Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 13 januari 2012

Restaurangmoms & krogbränder

Det brinner så det står härliga till i Stockholms krogvärld. Man undrar vad det handlar om. Senast bara 100 meter från en annan nedbrunnen och nyuppförd restaurant på Norr Mälarstrand i Stockholm - i vilket ett annex är insprängt som är en spin-off på en annan citykrog som också brann för några år sedan! Det senaste etablissemanget har jag frekventerat en eller två gånger och fått osannolikt dåliga vibbar av. Kriminella stockholmare eller åtminstone stekarna i fjärde divisionen. Och så aningslösa turister från landet. Ja det är ju inte de senare jag tänker på här.

Så detta är vad Fredrik Reinfeldt månar om: en krogbransch som av andra rapporter att döma är helt i händerna på kriminella element. Utpressning och kanske anlagda bränder - antingen för att inte pengar betalats eller som försäkringsbedrägeri. Det står var och en fritt att gissa. 

Vem vet, familjen Reinfeldt kanske själva är föremål för utpressning? Regeringen kanske helt enkelt var tvingade att kasta ut 5.4 miljarder på tidernas sämsta "arbetsmarknadsåtgärd" - sänkt krogmoms! Kriminella element kanske har komprometterande material inte bara mot kungen utan även mot regeringschefen. Han kanske fann det säkrast att med sin närmast diktatorsliknande ställning både i sitt eget parti och i regeringen tillmötesgå den undre världens krav på bättre lönsamhet i en bransch de totalt infiltrerat.

Reinfeldtsamhället kan gå till historien som den tid då korruptionens cancer verkligen fyllde hela samhällskroppen. En sådan röta som under den här mannens välde, har vi aldrig upplevt! I det här läget säger den gamla kinesiska läran att det är fritt fram att starta revolution. Kejsaren har så uppenbart förlorat Himmelens mandat.



Horoskopet är spekulativt, Aftonbladet anger att pråmen som ligger och guppar på vatten började brinna cirka fem på morgonen. Och Skorpionen som ascendent stämmer bra, ett vattentecken som angrips av eldplaneten Mars i ägarens tecken Lejonet (ägare eller någon med anspråk på att "äga" i vår tids vulgära mening - ett resultat av marknadsliberalismen som förgiftat våra hjärnor).

Månen i tionde "officiella fasadhuset" antyder att det är ett hem eller en avskild plats inom fyra väggar. Eld i huset och huset på vatten.

Det intressanta är att Satans huvud lägger sig i exakt rät linje med Skorpionascendenten 4.20 vid Stockholms västra horisont ("Dö! Dö!"). Är det här ett illdåd iscensätts? (Jfr horoskopet ställt för tiden för polislarmet om massmord i Norge.)

Att det finns finansiella motiv bakom branden tycks tydligt: Venus i fjärde huset och andra pengahuset, där Husets (Månens) ägare Solen håller till med den tjuvaktiga Merkurius.

Men å andra sidan... Det kanske bara var en olycka. Det kanske var så kallt så en gastub sprack (eller hur det nu går till)....


Även i SvD, DN.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte vad som har hänt, om det är bloggen el datorn, men plötsligt hänger den sig om jag klickar på kommentarer! Men till det här inlägget, gick det bra att komma till kommentatorsfältet, så jag skriver kommentaren till det föregående inlägget här:

Först: jag vet varifrån du fått den sista personen i tabellen: mig. Det var en tidigare arbetskamrat till mig som berättade att han får besök från andra sidan ibland. Bl a från sin mamma, och en tidigare kollega. Men han är inte på något sätt verksam som medium. Det finns nog många som har en utomsinnliga förmåga som ger s k övernaturliga upplevelser, men långt färre som har förmåga att verka som medium, det finns ju olika grader av "synskhet".
Precis innan jag läste detta inlägg satt jag och tittade på en film från TV där det kända mediet Terry Evans förment misslyckas med en "reading", upplagd på trollkarlen och "skeptikern" Houdis blogg. Houdi menar förstås att Evans är en bluffmakare, men sanningen är nog snarare den att inget medium alla gånger får allting rätt. Det är ingen förmåga man kan knäppa på och av, som Houdi & co. kräver att det ska. Dessutom finns förstås mer eller mindre mediala medier. Rena bluffmakare är nog rätt sällsynta, men en del vill säkert mer än vad deras förmåga tillåter, och några förfaller till att ta till trick. Ett skräckexempel är Anders Åkesson, som t o m skuldbelägger klienterna. (http://rexlins.blogspot.com/2011/02/akessons-seansbluff.html) Åkesson delar födelsedag med Charlie Sheen!
Terry Evans födelsedag har jag haft, och kollat hans horoskop, men minns den inte, och hittar den inte nu på nätet. Det såg inte så kul ut minns jag, men man ska ju inte döma någon pga det (mitt ser ju inte så kul ut heller :-))
Ett namn som jag tänker på i detta sammanhang är Astrid Gilmark, mycket känd på 60-70-talet, och jag har indikationer på att hon är född 1/11 -22.
S

Seaward sa...

Tack för rättningarna av det felskrivna årtalet. Jag kände på mig att det var en Jungfrus verk och att jag troligen fått den anonyma synska från samma håll! :-)

Bloggsystemet byggs tydligen om borta i USA f.n. och det krånglar på flera sätt. (Bilder hamnar inte längre i online-foldrarna som förr utan halkar sedan veckor utanför och döps till "folder"!) Kommentarerna har ändrat utseende en smula sedan igår eller förrgår.

Håller med om felbarheten. I Edgar Cayces spektakulära serie av träffar fanns en del riktigt grova missar. Uri Geller blev tidigt medveten om att hans förmågor fluktuerade och för sin scenshow inkluderade han "vanliga" tricks också.

Sheen/Åkesson var en fenomenalt intressant koppling! Inte heller i tv-karaktären "Charlies" föreställningsvärld finns en chans på jorden att HAN skulle kunna ha någon skuld i något! :-) (Jag visste väl att manusförfattarna var smarta nog att egentligen bara använda Charlie Sheens naturliga personlighet...)

Anonym sa...

"Felskrivet årtal" - jag fattade ingenting först, sen såg jag kommentaren till inlägget om synskhet. Men det var inte jag! Kanske en annan jungfru :-)
Nu sitter jag vid en dator som har google chrome, har använt två andra som har Explorer och höll på att bli tokig, det går absolut inte att göra något på datorn när man har klickat på kommentarer. Kunde inte ens se kommentarerna, gick inte att scrolla ner.
S

Seaward sa...

Det är något med Google/Blogger - ombyggnad pågår. En annan bekant kom heller inte till inlägg via länk i mejl.

När jag kopierar t.ex.
http://siderisk.blogspot.com/2012/01/restaurangmoms-krogbrander.html till Chrome (som jag inte använt på ett år), fungerar det perfekt.