag är singeln svårfunnen eftersom den väl knappast sålde ett enda exemplar - BBC var framme med dödskalle och brännmärkning: inte lämpligt att spela på engelsk radio!




Vid den här tiden spelade bandet inte längre in några hela album, men 1975 släpptes en så osmaklig LP-skiva att den troligen inte kunnat ges ut idag. Med tanke på vad vi nu vet om engelsmäns sexualitet och Top of the Pops-farbrorn Jimmy Saviles pedofila övergrepp på barn och ungdom, går det här omslaget helt överstyr genom att kombinera en liten flicka med en av Troggs låttitlar. Givet gruppens grundmurade rykta om "smut" får orden en helt annan och troligen helt avsiktligt menad innebörd.



Att det här inte är en incident ser vi om vi fortsätter rita Troggs historiska linje - besöket på porrbiografen gör samlingsplattans omslag som "pedofilsexfantasi" till en mer än trolig läsart om man ser på Troggs nästa studioalbum som kom samma år (1975). Nu är det bondage och våldssex som ska tina upp britternas anemiska folksjäl!



Så vem var den cancerdöda Reg Presley egentligen, mannen som kom på gruppnamnet Troglodytes (ungefär "neandertalarna") men sedan kortade det till Troggs? Är hans horoskop bara en sunkig träskmark, eller var han bara en smart pr-snubbe som hittade en säljande vinkel för fumligt framförd poprock?





Lite av varje tror jag. Fast Harry Amster har säkert rätt i uppgiften att det var en skivbolagsman som hörde potential i bandets primitivism. Reg Presley hade dock redan fastnat för den klichéartade bilden av en primitiv grottmänniska (våldsam jakt och sedan släpa hem en kvinna i håret för lite smutsigt och svettigt stenålderssex - ingen raffinerad orientalisk sexakt här inte). 

Klichéer eller former hittar man under Saturnus, en långsam planet som påverkar hela generationer och långsamt flyttar fokus från ett zodiakmotiv till nästa. Reg Presley föddes under brinnande krig som påbörjat med formplaneten i sitt lägsta och mest primitiva tillstånd. 

(Ta inte upp detta med någon född med Saturnus i Väduren - ingen kan gå utanför sin egen form och se hur den ser ut, det enda människor bortom Vädurens förblindade subjektivism kan göra är att se och iaktta hur en VädursSaturnus alltid relaterar precis allt till den egna personen. Med denna placering lägger man grunden till en genuin impressionist, den där sorten som alltid betonar att, "så här ser JAG på saken". Visst, andra planeter kan ge en skenbart vidgad vy men i grunden handlar de här själarnas arbete alltid om något som relaterar till personen.)

Saturnus i Vädurens sista grad har redan kommit under inflytande av den onda stjärnan Algol i Oxens tredje grad. Som fixeringens planet och belägen i Eld och gränsande till ett verkligt grottmänniskotecken, skapar redan den här "generationssymbolen" bilden av en brutal och enkel sälle. Reg Presley har faktiskt Saturnus, "själens form", exakt på den punkt på himmelen som producerar signifikant mycket kriminalitet. Väduren och Oxen (och Algol som det ungefärliga centrat) beskriver respektive egocentrism och bindning till den egna kroppen. Det är alltså ett certifierat tunnelseende som tecknas, en fantastisk illustration i himlen av grottmänniskoklichén!

Sedan bidrar det naturligtvis att Presleys själva livsmotor - Solen - också står i det tecken som identifierar sig mest med sin kropp och dess enkla sätt att reagerar på smärta/njutningsdikotomin. Oxen verkar många gånger vara programmerad just så här enkelt. Tecknet är hedonismens högsäte och de judiska astrologerna hade säkert en poäng som identifierade stjärnan Algol med Satan eller Frestaren med kvinnor och världslig rikedom.

(I en nyckelpassage i den i sig halvt mytiska berättelsen om Jesus liv fastar han 40 dagar i öknen och anfäktas deliriskt av Satan som söker vinna honom över till Svenskt Näringslivs sätt att sätta prislappar på människor och omvärlden överhuvud.)

