Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 8 oktober 2009

Sympatisvängning i etern
(Nobels litteraturpris)

Naturligtvis har jag inte, i likhet med de många kulturproffs som nu ursäktar sig för att ha missat årets Nobelprisbelönade författare Herta Müller, läst något av henne. Men det beror på att jag av princip inte läser skönlitteratur.

Istället skyndade jag att ta fram Elfriede Jelineks födelsedag sedan Jenny Tunedal, en kulturkritiker som faktiskt läst pristagaren och älskade hennes författande, sade att det har var det roligaste priset - vad henne anbelangade - sedan Jelineks från 2004. (
AB)



Skälet finns i
detta inlägg (nytt fönster) som i förbigående tar upp tanken att man bara uppskattar det man redan har som en potential i sig själv.

Det verkligt intressanta är att Jenny Tunedal (givetvis) hade helt rätt i sin känsla och sammankoppling av dessa båda namn. För både Jelinek och Müller möts i en gemensam grundläggande "psykisk axel": Sol och Måne i Lejonets och Vågens tecken. Det förra en symbol för lek och kreativitet och det senare en allmän symbol för harmoni och känsla för eller åtminstone dragning till de högre konsterna. Se hur de två författarnas Sol och Måne båda har bytt plats med varandra, vilket i ett närmare studium kan ge några nyansskillnader.




Märk också hur Müller sagts vara en jordnära människa som hellre pratar om verkligheten än sitt skrivande. I hennes fall är den soli-lunära axeln i kreativ Eld/Luft också det enda av den varan (utöver själva konstplaneten Venus, som också ligger i kommunikatörens Luft). I övrigt är hennes kreativitet helt inbäddad i den enkla realismens Jord/Vatten.

Jelinek, som många inte tycks ha gillat för att hon var "alltför intellektuell", är just det - intellektuell. En mycket tydligare Luft- och Eldmänniska, där särskilt Solen och "förhöjaren" Jupiter i Vågen är notabel!


*****

Vad gäller horoskopet för den som så villigt tog emot och associerade dessa två Lejon-Vågar med förbehålls glädje, visar det sig att Jenny Tunedal har en ganska avgörande placering i just Lejonet - den förbehållslösa glädjens tecken! Här har hon Venus som älskar och oförblommerat tyr sig till det som upplevs spinna på samma varvtal. Som t.ex. andra författare med starka drivkrafter i Lejonet!



Överlappningarna mellan de tre himlarna är långt ifrån så remarkabla som man kan se när två eller flera människor totalt fungerar tillsammans, men jag tror jag lyckats demonstrera en liten astrologisk poäng här.


_____

Not. En födelse efter cirka 18.00 skulle ge Müller en Måne i Skorpionen, men som jag upptäckte vid undersökningen av Nobelpristagarna, ökar chansen till världens mest prestigefyllda litteraturpris om man är född under dygnets tidiga hälft. I det här fallet är också sannolikheten för en Mån-Våg 75% (18 av dygnets 24 timmar ger en Mån-Våg).

Jag gissar också djärvt när jag placerar litteraturkritikerns psyke (Månen) i början av Skytten och inte i föregående Skorpionen, vilket översatt i tid, innebär en födelse några timmar in på dygnet. Men Månen i Eld harmonierar så mycket bättre än en Skorpionmåne med förmågan att vara vidöppen och accepterande ta in ett vitt spektrum av intryck än Månen i Skorpionen. Den senare tenderar att sluta sig eller hamna i samma gamla hjulspår. Förvisso förekommer Skorpionen bland kritiker, men då snarare som soltecken ("uppdrag: döda och strimla och fläk ut verken i kritisk granskning").


Inga kommentarer: