Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 6 februari 2011

Michael Caine - lånar sig till allt men betalar tillbaka

[Långt inlägg, 11 sidor, 2.900 ord.]


Michael Caine + halvträff i look-alike-kategorin

Michael Caine, född i Londons fattiga arbetarklass och med bredaste cockneydialekt, har alltid fascinerat mig som skådespelare. Jag har långt ifrån sett alla hans filmroller, men av det jag sett har jag ofta noterat något lurigt ("foxy"), inte helt pålitligt, i hans rollkaraktärer. Man visste inte riktigt var man hade honom. 

Varför jag fängslades av just den här skådespelaren tror jag beror på att han lika ofta kunnat gestalta en avväpnande vimsighet och humor vilket kontrasterat skarpt mot hans ibland extremt torra och macho figurer. För att inte tala om hans förmåga att snärtigt och exakt leverera sina repliker. Inte konstigt att han vunnit två Oscarsstatyetter.

Eftersom hans spektrum som artist så tydligt syns i horoskopet bekräftas än en gång det gamla grekiska dictat, att "inget kommer från inget" (en gång i tiden ett argument för att världen aldrig har skapats, att universum är evigt). Skådespelarbranschen är bara ett svepskäl för vissa att leva ut hela sitt personliga register, helt legitimt, under arbetstid! 

Smaka på skillnaden mellan den paletten och t.ex. astrologins tionde hus för "officiellt, spelat jag", till exempel yrkesrollen. Inte undra på att Stenbocken och Saturnus dragit på sig en tradition om förställdhet eller konstgjordhet ("artifice") och att "människa av värld" sakta gröps ur och blir allt tommare på insidan, fastnaglad i en snäv rollbeskrivning.

Inte så Caine, som för sitt tionde hus prickar in ett av zodiakens flera extremt fantasifulla och brokiga tecken, Fiskarna!




Caine figurerade i en liten provkarta på Solar i mångfacetterade Fiskarna och Mån-Vågens vilja att producera en snygg intellektuell finish i ett inlägg nyligen där jag häcklade ännu en moderatpolitiker med störning mellan Luft och Vatten. Jag kopplade då moderat politik till den här "icke-kombinationens" sliriga stil att avsäga sig ansvar för sina egentliga ståndpunkter. Luft och Vatten kan skapa människor som efterrationaliserar och söker hålla sig skadelösa in i absurdum. 

Jag har mött människor jag inte längre kan umgås med för att de inte har en suck om vad sanning och ärlighet är. De fladdrar runt i luftslott som byggs om för varje ny blind impuls som kommer från det omedvetna Vattenelementet. Gungflyn på drift i en inbillad bubbla av förnuftighet, men där egot gör att de omedelbart dissocierar sig från varje faktum som stör den övergripande myt de investerat i. 

Så kan man faktiskt beskriva alla politiska partier och inte bara moderaterna. Återstår att studera vilka myter som ligger den objektiva natur- och morallagen närmast. Astrologin lär ut, precis som allt civiliserat tänkande, att ett enskilds intresse alltid måste ge vika för det som gör gott för de många.

Regeringen Reinfeldt korrumperar i dessa tider denna eviga sanning genom att söka splittra svenskarna till små celler vilka mutas med småpengar tjuvade ur det gemensamma goda som samhällsbygget tidigare utgjorde. Reinfeldt må presentera "sanningen" för den atomistiska cellens perspektiv (han är född i cellens eller det lilla rummets tecken Kräftan!) men politiken är ett rent brott mot skapelsens egna morallagar som värderar helhetens bästa framför den enskildes.

Han är ett ondskans verktyg denne statsminister, som genom att först söndra folket med billiga mutor, så att de slutar svara på begreppet "helhet", sedan i tysthet (Kräftan = privatism) och utan att diskutera med folket sätter åstad att montera ner det samhälleligt goda, sälja ut det. Jag tycker det kommer en ny rapport varje vecka om att Moderater på kommunal eller nationell nivå "glider" från sitt förtroendeuppdrag och börjar bete sig egenmäktigt. "Dissociationssyndromet" där Luft och Vatten åbäkar sig indikera just en oförmåga att hålla sig till den röda tråden.

Jag upprepar: vi har röstat fram en djävul åt oss själva, vilket dock var inskrivet i det svenska nationalödet. Vi är kollektivt mörklagda genom att lyda under en ond och girig demons inflytande i nästan två årtionden! Vi ser inte ideologiskt sunt under dessa år. Våra barn kommer att se det hjärnsläpp när det läser historieböckerna och ser det stabila men kanske lite tråkiga sociala kitt som Moderaterna hackade bort så att samhället föll sönder i extrema klickar.

Det är på grund av den här dissociativa eller separerande tendensen jag från bloggens första början har menat att Luft och Vatten kommer bäst till sin rätt inom artistyrkena. Här är det helt legitimt att "spela människa" med alla de tillkortakommanden vi som arten homo sapiens (den visa människan) uttrycker. 

Med en koppling mellan Vatten och Luft i vart tredje horoskop är det här en vanlig åkomma i människosläktet: vi är inte rena Luftvarelser ännu, inte rena andar (helt rationella). Många själar återföds med ett starkt omedvetet som tränger sig på och som många gånger innehåller material som går stick i stäv med den föreskrivna ordningen i denna kultur och denna tid.

*****

Inför all den personliga oklarhet om sin plattform som Luft/Vatten-mixen i dess olika former kan indikera, är det härligt att se Michael Caines horoskop. Här är en mycket mild version av "åkomman" och typiskt för en som kan utnyttja den slipprighet som framskapas. Hans psyke (Månen) mentaliserar impulserna som kommer ur det omedvetna, klär dem i mentala former och kanske t.o.m. ord, innan han avlevererar sin konstgjorda roll. Månen hämtar här upp den kognitiva aktiviteten från Solen i Fiskarna - en aktiv brinnande motor i drömmens och fantasins Vattenelement.

Om jag tidigare kallat övergången för Vatten till Luft eller vice versa för "förluster vid översättningen" så har jag syftat på de fall där alltför mycket vägt på denna bräckliga punkt där själen måste flytta material från en verklighet till en annan. Men Michael Caines breda register som artist återkommer i horoskopet som en serie värdefulla redskap för att uttrycka sig.

Låt oss först reda ut hans horoskophärskare eller ascendenttecknets härskare. När rörliga och extremt föränderliga Tvillingarna stiger i öster blir kommunikatorn Merkurius en nyckelplanet. Caine har Merkurius i det besynnerliga tecken där Merkurius både är "fallen" (i såväl västlig som indisk astrologi) och i västtraditionen också anses vara skadad ("detriment"). 

Men genom faktisk observation märker man att dessa beskrivningar måste tas med en nypa salt. Caine bekräftar ännu en gång mitt intryck av Merkurius-Fisken som framför allt en humoristisk kommunikation och en avväpnande vimsighet. 

Ja, strikt talat är möjligen inte Merkurius i Fiskarna den onda språkpolis vi hittar hos motsatta och millimeterexakta Jungfrun, där Merkurius både härskar och anses "upphöjd", men det klassiska exemplet Albert Einstein (Merkurius, Venus och Saturnus i Fiskarna) bör räcka som påminnelse att astrologin jobbar med många små indikationer och ur dessa bygger sig en samlad bild av fenomenet (människoödet) i fråga.

Vad t.ex. om det tredje huset i horoskopet, Merkurius "naturliga" hus?

*****

Michael Caine har ett mästerligt tredje hus, i dramatiska Lejonet och med just den planet på plats som är den här livssektorns bhava karaka! Mars fungerar utmärkt i det merkuriska huset och skapar ett intensivt och livligt sinne. Härav förstår vi genast Michael Caines oerhörda fallenhet för rappa repliker och kommentarer som skär djupt ("incisive"). Att detta inte bara är manusets repliker som han dramatiserar och återger, märker man snabbt om man läser en kort biografi som den på imdb.com. Tredje huset indikerar verkligen hans snabba och rappt huggande intelligens.

Det är uppenbart att husen - lokaliseringen av planetära krafter eller egenskaper - har företräde i de tacksamma fall där födelsetiden är känd. Den "förklenade" Merkurius i Fiskarna är bara ett spel för gallerierna i tionde "officiella" huset. Ett hus för den yttre personen som därtill förbehåller sig friheten att spela vilken konstig roll som helst! Detta är prerogativet som Tvillingarna äger, eftersom det här tecknet (med dess härskare Merkurius) representerar rörlighet i tanken, frihet från fundamentalism, hemmets eller samhällets normer. 

Tecknet är amoraliskt men som soltecken lustigt nog ändå inte överrepresenterat i bloggens studier av brottsdömda horoskop. Som måntecken visade det sig tvärtom hålla sig långt borta från inskränkta invandrarfientliga åsikter/rasism och det måste bero på att tecknet representerar oavbruten mental rörelse - det bästa motgiftet mot att fastna i attityd och slentrianmässiga åsikter.

Michael Caine uppvisar således en mild version av "dissociationen" mellan Vatten och Luft, men tack vare födelsetiden kan vi konstatera att detta inte rör hans mentala kvaliteter utan bara är en fråga om vem han spelar i det offentliga och hur han presenterar sig som vanlig person (ascendenten). 

Det är lätt att missa att astrologin rymmer mer än en "rollmask", att i synnerhet ett starkt tionde hus ger ett andra konstgjort lager puder som individen sätter på och som släcker ut den normala personan/ascendenten! 

Med tanke på hur många artister som tar sig ett artistnamn (Caines riktiga efternamn, som han använder privat, är Micklewhite), är det kanske lite sökt att anföra detta som exempel på ett tionde i det fantasifulla och godtyckliga Vattnet i kontrast med den logiskt exakta Luften på ascendenten. Men omvänt låter sig artistnamnet perfekt beskrivas i termer av Vatten/Luft såsom "desinformation", en annan beteckning på de glidningar som verkar uppstå i brytningen mellan dessa två element.

*****

Saturnus i Stenbocken i åttonde är ett visst sänke i det här horoskopet. Planeten är stark i sitt negativa härskartecken, men åttonde är ett "ont" hus och dess verksamma natur (som kan skilja sig från Saturnus roll som "naturlig illgärningsman") är bara "neutral" i det onda åttonde.

Saturnus i Jordelementet och i det åttonde för "infrusenhet" samt "andras pengar" tyder på en fixering (Saturnus) vid det materiella som stämmer väl med en födelse till enklaste arbetarklass, modern var städerska och fadern fiskbud - jfr tionde husets Fiskarna och tänk på tecknet som symbol för samhällets små, ofärdiga och förlorare. På ett rätt djupt eller esoteriskt tolkningsplan kan man laborera med tanken på att Saturnus är en av tionde statushusets signifikatorer (karakas) och står här i ett ont dussthana-hus. Jord och Vatten och således en lergegga som anknyter till fädernehemmets sociala status.

Här, tror jag, är förklaringen till att Caine tydligen utan något som helst prestigetänkande "horade" bort mycket av sitt förtroendekapital efter tio goda år, 1965-1975. Flera av citaten på imdb handlar om hans tajta förhållande till pengar och att i princip vara beredd att göra vad som helst för pengar till lite husrum. Är detta inte Merkurius-i-Fiskarna som talar här. Sjömännens tecken som är helt husvilla, "all at sea"?

Jo, och Caines hunger efter pengar till varje pris (även om det leder till allt sämre meriter i resumén), ska troligen ses som en funktion av Saturnus dolda koppling till "loser-tecknet" Fiskarna i tionde yrkes- och prestigetecknet (varav hans många moraliskt ofullkomliga rollfigurer).

Men framför allt aspekterar den materialistiska Saturnus också 2a huset för privatekonomi och här är Kräftans tecken, som bloggen antytt flera gånger, en hejare på att bygga upp ångesttillstånd för den fattigdom och svält som kanske kan drabba en. Kräftan (och Månen) blir en begärets motivation eller drivande kraft bakom många av de giriga människor i samhällets finanskretsar som man med full rätt kan kalla fullskaliga psykotiker - psykiskt störda människor utan någon insikt i hur själen kan bli kidnappat av zodiaktecknen - gudalika intelligenser som har roligt på människornas bekostnad.

Gudarna leker och har roligt medan människorna degraderar sig inför varandra och urartar till rena "typer"! Det är bara för att girigheten målas upp som något önskvärd i vår kultur som ingen ser sjukdomen. De har, som det heter, normaliserats.

*****

Caines horoskop bekräftar min misstanke om girigheten via "dubbel attestering". Andra husets privatekonomi i Kräftan ("samlaren") gör husets tillfälliga härskare Månen till ett intressant studieobjekt. Månen var också en gång i tiden Michel Caines enkla och fattiga hemmiljö, den "ambiens" där hans psykiska grundstruktur tog form (om den inte redan var formad innan födelsen!).

Här hittas Månen i femte huset för barn, lek och kreativitet. Jag har inga fakta om hur Caine upplevde sin enkla arbetarklassbarndom, men fattigdomstemat följer honom upp i åren som obemedlad ung skådespelare. Månen i Luft i femte är i sig ett tecken på ett sinne lyhört för "livet med guldkant" - disponenten här är Venus (pengar, lyx, attraktion, med mera). Venus själv står med "hungriga" Rahu i ett "bra" och expansivt hus (det nionde) så barndomen kan inte ha varit helt mörk eller outhärdlig. Något av den kvickhet Caine har som person måste ha kommit från en eller båda föräldrarna!

Men för frågan om privatekonomi är det notabelt att Saturnus aspekterar Månen från sitt onda läge i åttonde huset, ett hus som ofta bidrar med extremt fixerade attityder hos individen och varslar om "dåligt karma" från tidigare liv, vilket står på dagordningen att betalas tillbaka i detta liv.

Den kalla och materialistiska Saturnus (arbetarkastens planet för övrigt) i kontakt med barndomshemmet och egna ekonomin (Månen) ska visserligen inte överdrivas, det finns grader i helvetet och en rationell och förnuftig placering i Jord kopplad till ett sinnelag i Luft ger "rationalism", en pragmatisk inställning till hur man drar in pengar som vi redan sett kostade Caine all kredd som artist under många år. (Ett rätt vanligt mönster, minns John Travoltas mörka "mellanår" och bedrövliga filmer innan Tarantino lyfte fram honom i Pulp Fiction.)

Inte undra på att Caine är verkligare än verklig i sin ålderdoms roller vilka tydligt relaterar till låg status och armod mitt i rikedomen. Hans butler Alfred i den nya omgången Batman-filmer är mästerlig, och han fick en Oscar för sin roll i Ciderhusreglerna - i sanning en film som befann sig klart inom sfären "samhällets olycksbarn" (Fiskarna).

Michael Caine har i detta liv bearbetat "psykiska" motiv och underklass, spelat ond och sol-och-vårare ("Rivierans guldgossar") om vartannat, och lär väl vara mätt på dessa motiv. I nästa liv kommer han inte att födas i underklassen och inte behöva spela roller där han lurendrejar sig till det goda livet!

Och apropå två Oscar, Solen har just nått in i Fiskarna och är därför en tiondehussol! Han är en av de starkt lysande individerna - kanske just i kraft av sin mångsidighet och Sattva gunas (rörlighetens kvalitet) förmåga att överleva och komma tillbaka om och om igen.

Eller som butlern Alfred säger till unge Bruce Wayne i Batman. "Vad gör vi när vi ramlat? Vi reser oss igen."

Jämför den okuvligheten med t.ex. Caines eget tredje hus. Här ser vi kämpen Mars, straffade Ketu som så att säga har ramlat ner på sydliga latituder relativt solekliptikan, och Jupiter, den frimodiga som vinner nya segrar.

Tredje huset får aldrig underskattas för det bidrag det ger till människans mentalitet.

*****

En del av det som sades här gäller även min framlidne far (bilden ovan). Barn till en fattig far (diversearbetare, jfr Caines fiskbud) ägnade han sitt liv åt samma klassresa - i termer av pengar - som Michael Caine. Han hade samma föränderlighetens Tvilling som ascendenttecken, en Merkurius fallen i Fiskarnas Vatten om man ser till dess husplacering (och därmed en väldigt skiftande personlighet), samt samma Måne i Vågen för en markant dragning till liv med guldkant.

Där Caine gjorde "Rivierans Guldgossar" där flyttade far, produkt av sin samtid och i sina schackdrag identisk med vad alla andra i samma situation gjorde, till Provence vid en tidigarelagd pension för att illustrera Fiskarnas fantasi om den lyckade publika personan. (Flytten även som belöningen till sig själv för ett slitsamt liv som arbetsnarkoman - Solen i Oxen, ännu ett enkelt arbetartecken).



Född bara året efter Caine kan man förstå att en barndom under Andra världskrigets nödår i Sverige, med matkuponger och radionyheternas ständiga krigsrapporter, bidrar till att forma just en människa som sätter Penningen över alla andra livsvärden.

Kanske är det därför jag fascinerats så av Michael Caine som person, här har jag kunnat studera en "variant på tema" av min egen far och notera både det goda och det dåliga. Naturligtvis förstår bloggläsarna varför undertecknat högaktningsfullt undanber sig en så trivial parameter och kräver mycket mer är märkesprylar eller frekventa charterresor som mått på ett kvalitativt gott liv.

För frågan om materialism i horoskopet, notera den skadade Jupiter i Jungfrun i fjärde huset för hemförhållanden (men också det område på vilket maximal kraft läggs att expandera och "lyxa till det"). Vad framgång denna hörnhusplacerade Jupiter kan ge, sätter avtryck i åttonde huset och i tolfte, båda "onda hus".

När min far väl slitit hund för att skaffa sig det presentabla livet en kort biltur från Franska rivieran drabbades han av Parkinsons sjukdom. Hela livsinvesteringen, hela myten, slogs i spillror. Ett typiskt svenskt livsöde men samtidigt udda eftersom hans karma från tidigare liv uppenbarligen innehöll en förprogrammerad sista fas som byggde just på att ställa den materialistiska dårens självtjänande livsstil mot livets verkliga värden.

Som ordförande för Parkinsonföreningen sade han mot slutet av sitt liv att de åren var de värdefullaste i hela hans liv, då han faktiskt gjort något GOTT för andra. Under hela sitt tidigare liv hade han levt "moderatens liv", självtjänande och med siktet inställt på bara sin rikedom, och sin frihet. Må hans födelsehoroskop tjäna som en varning för alla dem som redan i tidigare liv har töjt på den kosmiska balansens fördragsamhet.

Jag ska inte i det redan alltför långa inlägget gå in på varför jag tror min fars himmel signalerade någon som redan fyllt sitt mått övernog och att tiden var kommen att byta ut hela grundplanen. Men det kan räcka med att notera att han likt djävulen Reinfeldt har sin ascendenthärskare i 12e huset för "att gräva sin egen grav på grund av djup omedvetenhet"!

Måtte Reinfeldt, efter att svenska folket sett igenom hans ruttna modell för den självtjänande egoistens liv också förunnas en sista fas i livet likt den min far gick där han lär sig vilka de eviga (kosmiska) reglerna för ett genuint gott liv i själva verket är!


Inga kommentarer: