Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 28 oktober 2009

Navamsha - niondedelningen

Nava-amshas (de två a:en dras samman i sanskrit) är en av de flera "amshas" (delar) som används i vedisk astrologi men som förbigås på den här bloggen.

Den här länken ger en kort introduktion till hur det här "extrahoroskopet" används för att backa upp eller säkerställa de löften som rashi - födelsehoroskopet - antyder. På det sättet liknar bruket av navamsha astrologins teman, nämligen att "en fluga inte gör någon sommar" - det krävs flera attesteringar av snarlik karaktär för att säga något bestämt i en viss fråga. Vad länken inte berättar är hur ett navamsha-horoskop beräknas, men till det har man hur som helst något vediskt astrologiprogram (t.ex. den gratis mjukvara jag rekommenderar på sidan med länktips).

Notera att inte bara nionde huset är ett dharma-hus som författarinnan säger. Dharma-hus tecknar andesjälens essentiella natur: dharma = "att etablera". En annan läsning jag sett är dharma = "det man måste göra för att vara sin natur trogen". Dharma tecknas av en triangel av hus, nämligen det första, femte och nionde.

För frågor om individens andlighet har jag i några få inlägg nämnt det nionde (naturlig härskare Jupiter) som avgörande. Svårt störda tillfälliga härskare till nionde kan antyda avtrubbat eller obefintligt samvete. (En Vågascendent ger t.ex. alltid Tvillingarna på nionde, dvs som tillfällig härskare den i sig slirigt dubbla Merkurius kommer här att ge ett budskap om individen är trogen sitt högre och bättre andliga jag, eller en "låg" försäljartyp eller enbart en logiker.) Artikeln går längre än till nionde och påminner om att nionde faktiskt har ett helt eget horoskop - i indisk astrologi!

Dessa tre hus kallas också
kona-hus, och vagt känner man från sanskrit igen västastrologins trigon - i "kona", som ju är samma ord som vårt "kon" vilken på ett platt papper tycks ha tre hörn. Ursprungligen torde ordet ha betytt vass eller vässa, dvs det är spetsen som är det viktiga.

Kona-perspektivet saknas i västastrologi, men vi känner igen de fyra hörnhusen som den vediska astrologins kendra-hus, förstahuset är således både ett kona-hus och ett kendra-hus!

Vedisk astrologi påminner alltså mer än västerländsk om hur viktigt förstahuset är - här interpenetrerar tre-talet och fyr-talet varandra. En symbolisk sanning ligger dold där formen (3) möter substansen (4) och "Ordet blir kött" som det heter i Johannesevangeliet.

Tretalet är alltså intelligensens (formernas) värld, men via ascendenthuset ges formen en fysisk gestalt i vår tredimensionella värld av ting med höjd, bredd och djup och som blomstrar en stund längsmed tidslinjen, den fjärde dimensionen. Talvärdet 3 + 4, dvs perfektionens 7-tal är därmed dold i vår fysiska kropp och vår stund på jorden. Jesus sade, "Himmelriket är runtomkring er, och inom er, men ni ser det inte".


Vedisk astrologi betecknar även husen på några ytterligare sätt! Den astrologin är många gånger krångligare än västerlandets! Se klickbara länken högst upp på sidan om husen (bhavas) på samma sajt. Notera att den färgglada sidan med husen anger oväntade planeter för de tolv husen, inte alls samma som härskarna i den "naturliga zodiaken".

Dessa angivna planeter är karakas "signifikatorer" för husområdena. Första husets Solen är lättbegriplig eftersom den ju är upphöjd i Väduren. Och det ligger en logik bakom även övriga livsområdessignifikatorer. Ta bara Mars, krigaren, i tredje huset för mentalisering eller diskursivt, logiskt tänkande. En indisk helig upanishad-skrift säger: "sinnet är en dräpare" - vår logik hackar sönder verkligheten i svart och vitt, höger och vänster etc. Så visst stämmer det att krigets klyvande svärt är en signifikator över människans "simpla intellektualitet". Ett judiskt rabbinskt ordspråk lyder: När människan tänker, skrattar Gud.



*****

En inkonsekvens har redan smugit sig in på den här bloggen. Ibland transkriberas ett sh-ljud som "sh" men ibland bara med "s" - i fallet planetära cykler skrev jag dasa och inte dasha, men nu blev det rashi och inte rasi för födelsehoroskop, nakshatra och inte naksatra för de lunära husen och så navamsha istället för navamsa för niondedelen... Så går det när man inte kan sanskrit.

Inga kommentarer: