Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 2 juni 2012

Exempel på planetära cykler

Högerregeringens fas 3-slaveri kräver sin man. Däckad av jätteförkylning avstår jag från att skriva något sluddrigt den här helgen. Istället en skrinlagd historia från januari om indiska prognoser och livscykler.

Den nämner bestämt något om hur fas 3-slaveriet matchar (eller inte?) undertecknads indiska dasha-cykel för dessa tider. Hoppas det är av någotsånär allmängiltigt värde. De indiska prognosmetoderna figurerar ju mycket sparsamt på bloggen...

*****

Ett personligt och delvis privat inlägg från bloggaren om hans eget horoskop. Den första studien han gör av hur Solen ("livsuppdraget") lyst fram under de planetära solcyklerna så långt i hans liv.

Nordindisk karta med Väduren (1) i första huset

I sin introduktionsbok till indisk astrologi, förklarade de Fouw & Svoboda att Marilyn Monroes tragiska liv (trots filmframgångar) och tidiga död kunde förklaras med att hon föddes att passera sina värsta planetära dasha-cykler först. 

Hade hon inte tagit livet av sig hade trevligare planetära cykler kommit lite senare. Samtidigt är det en fråga om hur njutbara de senare levnadsåren kan tänkas bli om man skadats svårt i barndomen. Vissa menar ju att Monroe utvecklade en svårartad personlighetsklyvning mellan sin leende persona och den verkliga, destruktivt otrygga barnhemsungen på insidan.

Eftersom jag skyndar så extremt långsamt (Saturnus i sitt maximalt starka världsliga läge i väster), kommer den indiska prognosläran aldrig att bli mer än en nybörjares hobby, men det kan tyckas märkligt att fortfarande inte efter fyra år hunnit titta ordentligt på sina egna planetära livscykler. Det är ju där man börjar (för att sedan granska släkt och vänner...). 

Jag har visserligen nämnt hur väl mitt livs Merkuriuscykel (2005-2018) stämde med att jag på ett bananskal halkade in på översättning och undertextning (och halkade ut igen när finanskrisen slog till 2008 - då började jag genast blogga, i december, som en fortsättning på den påbörjade Merkuriusperioden).

Men sedan färdigställandet av ett bokmanus på engelska och en just utsänd förfrågan till ett passande amerikanskt förlag (horoskop för brevet/pitchen), var jag bara tvungen att titta lite närmare på den pågående "kommunikationscykeln". 

Vimsottari Dasa:

 Merc MD:  2005-08-19  -  2022-08-19

  Antardasas in this MD:

  Mer:  2005-08-19  -  2008-01-14
  Ket:   2008-01-14  -  2009-01-10
  Ven:  2009-01-10  -  2011-11-13
  Sun:   2011-11-13  -  2012-09-19
  Moo:  2012-09-19  -  2014-02-15
  Mar:  2014-02-15  -  2015-02-12
  Rah:   2015-02-12  -  2017-09-04
  Jup:   2017-09-04  -  2019-12-10
  Sat:   2019-12-10  -  2022-08-19

Jag kommer inte i detta liv att hinna uppleva Solens egen MD eller maha dasha (huvudcykel). Det är lite synd då den visserligen är svag i självhävdelsen ("fallen" i Vågen), men perfekt placerad vad gäller hus - i den naturliga zodiakens Lejonhus, Solens eget, för kreativitet, intelligens och lekfullhet. Alla dessa egenskaper dämpas nu i viss mån av att bollplanket Månen står under Saturnus nagelfarande öga och allmänt restriktiva natur.

Men, när jag nu för första gången tittade på Merkurius subcykel med nya ögon, med ett bokmanus i handen, inser jag att boken i princip var klar när jag trädde in i Solens cykel i november förra året. Jag har sedan dess korrekturläst och renskrivit materialet två gånger om.

Tänker man noga på vad Solens cykel symboliserar, stämmer allt åtminstone så här långt. Mellan november 2011 och september 2012 står ett tidsfönster öppet - bära eller brista - att gå ut som en Unik Sol (Författare) och detta utifrån den individuella kreativitetens femte hus.

Detta är bara så på pricken bokprojektet det går att komma. Det är inte ett fokus på t.ex. tionde karriärhuset utan ett utflöde direkt från den egna andesjälens hus, för att dra fram den allra mest esoteriska innebörden av femte huset. Det är också den tid i livet då "tidigare liv-kredit" (purva punya) kommer i förgrunden som aldrig förr.

Söker man bekräftelse på detta omen i Solens disponent, så är visserligen Venus och Solen i teorin fiender: Solen symboliserar en komplett individualitet eller andesjäl som inte längre behöver kurtisanens lockrop på förening eftersom Solen just representerar redan fullbordad förening av alla själsled.

Teorin överdramatiserar helt klart, för jag tycker mig se att det haglar av täta Sol- och Venuskonjunktioner bland skickliga konstnärer! Jag har nämnt att det ibland verkar som om kärleken där utgått och kvinnor (eller män?) enbart tjänar funktionen som musa eller inspiration/katalysator. Venus i en högre manifestation.


I mitt fall har Solen och Venus en ömsesidig reception, vilket betyder att "lejonvalören" också återkommer via Venus teckenplacering. Och inte minst befinner sig Venus i horoskopets andra artistiska hus, det som vanligen kopplas till sång och dans men som också distinkt är ett publicerings- och kommunikationshus. 

Som barn älskade jag att tillverka egna miniatyrtidningar efter konstens alla regler och fylla dem med historier och korsreferenser mellan olika nummer. Här kan man också tänka på att kommunikativa Tvillingascendenten (utanför bild) har sin härskare i femte huset. Därtill är Merkurius i 27e graden längst kommen av alla planeter och därmed atma karaka, själens indikator. 

(Själens strävan i detta liv, en indikation som sägs mer individuell än soltecknet som också är ett slags omen för livsuppdraget - det är två helt olika indiska traditioner som kommit samman och vållar denna förvirring. Jag har inte undersökt om någondera tradition verkar stämma bättre men skriver helt under på att Merkurius är "min" planet i detta liv.) 

Dessa faktorer, med särskild betoning på purva punya skulle i så fall, fast jag inte förstår det själv, göra mig till en genuin reinkarnation av en konstnär som levt på jorden tidigare. Alla med väl fungerande innehåll i femte har med sig skapandeförmågor som de redan putsat på i det förgångna.

Är det därför Jag har sökt jobb oavbrutet i tre år men inte funnits intressant på ett enda ställe, inte kommit till en enda intervju? Har jag inte fattat att mitt öde var att stå på helt egna ben? Var det för att Merkuriuscykeln kom så sent i mitt liv, trots att Merkurius är en så ohyggligt viktig planet i detta horoskop?

Inför dessa djupare tankar framstår mina invändningar mot åldersdiskrimineringen i Sverige som triviala även om de stämmer - ingen vill ha en webbredaktör på femtio som förstör "vibben" i en ung personalgrupp! Det tog lite tid att fatta att man ska vara 25-35 för att ha chans på den typen av arbete... 

I själva verket finns det ingen väg tillbaka in i den ansiktslösa massan för den som når en planetär cykel som aktiverar femte huset för individuellt skapande. (Jämför en cykel som fokuserar det elfte grupp- eller föreningshuset.) Och som jag har hatat att söka alla dessa jobb jag inbillade mig var "rimliga", givet kunskaperna, minus för föråldrade datakunskaper och till sist även jobbsök som inte ens besvärade sig när annonserna var så illa skrivna att man såg företagen var befolkade av trettioåringar med dålig attityd.

Allt bemödande var självlögner och till sist återstod bara det där bokmanuset jag förhalat så länge... dharma-husen, säger indisk astrologi, är det du måste göra för att vara det du redan är trogen. Detta är nästan ordagrant de Fouw och Svobodas definition på de tre triangulära husen.

Under en del av denna fruktlösa tid (vad gäller yrkesutövning) har jag passerat Venus subcykel - den medfödda Venus i tredje kommunikationshuset. Det är ett tecken på produktiviteten hos en ömsesidig reception mellan Venus och Solen i femte skapandehuset att den här bloggen nu kanske innehåller 6000 A4-sidor text.

Det har varit bra som stilövningar - fast ibland lite slarviga texter och som kunnat fördjupas bättre. Poängen var dock att träna sig i "direktkreativitet". Inte ett enda inlägg - förutom de statistiska mätningarna - har varit planerade. Alla är ivägsprätta i stundens inspiration.

*****

Pga. födelsehoroskopets ömsesidiga reception kunde man få uppfattningen att den nu avslutade subcykeln Venus och den påbörjade Solcykeln indikerar precis samma öde. Så tror jag inte man kan se det (fast detta är rena nybörjarfunderingar).

Tredje är ett av de onda husen, låt vara ett upachaya-hus, där förbättring kommer för den som jobbar med det. Säg att hela Venus sub-period (jan 01 till nov 11) varit ett enda långt meningslöst jobbsökande just för att DET VIKTIGA VAR ATT FÖRBÄTTRA (UPACHAYA) KOMMUNIKATIONSFÖRMÅGAN! 

Då var dessa år av astrobloggande under arbetslöshet hela meningen med den sträckan tid - exakt som förutspått enligt indisk astrologi. I bokmanuset har alla de grova kanter och utfall som kunnat ses i vissa inlägg slipats bort. Upachaya - att jobba för att förbättra sig.

Så nu, med två månader kvar till Fas 3 och vad det kommer att innebära för mängden blogginlägg, har fokus glidit över till Solens subcykel. Detta är en tid då det femte huset stiger fram i eget majestät snarare än tredje kommunikationshuset. Det femte är horoskopets nästbästa hus (efter det nionde) - ett i den triangel som har sin rot i ascendenthuset (själens inkarnation).

Har man varit med om en likadan sub-cykel tidigare - och nu talar jag generellt - bör man kunna dra paralleller med vad det som då hände och det som kan tänkas hända nu. En riktigt risig planet skapar bekymmer varje gång dess sub-cykel dyker upp. Den indiska dasha-läran är som fraktaler - det är samma grundmönster som blommar ut och och upprepas i större (eller mindre) magnitud.

Min första antardasha i Solens tecken upplevde jag under elva månader när jag var 8-9 år. Jag minns speciellt familjens bostad då (första villan, en nybyggd och elegant sak farsan döpte till Villa Bianca eftersom han hade starka affärskontakter med Italien - ett land där jag har små minnen av två tidigare liv, dels mitt förra, och dels ett på 1600-talet). Jag var enormt lycklig med livet i barndomen och Tvillingascendentens nyfikenhet var på topp.

Från just den här perioden minns jag hur jag monterade sönder nya leksaker efter bara två timmars lek för att jag hellre ville se hur "de fungerade" och var uppbyggda på insidan. Familjens flytt från en lägenhet i en sjabbig stadsdel till nybyggd villa skedde dock redan 1966, men i efterhand är 1967 ett starkt lysande år. Med mig tog jag intrycket att årgångarna 1966/67 av svenska Fantomen var de bästa någonsin, för de hade fler avsnitt av den bäste amerikanske tecknaren Sy Barry! (Jag gjorde en genomgång några år senare när jag vuxit ur serietidningar och kvaliteten på Fantomen sjunkit betydligt.)

Med mig har jag också den bestämda uppfattningen att 1967 var popmusikens bästa år någonsin - och detta fast jag inte ens gillar Sgt. Peppers utan baserar det på en mängd mindre kända brittiska artister!

Därnäst upprepas en knappt årslång solär sub-cykel vid 21-22 och märkligt nog var det vid denna tid en krogbekant, Arthur, skrattande förklarade att Siwert omöjligt kunde vara mitt namn, "Du heter ju Sebastian!" Med en hel del rödvin i kroppen tyckte jag det lät utmärkt och ägnade följande år åt att introducera mig för nya bekanta under nytt namn.

När jag efter något år ångrade omogenheten fick några nya bekanta problem med att ställa om sig. En väninna vägrade blankt. Solen är mer än någon annan planet markör för vår Djupa Identitet så det var ett passande minne att aktiveras av denna första granskning av de egna solära sub-cyklerna.

Under denna mindre än årslånga solcykel träffade jag också den första flickvän där mötet utlöste ett tidigare liv-minne (och ett exceptionellt sådant därtill). Det hade aldrig hänt sedan jag var sex-sju år att mötet med en annan person utlöste "fantasier". Vid båda tillfällena var det ett kinesiskt liv! Det första kineseriet (nedsättande svenskt uttryck, lyckligtvis ur bruk) tycks ha varit under den första solcykeln!

OBS. Individer med en Sol i ett undanskymt hus kommer troligen inte att hitta på några spektakulära tilltag, eller uppleva identitetskriser under sina solära sub-cykler.

Nästa solära sub-cykel utspelade sig sommaren 1996 till sommaren 1997. Det här var objektivt sett en trög period, högskoleexamen våren 1995 ledde inte till jobb. Efter ett halvårs beredskapsjobb med kulturanknytning fick jag möjlighet via Arbetsförmedlingen - det här var före Fredrik Reinfeldts fördärvliga snålregim - att gå ett halvårs utbildning i Internetteknik, vilket visade sig vara ett lyckokast som ledde till ett utmärkt jobb i sinom tid.

Men först gav kursen ett litet uppdrag - en kampanjsajt till 1997 års Strindbergsfestival i Stockholm. Det var precis i övergången mellan Solens och Månens sub-cykel. Efter lite suddighet under måncykeln lossnade datatekniken kommande år 1998 och jag trodde jag hittat min solära identitet (tills IT-sektorn kraschade efter några år...)

Det viktiga med den tredje solära cykeln var att introduktionen till internetteknologier (så ytlig att jag insåg att jag vid sidan om måste lära mig databasprogrammering för att vara intressant på arbetsmarknaden - en analys som visade sig stämma), var att den lade den kanske viktigaste byggbiten till den framväxande solära identiteten.

För den halvårskursen bekostad av Arbetsförmedlingen under ett Sverige under socialdemokratiskt styre räddade min självkänsla och gav en ny tydlig solär väg att vandra. Dataprogrammering kräver god intelligens och förmåga att beakta många samtidiga faktorer - inte helt olikt astrologi! Det var med andra ord en helt logisk väg för en som har Solen i femte kreativitetshuset.

Nu, vid fjärde mötet med Solen som sub-cykel möter jag istället Reinfeldts kvasinazistiska arbetsläger Fas 3 - men har samtidigt hoppet om att ett intellektuellt mer moget land som USA ska nappa på mitt försök att uppfinna mig på nytt som (fackboks-)författare!

Hur kan mitt öde vara så kluvet i fjärde solära sub-cykeln? Nolla enligt Reinfeldts perverterade arbetsmarknad och samtidigt på kreativ topp och med ett unikt manus och vissa förhoppningar om intresse i utlandet? Elementärt, min käre Watson. Detta är första och enda gången i livet huvudcykeln är den kluvna Tvillingarna, den som vandrar i två riktningar samtidigt.

Reinfeldts nya fasciststat som suger blodet ur de på botten och ger till de rika får ta min fysiska kropp och spärra in i ett meningslöst sysselsättningsläger (fast jag kunde producera mångfalt mer meningsfulla saker hemifrån, vid datorn, alltmedan jag för sakens skull söker jobb som ändå aldrig tillfaller en människa på femtiotvå).

Samtidigt är den merkuriska delen av själen fri, och söker nu den unika kommunikatörens roll (Solen). När denna sub-cykel är över ska det ha visat sig om manus var säljbart och en Unik Sol - identiteten "publicerade författare" - etablerad.

*****

Det är uppenbart att alla solcykler, utom den första, har haft med identitetskriser att göra! Och Solen är ju vår djupaste identitet (även om de flesta aldrig lyckas komma förbi sin Måne.)

Vid tjugoett som ung man som ville ha en ny identitet; efter avslutad högskoleexamen som inte gav något jobb och krisen för yrkesidentiteten (lyckat nytt vägval). Och så nu då - Fas 3-läge som överårig redan vid 52 på en arbetsmarknad Reinfeldt vill att den ska leda till utslagning så att löner hålls nere.

Som avslutning kan man kort notera inom vilken Maha dasha, vilken huvudcykel identitetsplaneten Solen glimtat fram.

Den lyckliga barnperioden styrdes av hungriga Rahu. No problemo! Sluka livet och betala sen! (Jag var girig som barn!)

Runt 21 (namnbytet) var storcykeln Jupiter. Men Jupiter står i dödens Skorpion och i Fiendens sjätte hus, och det är helt klart att jag ville "döda" något vid den här tiden, förkasta mitt liv fram tills dess och starta om under nytt namn. Ett rätt patologiskt tilltag egentligen, att ceremoniellt låta mig döpas om av en trevlig finlandssvensk dörrvakt på en krog! Men han hette Arthur och det namnet för tankarna till England där jag har åtminstone tre tidigare liv.

Vid snabbomskolningen till internettekniker genomgick jag den långa och fruktansvärda Saturnuscykeln. Lycka de som har den så sent i sitt schema att de hinner dö, olycka de som får den som sin ålderdomscykel. I efterhand ser jag nu hur perioden 1986-2005 nästan helt saknar meriter. Perioden skiftade från enkla jobb över till studier, examen, arbetslöshet och så omstart som datamänniska. Saturnus är en trög rackare som förnekar människan lätt eller enkel framgång. Allt får man slita för och jag föddes med Saturnus maximalt stark. Jag har två kompletta yrkeskompetenser med mig ut från den här långa tiden och ändå intet jobb.

Men entrén in i Merkuriuscykeln känns som ett lyft! Fast jag glömmer namn titt som tätt, känns intellektet faktiskt skarpare nu än då jag var dataprogrammerare. Det borde inte vara möjligt, men å andra sidan tror jag inte mycket på dessa moderna psykologitester som dumförklarar alla redan vid fyrtio. En del forskningsrön som publiceras får en att fråga om världen blivit mer korkad de senaste tjugo åren.

*****


Tillägg 120602

Jag har markerat för Arbetsförmedlingen att det räcker med fas 3-uppgifter på nivå för en normalbegåvad tioåring och har själv hittat en näringsidkare på nätet vars butik jag ämnar försöka snygga till och bidra med lite kreativt nytänk. 

Högerregeringens oavlönade slaveri kompenseras då åtminstone av en genuint kreativ utmaning, men jag får alltjämt skjuta till en tusenlapp i månaden för att få det att gå runt. Måtte Reinfeldt brinna i helvetet och återfödas i lägre än en gettoit. Hans världsbild är verkligen fullständigt vansinnig.

Första utmaningen i nya oavlönade kneget: Hur fixar man tusentals och åter tusentals varor som beskrivs helt bakvänt jämfört med hur folk googlar, utan att behöva sitta och skriva om alla för hand (flera dagars arbete)?

Jag har inte mött databasen mySQL Server med dess språkliga syntax tidigare, så det tog några timmar att hitta metoden. Om det är den optimala metoden för att kasta om meningens högra och vänstra led (med en avskiljare i mitten) vet jag inte, men det fungerade i vilket fall - kommandot eller proceduren passar också på att rensa bort lite överflödiga tomrum och lite interpunktion som inte behövs (".", ":").

Kort förklaring till nedanstående hieroglyfer: en databas inte kan skriva om sig själv eftersom den samtidigt är referensen. Därför kopieras ett manipulerat produktnamn till en temporär databas, och därifrån kan sedan produktnamnen i referensen uppdateras när id-numren matchar:

DELIMITER //

DROP PROCEDURE IF EXISTS `ReMakeTitles` //
CREATE DEFINER=`nn`@`%` PROCEDURE `ReMakeTitles`(IN aid INT(10), IN hinge VARCHAR(255))
BEGIN

DROP TABLE IF EXISTS `db`.`tmptbl`;
CREATE TABLE `db`.`tmptbl` (artid INT(10), artname VARCHAR(255));

INSERT INTO tmptbl (artid, artname)
SELECT a.articleid, TRIM(REPLACE(REPLACE(CONCAT(
substring_index(articlename,hinge,-1),' ',substring_index(articlename,hinge,1)),'.',''),':',''))
FROM article a INNER JOIN articlecategory ac ON a.articleid=ac.articleid
WHERE ac.menuid=aid AND INSTR(a.articlename,hinge);

UPDATE article AS a
INNER JOIN tmptbl tt ON a.articleid = tt.artid
SET a.articlename = tt.artname;
END //

DELIMITER ;


Detta är dataprogrammering i den lägre divisionen men ändå nog så krånglig när man sedan inser att webbgränssnittet till databasen lever ett helt annat liv. Ovanstående fick ändras på flera punkter (rena gissningsleken!) innan ovanstående metod gick att använda "lajv". Men sen: tusentals varor omdöpta på någon sekund enligt en mer normal språklig kutym, inte "Schampo - Wella" utan "Wella schampo"! 

Datakraften fascinerar, och ändå är den bara droppe i havet av den intelligens som ligger bakom universum och som astrologin var ett tidigt och trubbigt instrument för att synliggöra.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, det här var ju trevligt att läsa för en som om tre veckor går in i en saturnuscykel som varar till 2031...
Har haft jupiter sen -96, och nu senast, under jupiter/rahu, blev en längre närd dröm verklighet. Vi får se hur det blir med fortsättningen... Men jag är inte rädd, det som händer det händer, och Saturnus är ju faktiskt en god kraft i mitt horoskop (något som jag hade märkt långt innan jag visste något om vedisk astrologi och verksamma välgörare). Men visst är det sant att det är en trög rackare som tvingar en till tålamod...
S

Seaward sa...

Texten, ser jag nu, var något ofokuserad (och innehöll flera felskrivningar), men det är inte planeten som isolerat faktum det här inlägget handlar om. I detta exempel med Solen lyfter jag särskilt fram hur dess husplacering tycks ha mycket med "tonläget" att göra under dess planetära period. ”Identitet” (och självuttryck) tycks vara en genomgående nyckel till dessa solära cykler.

Och Innan du identifierar dig alltför hårt med Saturnus som slutcykeln, ska du också använda dig av nästa viktiga poäng från texten: studera hur Saturnus burit sig åt tidigare, de gånger den tittat fram som härskare över en subcykel.

Då går du bortom skolboksastrologin med dess atomisering av astrologin till enstaka påståenden, och syntetiserar horoskopets flera dimensioner. Så om Vågascendenten har Saturnus på sin sida – testa då om det verkar ha stämt under de cykler den tittat fram som preciserande subcykel. Fraktal-liknelsen.

Det finns många sätt som en ”god” eller åtminstone ”neutral” Saturnus kan slå igenom: som dröjsmål alltid, men också som att man tilldelats mer ansvar under den perioden. Ytterst sett är ju också Saturnus själens nakna form – blicken för vilka ting man arbetat med i sitt liv. Den summerar. (Med en hörnplacerad Saturnus har jag summerat ända sedan barnsben...)

Anonym sa...

Skatta dig lycklig! Min Saturnus är verksam illgörare och vi ska kampera ihop ända till 2025 innan också min atma karaka Merkurius tar över. Jag kan inte låta bli att le för det är också en verksam illgörare. Starten 2009 höll på att knäcka mig totalt. Men jag ska inte göra som Marilyn Monroe! Jag kan bara (som du) se vimshottari dasha. Inga undercykler. Men det blir väl till att göra en emulsion på det. Hur tänkte mitt Högre Själv när detta livet valdes? I sinom tid ska vi nog reda ut det också ;)

Mvh/R.C.

Anonym sa...

Saturnussubcyklerna har väl varit både och, ömsom vin ömsom vatten, som för det mesta här i livet. Den senaste var den bästa (kanske symtomatiskt just för tidshärskaren Saturnus), fick göra en fantastisk resa genom jobbet och fick äntligen mitt andra barn. Men så var det också i Jupiters dasha. Men som sagt, jag är inte rädd, och ska försöka att inte identifiera mig för hårt med Saturnus :-)
S

Anonym sa...

Du har i alla fall rätt inställning, en bra förutsättning :-) Men visst kan man se undercykler om man använder den sajt du tipsade mig om. Ju/Ra t ex, där är ju Rahu subcykel, vad jag fattar.

Seaward sa...

Huvudcyklerna är så långa att det kan vara svårt att se dem, t.o.m. med i backspegeln. Särskilt om planeten inte utmärker sig speciellt i födelsehoroskopet.

Det blir istället subcyklerna som sätter färg på livsbanan, men även här är historien krångligare i vedisk astrologi än i min presentation.

Cykelns härskare har ju också sin dolda härskare och det finns tusen och en utfall. Eftersom mitt horoskop var så pass tydligt (3e för kommuniktion/logik och 5e skapande- och identitetshuset) var det dock ett bra exempel. Det kan säkert finns subcykler vars härskare står så svagt i födelsehoroskopet att det är svårt att hitta någon röd tråd eller nyckelord ens för de kortare cyklerna.

(Och ovanpå dasha-läran kommer sedan transienterna - NÄR det kan vara tid för en medfödd sak att tima.)

Anonym sa...

Vid närmare eftertanke stämmer det där med dröjsmål inte bara på barnet utan även på resan, den blev uppskjuten flera gånger, och utökat ansvar får man förstås när man får barn :-) Och jag ser nu att mitt livs både långvarigaste, mest långväga och viktigaste resa gjordes under den näst senaste saturnussubcykeln under Rahu (då jag även hade Saturnusreturen). Så har jag också Saturnus i tecknet för långa resor, och i kommunikationshuset :-) Under den resan användes jag ofta som tolk och fick vid ett tillfälle ett stort ansvar på mina axlar, när jag fick ta hand om flera malariasjuka kamrater på ett sjukhus (afrikanska sjukhus funkar inte som svenska). Orsaken till att det föll på just mig var språklig även där - jag var den som bäst kunde landets språk. Och i mitt horoskop är det lustigt nog så att allt mynnar ut i merkurius i 12:e. Vet inte om jag läser in för mycket i det här, men nog tycker man att det är mycket som faller på plats så här efteråt...:-)
S

Seaward sa...

Att resehuset aktiveras under sin dominanta planets subcykel låter precis som som en genuin "dasha-effekt"! Det är alltid svårt att veta om man börjar spåna, men håller man sig till spelreglerna bjuder dessa en viss check. Lita dock inte på den här bloggen, den ger bara en lättversion! Som jag nämnt har de indiska astrologerna fem, ja sexfaldiga dimensioner som de bollar i huvudet samtidigt - inte olikt Ptolemaios komplexa västastrologi för 2.000 år sedan.

Anonym sa...

Jag tror jag nöjer mig med lättversionen i alla fall, har inte samma kapacitet i min skalle som indierna och Ptolemaios. ;-)
S

Seaward sa...

Faktum är att jag blivit imponerad av hur tydliga redan transienterna kan vara, även utan den underliggande dasha-metoden. Ingen kan klaga på att det saknas infallsvinklar i astrologin!
:-)