Eftersom Reg Presley har den här primitiva VädursSaturnus som sitt sinnelags disponent - Månen i Stenbocken - var artisten själv nära allierade med just schablonmannen från stenåldern! Det är Reg Presley själv som varit på porrbiografen och sen försöker distansera sig genom att skriva en låt om "de andra" inne i mörkret, skriv upp det! 

Man kan för en materialistisk och enkel grottmänniskomentalitet också notera hur dominant Jordelementet är, men jag tror aldrig att han skulle kunnat få till så genialt träffsäkra låtar om det inte varit för den utmärkta utväxlingen av två härskare: Vädurens Mars går med all sin energi till det intellektuella och konceptmedvetna Lufttecknet Vattumannen medan den fallna Saturnus ju är Vattumannens härskare! Ömsesidig reception således, och jag vill återknyta till vad som kan vara Shakespeares horoskop och den författarens mustiga karaktärer och extremt hårdföra språkbruk. 

Jag har inte läst en enda pjäs från början till slut, men genom rikliga citat i olika sammanhang har jag noterat hur frän han är. i det senmedeltida brittiska horoskopet ser man också en stark betoning av direkta och kraftfulla Väduren och den intellektuella och överblickande Vattumannen, men nu genom Solen i upphöjt läge i Väduren, uppbackad av sin disponent Mars i Vattumannen och tillsammans med sinnelagets Måne. Vilken krigarnatur på den inspirerade Eld/Luft-nivån!

Reg Presley har i jämförelsen inget alls att komma med, men poängen är att det högt uppe i himmelen fanns ett band knutet mellan det höga och det låga då musikern föddes. Formsäkerheten (Saturnus) var destinerad att verka i den passionerade och direkta och inte så lite krigiska Vädurens tecken. Det är den omgivande fördunklingen från Jordelementet som gav det snaskiga, "ful gubbe redan som ung" åt gruppens framtoning. 

Den "fula gubben" uppstår i viss mån redan genom "egenmäktighetssyndromet" - sinnet i fysisk och kladdigt trevande Jordelementet baserar sig på vad Saturnus i Eld ser. Det finns faktiskt en allvarlig torskvarning för den här kombinationen och Fredrik Reinfeldts moderater som numera inte säger sig ha några problem med prostitution, hade ju faktiskt sin Littorin-affär, där en annan variant av Jord och Eld i slitig förening ställde till det för sig och partiledaren. 

Ja, det var faktiskt samma Vädur och Oxe i huvudrollen där, som här, i Reg Presleys horoskop. I ett senare inlägg insåg jag att Sven-Otto Littorin faktiskt hade den onda stjärnan Algol i centrum för hela denna härdsmälta - en mer intensiv men lika personlig (Månen) variant som den hos Presley.

Tvillingarna är alltid pr-tricksaren och kommunikatören, men jag har inte färgat den ytan i kartan eftersom området saknar potential att bli något. Merkurius är hemma i härskarläge i Tvillingarna och därmed finns inget intressant att säga om spänningen med en eventuell disponent i något annat tecken och element. Merkurius hemma i Tvillingarna knåpar samman habila historier, det är allt. Historier som pga. Venus närhet företrädesvis tycks handla om kärlek eller rättare antydd erotik. 

Därför finns det också en låt som höjer sig från mängden av Troggs-kompositioner och det är just deras kanske största hit, "Love Is All Around". Här hörs perfekt ung kärlek som en tio- tolv- fjortonåring skulle kunna uttrycka den. (Merkurius dominerar över sju- till fjortonåringen enligt indisk schematik.) Jag blir fortfarande tagen av hur ärlig den sången låter, bara man suddar bort bildminnet av den genomäckliga och falska MTV-gruppen Wet Wet Wet som oförtjänt fick en ny världshit med den. Kraften låg naturligtvis inte i de reklamfilmsleende grabbarna utan i låten.

Inga kommentarer: