Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 21 juli 2012

Batman-teamet & Karma

Den senaste Batman-filmen är för evigt besmittat av massmordet och brittiske filmregissören är naturligtvis märkt för livet. Det är intressant nog samma man som tidigare skapat den egentligen rätt vedervärdiga historien The Prestige med Avund, Rivalitet och Död i Vatten som viktiga ingredienser. Även i den figurerade Christian Bale - tydligen en av Nolans favoritskådisar.

När jag börjar titta på namnen som nämns i samband med Batman-finalen: regissören, Batman/Bale och Anne Hathaway - som redan hade börjat haussas som en bästa Catwoman någonsin - framträder ett astrologiskt mönster.

Det är inte utan att man börjar fundera över hur Karma fungerar, hur ödet samlar tillsammans dem som Gud ämnar ge en knäpp på näsan eller mer än så. Det handlar om återbetalning för gamla synder, så gamla att ingen längre minns dem. Själen har först tvingats leva flera goda liv och samla på sig valuta för att stå pall tycket när ens gamla synder väl kommer i retur.

Nu har Aftonbladet preciserat sin tidsangivelsen ytterligare och jag köper den, fast ingen källa är angiven. 00.37 börjar det hända saker i biosalongen. Detta förändrar ingenting eftersom det är Väduren som helhet som står under attack från Fienden (6e huset) enligt indisk astrologi.



Det där var ingen premiärhimmel som passade en i huvudsak positivt polariserad filmregissör. Dock är det hans "död under vatten" (se det här inlägget) som tajmar så olyckligt med filmpremiären under en nymåne i den irrationella Vattensjälen - och hans egen fäbless för att sticka huvudet under vatten och sysselsätta sig med de mörka och irrationella krafterna i människans sämsta sida. Ingen av mordnattens planeter ligger gradexakt på Nolans horoskop, men han dog heller inte.

Fast jag inte sett några regler för detta, har jag alltid resonerat att när en planet aspekterar ett annat ställe blir den också bärare av eventuella andra planeter som den står tillsammans med i konjunktion (eller den glesare indiska tanken om kombination, om delat tecken). Eftersom det är en spelregel i astrologin att transiter blir starkare om planeten träffar sin egen födelseposition, blir resonemanget av betydelse här. 

Vid massmordet har de båda naturliga illgörarna Mars och Saturnus en kombination, och fast det är Mars som kastar den indiska "8-aspekten" (en dödsaspekt) mot ascendenten eller det saken gäller, så drar den därmed med sig Liemannen eller gränsdragaren Saturnus, som annars stirrar mot det tolfte huset för världsliga offer samt det åttonde dödshuset. Kan Saturnus stå mer skadligt än i sjätte huset? Det är något att undersöka för sig...

I relation till Christopher Nolans himmel, en av de djupt om än inte uppenbart störda själarna som föddes medan Saturnus befann sig i sitt fall i Väduren (fixering vid den egna personen), innebär det att transiterande Mars attack mot Väduren också bildar en brygga så att transiterande Saturnus kan åka snålskjuts och kasta sitt onda öga mot sin egen födelseposition i Väduren, något som normalt sett inte skulle kunna ske.

Att också Christian Bale ingår i samma sketna störningar behöver knappast påpekas. Hans vredesutbrott för några år sedan föranledde ett blogginlägg där jag särskilt noterade den egocentriska Väduren och härsklystna Stenbocken och såg för mycket egenmäktighet i horoskopet.


Anne Hathaway hamnar också under massmordets himmel, men från ett annat perspektiv:



Hon har sinnet i Jungfrun och känner sig säkerligen lika förkrossad av Mars och Saturnus otyg. Samtidigt slås jag nu över hur mycket problem som finns på hennes himmel. Hon kommer just ur en relation med den dömd bedragare, pappan var jurist (det krävs en lagens man för att kunna dra lagen vid näsan och tjäna storkovan) och hon har i någon intervju erkänt att hon har ett uselt självförtroende.

Den låga självuppskattningen kan man tydligt se av den massivt inspärrade Vågen i "den onda daimonens hus", över vilket det sedan antiken lagts dimridåer så att det nu mest beskriver "avskilda platser" lite hur som helst. Men i antiken var det här en sektor för "monstermagneter". Och titta på hur Hathaways karriär artat sig: dotter till rika och fina New York-juristen. 

Hon börjar sedesamt sin filmkarriär med Disney-liknande gull-gull, historier som prinsessor och liknande. Blir snart nog en ung rebell i Djävulen bär Pravda där hon efter en svacka i filmens mitt, då hon är korrumperad av västerlandets konsumism, mot slutet ger sin chef (Meryl Streep) fingret och återvänder till sitt tidigare liv, bohemiskt, enklare men lyckligare och mindre tillgjort. Ja, egentligen blir hon faktiskt skribent på prestigetidning, så i sanningens namn är det ändå kommersialismen som får sista ordet.

Men sedan verkar det som om rebellen krävt mer och mer, och vad lite jag sett av Hathaway verkar hon ha fastnat inom mörkare dramer och underhållningsvåld. Det började med en spoof på James Bond (Get Smart, 2008), även om jag tyckte hon saknade talang för komedi i den rollen. Hon var aggressiv på ett platt och endimensionellt sätt. Steve Carell ("40 Year Old Virgin", USA-versionen av "The Office") gjorde sin 007-pastisch med bravur. 

Sedan minns jag någon blek film där hon spelade socialt missanpassad kvinna. En koll på IMDB visar att hon 2010 gjorde någon romantisk komedi, återigen med lätt dysfuntionella karaktärer (kommer Jake Gyllenhaal någonsin kunna spela annat än wacko efter Johhny Darko?) Och så filmen just före Batman, om vilken en filmentusiast på IMDB sade, "Sometimes it takes people a lot to lose to realize what life is about". Tydligen svärta i den med.

Och nu då ett definitivt första steg mot "Djävulen" som ond Catwoman i senaste Batman.

Det blir därför en fascinerande fråga (aldrig löst i det astrologiska världssamfundet, tror jag) att fråga sig om Satans huvud (Algol) faktiskt aspekterar hennes sena planeter i Vågen. I indisk astrologi sägs planetens "ögonkast" ta slut när tecknet tar slut. Planeterna kan tydligen inte se genom väggar eller sprida någon slags fin vibration. 

När zodiaktecknets tema är färdigspelat och ett nytt tema tar vid, då slutar också de klart medvetet konstruerade aspekterna att verka. 

Det börjar bli läge att fundera över den bakomliggande logiken till de märkliga indiska aspekterna. Varför kan bara Jupiter "spela" eller producera tersen? När jag tittar på Wikipedia om kyrkotonarter inser jag att jag saknar en hel värld och harmonilära var troligen en självklarhet då astrologin skapades, åtminstone kryllar antik kinesisk filosofi av referenser till tonhöjder i samband med kosmologisk spekulation:

För att understryka skillnaden mellan tonart och skala kallas kyrkotonarterna ofta för kyrkotoner, och detta är belysande vad gäller deras användning som skala i tonal musik. Vid benämningen grundton (hos en tonal skala) medföljer möjligheten till real transposition, och man orienterar sig lättast då medelst att jämföra kyrkotonerna med rena dur- och mollskalor som blivit vanligare i tonal musik:
  1. Jonisk; durskala
  2. Dorisk; mollskala med högaltererad sext
  3. Frygisk; mollskala med lågaltererad sekund
  4. Lydisk; durskala med högaltererad kvart
  5. Mixolydisk; durskala med lågaltererad (dominant-) septima
  6. Eolisk; ren mollskala
  7. Lokrisk; ren mollskala med lågaltererad sekund och lågaltererad kvint
Se de pythogoreiska referenserna under ters och sext - jag är säker på att den indiska aspektlärans nyckel ligger längsmed dessa linjer, astrologi handlar ändå om Sfärernas Musik.

Men om man begår helgerånet att dubbelexponera en luddig lära om fixstjärnors inflytande på den sideriska zodiaken, då blir förstås frågan om inte ändå Algol borde ha en viss vidd på sin oppositionella blick. Skulle stjärnans begränsade vidvinkelseende vara låst på samma sätt som planeters? (Stjärnor och planeter sågs uppenbarligen som samma slags varelser.)

(Det klassiska astrologiska verket Tetrabiblos genomgång av några dussin stjärnor är enastående torftig, stjärnan si och så liknar blandningen av Mars och Saturnus eller någon annan planetär kombination. Mer än så sägs aldrig!)

Anne Hathaway har också ett mycket bekymmersamt andra hus, och här tror jag en annan förklaring till den låta självkänslan sitter. Hennes kropp är av typen Skorpion men ascendenttecknets härskare Mars står undertryckt eller halshuggen likt Draksvansen och därtill i det hus som med sin substantialitet borde backa upp det första egohuset. Jag har två kvinnohoroskop med halshuggna Draksvansen nästan exakt på ascendentens gradtal och som båda försökt begå självmord mer än en gång. Anne Hathaway bjuder nu på ett närbesläktat fall men där istället ascendentens ägare står med den bestraffande Draksvansen!

Man kan bara föreställa sig vilka stormvågor av självförakt och skuld som nu väller upp i denna fragila kvinna för att hon deltog i en film som glorifierade våldet i underhållningssyfte. För någonstans har alltid Vågen någon slags rättskänsla, och det var ju det som hon visade i filmen Djävulen bär Pravda. Lilla Anne tycks ha drivit långt bort från Vågens goda föresatser, och detta troligen för att Vågen är så ytterligt undertryckt i den onda daimonens hus. Man kan nästan räkna bort planeter som befinner sig här. Det är inte dem som märks när människan agerar. 

I fallet Hathaway har vi stället den onekligen extremt karismatiska Skorpionkvinnan, vars lyskraft till stor del kommer från att kroppens ägare, krigaren Mars brinner i ett Eldtecken för den där "sensationalistiska" urladdningen mellan Eld och Vatten. 

Att kvinnan börjat spåra ur och närma sig självdegradering märkte jag på första publika fotot där hon - inte ens i närheten av Madonnas ålderskategori och den desperation sådant kan ge - redan börjat sälja sig billigt. På ett premiärmingelfoto bar hon en svart men ändå helt genomskinlig tröja och ingen behå under. Från de liv jag levt genom historien hade vi bara ett ord för den sortens kvinna. 

Indierna har ett annat säreget sätt att beskriva tolfte huset: det hemliga kärleksnöjenas hus. Att den läsarten kan stämma här och var stod klart efter avslöjandet om Dave Lettermans hemliga kärleksnäste i CBS-byggnaden i New York och den sexfixerade kidnapparen runt samma tid!

Tittar man därför noga på de närmast sörjande det stigma nya Batman-filmen redan ådragit sig, ser de ut att ha gammalt sunkigt Karma i kappsäcken alla tre. De är problemmänniskor. Regissören Nolan fascinerar dock med sitt intresse för Vattnet som den dödens och upplösningens symbol den är även i indisk astrologi.



Inga kommentarer: