Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 16 januari 2012

IMB:s datorforskare återupptäcker zodiaken

Eller vad ska man säga om deras geniala sätt att ställa frågan på ett nytt sätt om hur man lagrar info väst i datavärlden. De började med en enda atom (en monad på filosofiskt språk) och frågade sig hur många atomer som behövde för att lagra en enhet (plus eller minus).

Den mest grundläggande enhet en dator arbetar med kallas bit och kan vara antingen en etta eller en nolla. IBM:s forskare har nu visat att det krävs tolv atomer för att kunna lagra en bit data på ett pålitligt sätt i ett magnetiskt minne. (E24)

Man skulle kunna säga att 12 (Jesus och de tolv lärjungarna, etc) är en av de styrande grundprinciperna i vårt kosmos. Den som söker förstå verklighetens egen natur kommer därför alltid på att stöta på det här talet i sitt psykes innersta (för världen är produkten av ett gigantiskt psyke - gudomlig intelligens). Det är därför inte förvånande att människan en gång projicerade själens kunskap upp mot himlavalvet och nedtecknade zodiakens tolv steg.

Det här ger ett annat svar på hur frågan om elementen och kvaliteterna kom till: Det är inte fyra element som multipliceras med tre kvaliteter. I själva verket är detta tre av Platons former och treställigheten och fyrställigheten är båda delaktiga i den form vars väsen är tolv.

Tolv lärjungar krävs för att lagra Mästaren Jesus. Var Jesus en etta eller en nolla? Ditt svar säger vem du själv är.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är patetiskt att du ännu låter dig duperas av din sinnesvibration att zodiaken skulle vara "man made". Den är för fullkomlig för det! Det har funnits kulturer innan oss som varit spirituellt framstående. Ingen av dessa har åstadkommit detta utan hjälp från åtminstone brödrar/systrar EN dimension över oss...

Mvh/R.C.

Seaward sa...

Det här är ett av de få tillfällen du visar prov på dålig förmåga att välja rätt valörer på orden. "Patetiskt"?

Du har till att börja med missförstått inlägget. Jag talar exakt om det du gör, men lade mig på en filosofisk diskussionsnivå. Kan du något om hur platonismen diskuterar formers delaktighet i andra former?

Är du med på att jag talar om hur formerna verkar inifrån människans psyke och avgör vad man ser? Minns du från skolan att Immanuel Kant plockade upp denna idealism där den gudomliga verkligheten börjar i centrum och emanerar utåt? Dessa är förkunskaper man måste ha för att förstå vad jag sade i det här inte helt allvarliga inlägget.

Jag hade roligt och band ihop flera teman i en lek som gick bortom logiken, bortom det rent sakliga. Du var siderisk Tvilling, om jag minns rätt? Se upp för Merkurius, men den rackarna kommer man bara så långt.

Anonym sa...

Jag är den förste att backa! Du minns rätt, siderisk tvilling med merkurius som atma karaka (i tvillingarna också) och mars i kräftan som attackerar min måne i vågen och sjunde huset. Jag har dessvärre saturnus i Oxen som också attackerar sjunde [tankehöjden når inte högre än rännstenen] och därmed niondehuset i Väduren. Ett Tau–kors i rajas. Inlägget skrevs dessvärre under rusdryckens påverkan, vilket yttermera förklarar en del av min oförståelse. Inlägget reflekteras mig åter i och med det usla ordvalet genom mitt taukors i rajas; rahu/Stenbocken, ketu/mars/kräftan med månen i vågen. Ett jovialt, onödigt inlägg från min sida.

/R.C.

Seaward sa...

Ja sublim stjärntydarkonst kräver verkligen att kraniets inre mikrokosmos är blickstill så man både fångar rörelsen och hör undertexten! Rusdrycker undviker jag nästen jämt numera för jag märker att jag tappar 30 IQ-poäng i cirka två dagar! Antingen ålderns rätt eller också följen av ett vaknare sinne nu än vid tjugo.
:-)