Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 4 augusti 2010

Pierce Brosnan, uttolkare av "girighet & förvärv"



Faktiskt, Michael Douglas med sin figur Gordon Gekko i filmen Wall Street får vika undan. Ser man till Pierce Brosnans totala speltid på vita duken har han ägnat klart fler roller åt den själviska materialisten än Douglas gjort. Inte bara är James Bond en dubiös figur som verkar vara i leken minst lika mycket för att tillfredsställa sina lustar efter kvinnor, bilar och det flamboyanta livet som att tjäna Hennes Kungliga Majestät.

Första gången jag såg Brosnan - ofattbart övertygande! - i en fullständigt kallhamrad kriminell roll var i Skräddaren i Panama, en fantastisk film! Men så har vi också nyfilmatiseringen med honom i ett av Steve McQueens praktnummer från 1960-talet, Äventyraren Thomas Crown.

Jag upprepar gårdagens övning med Stephanie Zimbalist (mot vilken han först började skapa sig ett namn i en tv-serie) - jag ser om imdb.com har något intressant citat att ställa mot Brosnans horoskop. 

I den högst rankade läsarrecensionen av "The Thomas Crown Affair", hittar jag ett intressant stycke som jag citerar i dess helhet eftersom det uppenbarligen är en hängiven cineast som kan analysera film:

Moving on to the character of Crown by Brosnan. Some people have said that Brosnan was hollow and one dimensional, with no background to his motivation to the robbery.

This is EXACTLY the point and this is why the ending of the 1999 version does NOT work.

Thomas Crown only has two things that he cares about: Greed and acquisition. The scene in both versions with the business deal at the beginning is the evidence at this, with the corporate suits joking about "Thomas Crown actually selling something" then we find out that he only sold it because, unknown to them, they were offering 30 million more than anyone else. All Crown cares about is possessing as much as he can, this is why he has been alone all this time.

And, with this being the point of the character, that is why the ending of the 1999 film is so disappointing and unbelievable compared to the original.

Crown desired to own the painting and he would not have given this up for the love of a woman, because, although it is obvious he wants a woman to love him, he cannot love women, because he can only love what he owns, and he wants to own everything. The original version, with McQueen deceiving Dunaway, after she betrayed him and then leaving her on the plane is a much more convincing ending. (källa)
Jag har länge misstänkt att skådespeleri är det perfekt legitima utloppet för sidor som annars skulle kunna ha tagit sig sjaskigare uttryck. Det är slående hur snabbt många skådespelare blir "castade" i vissa typer av roller och hur väl dessa stämmer överens med det personliga födelsehoroskopet. Genom filmen - deras dagliga arbete - uttrycker de en stor del av sitt öde här på jorden, "svettar sig igenom", om man så vill, en del olustigheter som kan vara skuggor från tidigare liv som dröjer kvar i själens inre. 

För minns att vår objektiva omvärld, inklusive planetställningarna vid födelsen, inte är fullt så sterilt objektiva och "där ute" som vår tids "meningslöshetskultur" lurat oss att tro. Det kan vara så att mänskligheten kollektivt bygger sitt universum på ett djupare sätt än någon naturvetare idag ens vågar drömma om. Filosofins och religionens bättre företrädare vet emellertid precis vad jag talar om. 

(Se Filosofiska Grundantaganden - en snabbsummering av filosofisk idealism, "medvetandet skapar världen" tvärtom materialistens falska påstående att medvetande är biokemi som en slumpmässigt utveckling av materien. Materia finns för övrigt inte ens, som kvantfysiken bevisat. Vi är energi, ja faktiskt: ljus! Och så kom religionen in igen efter att ha varit utfryst i århundraden - och genom fysiken av alla forskningsgrenar!)
Så detta är då "projiceringen" ut från själens innersta av det Pierce Brosnan hade på hjärtat och som drev honom att projicera sig själv som en människokropp ut i tid och rum:



Först och främst: det här är ett hårt, väldigt hårt horoskop. Och omina för relationer med det motsatta könet är remarkabelt dåliga. Brosnan var, som någon kanske minns, privat väldigt sänkt i väldigt många år efter att han i unga år förlorade sin fru i cancer. 

I det här horoskopet finns tydliga indikationer om hälsofrågor. Vi har dels en trippel med samtliga tre eldplaneter (Solen, Mars, Jupiter) samlade i det motsträviga Jordelementet och i sjätte Jordhuset för hälsofrågor. Livselden (Solen) utmanas direkt! Men gäller saken Brosnan själv eller är det en generell indikation för att hamna i frågor om liv och död?

Månen i sjunde äktenskapshuset är också en kvinnoindikator, men Saturnus såsom Liemannen eller den ultimata gränsdragaren står mäktig i tionde huset och har onda ögat riktat mot Brosnans partner (Månen)!

Samma 270-gradersvinkel - efter att han blev änkling - skulle kunna förklara att han gör känslomässigt slutna roller så bra. Munnen sammandraget i ett spänt streck, t.o.m. när han ler lyser självkontrollen för att inte säga självrepressionen genom honom.

Och den här 270-gradaren utspelar sig mellan de två merkuriala tecknen så att vi genast har en tanke om en djupt sittande smart men egoistisk grundnatur. Och det är den här aspekten, den "ränksmidande och kalkylerande förbrytaren, iskall" som han har gång på gång! James Bond må vara i Englands tjänst, men det är i grund och botten en kallhamrad mördare som passar på att njuta mellan avrättningarna. En psykopat om det någonsin fanns en.

Venus är upphöjd i Fiskarna, för en vek sentimentalitet som Brosnan kanske någon gång mycket sällan låter läcka ut. Men se återigen Saturnus perversa kontrollbehov "frysa" även den andra feminina signifikatorn i horoskopet. Eftersom Venus också är äktenskapshusets naturliga karaka (representant), har vi Liemannens budskap dubblerat. Saturnus gör också att en yrkesmördare som James Bond utan några som helst samvetskval kan eliminera sina mål. 

För att följa upp funderingarna över hans tidigt avlidna hustru finns ännu ett sätt att studera 7e partnerskapshuset, och det är genom den tillfälliga härskaren. En ascendent i Skytten lägger Tvillingarna som komplementhalvan och det är Merkurius som är bhava karaka, husets tillfälliga härskare. Merkurius i Väduren är en bra placering, men dess disponent Mars är inte bra placerad i det onda hälsohuset. 

Det är alltså generellt dåliga omen för Brosnan och äktenskapet och även en ytterst flyktig granskning avslöjar frågor om hälsa och den Yttersta Gränsen (Saturnus) i samband med äktenskapet.

Och som för att spå på den här trenden befinner sig kvinnlighetens tecken Kräftan i åttonde dödshuset och bär där på den ena av månnoderna.

Bortsett från att kvinnor är en förbannelse både privat och för flera av de rollfigurer han gjort, är han ekonomiskt favoriserad så det förslår. Med Skytten som ascendent är hans ledande stjärna Jupiter, tursamhetens och framgångens planet. 

Visserligen är dess placering i sjätte huset för hälsa och tjänare inte en stark placering (James Bond i Hennes majestäts TJÄNST), men å andra sidan är kombinationen Solen, Mars och Jupiter svårslagen! Minns Noomi Rapace och Tuva Novotny, deras identiskt lika trippel (fast i Skytten), deras skådespelarframgångar och förmåga att gestalta infernaliska känslor (där så behövs). 

Brosnan må ha all denna Eld under Jorden (ja, han valde också att göra en film om ett vulkanutbrott som bara han anade var på väg!) - och Eld och Jord tillsammans representerar strider för att övervinna hinder - men en kamp sätter sina spår och han har lyckats jobba sig upp eminent! 

Jupiter kastar dessutom två fantastiska aspekter, först lyckönskas hans ambition att bli en fixstjärna yrkesmässigt (Saturnus i 10e karriärhuset), och sedan lyckas Jupiter tända eld på andra ekonomihuset genom att den hungrande Rahu ligger där. 

Och jo, Rahu svartmålas i indisk tradition med talet om att den girigt sökte roffa åt sig gudarnas odödlighetsdryck, men den skänker framgång. Här lokaliseras i detta generellt materialistiska Jord-horoskop hungern i andra huset för penningar. Tro inget annat än att Brosnan är en slipad och iskall förhandlare när det kommer till gager. Hans Saturnus mot Månen är inte bara show på vita duken!

Samma kontrollbehov drabbar som sagt Venus, pengarnas planet, och därmed också hela hans pekuniära soltecken Oxen. Venus i fjärde huset för kapitalinvesteringar - under kontroll av Saturnus!  Som jag sade: Gordon Gekko är ingenting mot det här horoskopet!

Inte bara rollen Thomas Crown utan också Pierce Brosnan bryr sig om att "besitta så mycket som möjligt". Den uråldriga symbolen Oxen stämmer in i denna dag. Det var de första farmarna som började muta in mark och sedan dess har människor slagits om egendom och besittanderätt. Människor med mycket Jord i horoskopet vill äga, det är något i deras livsöde att de måste förverkliga en insikt på detta vis. 

Jordmänniskorna dör ofta förvirrade om inte rent förbittrade vartefter deras psyken kopplats bort från den materiella inbillningen. Men då har de inte byggt sina liv på någon högre dimension och ett liv på jorden starkt under Jord-elementet verkar rätt bortkastat ur perspektiv av själens tillväxt.

Se bara Charlie Sheen från Två och en halv män, hans hedonism, sprit och drogfasoner och återkommande våldsamhet mot kvinnor. Här är Oxen när den börjar tappa greppet, drunknande i sin sinnlighet. (Sheen är visserligen Sol-Lejon men en Oxe med hungriga Rahu på ascendenten verkar ge en total nidbild av den lägsta sortens Oxe, enbart försvuren den egna sinnesnjutningen...)

Pierce Brosnan har lyckligtvis en enorm och välgörande broms i Saturnus som hindrar hans Måne (sinne) från att rusa sig fördärvad. Saturnus är bra placerad i tionde och i Jord. Men det gör honom till en slug ("shifty") typ och rent farlig med den höga intelligens Solen, Mars och Jupiter tillsammans tecknar (han har gjort många "brainy" roller, vilket förmodligen tilltalar honom rent intellektuellt).

Stackars Charlie Sheen (nytt fönster) är faktiskt lika korkad privat som rollen han spelar i Två och en halv män: i hans fall finns ingenting av Brosnans krut kopplat till Solen, istället hämmas den den "tröga" eller kategoriska Saturnus. Sheens horoskop innehåller även i övrigt överbetoning på Tamas guna.

Pierce Brosnan har en perfekt blandning med 3 i Ljuset (Sattva), 3 i Mörkret (Tamas) och 3 oscillerande i Lidelse (Rajas) mellan Ljuset och Mörkret. En sådan balans mellan de tre gunas visar att det inte är någon plakatpolitisk mentalitet som man alltid får med tunga korset i trögheten Tamas (Reinfeldt och Sahlin) eller en vek själ som drivs av lidelse. I sanningens namn verkar inte den sattviska överbetoningen vara någon garanti för ett helgon, heller!

Inga kommentarer: