Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 15 mars 2011

Juholts humör - inget nytt för en astrolog

Det tar några dagar för gammelmedierna (nätet) att klarlägga bilden av socialdemokraternas nye starke man Juholt. 

Världsberömde djuppsykologen Carl-Gustav Jung menade sig bara behöva "en halvtimma med klientens horoskop före första mötet för att korta terapitiden med två år".[1] För att kommentera någon enklare aktualitet bara en minut.

Således kunde jag redan för tre dagar sedan konstatera vad en (s)-källa berättar för AB om Juholts häftiga humör. Uppgiften bekräftar bloggens intelligenta gissning om en födelse med Månen i krigiska tecknet Väduren.

Det enda som behöver göras här är att explicit knyta samman den idén med utsagan om att Mars i Tvillingarna kan omvittna en riktigt elak natur. Den knivskarpa Mars är ju i det här fallet själva underlaget för det väduriska och eldfängda sinnelaget!

Skulle ett exakt klockslag för Juholt bli känt, och Solen ännu visar sig ligga i Lejonet, då har vi båda Ljusen i Eld och en bokstavlig bekräftelse på den "eldfängdhet" som AB återvänder till flera gånger. 

Likväl är det inte Eld som representerar ilska, utan Mars, hos Juholt i kontakt med Merkurius, en planet som dock har ett och annat med nerverna att göra (även om dessa sorterar under Saturnus i vedisk astrologi).
 

______
1. Jag har inte källan till citatet. Neojungianen James Hillman har återkommit till det flera gånger i sitt omfattande författarskap, men det visade sig vara en prövosam uppgift att bläddra genom det dussin böcker av honom (bara en liten del av hans totala författarskap) som hamnat i mina bokhylla. 

Själva innehållet i Jungs uttalande blir allt obegripligare ju längre västerlandets monetärt drivna effektivitetsvansinne pågår. Två hela år i terapi - vem har hört om så långa tidrymder ??? Väst kommer att ta död på sig själv i sin jakt på "Absolut Effektivitet" och "Snabbkonsumtion.nu". 

Räknar vi Japan som en del av västekonomin kan det hända att vi just i dessa dagar ser den västerländska civilisationen gå i graven i all dess vanvett. Vi läser ekonomisidorna som något helt naturligt och förstår inte ens hur totalt ur spår det västerländska tänkandet - det kvantifierande tänkandet - är. 

Den del av hjärnan som tänker i siffror är inte den del av medvetandet vi tar med oss efter vår död. Så hur viktig är Anders Borgs redovisning av den svenska pengapungen egentligen? Hur mycket av verkligheten missar vi genom att titta genom alltför snäva perspektiv? 

Siffornas verklighet tillhör logiken, en "antingen/eller"-verklighet. Den verkliga verkligheten är en "både/och"-verklighet. Nattetid, medan själen drömmer, kan man ana något av vad som är möjligt i den verkliga världen utanför den imaginära tidslinjen som t.ex. myten om "jordklotets evolution" utgår från.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Uppgiften bekräftar bloggens intelligenta gissning om en födelse med Månen i krigiska tecknet Väduren." har du blivit ett med bloggen eller har din blogg påbörjat ett autonomt liv?

kunde du inte gjort en pricksäker analys av juholt redan INNAN man började rapportera om honom i medierna. det hade väl varit en fjäder i hatten för dig att (vad det verkar som) för en gångs skull kunna FÖRUTSPÅ nånting i förväg istället för efterkonstruera förklaringar i efterhand?

jag är imponerad över hur mycket text du orkar skriva kring dessa fantasifulla efterkonstruktioner, men jag ser inte riktigt det produktiva eller nödvändiga i det.
jag vet inte hur populär min blogg där jag förutspår matchresultat hade blivit om jag endast förutspådde resultaten i efterhand. även om jag hade ett väldigt övertygande resonemang kring att matchen enligt kosmos alla krafter omöjligt hade kunnat sluta på något annat sätt..

Seaward sa...

Se, det var en surmagad skåning! Sitter enligt statistiken uppe hela natten och läser den här bloggen, gnäller till här och var fastän du inte ens "orkat läsa".

Vem kan förvånas över att du inte uppfattat ett dugg av bloggens grepp? Grepp som bl.a. består i att ställa astrologin kritiska frågor genom små men empiriska tester.

Tvätta skallen på två ton blockerande attityder och du kommer att märka hur din innehållsförståelse lyfter till skyhöga nivåer jämfört med detta tjatter.

Anonym sa...

även om jag kanske inte såg det i stjärnorna så kunde jag vetenskapligt räkna mig fram till att du har tillgång till mitt IP-nummer.. och när jag skrev min första kommentar så "orkade" jag faktiskt inte läsa. dock så blev jag fascinerad av dig och din, till synes, nästan fullkomliga avsaknad av självdistans och respekt för oliktänkande.

istället för att kalla mig "surmagad skåning", och uppmana mig till att "tvätta skallen på två ton blockerande attityder" kan du väl för en gångs skull vara pragmatisk och undvika ad hominem? visa mig istället ETT ENDASTE exempel där du har förutsagt något i förväg (alltså inte ännu en klassisk efterkonstruktion). eller ska din "vetenskap" inte kunna användas för att blicka framåt?

historieskrivare har vi redan. subjektiva sådana med enormt ego och med en vetenskapsskygg världsbild behövs tyvärr inte.

Seaward sa...

Förstår du inte rak svenska? Bloggen ägnar sig inte åt prognosmakeri, den granskar astrologins teser.

Överväg noga om du inte har fått svar på dina frågor nu, du som vettlöst anklagar mig för påhopp efter att själv ha kastat första stenen!

Jag göder bara oseriösa och troll intill en viss gräns.