Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 11 mars 2012

Berömd norsk fredsforskare

När jag i AB läser de intressanta orden från norske fredsforskaren Johan Galtung och hur han förutspådde Sovjetimperiets fall, börjar jag genast fundera om han är född i fredens tecken Vågen likt undertecknad, som tillbringade en månad i fängelse för vapenvägran med en enda kommentar till nämndemännen: "Jag vill delta i att bryta ner murar." Sju år senare föll Berlinmuren. Johan Galtung fokuserade samma symbol - muren - och pekade ut Berlinmuren som Sovjetimperiets svagaste länk.

Och dra på trissor! Norrmannen är Våg, född bara två dagar efter mig, och med den tunga ödesplaneten i vidsynta Skytten, fast ett fullt varv tidigare.

Saturnus verkar mer och mer avslöja om hela "tåglaster" med själar som kommer till jorden är intresserade av att förbättra världen eller bara här för att köra sitt eget race... Apropå muren så kan det ligga något i att Saturnus i Skytten indikerar en fixering vid det gräns- eller muröverskridande. Saturnus gästar här sin egen motsatta princip, den jupiteriska, gränsöverskridande expansionen. 

Murarna flyttas ut vartefter. När jag drömde en av mitt livs stora drömmar i tjugoårsåldern befann jag mig i "Slottet med de många rummen". När jag frågade några som verkade kunna omgivningarna berättade de att "ingen har någonsin sett Slottets ytterväggar". Det verkade som om Slottet växte utåt ju mer man utforskade det... 

Fast jag ännu hade årtionden kvar till upptäckten av den sideriska zodiaken berättar drömmen EXAKT budet om Saturnus, den gränsdragande skaparen av ytterväggar, i den gränslösa expansionens tecken Skytten! Djupt. 

De sub-generationer som föds då Saturnus passerar Skytten eller Fiskarna har själar som redan anpassat sig till Världsalltet. De är gamla själar. Norrmannen måste vara en mycket gammal själ, han har gjort så bra ifrån sig att han tilldelades det alternativa Nobelpriset. Notera dessutom hur expansiva Jupiter i direkt opposition till Saturnus indikerar FÖRVERKLIGANDET AV SJÄLENS FORM (Saturnus). Kan detta betyda att den här aspekten bättre än många andra ser Ödet?



Men strax hajar jag till. Fredsforskaren har ju sinnelagets Måne fallen i mörka Skorpionen och därtill är disponenten Mars fallen i Kräftan. Var såg vi denna bedrövelse för bara några dagar sedan?

Jo, hos den moderata näringsministern som inte har några problem med att i smyg exportera svenskt vapenkunnande till en arabisk diktatur!

Där brottades jag med problemet att Chandra lagna (månascendenten) gör den fallna Mars till en verksam välgörare (och därtill hamnar den i det nionde huset för nobel filosofi). Utöver de slutsatser jag kom till där, kan noteras att Galtung har den fallna Solen i Vågen, helt motsatt näringsministerns påstridiga Sol i Väduren. 

Jag har tidigare påpekat att det är bra att förstå varför Solen är fallen i Vågen. Det är för att kunna övervinna den egoism hos den upphöjda Solen i Väduren som vi sett för den till zodiakens mest kriminella solplacering (vid sidan av Oxen). Först när Solen inser att den har en social dynamik, balans och rättvisefrågor att väga in i livspusslet, kan den genuina sociala människan sägas ha blivit född. Alla tidigare solsteg var mer eller mindre egoistiska.

Men det måste medges, månascendenterna räcker inte hela vägen. I många horoskop där födelsetimma saknar kvarstår frågetecken. Men en graverande skillnad mellan den norske fredsforskaren och den korrumperade svenska näringsministern ligger definitivt i de stora ödespenslarna Saturnus och Jupiter. 

Norrmannens opposition i skapande Eld och Luft är blixtrande! En tillgång för världen om de lägre planeterna förmår förmedla något av Världssjälens storhet under denna tid. 

Näringsministerns fallna Jupiter i våldet på en mycket negativ Saturnus i härsklystnadens Stenbock är en skönhetsfläck som hela årgång 1961 har att brottas med. Därför skapar näringsministern krig i sitt och regeringens smusslande med vapen till diktaturer. 

Jordelementet kommer aldrig att ärva Himmelriket, så är Lagen skriven i evigheten. Årgång 1961 har lärdomar kvar, dessa själar har troligen levt i svåra diktaturer eller trängda situationer i sina närmast föregående liv - deras Jupiter-sensibilitet har i det korta loppet blivit skadad. Den här gången upplever de främst Saturnus och då i dess betungande och tryckande aspekt. 

De här signalerna är så vaga att vi troligen talar om tidigare nationella tillhörigheter. Dessa är kosmiska signaturer på stora grupper av människor som tillhört ett ofritt land och som nu vid återfödelsen till jorden är präglade i sina själar av en förbuds- eller kontrollmentalitet. Naturligtvis kommer de att börja uppleva hinder och jävelskap direkt i detta liv: för de är programmerade att bli överhettade inför hinder. (Det halvtomma glaset.) 

Jämför Reinfeldts imbecilla föreställningar om ett mentalslött svenskt bidragstagarfolk. Det säger mer om vem han själv är, med lätta pengar i slöa och materialistiska Oxen, och Saturnus i kategoriska och ideologiska Vattumannen (även svenska folkets soltecken).


PS: Den fallna Skorpion-Månen har här - som så ofta - sin förklaring i ett problematiskt barndomshem. Enligt Wikipedia bevittnade Galtung tolv år gammal hur nazister kom till deras hem och arresterade hans far under tyskarnas ockupation av Norge. Men hans Sol var Vågens och hans livsuppdrag blev att svara på detta mörker med försöken att framskapa fred i världen!

Noterar även hur Mars dock är fallen i Kräftan - turbulens eller trauma i det trygga Hemmet. Men hans stora Öde - Saturnus/Jupiter - var att reagera positivt på barndomstraumat. Andra, med negativ Saturnus/Jupiter kanske slutar sina dagar hämmade och förkrympta. Det är då deras dåliga karma. Hos norrmannen avsåg barndomen bara kicka igång det bästa inom honom.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en gammal bok av Galtung (1972) där han förutspår att EU (eller EG som det ju hette då) skulle bli en ny supermakt, och pekar på de negativa konsekvenserna detta skulle medföra, inte minst för de fattiga länderna. Så man får säga att han var framsynt där också.

Den där drömmen med slottet som "växte utåt ju mer man utforskade det" påminner mig om en typ av dröm jag haft många, många gånger, där jag befinner mig i ett hus som jag börjar gå runt i, och hela tiden upptäcker jag nya rum, huset blir liksom större hela tiden. Det ser alltid olika ut, ibland är det en lägenhet istället, men det är alltid samma tema med att det var mycket större än vad jag trodde från början... och jag har ju också Saturnus i Skytten. :-)
S

Seaward sa...

Ja, här understryker du en sak jag glömde i inlägget. Skytten (Jupiter) står ju för det framsynta, det visionära (som Reinfeldt, Kräftan som stänger dörren för att skydda sig mot framtiden, är så rädd för).

Du har med andra ord fötts "programmerad" med samma arketyp som jag (och Gattung med flera)! Världssjälen kör ett rullande schema och ventilerar sina Sanningar från tid till tid. C-G Jung skulle ha fröjdats över detta utmärkta exempel på arketypernas genomslag hos de "fallna själarna"! :-)

Anonym sa...

Kanske en text jag en gång skrev om "Den väldiga verkligheten" där slutstrofen lyder "Den väldiga verkligheten fortsätter att växa i takt med vår insikt om dess väldighet" är ett uttryck för samma arketyp :-)

Seaward sa...

Judendomen har via Gamla testamentet också tanken att "ingen kan se Gud och (sedan) leva" - den som ser Den Oändlige "sugs upp" ur den mätbara världen och blir ett med oändligheten. Den utsikten finner det tillfälliga egot föga angenäm.

Anonym sa...

Från början (1982) hade jag faktiskt "Guds väldiga verklighet" men när jag långt senare la ut stycket på nätet ändrade jag till "Den väldiga..." eftersom ordet Gud har en negativ konnotation för somliga, så att deras läsning skulle färgas av det... :-)