Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 8 april 2012

Och vad om den 23 oktober 1959?

 
Weird Al Yankovic 2010

Det man ofta börjar med som nybliven astrologifrälst är att jaga kändisar med sitt eget födelsedatum. Det gjorde jag för evigheter sedan, och hittade i princip bara 1800-tals kompositören Franz Liszt den 22 oktober och den lätt obehaglige skådespelaren Jeff Goldblum ("Flugan", senare virrig vetenskapsman i bl.a. "Jurassic Park"). Bland kvinnor var förstås fransyskan Catherine Deneuve svår att missa.

Men tänkandet är felaktigt. Inte minst för att vårdagjämningens precession gör den jordiska födelsedagen ointressant. Sakta men säkert flyter zodiakens 360 grader förbi ett givet födelsedatum. Den som tar fasta på de jordiska dagarna är, som Platon sade, en fånge i "de obeständiga åsikternas värld". 

Den verkliga astrologin använder den sideriska zodiaken och studerar de eviga och orubbliga principer som zodiaken målar upp. Som kineserna sade, "de som är fött av himmelen söker sig uppåt, det som är född av jorden söker sig neråt". Det finns en zodiak för båda arterna, för de fallande själarna och de som redan nått eller passerat vändpunkten.

Istället för att häpna över vem som föddes "min dag" (som bara är din dag just nu, men inte i morgon) studeras istället "sammansatta meningsbärande punkter i tiden", såsom de målas upp av solsystemet självt, i relation till den sideriska zodiaken. 

Jag delar överhuvudtaget inte känslor med den snobbiga fransyskan Catherine, vars Måne i stingsliga Kräftan Stina Dabrowski fick känna på i en misslyckad intervju för ett eller om det var två år sedan. (Nog för att Stina är en av de mest avtrubbade journalister jag sett...) 

Ett betydligt mer fruktbart angreppssätt är att studera "sammansatta stycken tid" i termer av planeterna. När jag idag för första gången noterar att "Weird Al" Yankovic, satirikern som tar andras låtar och gör parodi av dem, föddes samma år men dagen efter mig, var det just ett exempel på en "sammansatt tidpunkt". Den respektlöse amerikanske underhållaren och jag delar båda ett "sammansatt budskap" med Solen i Vågen och Månen i Tvillingarna.

Yankovic, var likt mig länge känd som en obotlig singel och gifte sig inte förrän vid 41, samma år som IT-kraschen berövade mig den yrkesidentitet jag slutligen trodde skulle förbli min. Ett antal år senare och med den här bloggen började snart en tendens till satir dyka upp (som jag inte visste att jag hade inom mig). Det är uppenbart att det är samma grundläggande planetpositioner som verkar genom båda livsödena. Precis som Yankovic tar en låt och gör en pastisch av den, tar jag något aktuellt livsöde och vinklar om det (astrologiskt).

När jag tittade ännu lite närmare på frågan om "sammansatta stycken tid" upptäckte jag Nancy Grace, en berömd CNN-reporter och tidigare åklagare som också föddes den 23 oktober 1959. 



Några gånger har puritanska astrologivänner klagat i kommentarspalten på att hur jag förstår astrologins rykte (som om den hade något i Sverige!), och jag lade tidigt till en brasklapp uppe till höger om att olika inlägg uttrycker olika "röster". Allt är inte torftiga horoskopanalyser, särskilt politiska horoskop kan misstänkas vara politiska pamfletter maskerade som horoskoptydning!

Kritiken mot bloggen tål verkligen att jämföras med min "tidstvilling", åklagaren som blev nyhetsankare borta i USA:

I New York Times skrev 2011 David Carr att “Sedan hennes tv-show hade premiär 2005 har antagandet om oskuld tills motsatsen bevisats hittat en egensinnig fiende i den förra åklagaren och numera medievärldens domare och jury i en och samma person". ... Rättsprofessorn Jonathan Turley sade till Carr att Grace, som åklagare och reporter, "har lyckas förringa båda yrkena med sin hajp, rabiata personlighet och sensationalistiska analyser". (Wikipedia)

Yankovic parodierar popartister, medan de som kritiserar Grace menar att hon gjort ett skämt av hela begreppet rättsreporter - eller jag gjort pajaseri av astrologin! Det är inte en dålig parallellism vi ser mellan dessa tre fall födda maximalt 29 timmar från varandra (lokal tid - jag föddes sju på kvällen).

Men det är förstås lika mycket som skiljer åt i fråga om EXTERNT öde. Yankovics båda föräldrar kvävdes tragiskt i en olycka i sitt hem, något sådant hände inte i mitt öde. Grace var som ung inbiten Shakespeare-älskare och hade tänkt sig en karriär inom engelska språket - innan hennes pojkvän mördades, vilket för evigt ändrade hennes öde och gjorde henne till jurist. Ingen flickvän till mig har dött, även om engelska språket var något jag började brottas med redan i trettonårsåldern sedan jag börjat köpa amerikanska motormagasin och plågade mig genom engelska på en långt högre svårighetsgrad än skolundervisningens. 

Att mannen bakom författarnamnet Shakespeare, greve Edward de Vere, visade sig i en dröm jag hade år 2005 - jag som överhuvudtaget aldrig läst en roman i vuxen ålder eller varit det minsta intresserad av scenkonst - är ett av de mysterier som kanske kommer att besvaras när det här livet är över. Frågan här är densamma som också romerske 200-talsfilosofen Plotinus brottades med: "Hur definierar man en själ?" "På vilken nivå i den dolda verkligheten övergår de många, de blott partiella varelserna, till en högre enhet?"

AstroDatabank ger DD ("dirty data") för Yankovics födelseklockslag. Han ska tydligen själv ha uppgivit elva på förmiddagen i konversation medan hans officiella website anger tiden 13.56. Fascinerande nog är det Saturnus som är nyckelordet vid båda tillfällena, planeten som enbart ägnar sig åt det formala - precis som Yankovics gjort sig ett levebröd på att formalisera (och skruva lite extra) andra artisters arbete! Har jag sagt tidigare att särskilt Stenbocken (Saturnus) är en riktig plagiatör?

Men Stenbocken är stigande i öster 13.56 och jag tror mer på den muntliga uppgiften 11.00 som ger ett perfekt tecken för parodi och satir i öster: den frejdiga jupiteriska Skytten - men med den formaliserande Saturnus stigande! Här samlas precis allt det Yankovic är känd för i ett enda sammansatt budskap: Saturnus I Skytten och disponerad från den djupa och skruvande Jupiter i Skorpionen!

Yankovic verkar vara en oförbätterlig lustigkurre - han var länge känd som krullhårig glasögonorm och när han slutligen bytte look, kommenterade han också den saken:

Om Madonna får uppfinna sig på nytt en gång i kvarten, kunde väl jag åtminstone få unna mig en makeover vart tjugonde år." (Wikipedia)



Värt att minnas är att planeter i indisk astrologi aspekterar sina motsatta hus. För Yankovic är det här synnerligen intressant vad gäller den fallna Solen i Vågen som likväl opponerar och stimulerar sitt eget naturliga femte kreativitetshus och gör så från 11e huset för "förmögenhet via karriär". Också Merkurius i Vågen knyter an till karriär (Merkurius förfogar via Jungfrun över 10e karriärhuset).

Jag har aldrig brytt mig om Yankovics låtpastischer, även om "Eat It" sitter klistrad i bakhuvudet. Men tydligen har Yankovic använt de kärleksfulla vanställningarna av andras material för att i smyg kunna verka som egen skapare - hälften av låtmaterialet på hans album är egna kompositioner, och detta är verkligen ett synnerligen kreativt horoskop. Och lätt till sinnet, ingen kall Jord, nästan inget kallt Vatten, inga kontraktiva tendenser. Bara en väldig massa påhittig supralunär (eller himmelsk) uppfinningsrikedom.

En stor del av Yankovics framgång ligger i hans välgjorda imitationer av stjärnornas videofilmer, och Eld är elementet med blick för det visuella. Att han bara gör en makeover "vart tjugonde år" är en torr ironi (över Madonna) som kommer rakt ur hjärtat på den stigande Saturnus - den "kroniska" och oföränderliga (och oförbätterliga). Det är uppenbart så att Saturnus opposition till det rörliga sinnet förklarar Yankovics förmåga att ta en given låt + video och sedan via den fritt löpande Tvillingarna byta perspektiv på "formen" (Saturnus), till allas stora förnöjsamhet!

Med det här horoskopet förstår jag plötsligt varför jag är så totalt utan framgång, jag och Weird Al har exakt samma himmel bara roterad ett halvt varv - han fick alla planeterna uppe på övre halvan, mitt liv (den här gången) var i opposition mot Saturnus (ascendenten opponerar sig mot Saturnus), inte som Al surfande i medvind med dess påbud! Jämför t.ex. Margaret Thatchers extrema vilja till makt och hennes Saturnus i öster.

Jag har sedan många år "vetat" att den "döende" Saturnus i väster i mitt horoskop indikerar att en människa med makt i ett tidigare liv men att det var tid att låta den hierarkiskt tänkande överhetspersonen gå i graven i detta liv... Thatcher kommer troligen att återfödas med den sjunkande Saturnus så småningom, bara för att själv få känna på överhetens arrogans. Har hon då i det framtida horoskopet ingen godhet på annat ställe, då kan man räkna med ett synnerligen svårt jordeliv...

Inga kommentarer: