Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 9 oktober 2010

Äntligen en bra politiker!

Det här inlägget är lite pinsamt. Jag har väl sågat nästan varenda svenskt politikerhoroskop så här långt, undantaget Lars Ohlys (nej, jag röstar inte V), och det med hänvisning till än det ena, än det andra "störningsmomentet" på födelsehimmelen. 

Tendensen till dogmatism hos de fixerade (Tamas guna) politikerna Reinfeldt och Sahlin är emellertid så enkel att detektera, att de flesta säkert kan gå med på att "Tamas-effekten" är objektiv och inte bara ett slagträ bloggaren använder för sin personliga åsikt. 

I fallet Ohly ondgör sig enkelt folk i tidningarnas kommentarspalter över att han skulle vara falsk och ond. (Alla som bestämt sig börjar genast se sina egna hjärnspöken om "det motsatta, dåliga" i nunan på folk av annan åsikt.) Ohly hade minsann berättat om ett sms-meddelande flera år innan protokollet var implementerat! Big deal säger jag bara - kom igen när du blivit lite äldre, då ska du få se hur oviktiga siffror blir! Jag minns som regel fel årtal på allting och får slå upp en massa uppgifter för att inte allt ska bli helt tokigt på bloggen.

Det är när jag ser en artikel i Aftonbladet om Leif Pagrotsky (s) som tanken föds, "Se där är en person jag alltid gillat. Han verkar vara en genuint god människa, han ser sammanhang (därför social och demokrat) - en mönsterfigur det borde finnas fler av inom politiken."

Det pinsamma ligger i att när jag nu beräknar Pagrotskys födelsestjärnor visar de sig vara närmast exakt mina egna! Har jag bara projicerat simpel egenkärlek på Pagrotsky i alla år?

Naturligtvis går frågan djupare än så, och det här blir en lustig uppföljning till blogginläggen där jag började föra på tal att man kan jämföra sitt horoskop med artister man verkligen gillar och upptäcka vilka goda vänner man kunde ha blivit. 

Jag gjorde ett sådant stickprov på artistiska Irma som givit ut en skiva med sina tolkningar av legendariska Joni Mitchell, och upptäckte typiska "partnerindikationer" mellan de två. Sedan upptäckte jag födelsedatumet i ett cd-häfte på en artist från Tredje världen som, trots sin artistiska osofistikation alltid har talat enormt starkt till mig, och fann att båda horoskopen drevs av samma tre nyckeltecken.

Eftersom jag nu öppnade ämnet Pagrotsky nödgas jag skriva in mig i ännu ett inlägg, jag som med Pagrotsky delar Månen i Tvillingarna och Solen i Vågen och som i likhet med Pagrotsky har Venus i Lejonet för en ömsesidig reception mellan Lejonets allkärlek och Vågens vilja till rättvisa!

Jag har försökt undvika att göra det här till en vanlig subjektivistisk blogg med ordet "jag" tre gånger i varenda mening, men just nu passerar Solen Jungfrun och det gör människor ovanligt självmedvetna. (Har något med nerverna och kopplingen till den egna fysiska kroppen...)



Egentligen har jag avskytt politik i hela mitt liv, så här slutar parallellerna med Leif Pagrotsky. Det var först när jag tog genom Platons samlade verk under något år [1], som jag hittade tankar som förklarade min avoghet. 

Platon gav heller inte mycket för sin tids politiker och förordade istället filosofer som ett lands ledare. Bara filosofiskt skolade människor kan uppnå personlig excellens, inte minst för att all girighet fallit bort från deras natur under den långa och grundliga filosofiska bildningen. 

Hade vi haft den här traditionen i Sverige hade aldrig en dum nickedocka för Storkapitalet som Reinfeldt varit i närheten av att vinna folkets gillande, för vi hade förstått vad, faktiskt, socialdemokratin alltid förstått (nej jag röstar inte S!): att samhället måste hänga samman på ett rättvist sätt. Redan i de gamla Främreorientaliska lagtavlor arkeologin grävt fram stod det klart för att härskaren måste måna om de gamla och svaga - exakta motsatsen till vad Regeringen Reinfeldt gjort under sin förra mandatperiod!

Vi svenskar har fallit till lägre kultur än de irakiska och iranska "svartskallar" en del av oss ser ner på. Fatta ironin!

Svensken surar nu över en historia av "repressiv sossifiering" de flesta aldrig ens upplevt själva. De har skapat sig kryptominnen av saker de hört eller läst. Skolminister Jan Björklund har visserligen åldern inne, och skyller i efterhand sitt ofilosofiska och hafsiga sinne på sossarnas flumskola. Intressant nog visar borgarna inte nämnvärt intresse för kvaliteten hos landets akademiska utbildning!

Givet att socialdemokratins "enhetsskola" satt ribban för lågt och utgått från att Sverige har en snitt-IQ på, säg, 85, jämfört med världens medel 100 (jag talar naturligtvis retoriskt), säg när senast den s.k. miljövariabeln - yttre faktorer - hindrade ett snille från att snitsla sig sin egen väg genom samhället? Det har aldrig inträffat. 

Det är just detta som utmärker hög intelligens, att den hittar vägar. Jupiter i den astrologiska traditionen berättar att religion/filosofi öppnar mot "högre medvetenhet" och det på denna högre nivå vi varseblir Jupiter som "förgreningsns princip".

Det enda surkarten som klagar på Sverige under det socialdemokratiska väldet egentligen avslöjar, är att de själva är något underbegåvade och i sitt dova töcken valt att projicera sina brister på en syndabock - "sossarnas flumskola". Som jag pekade ut om Björklunds horoskop - det är inte jättebegåvat. 

Det är lidelse, fart och fläkt över honom, ja - men Solen är oerhört styrd av den begränsade och doktrinära Saturnus - illustrerar hans militäristiska bakgrund perfekt! Detta är samma form av lagisk förbudsmentalitet som hörs från den skäligen stereotypa religionshataren Christer Sturmark, vars Sol också hämmas av Saturnus. 

(Uppslag för forskning: hur ofta är en Sol i materialisten Saturnus grepp en ateist eller t.o.m. religionshatare? Här har vi de två första fallen. Hjälper en frånvaro av soli-saturniska aspekter solljuset att tränga igenom, så att individen blir en äkta humanist och inte en plakatviftande smygfascist som bara låtsas bekänna alla föreställningars lika existensberättigande?)

*****

Något måste sägas om Pagrotskys himmel, för flera starka friktionsmoment ser den aningen kritisk ut. Det indiska aspektschemat, om man slaviskt färgar de naturliga illgärningsmännens blickar röda, ser naturligtvis nästan alltid olycksbådande ut. (Livet tar till sist livet av oss alla!)

Här har vi dessutom ett exempel på ett annat omen om ofördelaktighet jag diskret introducerade i samband med hjältinnan Felicias mindre heroiska skugga, ateistbiologen Lindenfors. 

Varför värdigheten i det han slogs för var så mycket mindre, fast båda Stenbockarna var födda samma dag (olika år) såg jag i kvinnans vackert Jupiter-understödda Sol medan ateisten istället hade en deprimerande "belägrad Sol". Både bakom sig (i tecknet) innan, och framför sig i Stenbocken, var Solen inringad av "naturligt onda" planeter.

På Leif Pagrotskys himmel finns samma fenomen, fast lyckligtvis är det inte den viktiga Solen som är belägrad, utan en bidragande planet. Men varför jag alls nämner det är att det är Solens disponent Venus som står under belägring, så fenomenet är ändå viktigt.

I det här fallet har jag inte den blekaste om varken Pagrotskys barndom, livslinje (inklusive karriärbana). Att konstatera att han är ovanligt kortväxt lär inte vara det enda uttrycket för hans fallna Sol och dess belägrade disponent. Jag kan inte rimligen tro att berättelsen om hans far är en lycklig historia, och på samma sätt verkar hans solära telos - hans livsmål i detta liv basera sig på samma attacker från Venus grannar, den avhuggna draksvansen i ryggen på Venus och den krigiska Mars som "spärrar vägen" väntar framför kärleksgudinnan.

Man ska inte överdriva den här trippeln. Venus och Mars tillsammans ger ju förhöjt libido och hittas i mängder av horoskop (ett av tre närmare bestämt). Det förhöjda libido tecknar en allmän vitalitet som bara undantagsvis degraderar till sexmissbruk. (Det senare har bloggen upptäckt står närmare fantasins och anfäktelsens element Vatten.) 

Mars och Venus tillsammans borde i Lejonet t.ex. ge en mycket hög intelligens och ett stort, varmt hjärta. Och det är just så jag alltid upplevt Pagrotsky. Som en enormt god människa! Notera också att Venus inte är den som sätter sig på tvären. Inte för inte är hon kärleksgudinnan vars natur det är att vara "villig".

Att ha krigaren Mars framför sig är mumma för Venus, hon anslutar sig gärna! Så kombinationen omvittnar en mycket stridbar person. Den straffade eller avhuggna draksvansen kan också läsas som avmätthet, som något man lägger bakom sig och som inte längre utövar någon lockelse. Venus, ledd av den heroiska krigaren Mars, lämnar alltså något icke önskvärt bakom sig.

Detta ser ut som en mikroberättelsen om ett moraliskt beslut i ärbara Lejonet! Och denna mikroberättelse informerar sedan den dagaktiva Solen i dess rationella val i livet. Men det ser också ut som ett "ständigt pågående" uppbrott och förnyelse av den heroiska nerven, för dessa tre färdas ju i grupp.

Detta är då en underton till Solen i Vågen som intensifierar Pagrotskys medlande och pacifistiska drag: Hans Sol-Intelligens söker med Lejonets öppna sinne aktivt vägar till samarbete. Som Sveriges handelsminister tyckte jag han levde upp i samband med det svenska "musikundret", vår framgångsrika export av musik. Här kom han nära sitt eget väsen, för Lejonet står nära scenkonsterna.

*****

När jag slår upp Wikipedia ser jag en rätt grå ämbetsmannakarriär med början på Sveriges Riksbank. Och det för oss till den lunära sidan i den logiska Tvillingarna. Pagrotsky tänder instinktivt på siffror (en egenhet hos logiska Merkurius) och "realpolitiska" Saturnus skickar en lång kontrollerande aspekt mot Månen. Jord till Luft - rationalism som utgår från materiella faktorer. Två merkuriala tecken - Pagrotskys förflutna som handelsminister! (merkurial - jfr t.ex. merkantil)

Om Saturnus än inte lyckas hindra Månens naturliga fluktuation över tid (ebb och flod) söker den åtminstone reglera den irrationalitet denna planet symboliserar. Ja, Pagrotsky är en rätt torr typ, om sanningen ska fram, men inte helt och hållet - se hur han trivdes som fisken i vattnet i kulturfrågor.

Undertecknad har också Månen i Tvillingarna aspekterad av Saturnus. Men nu via opposition. Jag gillar strukturer, ordning och reda - typiska saturniska dygder. Men de kontrollerar mig inte som de kanhända gjort i Pagrotskys fall (med reservation för att han har ett lejonhjärta). Oppositionen gör att jag understundom ... opponerar mig mot Saturnus, när ramifikationerna är skadliga. 

Jag vill föreslå att Saturnus konjunktion, 60- och 270-gradersvinklar mot ett annat tecken (och eventuella planeter däri) beskriver en Saturnus som har övertaget.

I konjunktionen är den andra planeten inte ens medveten om att den går Saturnus ärenden, men vid de två specialaspekterna är mottagaren till aspekten medveten om Saturnus kvaliteter och fogar sig efter dem. Bara i opposition är en planet hypermedveten om ramifikationens ramifikationer, om du förstår vad jag menar.

Om Solen är livets triumfer är Månen vår vardagslunk månad efter månad... Saturnus avidentifierar en individ och den starkt saturni-lunära är egentligen den typiska arbetare som det finns hur många som helst av. Man är en bricka i spelet, inte en huvudaktör. Eftersom Pagrotskys födelsetimma saknas kan vi inte positionsbestämma hans Sol och Måne, inte placera dem i de 12 husen. 

Att han efter Riksbanken nådde en profilstark (med politikermått mätt) yrkeskarriär, tyder på att det är Solen, baserad på Ketu-Venus-Mars i Lejonet - som ambitiöst drivit honom framåt.

Omvänt saknar undertecknad helt världslig ambition och helt följdriktigt Mån/Saturnus-oppositionen lokaliserad med Månen i horoskopets viktigaste hörn: i öster/vid ascendenten! (Bloggarens horoskop i eget fönster.)

Solen står visserligen i Lejonets femte hus, men detta indikerar individuellt skapande, lek, nöjen, etc, och kan inte klassas som ett världsligt viktigare budskap än Månen i öster i opposition med Saturnus hämmande inverkan där den ligger maximalt stark i väster.

Väster symboliserar bortdöendet från denna världen. Den uppstigande (Månen/själen) har kommit till jorden för att se Saturnus (världsliga strukturer) så maximalt starka (Saturnus världsliga läge) som de bara kan vara just innan de kollapsar. (Se resonemangen i inlägget om artisten från Tredje världen.)

I detta liv har jag, bland annat en gång européisk politiker, valt att helt "gå under jorden" och bara se och iaktta!

_____ 

1. Jag skjuter Staten och Lagarna framför mig - typiskt nog de enda verk som vår tids förfallna "politiska" människa - som bäst - har läst!

Inga kommentarer: