Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 11 oktober 2009

Sensationalism & kvietism




En spin-off på inlägget om den förnämlige författaren Aldous Huxley (
Brave New World, The Perennial Philosophy, Doors of Perception m.fl.)

Så lyrisk blev han varje gång han citerade en viss Fénelon i sin tungt kommenterade antologi TPP, att jag till sist var tvungen att se efter vem denne man var. Det visar sig ha varit en romersk-katolsk präst på 1600-talet, en kvietist. Kvi...vad?

Ja, har man sin hembas i svenska delen av Wikipedia kommer man aldrig att komma i nivå med omvärlden, det är säkert. Se här den vanvettiga kulturfattigdom som utmärker vårt land, särskilt sedan sekularismen (världsligheten) slog klorna i den här lilla avkroken. Till vänster det som finns att läsa om Quietism och till höger det som den svenska versionen bjuder på (en fingervisning men inte mer):


Minimal teckenstorlek för att visa all text på en skärmbild

Och jag måste medge att Huxleys lovord matchas av citaten. Fénelon visar prov på en djupare psykologisk insikt än mycket som passerar för "modern" psykologi. Och detta var redan före den s.k. Upplysningen. Mänskligheten har gått bakåt...och bottennappet är den nuvarande sociala människan med bara diskbänksrealism som utgångspunkt...

Men till saken! Först mot bokens slut nämnde Huxley äntligen att Fénelon varit kvietist, en kristen, mystisk riktning som hävdade att man måste förhålla sig maximalt passiv inåt för att inte det störiga egot ska korrumpera kontakten med ens mer genuina inre sidor - och ytterst med Gud. Och det kapitel i Perennial Philosophy där detta skedde var betitlat "Emotionalism".

För den som nu öppnar Huxleys horoskop (nytt fönster, inläggets nedre hälft) och jämför "emotionalism" med vad jag där sade om "sensationalism", inser snabbt att det låter som det vore exakt samma sak. Astrologin placerar vanligen emotioner under Vattenelementet (och Månen, härskare över det kardinala eller lidelsefyllda - Rajas guna - Vattentecknet Kräftan).

När jag satte namnet "sensationalism" på kombinationen av Vatten och Eld i ett horoskop var det för att understryka att Elden här tenderar mot perversion: man brinner för känsloimpulser istället för att Elden håller sig i människans Centrum och därigenom betecknar en levande och medveten andlighet. När Eld och Vatten ute i den fysiska världen ryker ihop i ett väldigt fräsande, då har all förankring i sig själv gått förlorad - man är ett fullständigt offer för de sinnesintryck (engelska: sensations) som på detta sätt rört upp emotionerna.


Och döm om min förvåning när jag finner den psykologiskt klarsynte 1600-talskvietisten själv sitta inne med exakt samma Sol- och Måntecken i Vatten och Eld respektive, som hans beundrare Aldous Huxley var född under! Här är då ännu ett exempel på att människan inte kan uppfatta eller uppfatta något utöver det som står inskriven som hennes egen potential att förverkliga i detta liv!


Det ska noteras att Månen inte når in i Vädurens Eld förrän någon gång efter klockan fyra på morgonen, men det är fullständigt uppenbart att det är detta oroliga och lättstimulerade själsliv som ärkebiskopen ägnat tid åt att stilla! I synnerhet som Mars i Luft mittöver tenderar mot ett mycket eldfängt sinnelag men obönhörlig mentalisering (Luft) av sinnets alla affekter!

Denna mentala överaktivitet förvärras dessutom av att den inträffar längsmed de två zodiaktecken som detta år håller Rahu/Ketu-axeln, den giriga demonens hungrande del (Rahu) och efter straffet från gudarna avmätta del (Ketu) - drakhuvudet resp. draksvansen!

Lägg därtill Sol-Kräftan och Mån-Väduren som eggar till sagda sensationalism.

Vilket förnämligt demonstrationshoroskop detta är vad gäller faktorn X - människans fria vilja! Här är en människa som insåg en grundläggande svaghet i sin konstitution och valde den enda vägen att få bukt med den: strikt mental disciplin via en metod att stilla sig inåt! Utan historiska fakta (eller en födelsetimma) kunde det här i mina ögon lika gärna ha varit en passionsbrottsling horoskop! Åtminstone om man bara ser till horoskopets lunära halva.

Sekundära detaljer talar dock för en vilja att nå tystnad: Jupiter (framgång) i Skorpionens tecken är en sådan. Skorpionen är också emotionell (Vatten) men representerar repressionen av känslor. Här fungerar Jupiter väl i sin harmoniska 240-gradersaspekt till Solen i Kräftan (ett tecken på extrem emotionell intelligens - exakt som Huxley demonstrerar genom många citat).

Missa heller inte att Solen och Saturnus står tillsammans. En många gånger suboptimal kombination som talar om att Saturnus - stryparen och kontrollören - inte accepterar Solens naturliga energiutflöde utan vill tukta eller organisera det. I vissa fall kan det skapa en trångsynthet eller rent av mycket låg intelligens - men här kommer som vi sett expanderaren till stöd och avhjälper den risken. Men Saturnus effekter undanröjs inte helt och vi fick, som sagt, kvietism - en anhängare av läran att man måste TYSTA sig. Det är Saturnus som är horskopets stora nedtystare.

Ett mycket fascinerande fall att se hur "kvietism" så tydligt beskrivs i horoskopet genom att den psykiska (lunära) delen fräser av rubbad sensationalism men där den solära handlingsdelen talar för underkuvandet av inre stirrighet!

Inga kommentarer: