Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 10 maj 2011

Ylva Johanssons debattartikel - horoskopet

Jag satt under dagen och knackade på ett inlägg som blev lite längre än tänkt, men idéer rann till och jag inarbetade dem en efter en i texten.

Innan jag publicerade drapan om socialdarwinisten Herbert Spencer och hans lärling Fredrik Reinfeldt, slog jag upp nättidningarna för att se om det fanns någon hjälpligt aktuell artikel att knyta den till. 

Genom en klassisk jungiansk synkronicitet händer det saker idag - hela oppositionen enar sig mot regeringen Reinfeldts människoförnedrande Fas III-cirkus!

Det tarvade en snabb titt på klockslaget 9.15 då Ylva Johanssons debattartikel publicerades på SVT Debatt.



Utan att gå in i någon djupare tolkning är det glädjande att kunna återupprätta Kräftans tecken! 

Jag känner mig lite skyldig över att kanske ha förorättat en del av dessa känsliga varelser och tecknet som idé med den olustiga upptäckten att en dåligt fungerande Kräfta skapar invandrarfientlighet och egoistiska livsstilar.

Men det är bara medaljens baksida. Här blir Månen hemma i härskarläge och stigande i öster automatiskt en god planet. Horoskopet rymmer en tydlig betoning på humanvärdena, dem som inte Reinfeldt vågar känna efter om!

Hur tjusig är inte Venus i upphöjt läge i empatiska och altruistiska Fiskarna i nionde huset för HÖGRE MEDVETENHET !?

Och hur den faktiskt samarbetar här med sin naturliga vän Saturnus som står i tredje kommunikationshuset. 

Ja, jag ser redan på fem sekunder att här tecknas en sådan berättelse som den Ylva Johanssons debattartikel rör. 

Missa inte kraftfullheten i Solen, Mars och Jupiter - tre eldiga krigare - i Väduren i tionde huset för yrke och arbetsliv! Och se Eld/Vatten-kriget här uppe i gränsen mellan Nobel Ideologi (9e) och Karriär (10e). Det är den starka filosofiplaneten Jupiter som förenar sig över gränsen med den upphöjda allkärlekens Venus! Det är så vackert och hoppingivande att man blir riktigt rörd!

Och att horoskopet signalerar ett frontalangrepp på sittande (med betoning på sittande) regering, landets Makthavare (10e), behöver knappast påpekas.

Moderaterna vet inte vad människovärde är, men fiffla och berika sig själva kan de. Lyckligtvis är majoriteten av en befolkning inte fullt så själviska utan känner ännu vad som är rimligt. Om en liten grupp har svårt att hävda sig på arbetsmarknaden slukar Fas 3 desto fler alldeles utmärkta och arbetsföra människor. 

Den som inte vill se det är ett rent svin, en egoist som borde landsförvisas i sin fixering vid sina egna pengar. Ett land värt namnet håller samman. 

En för alla, alla för en
(Ung par Tout, Tout par Ung)

Så löd ett motto som romanförfattaren Alexandre Dumas tillskrev de tre musketörerna men som egentligen tillhörde den tredje greven av Southampton. Han överlevde en dödsdom tyrannen Elisabet den första utfärdat men som efter lite politisk kohandel bakom ridåerna dragits tillbaka. 

Ett utmärkt motto.




Huset Veres motto:
"Intet sannare än Sanningen"




PS. Den upphöjda Venus i Fiskarna är rent tekniskt en verksam illgörare enligt vedisk astrologi, men Jupiter (en av 9e husets bhava karakas) en verksam välgörare! Indisk astrologi är inget för dem som vill ha snabba eller enkla besked.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Siwert!

Jag har nyss upptäckt din blogg på riktigt efter att ha surfat in på den lite då och då under det senaste året. Jag är imponerad över att du tagit dig tid att tolka så otroligt många kändishoroskop! Har inte läst igenom hela bloggen än så min fråga kanske besvaras i den. Jag skulle ändå uppskatta ifall du kan svara på om det finns någon vedisk sida som motsvarar astro.com? Googlade på Vedic Astrology men hittade ingen riktigt bra.

Jag har så länge jag kan minnas intresserat mig för astrologi och tolkat många horoskop på det traditionella sättet. Nu har jag hamnat i en situation när jag mest känner mig förvirrad och vet inte riktigt vad jag ska tro. Får dock en bra känsla när jag läser dina tolkningar men behöver mer tid för att bli helt övertygad.

Känns lite konstigt att plötsligt ha ASC i oxen, solen i tvillingarna och att mina lejonplaneter hamnar i kräftan samt att min man är stenbock och att hans eldplaneter plötsligt är i vatten....

Förresten, känner du till den amerikanska MagiAstrology? De fokuserar mycket på Chiron och har gjort många tolkningar på kändisars relationer. Spännande!

Jag kommer absolut att följa dig framöver!

Cecilia

Seaward sa...

Tyvärr känner jag inte till någon vedisk motsvarighet till astro.com. För dem som är intresserade av denna komplexa astrologi (jag är nybörjare på den själv, men har viss hjälp av åren med västastrologin), har jag redovisat två kapabla gratisprogram (för PC-datorer men inte MAC) under tips.

Det ena helt vediskt, det andra med möjligheter att knäppa på den sideriska zodiaken och välja den vediska korrektionsmetod (ayanamsa) man önskar.

Bland boktips den enda startbok i ämnet, "Light on Life", som är något värd. Jag surfar då och då det indisk-engelska nätet och hittar intressanta diskussioner mellan studenter av vedisk astrologi (Jyotish) vilket ger insikter och perspektiv på den extremt förtätade informationen i "Light..." Boken kunde med lätthet gjorts mindre kompakt - rent visuellt - och slutat på typ 600 sidor istället för 400.

Indisk astrologi följer inte Chiron och de trans-saturniska planeterna och jag tycker det är en god idé att inte som västerlandet gjort, helt tappa den mentala styrseln pga. tiotusen nya grejer som ska petas in i horoskopet.

Vem ska säkerställa att allt detta stämmer?

För egen del har jag försök säkra att de klassiska sju planeterna beter sig som påstått. Redan det är en livsuppgift. Upphöjd Venus i Fiskarna som i ovanstående horoskop. Vad betyder det att en planet kallas "upphöjd" ("exalted")? Betyder det något alls?

Skeptiker säger att detta bara är tomt prat som förmedlas vidare, generation efter generation. Men någon måste stanna upp och fråga sig om skeptikerna pratar i nattmössan. Det är vad jag söker göra här, genom att grundligt undersöka ett begränsat urval av "lärosatser". Ibland får jag lust att politisera med astrologin som en tunn yta!