Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 14 januari 2012

Mini-Titanic - katastrofhoroskopets moral

I sökandet efter tidpunkten för lyxkryssaren Costa Concordias grundstötning med en sandbank utanför Italien - dödsoffer som följd - noterar jag att det inte var första gången det gått illa för båten. 2006 rände den in i en pir utanför Malta (källa). 

Tankarna går förstås till berusad besättning. Det här är, när allt kommer omkring spritindränkta lyxkryssningar för den onödiga delen av mänskligheten, de som byggt upp ett lass pengar i livet och nu bara ska fördriva tiden på onyttiga distraktioner. Tyska, franska och engelska pensionärer sades förskräckta gny och gråta inför sin egen civilisations livsstilshaveri modell Titanic. Kryssningsföretagets webb:

"A real floating temple of fun that will amaze you."

Det var tydligen mycket engelsmän ombord. Naturligtvis de som, likt Reinfeldts anhängare, nu njuter livets glada dagar medan merparten av England är en ruin efter Margaret Thatchers hatiska linje mot folket. Tänk lilla bortkollrade Annie Lööf dyrkande kvinnan som introducerade den efter Hitlers rasutrotning vidrigaste ideologi västvärlden någonsin framfött: en avsiktlig (ekonomisk) modell för att skapa en liten ö av extrem rikedom i ett hav av social misär och fattigdom. Detta är exakt vad Moderaterna importerat till Sverige och salufört under falska förespeglingar.

Betrakta den här lyxkryssarens klientel som bestående av idel moderata väljare. Då vet svensken vad han har framför sig om några årtionden, när han själv går i pension. Grundstötningen har episka kvaliteter och Mikael Wiehe hade också med sin tidlösa sång fattat kraften i bilden av mänskligheten som en skör liten farkost på det skoningslösa havet. (Redan bröderna Marx utnyttjade kryssaren som metafor för vår lilla värld och hade kul med klasskillnaderna på olika däck...)

Utfransning. Mikael Wiehe har, hör och häpna. olyckans Mars med kvinnans och havens Måne i havens Kräftan! Perfekt man att skriva sången Titanic med andra ord och inte märkligt att han gått terapi för sin irrationella kvinnoskräck. Den sideriska zodiaken är fantastisk i sin precision. Den västerländska tappar helt Kräftan som fruktans och försvarsinkstinktens tecken och Wiehes kvinnoplanet Månen placeras i oförvägna Lejonet! Men hela poängen med Wiehes kvinnoskräck bygger på att ha Månen tillsammans med olyckans Mars i det fruktande tecknet. (Ger som positiv bieffekt en poetisk och finstämd själ om än väldigt lättrörd!)

*****

Aftonbladet ger faktiskt en tidsuppgift men bara som värdelöst fluff som skapar illusionen av fakta. För vad är "båten började sjunka vid 20-tiden" värd om inte ens pliktskyldiga "lokal tid" bekräftar (och då undrar man ändå om journalisten tänker svensk tid eller lokal tid på platsen för händelsen - jag har sett åtskilliga exempel på det förra). Engelska BBC säger att lyxkryssarna satt sig ner till middag ("dinner") när det brakade till.

Eftersom Italien har CET som Sverige försvinner det problemet, och frågan är bara hur långt före AB:s tidsangivelse man ska ställa horoskop för. Mail Online har precis tidpunkten man vill komma åt: starten för den olycksbådande kryssningen. Tidningen uppger att båten lade ut från hamn 19.00 ("7pm") och att grundstötningen inträffade mindre än två timmar senare. Men är detta brittisk tid (f.n. GMT ±0)? (Samma uppgift hos MSNBC.) I så fall har Aftonbladet ändå rätt, nästan.

Sanningen är att skillnaden en timma avgör om vi ska ha havets ascendent Kräftan i öster eller den f.n. olycksdrabbades havets planet med Mars i Lejonet stigande. Märk hur på ett sätt egalt valet av timma är, för 19.00 italiensk tid med sikte på havet ger oss alltjämt en ascendenthärskare i kontakt med olycksplaneten.


Men för dödsfall ombord är den sataniska axeln i form av spänningen mellan andra och åttonde huset - äta och kräkas/skita - mycket lämpligare. För här talar Månen/Mars i andra huset för orala njutningar sitt språk (middagsgäster vid bord/grundstötning - turbulens vilket Oxen hatar). Samt: Venus i Vattumannen - stora samlade folkgrupper - i dödshuset. Allt summerat i en Vattenascendent: belägenhet på vatten (Vattenelementet är en obeständighetens och girighetens symbol).

Man kan heller inte bortse från hur "snyggt" överflödets Jupiter stolt på världens topp (10e huset) plötsligt får ett mothugg från HAVSDJUPET där blytunga Saturnus ger känslan av att dra neråt... Här får zodiakens "statusaxel" sig en rejäl knäck av "upphöjda" Saturnus som söker signalera när måttet är rågat.

Intressant är också att horoskopet innehåller hela två oppositioner mellan Eld och Luft, en symbol för just episk - eller arketypisk - pregnans. Detta är en slags "writing on the wall", för dem som fortfarande har ögon att se och öron att höra. Och 2012 har knappt hunnit starta!

Missa inte heller samma "trippelsidiga" reception i ELD som jag påpekade i samband med vulkanen Etnas häftiga utbrott nyligen och den nya svenska storpolitikern Jonas Sjöstedts "födelse"! Som Jesus en gång sade, tecknen skrivs stundligen i vår omvärld, men de flesta kan inte längre läsa den Kosmiska Intelligensens tilltal utan stänger luckorna för fönstren och sjunker allt djupare ner i sin skuld.

Andra bud om olyckshoroskopet?

*****

Se även: Triangeln - så unik var Sjöstedts födelse


Se även: Titanics första och sista resa (horoskop för en annan båt som seglade ut i oceanens och dödens tecken Kräftan - detta faktum fick mig att luta lite åt tideen 19.00 för Costa Concordia.)

Båtolyckan i andra medier: DN, SvD, Expr, GP



Tillägg.

Här är horoskop för DN:s uppgift att skeppet istället skulle ha avseglat sju på morgonen (jfr Daily Mail tveklösa 7PM - jag litar hundra gånger mer på brittiska journalister). Men på denna alternativa karta kastar Mars en intressant attack mot ett annat tydligt "havsområde", nämligen Fiskarnas tolfte "onda" hus. Välj själv karta (eller dra slutsatser av båda).



6 kommentarer:

Anonym sa...

http://en.wikipedia.org/wiki/Costa_Concordia

"On Friday 13 January 2012, Costa Concordia ran aground on a reef, at around 9:00 PM (UTC+1) local time, off the Isola del Giglio, having left Civitavecchia that evening at the start of a 7-day cruise to Savona, Marseilles, Barcelona, Palma, Tunis, and Palermo.

At about 8:00 PM (UTC +1), passengers were in the dining hall when there was suddenly a loud bang, which a crew member (speaking over the intercom) ascribed to an "electrical failure"."

Seaward sa...

Tack för spaningen!

Uppenbarligen drabbas pressen av samma förvirring som kan ses på foton av lyxkryssaren. Dagens Nyheter bidrar nu med "sju på morgonen" istället för DailyMails uppgift att kryssningen skulle ha startat "sju på kvällen". De vidhåller denna uppgift fast artikeln skrivits om och nu är flera gånger längre än tidigt i morse.

Och det är just båtens avsegling från hamn jag var intresserad av pga. dess likhet med Titanics ödesfärd. Den begynte, som sagt, då havets tecken Kräftan steg i öster. Vad som sedan händer på resans gång är ju - precis som med ett personligt horoskop - kodat redan i startögonblicket.

Med andra ord, det som är ett omen om Havet och olyckor i första huset, har blivit till en Lejonascendent som bär havet och olyckan när smällen inträffar.

Wikipedias uppgift verkar f.n. lika motsägelsefull: var smällen grundstötningen men maskerad som "elfel" av besättningen? Problemet med de två klockslagen försvinner om man, astrologiskt tänkande troget, betraktar 7PM som den olyckliga resans födelse. Själva smällen är så att säga bara en delaspekt av något som låg som ett frö i resans själva upptakt.

(Med samma argument sökte antikens astrologer rekonstruera konceptionsögonblicket för det nyfödda barnet med stelbenta formler.)

Anonym sa...

Intressant, tack!

Är Kräftan mer av ett havets tecken än vad de andra vattentecknen, Skorpionen och Fiskarna, är?

Seaward sa...

Ja, Kräftan har en primär roll för vatten. Det är här Månen (med inflytande över tidvatten och andra vattenmassor) härskar. Tecknet vidare slitet i två delar som Rajas guna (passionens kvalitet) - dras både mot Ljus och mot Mörker (månens faser?).

Fiskarnas vatten är strömmande och grenar ut sig likt en flod: en fisk simmar i sanningens flod, i linje med Sattva guna, Ljusets kvalitet. Den andra fisken tar "vägen ner" tillbaka till en ny återfödelse.

Skorpionen är svart, stagnant, syrefattigt och icke-cirkulerande "bakvatten". Kvaliteten är Tamas, "Mörkret". Vi talar om Sverige som en "ankdamm" och vi har mycket riktigt folksjälens (Månen) disponent Mars i det avskurna åttonde huset (Skorpionens hus i naturliga zodiaken).

Anonym sa...

Nu har jag fått tag på ganska exakt tid då Mini-Titanic gick på grund, nämligen ca klockan 21.45, vilket nämndes i kvällens "Agenda" på SVT, av en av svenskarna som var ombord på lyxkryssaren; Jan Mosander.

Seaward sa...

Ja, det ger den Lejonascendent (23°) jag nämnde i en tidigare kommentar, och ett horoskop som snyggt beskriver hur en kollision ser ut astrologiskt (Mars i första huset, precis som t.ex. "olyckan" Fredrik Reinfeldt).

Men en karta över bara en "smäll" förbleknar inför tanken att en olycka kan ligga inbäddad redan i horoskopet för fartygets avresa.

Jag borde ha lyft upp poängen bättre, att både Titanic och Costa Concordia seglade ut under symbolen för att alla till sist kommer att sjunka tillbaka till Havet, symbol för den overkliga, irrationella världen i gammal filosofi! Och - naturligtvis - var också Titanic-seglatsens Måne (ascendenthärskaren) angripen av olyckans Mars.