Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 25 september 2011

Allt sker vid rätt tid

Är horoskop för inköpet av en bok ett löjeväckande navelskådande i det förflutna? Jag har gjort någon enstaka mundan karta tidigare för införskaffandet en viktig bok, men det här mötet mellan köpare och köptidpunkt är så fascinerande att det är värt några minuter.

Bakgrund. Avslutar efter ett förmiddagspass min sista lektion på Uppsala Universitet senvintern 1995. Har nu bara en större uppsats kvar att skriva under våren innan jag är klar för examen. Det är säkert uppsatsarbetet som ligger i bakhuvudet när jag med en stund kvar till nästa Stockholmståg strosar runt i en bokhandel på jakt efter något intressant. 

Jag har hela mitt liv gått på känsla - vill en bok mig något får den ropa till mig från hyllan. (Skönlitteratur har aldrig ropat alls. Efter Sherlock Holmes runt tio-elva försvann böcker helt ur mitt liv till övre tonåren...)

Den här gången blev den Oxfords koncisa ordbok som ropade. Jag minns upplevelsen av absolut klarhet när jag fick syn på titeln på bland de flera imposanta tegelstenar som den välsorterade ordboksavdelningen erbjöd till alternativ.

Jag, som alltid varit oerhört attraherad av det engelska språket, fattar när jag nu ser den här kartan inte hur jag kunnat vänta till 35 med att köpa en engelsk ordbok. Jag var väl som svenskar i allmänhet övertygad om hur duktig jag var på engelska... (Köpte mitt första modem samma år och tog ett internetabonnemang, men vid den här tiden fanns ännu inga ordböcker online.)




Bokköparens himmel innerst och köptillfället ytterst. Det är förstås den extrema polariseringen mellan dagen och bokköparen som drar ögonen till sig. 

I tiden 1995 ligger ett förskräckligt mörker, illustrerat av storkorset i Tamas guna. Indisk filosofi kallar Tamas okunskapens kvalitet. Men ascendenten släpper här in en strimma ljus eftersom Tvillingarna tillhör Sattva guna, ljusets, medvetenhetens och kunskapens kvalitet. Köptillfället koinciderade passande nog med den natala Tvillingascendenten. Kommunikation mötte kommunikation.

Därtill representerar Sattva attraktionens kraft i universum, som håller samman världen där Tamas centrifugalkraft annars skulle spränga allt i tusen bitar. 

Utvikning. Tamas och Sattvas egenskaper blir paradoxala om man tänker "västastrologi". Bäst att inte snegla för mycket på den västerländska astrologins årstidsinfluerande idén om de sattviska tecken som "rörliga" i meningen att de bara står för en diffus övergångsperiod mellan en årstid som var stabiliserad i de fixerade/fasta tecknen och som nu upplöses till förmån för nästa kardinala tecken och årstid.

Bloggen velade lite i början i den här frågan, men gammal indisk kosmologi är väldigt underfundig och de "tre tillstånden" eller "kvaliteter" har inte det minsta med årstider att göra. Den indiska astrologin är direkt kopplad till hela kosmos och inte bara till planeten jorden. Indierna upprepar till och med tänkandet kring de tre materiella kvaliteter i läran om "tre världar".

Det universum vi ser är den världs som slits i olika riktningar i passion. Rajas guna är i själva verket bara en blandning av Ljus och Mörker. Ingen i vårt universum är helt utan död och korruption.

"Under" vårt empiriska universum finns ytterligare "helvetesvärldar" där Mörkrets kvalitet breder ut sig allt mer och "ovanför" oss finns halvgudarnas världar där verkligheten är spunnen av "ljusare" materia, av Sattva. Inte heller dessa dimensioner är jordmänskligheten just nu kapabel att uppleva.

Det är fascinerande att den exakta tiden för mötet med ordboken inte spelar så stor roll i indisk astrologi. Poängen ligger på zodiaktecknets symbolik i gott och väl två timmar, och det måste ha varit någon gång mellan 11 och 13 jag lade händerna på boken - i Tvillingarnas tecken!

Och vad är Tvillingarna om inte - via Merkurius - de ordkunnigas tecken, kommunikationsförmågans tecken, särskilt då den skriftliga. Moderliga Månen med dess upphöjelse i Oxen representerar det stadium är det lilla barnet muntligen lär sig forma sitt talspråk. I nästa skede, Tvillingarna, kommer språkets osynliga övervåning - systemet, grammatiken, nyanserna, det medvetna spelet med dubbeltydigheter. 

Lunchtimman, som jag är säker på att det ändå rörde sig om, uppvisar dessutom en Tvilling i kärvänlig opposition med utlandets tecken Skytten. Venus ligger i sjunde partnerhuset och formligen ropar "älska" mig.

Så det svarta korset i okunskapens kvalitet var inte total, det fanns en väg till Skyttens typiska vidareutveckling och expansion.

Det är intressant att ganska exakt 12.00 Mars når tredje merkuriska huset, ett hus krigaren är bhava karaka för (hussignifikator). Spjutet har likheter med pennan! Värjfäktare som pennfäktare...

*****

På tal om språkets ramverk, de grammatiska lagarna, är det fascinerande att utlandet aktiveras även via nionde huset där Saturnus i organiserad Luft befinner sig i härskarläge.

Man kan naturligtvis leka med tanken på att ett storkors i Tamas alltid innehåller delmängden "social utstötning" eller "socialt utanförskap", Vattumannen och Skorpionen. Och vilket bättre sätt att häva ett språkligt utanförskap finns det än att skaffa sig ett större ordförråd? 

Notera att det är Saturnus i Luft som tar 270-gradersgreppet mot svarta avvikaren Skorpionen, där Jupiter kan indikera en massiv ignorans eller utanförskap i förhållande till den engelskspråkiga GRUPPEN (Vattumannen). Men här tog bokköparen strid mot utstötningstendensen, dvs ställde sig på Saturnus sida i kampen mot ett alltför stort negativt hål. Ordförrådet måste förbättras! 

Jag hade ett barnminne från 11 när familjen var i England och jag plågades våldsamt av min språkliga begränsning då jag skulle leka med en jämnårig pojke. Det traumat satte sådana spår att jag några år senare i allmänhet alltid var bäst i engelskan på skolproven. Men den här dagen 1995 låg återigen känslan av svart tamasisk okunnighet över hela himlen!

Kanhända finns det också en poäng i att både Sol och Måne passerade Jordelementet vid det här tillfället. Språket förpackat i en konkret, fysisk resurs. Särskilt Solen i Stenbocken är intressant med det tecknets saturniska böjelse mot att vilja bemästra! Och disponenten stod som sagt i organiserad Luft det här året.

Inga kommentarer: