Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 23 augusti 2011

Dr Åsas arketypiska horoskop



Ingen ska säga att doktor Åsa saknar arketypiska kvaliteter i sin blå läkarrock!

Enligt den ursprungliga babylonisk-indiska zodiaken blir detta perfekt tydligt. I denna grupperar sig så många planeter i "blå" Lufttecknet Tvillingarna att man till fullo förstår hennes funktion i svenska samhället som en slags budbärare. 

Tvillingarnas härskare Merkurius är ju identisk med det man slarvigt och obetänksamt kallar "änglar" inom de mer löskokta delarna av new age-branschen. Men tanken är i grunden riktig och har gamla anor.

Merkurius eller Hermes har t.o.m. beskrivits som människans egen högre själshalva, den som det ynkliga egot inte ens fattar är sitt eget bättre jag. Därmed är det fritt fram för en klyvning i medvetandet och man uppfattar sitt bättre jag som en annan varelse, kanske som "Översjälen" eller den lysande Kristusgestalten.

Eftersom Merkurius också råder över kommunikationen är det på sin plats att minnas att Kristus kallades Logos - Ordet - i den kristna tradition som utvecklades efter det judiska kriget mot romarna (66-70) som gjorde slut på kristendomens första inhemska fas. Därefter började helleniseringen av tankegodset.




Nu har dr Åsa rykt ihop med polisen i vad som eskalerat till en principfråga för hennes del. Expressen berättar historien. Hon har inte varit utanför huset och det kan inte ha varit hennes hund som observerats i naturskyddat område. Därför finns det ingen anledning för henne att infinna sig hos polismyndigheten för att höras. Åsa är förgrymmad över hur ointelligent hela ärendet hanteras.

Skulle hon ha tagit en lögn steget för långt och nu tvingas framhärda skulle inte jag vilja vara den som försöker locka fram sanningen. Som framgår av kartan har hon en vild "dissociation" mellan Vatten och Luft, mellan omoraliska Mars i fallet läge i Kräftan i attack mot den expanderande Jupiter i konceptuella Vattumannen - tecknet som vill äga "den stora berättelsen". 

Mars i Kräftan känner sig vara under attack för det allra minsta lilla, det har vi sett hos Humanisternas ordförande Christer Sturmark - de märker inte sina egna gränsövertramp eftersom de är så upptagna att måla fan på väggen eller skydda sig mot andras påstådda vidrigheter - i Sturmarks fall en fullständig härdsmälta över den "onda religionen"! (Han måste ha blivit torterad under Inkvisitionen i ett tidigare liv!)

Faktiskt skulle dr Åsas bråk med Polisen kunna ses som ett liknande fall som Sturmarks. Det finns ett namn på detta: rättshaverister. Fast Merkurius kallas just "intelligens" (buddhi) i Indien har jag märkt att de ofta väljer sina strider dåligt. Värst är Merkurius i Jungfrun där hårklyverierna kan fortsätta ut i vilka petitesser som helst - varje nytt steg i en diskussion leder bara till ny kritik och till sist är den ursprungliga frågan helt glömd.

Men jag har även exempel på horoskop lika tungt Tvilling-dominerade som doktorns där kärlek till triviala fakta faktiskt får de "intelligenta" att framstå som aningen dumma! Jag har en bekant, mensa-medlem, som ständigt småljuger. Hur smart är man om det man säger tre replikskiften senare inte längre överensstämmer med det som sades några sekunder tidigare. Och jag har alls inte något hästminne, jag är bara helt seriös när jag kommunicerar. Då märker man snart vilka som inte är det, vilka som bara försöker hitta på en snygg historia för stunden...

Frågan vad som konstituerar intelligens är inte helt enkel, och utan att gå in på det ämnet nu, vill jag föreslå att samtliga sju klassiska planeter har sin form av intelligens, precis som iq-mätningar fått mothugg från dem som föreslår även "emotionell intelligens" och andra varianter.

Samtidigt måste jag ge doktor Åsa rätt i fråga om stupid fyrkantighet hos Polisen. Jag gick mig själv till myndigheten tidigare i år för att förnya ett utgånget id-kort. Det var utgånget med råge eftersom jag handlat på nätet i flera år och aldrig hamnat i någon situation där det efterfrågats. Detsamma gällde passet som var två år över giltighetsdatum. 

Eftersom jag tänkte att Polisen måste inse det osannolika i att jag - som fortfarande liknar personen på fotot på båda handlingarna - skulle lyckats komma över två utgångna handlingar för att tillskansa mig en falsk id-handling, tog jag mig till polisens passmyndighet i Stockholms city, beväpnad med tanken om att väga samman båda handlingarna och göra en intelligens bedömning i den händelse jag skulle möta någon korttänkt handläggare. 

Jag hade också nyligen sökt arbete hos Polisen så jag tyckte att den vetskapen kunde tala för min identitet om de bara gjorde en snabb sökning på sina datorer.

Naturligtvis gick jag rakt in i väggen efter att ha kastat bort tre hela timmar i en oändligt trög kö. Det fanns ingen chans i världen att handläggaren kunde ta på sig ansvaret att tänka en smula logiskt! Hon kallade in en överordnad som hade samma besked.

Skattemyndigheten utfärdar också id-handlingar, så jag gick dit. Där hade de precis den "avvägda bedömning" jag trodde Polisen var kompetent till, och fick nytt id-kort på en vecka utan att behöva kalla in släktingar för att bevisa att jag hör till det här (alltmer bisarra) svenska samhället. Jag hade t.o.m. blivit en centimeter längre jämfört med Polismyndighetens mätning för passet tolv år tidigare! Där ser man hur polisen trycker ner en människa! En hel centimeter mindre blir man. 
:-)

Doktor Åsas Venus går från Väduren till Oxen runt lunch. Det placerar välmåendets och harmonins planet på nåder hos fixstjärnan Algol, också känd som Satans huvud, en hyssmakare vars närmare egenskaper bloggen söker få rätsida på. Stjärnan hade enormt dåligt rykte i antiken.
I just detta fall skulle jag vilja föreslå att Venus skadad av Algol indikerar just arbete för människors vacklande hälsa, och så då en liten fläkt av oflyt med den Polismyndigheten som doktorn säkert upplever som en som bara ställer till med otyg just nu...

*****

Eftersom expanderande Jupiter berör både Solen och Månen skulle man här kunna tala om både intelligens i vanlig bemärkelse och emotionell intelligens. Emellertid är Månen i Luft inte särskilt emotionell (se bara iskalla Fredrik Reinfeldts Måne i Vågen som försöker återspegla en Sol i kalla Vattentecknet Kräftan). Därtill är en nymåne en bränd Måne, vilket kan ge problem i fråga om Månens externa kopplingar (moderskap, hem, blod, et cetera).

Jag tar tillbaka en tidig tanke på bloggen att brändheten också skadar reflektionsförmågan, men sant är att Månen är lite väl nära Solen för att kunna ta en distanserad blick på den solära driften. Individerna blir "görare" snarare än tillbakalutade filosofer.

Månen med Saturnus är också en kombination som är intressantare i teorin än i praktiken. Saturnus som Själens form dominerar totalt den variabla Månen, och vi får därför en oerhört envis och principfast människa.

På det metafysiska planet däremot beskriver det här horoskopet närmast en avatar, en fri själ som stigit ner från högre höjd, inte här pga köttslig låsning i kretsloppet utan en som kommer till människorna för att hjälpa dem.

*****

Se även ett äldre inlägg om dr Åsa.

Inga kommentarer: