Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 5 september 2011

Bloggen i energisparläge


Det här inläggets publiceringstid


Jag ska börja sammanfatta observationer från det här 2½ år långa arbetet med att samla in, granska och kommentera astrologisk data. Koncentratet ska översättas till ett engelskt manus.

Det har varit en spännande färd och tack vare hundratals "tydliga" individer har åtminstone jag blivit helt övertygad om att den sideriska zodiaken ligger närmare de traditionella skisserna av tecknen än den tropiska.

Jag hoppas nu att någon engelskspråkig förläggare (och läsekrets) ska finna fynden lika intressanta som den lilla men uthålliga grupp som givit den här bloggen 300-400 sidvyer per dygn. 

De två enda gånger det blev över tusen besök inom ett dygn var när Linda Bengtzing skällde ut sin loja stockholmspublik och när Arkitektmuseum i Stockholm brann. Gör av det vad du vill! 

Hundratals i mina ögon mycket viktigare inlägg (ur astrologisk synvinkel) har troligen inte lästs ofta alls, men det är dessa jag nu ska försöka exportera i engelsk språkdräkt.

Alla kan alltså "avgifta sig" från ovanan "hänga" här - en koll då och då kommer att räcka!

:-)


PS. Jag hade inte alls planerat det här inlägget, har inte ens tittat på transiterna sedan jag skrev om "dagdrömmen som inträffade" för någon vecka sedan. Men horoskopet för publiceringen pekar tydligt mot utlandet.

Mars attack mot ascendenten kan läsas som att bloggen åsamkas en skada, dess hittills stadiga (och voluminösa) utflöde klyvs nu pga. Tvillingarnas notoriska otrogenhet och ovilja att förbli vid sin läst hela livet.

Men Mars är också disponent till Jupiter i 5e kreativitetshuset och Väduren indikerar pionjärer. Om Mars är olycka för bloggen så deltar den samtidigt i något annat...

Skytten stigande med ascendenthärskaren Jupiter (filosofi/högre kunskap) i eldiga femte Lejonhuset för kreativitet, således disponerad av Mars i kommunikativa och språkliga Tvillingarna. Solen i härskarläge i Lejonet har just fått följe av kommunikatören Merkurius i nionde huset för filosofi, högre kunskap och utlandet!

Många entydiga sammanhang här, och ska man följa bloggens regler verkar det inte helt fel att Jupiter startar upp Vädurens typiskt originella och egna perspektiv och sedan sprider sin eld vidare till både Solen och Månen.

Mars attack mot Saturnus är mellan två merkuriska tecken - kanhända ett angrepp mot den konventionella västastrologins dagdröm om att ha kontakt med de "sanna" zodiakala urbilderna...

Den maktsträvande Saturnus i tionde kan förstås också läsas som att bloggen stryps (Saturnus = reduktion) eftersom den kreativa elden nu brinner för ett annat (översättnings-)projekt. Saturnus i Jord i tionde kan också läsas som tanken på att solidifiera bloggens rön i bokform...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är underbart att läsa dig! Har blivit blogg-beroende och vedi-fierad såsom jag följt dig nästan sedan starten ;) Själv har jag en hoper planter i Tvillingarna, så jag känner så väl igen mig. Men det mest komiska (och jag har inte letat efter ursprungscitatets plats) är att någon läsare föreslog ett skrivande i form av en bok (på svenska då) – men du replikerade att läsekretsen är för liten och att om i så fall så måste det bli på engelska, men den chansen var mikroskopisk ungefär... Men jag visste redan då att gnistan fanns för en sådan utveckling!! Jag håller tummarna. My english sucks, but to re-answer a blog post on Ockulta ögat I would like to write: that I am a concrescent man with often, an intrinsical point of view – i.e. a sort of a funneling of the arcetype of the Gemini!? Good luck,

Mvh/R.C.

Anonym sa...

Det var jag som var denna "någon läsare". Och jag kan ju säga nu vad jag inte gjorde då:

Jag önskar dig lycka till med projektet och hoppas att det blir en bok av det, men av två skäl tycker det är synd att den i så fall blir på engelska. Dels för att den anglofona bokfloden är så enorm att det är mycket lätt att drunkna och försvinna i den. Dels för att jag tycker att en sådan bok skulle behövas i Sverige och spridas här i landet på ett annat sätt än vad en engelskspråkig gör. Det är för all del inte helt lätt att nå ut i den svenska bokfloden heller, men det är nog i alla fall betydligt lättare.

Men jag önskar dig i alla händelser lycka till, och instämmer i ovanstående kommentar!
S

Seaward sa...

Tack båda! Det spelar mig ingen roll om det inte blir årets bästsäljare ens inom den lilla nischen astrologi. Det är bara något jag vill skriva av mig - på engelska. Se vidare nästföljande inlägg där jag fick syn på ett indiskt system för att i horoskopet lokalisera den karma som kommer att brännas i detta liv. Jag är lite vidlyftig i jämförelsen av det horoskopet och det här ovan, men något säger mig att himlarna faktiskt talar...